Åka med lösa hjulbultar?

Orfeus
4 juni 2020 · 111 Inlägg

Lösa hjulbultar

Igår hade jag min V70 inne på service för bland annat byte av bromsbelägg fram. Den var inne på en enklare verkstad, en sån där med oljigt kontor.
När jag åkte därifrån så klickade det lite ibland i framvagnen, men förstod inte. Men dagen efter slog det ganska rejält på motorvägen, så jag stannade och kollade om jag fått punktering. Men när jag sedan kom hem, några kilometer senare, låg ena hjulmuttern på marken intill bilen. Minst ytterligare två bultar satt mycket löst. Det var riktigt läskigt.

Den har ju bara gått max två kilometer när det slog och det inte så extremt. Rent logiskt har jag svårt att tronat det gjort någon åverkan på bilen, men jag tänkte ändå kolla med er som vet mer. Skulle exempelvis fälgarna kunna ta skada?

Jag vart riktigt skakis när jag insåg att bultarna var så lösa...

Steff240
4 juni 2020 · 1 016 Inlägg

Det kan ha skadat gängorna på skruvarna om fälgen suttit såpass löst att det "glappat". Det är väl fasta pinnskruvar i navet på v70?

Fälgen har säkert inte tagit skada, förutom lite kosmetiskt kanske.

Bmsone Reservdelsnisse
4 juni 2020 · 183 Inlägg

Fälgen kan ha skadats också, inte ovanligt att hålen blir lite mer ovala och ytan för bultens kona blir skadad. Det bör kollas, annars kan bultarna lossna igen lätt

Volvo V70II D3 "Momentum" (2011)
Brådhis * Voff voff *
4 juni 2020 · 10 276 Inlägg

Både bultarna, fälgarna och gängorna i navet kan skadas av detta. Kolla noga, du vill inte tappa hjulet i farten!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Orfeus
4 juni 2020 · 111 Inlägg

Tack för svar!
Nu har jag själv tummen mitt i handen och har heller inte möjlighet att lyfta bilen.
Men om jag tar ut en bult åt gången, ser man det tydligt då?

Det kändes som vanligt när jag drog åt igår.

Utmarks-Loke
4 juni 2020 · 5 833 Inlägg

Troligtvis inte någon allvarlig skada på på grejerna, lite ökat slitage bara. Förmodligen inte värt besväret att bråka med verkstaden om.

torsen
4 juni 2020 · 7 233 Inlägg

Om du saknar någon HJULMUTTER ska du kräva verkstaden på det.
Annars tror jag inte vare sig pinnskruv eller fälg tagit skada av din korta tur.

Härutöver tror jag inte mindre märkesoberoende verkstäder, rent generellt, är slarvigare än märkesverkstaden.
Det inträffade får nog hänföras till mänskliga faktorn.
Han kanske fick ett samtal och blev distraherad och föll ur ryttmen.

Sedan KAN det ha varit någon som fingrat på muttrarna för att tillskansa sig dina hjul, men blev avbruten.

B t w, var det vänster eller höger sida?
Förr i tiden hade vissa bilar olika gänga på vänster och höger sida.
Högergänga("vanlig") på höger sida och vänstergänga på vänster sida.
Detta för att muttrarna skulle vara mindre benägna att gänga upp sig, och i viss mån vara självåtdragande.

Jämför med cyklarnas gänga på pedalerna och gängan i pedalarmarna.

Brådhis * Voff voff *
4 juni 2020 · 10 276 Inlägg

torsen skrev:
Om du saknar någon HJULMUTTER ska du kräva verkstaden på det.
Annars tror jag inte vare sig pinnskruv eller fälg tagit skada av din korta tur.

Alla V70 har lösa hjulbultar, inte pinnbultar. smile

Senast redigerat av Brådhis (4 juni 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Utmarks-Loke
4 juni 2020 · 5 833 Inlägg

torsen skrev:
B t w, var det vänster eller höger sida?
Förr i tiden hade vissa bilar olika gänga på vänster och höger sida.
Högergänga("vanlig") på höger sida och vänstergänga på vänster sida.
Detta för att muttrarna skulle vara mindre benägna att gänga upp sig, och i viss mån vara självåtdragande.

Jämför med cyklarnas gänga på pedalerna och gängan i pedalarmarna.

Så är det på min 1984 Ford Transit, men de slutade med det några år senare.

torsen
4 juni 2020 · 7 233 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

torsen skrev:
B t w, var det vänster eller höger sida?
Förr i tiden hade vissa bilar olika gänga på vänster och höger sida.
Högergänga("vanlig") på höger sida och vänstergänga på vänster sida.
Detta för att muttrarna skulle vara mindre benägna att gänga upp sig, och i viss mån vara självåtdragande.

Jämför med cyklarnas gänga på pedalerna och gängan i pedalarmarna.

Så är det på min 1984 Ford Transit, men de slutade med det några år senare.

Även FIAT och Bedford hade vänstergänga på vänster sida.
Fick jag lära mig den dyra vägen på en Juventus med punka på vänster sida samt en Bedford sopbil med punka på vänster framhjul.

Har för mig att även "hubbarna/muttrarna med vingar" på bilar med ekerhjul på splinesade nav hade olika gänga på höger och vänster sida.
Har ägt ett par vardera av MGA och MGB.

Sorry Brådhis, även solen har sina (kunskaps-)brister.
Men hur var det med Volvo före V/S-70?
Har ju ägt 3 Volvon av äldre årgång.
Var det inte muttrar på pinnskruvar?
Eller minns jag så fel?

Brådhis * Voff voff *
4 juni 2020 · 10 276 Inlägg

torsen skrev:

Utmarks-Loke skrev:

torsen skrev:
B t w, var det vänster eller höger sida?
Förr i tiden hade vissa bilar olika gänga på vänster och höger sida.
Högergänga("vanlig") på höger sida och vänstergänga på vänster sida.
Detta för att muttrarna skulle vara mindre benägna att gänga upp sig, och i viss mån vara självåtdragande.

Jämför med cyklarnas gänga på pedalerna och gängan i pedalarmarna.

Så är det på min 1984 Ford Transit, men de slutade med det några år senare.

Även FIAT och Bedford hade vänstergänga på vänster sida.
Fick jag lära mig den dyra vägen på en Juventus med punka på vänster sida samt en Bedford sopbil med punka på vänster framhjul.

Har för mig att även "hubbarna/muttrarna med vingar" på bilar med ekerhjul på splinesade nav hade olika gänga på höger och vänster sida.
Har ägt ett par vardera av MGA och MGB.

Sorry Brådhis, även solen har sina (kunskaps-)brister.
Men hur var det med Volvo före V/S-70?
Har ju ägt 3 Volvon av äldre årgång.
Var det inte muttrar på pinnskruvar?
Eller minns jag så fel?

850 har lösa bultar och så alla andra framhjulsdrivna efter den, med undantag för S/V40 som hade pinnbultar.

Dom bakhjulsdrivna hade pinnbultar.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Cuefa Ain't no place like home...
4 juni 2020 · 4 628 Inlägg

Brådhis skrev:

torsen skrev:

Utmarks-Loke skrev:

Så är det på min 1984 Ford Transit, men de slutade med det några år senare.

Även FIAT och Bedford hade vänstergänga på vänster sida.
Fick jag lära mig den dyra vägen på en Juventus med punka på vänster sida samt en Bedford sopbil med punka på vänster framhjul.

Har för mig att även "hubbarna/muttrarna med vingar" på bilar med ekerhjul på splinesade nav hade olika gänga på höger och vänster sida.
Har ägt ett par vardera av MGA och MGB.

Sorry Brådhis, även solen har sina (kunskaps-)brister.
Men hur var det med Volvo före V/S-70?
Har ju ägt 3 Volvon av äldre årgång.
Var det inte muttrar på pinnskruvar?
Eller minns jag så fel?

850 har lösa bultar och så alla andra framhjulsdrivna efter den, med undantag för S/V40 som hade pinnbultar.

Dom bakhjulsdrivna hade pinnbultar.

Nyare Volvos har också pinnbultar.
Det vet jag efter att ha fått byta ett gäng på sambons V40 -15.

@trådskaparen: Allting som sitter löst när det ska sitta fast kan orsaka skada på närliggande komponenter. I ditt fall handlar det om bultar, fälgar, centrumhål.

Även om ingen skada är skedd på just din bil  SKA du påtala för verkstaden att dom ska göra sitt jobb ordentligt.
Annars finns risk att någon annan råkar illa ut om deras hjul lossnar i farten.

Dom behöver få veta.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Orfeus
4 juni 2020 · 111 Inlägg

Tack för alla svar!

Det var vänster-fram. Sen kollade jag runt om också, och de var inte så hårt åtdragna, men ändå helt okej. Jag kände också på dragningen idag och det verkar sitta som igår.

Jag saknar dock, vad heter det - adaptern till ett lås på en av bultarna. Så just den bulten kan jag inte känna på. Finns dem billiga eller är det jättedyrt på Volvo som gäller?

Jag har också påtalat det för verkstaden via ett mail. Jag trodde jag skulle få ett utförligt svar, med en riktig ursäkt. Men jag fick ett ganska kort svar, så jag hoppas att de har tagit till sig av misstaget. Misstag gör ju alla, men det är ju viktigt att de ser allvaret. Så jag blev lite besviken där faktiskt och kommer nog att byta verkstad i framtiden.

Senast redigerat av Orfeus (4 juni 2020)

Utmarks-Loke
4 juni 2020 · 5 833 Inlägg

Orfeus skrev:
Jag saknar dock, vad heter det - adaptern till ett lås på en av bultarna. Så just den bulten kan jag inte känna på. Finns dem billiga eller är det jättedyrt på Volvo som gäller?

Om du har tur och det är volvos originallåsskruv kan du köpa en nyckel, är det eftermarknadsgrejer har du problem. En originalnyckel kostar 2-300kr på bmw, borde vara något liknande till volvo. Skruva lös och kasta låsskruvarna så långt du kan, helst i havet, för dom är bara till besvär.

Senast redigerat av Utmarks-Loke (4 juni 2020)

torsen
4 juni 2020 · 7 233 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Orfeus skrev:
Jag saknar dock, vad heter det - adaptern till ett lås på en av bultarna. Så just den bulten kan jag inte känna på. Finns dem billiga eller är det jättedyrt på Volvo som gäller?

Om du har tur och det är volvos originallåsskruv kan du köpa en nyckel, är det eftermarknadsgrejer har du problem. En originalnyckel kostar 2-300kr på bmw, borde vara något liknande till volvo. Skruva lös och kasta låsskruvarna så långt du kan, helst i havet, för dom är bara till besvär.

Instämmer med Utmarks-Loke.
Låsbara hjulmuttrar/-skruvar är för hederligt folk.
Dom som vill stjäla hjulen gör det lika snabbt vare sig det finns låsmuttrar/-skruvar eller ej.
Bara till besvär när man själv råkar ut för punka och inte hittar låset/adapern.

Brådhis * Voff voff *
4 juni 2020 · 10 276 Inlägg

Cuefa skrev:

Brådhis skrev:

torsen skrev:

Även FIAT och Bedford hade vänstergänga på vänster sida.
Fick jag lära mig den dyra vägen på en Juventus med punka på vänster sida samt en Bedford sopbil med punka på vänster framhjul.

Har för mig att även "hubbarna/muttrarna med vingar" på bilar med ekerhjul på splinesade nav hade olika gänga på höger och vänster sida.
Har ägt ett par vardera av MGA och MGB.

Sorry Brådhis, även solen har sina (kunskaps-)brister.
Men hur var det med Volvo före V/S-70?
Har ju ägt 3 Volvon av äldre årgång.
Var det inte muttrar på pinnskruvar?
Eller minns jag så fel?

850 har lösa bultar och så alla andra framhjulsdrivna efter den, med undantag för S/V40 som hade pinnbultar.

Dom bakhjulsdrivna hade pinnbultar.

Nyare Volvos har också pinnbultar.
Det vet jag efter att ha fått byta ett gäng på sambons V40 -15.

@trådskaparen: Allting som sitter löst när det ska sitta fast kan orsaka skada på närliggande komponenter. I ditt fall handlar det om bultar, fälgar, centrumhål.

Även om ingen skada är skedd på just din bil  SKA du påtala för verkstaden att dom ska göra sitt jobb ordentligt.
Annars finns risk att någon annan råkar illa ut om deras hjul lossnar i farten.

Dom behöver få veta.

Ja, det är sant V40 av senaste generationen har också pinnbultar. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang