Rost vid skärmkant

kafsh
3 juni 2020 · 1 Inlägg

Hallå jag funderar på att fixa och snygga till bettan lite grann. Hon har några rostfläckar vid skärmkanterna på båda sidor, se bifogad bild  https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236027/236027-29d1fb43779c61f4d552e1d705e91841.jpg

Plåten verkar ha två lager och jag fruktar att det finns rost som gömmer sig bakom, då synlig rost tydligen är "toppen av isberget".

Är det bara att köra på och slipa --> spackla --> slipa --> rostskydda ---> lacka ?
Är det något annat jag bör tänka på? Jag antar att det är tillräckligt att endast slipa och rostskydda baksidan? Ser ni någon enklare lösning?

Jag förstår att det inte ser så värst illa ut, är en gnutta pedantisk. Bilen i fråga är en Mitsubishi Lancer Sportsback -10, den har en 12 års rostskyddsgaranti som dock endast täcker för rost som gjort hål enligt instruktionsbok.

spillolja
3 juni 2020 · 4 014 Inlägg

Ska man göra det ordentligt så bör inneskärmen tas bort och rengörning med högtryckstvätt innanför skärmkanten,
*slipa plåtrent med grovt sandpapper, på med corrostabil  låt torka några timmar,  sedan på med bättringsfärg,
*rostskydda innanför skärmkant samt den invikta skärmdelen med tunnflyttande med efterföljande tjockflytande rostskydd,
*återmontera innerskärm

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
husseman
3 juni 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm, ska det göras ordentligt, så e´det ny plåt som gäller. Allt annat e´nödlösningar som inte kommer vara. Har säkert sagt det innan, men säger igen- Rost e´som cancer...kommer alltid tbx. om man inte byter ut stora delar runt.

mvh/husse

Utmarks-Loke
3 juni 2020 · 5 814 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, ska det göras ordentligt, så e´det ny plåt som gäller. Allt annat e´nödlösningar som inte kommer vara. Har säkert sagt det innan, men säger igen- Rost e´som cancer...kommer alltid tbx. om man inte byter ut stora delar runt.

mvh/husse

Men om du skär bort det där och svetsar dit ny plåt så är varken ny plåt eller svetsar galvade och det kommer rosta ännu mer än om du bara blästrar det där och målar på en bra rostkyddsfärg.

husseman
3 juni 2020 · 1 577 Inlägg

Nope där e´vi inte överens. Byter du ut plåten o rostskyddar den..så finns ingen rost som kan sprida sig. Att du med bläster får denna dubbelplåt helt rostfri finns inte.... nån pora kommer vara kvar, o den skiter i rostätare o såna saker. Den vill bara föröka sig..
mvh/husse

Senast redigerat av husseman (3 juni 2020)

Mew
3 juni 2020 · 2 152 Inlägg

husseman skrev:
Nope där e´vi inte överens. Byter du ut plåten o rostskyddar den..så finns ingen rost som kan sprida sig. Att du med bläster får denna dubbelplåt helt rostfri finns inte.... nån pora kommer vara kvar, o den skiter i rostätare o såna saker. Den vill bara föröka sig..
mvh/husse

Det där ser dock ut som rostskador från stenskott som inte tagits hand om i tid. Det kanske inte hunnit bli värre än så, med lite tur.

Jag hade blästrat, rostskyddsbehandlat med riktig 2k grundfärg (typ Hagmans gula), lackat i bilens kulör och sedan även monterat original stänkskydd för att förhindra liknande problem i framtiden. Brukar finnas att köpa hos handlaren.

EDIT: Om det inte är framför bakhjulen? Skulle så vara fallet så allt på listan förutom stänkskydden.

Senast redigerat av Mew (3 juni 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang