Köpråd ~50k

Aesud
4 juni 2020 · 19 Inlägg

Tja! Kollar just nu på bil och skulle behöva lite tips.
Budget: runt 50k, helst mindre.

Vill inte ha en jättestor bil, helst en halvkombi/sedan
05:a eller senare helst
Får gärna ha en del hk i den men samtidigt inte dra för mycket, helst under litern vid blandad körning
Helst 5-dörrar
Inte för mycket vägljud eller buller inne i bilen då jag för det mesta kommer att köra motorväg då jag har ungefär 5 mil till jobbet, men även en del stad/småvägar.

Kort och gott vill jag ha en rolig bil som ändå är bra som pendlarbil!

Cuefa Ain't no place like home...
4 juni 2020 · 4 628 Inlägg

Tänkte skriva Honda Civic eftersom dom verkar ha ett närmast fanatiskt följe här på Gorg, men sen skrev du att den ska vara tyst också.

Då faller min röst på det som ALLA andra kommer rösta ner direkt: En Audi A3 eller A4.
För 50kkr får du en halv-gammal sådan bil, men de har generellt hög kvalitet och det finns gott om dem.
Golfarna är också trevliga, likaså Skoda Octavia, men Audin är klart tystast inuti. Det är ett premium-märke trots allt.
Annars är det väl en BMW 3-serie med en någorlunda potent dieselsnurra i. Bara du aktar dig för rasslande kamkedjor och tidigare ägares snedsteg.

Mina $0.05 i alla fall.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Aesud
4 juni 2020 · 19 Inlägg

Cuefa skrev:
Tänkte skriva Honda Civic eftersom dom verkar ha ett närmast fanatiskt följe här på Gorg, men sen skrev du att den ska vara tyst också.

Då faller min röst på det som ALLA andra kommer rösta ner direkt: En Audi A3 eller A4.
För 50kkr får du en halv-gammal sådan bil, men de har generellt hög kvalitet och det finns gott om dem.
Golfarna är också trevliga, likaså Skoda Octavia, men Audin är klart tystast inuti. Det är ett premium-märke trots allt.
Annars är det väl en BMW 3-serie med en någorlunda potent dieselsnurra i. Bara du aktar dig för rasslande kamkedjor och tidigare ägares snedsteg.

Mina $0.05 i alla fall.

Tack för tipsen!

Har kollat en del på A3:an och den verkar faktiskt schysst!

Har även kollat på BMW 1-serie, Ford focus st, Opel Astra, Seat Leon fr och Saab 9-3.
Någon av dessa som rekommenderas?

torsen
4 juni 2020 · 7 233 Inlägg

Aesud skrev:

Cuefa skrev:
Tänkte skriva Honda Civic eftersom dom verkar ha ett närmast fanatiskt följe här på Gorg, men sen skrev du att den ska vara tyst också.

Då faller min röst på det som ALLA andra kommer rösta ner direkt: En Audi A3 eller A4.
För 50kkr får du en halv-gammal sådan bil, men de har generellt hög kvalitet och det finns gott om dem.
Golfarna är också trevliga, likaså Skoda Octavia, men Audin är klart tystast inuti. Det är ett premium-märke trots allt.
Annars är det väl en BMW 3-serie med en någorlunda potent dieselsnurra i. Bara du aktar dig för rasslande kamkedjor och tidigare ägares snedsteg.

Mina $0.05 i alla fall.

Tack för tipsen!

Har kollat en del på A3:an och den verkar faktiskt schysst!

Har även kollat på BMW 1-serie, Ford focus st, Opel Astra, Seat Leon fr och Saab 9-3.
Någon av dessa som rekommenderas?

Svar  NEJ!!!!!.
Kolla  Honda, Mazda, Toyota - om du ska ha bilen som driftsäkert fortskaffningsmedel.
Som mekobjekt är de du räknat upp optimala = du blir snabbt autodidakt bilmekaniker, alternativt utfattig.

Presidento Of World
4 juni 2020 · 3 323 Inlägg

torsen skrev:

Aesud skrev:

Cuefa skrev:
Tänkte skriva Honda Civic eftersom dom verkar ha ett närmast fanatiskt följe här på Gorg, men sen skrev du att den ska vara tyst också.

Då faller min röst på det som ALLA andra kommer rösta ner direkt: En Audi A3 eller A4.
För 50kkr får du en halv-gammal sådan bil, men de har generellt hög kvalitet och det finns gott om dem.
Golfarna är också trevliga, likaså Skoda Octavia, men Audin är klart tystast inuti. Det är ett premium-märke trots allt.
Annars är det väl en BMW 3-serie med en någorlunda potent dieselsnurra i. Bara du aktar dig för rasslande kamkedjor och tidigare ägares snedsteg.

Mina $0.05 i alla fall.

Tack för tipsen!

Har kollat en del på A3:an och den verkar faktiskt schysst!

Har även kollat på BMW 1-serie, Ford focus st, Opel Astra, Seat Leon fr och Saab 9-3.
Någon av dessa som rekommenderas?

Svar  NEJ!!!!!.
Kolla  Honda, Mazda, Toyota - om du ska ha bilen som driftsäkert fortskaffningsmedel.
Som mekobjekt är de du räknat upp optimala = du blir snabbt autodidakt bilmekaniker, alternativt utfattig.

Nu tycker jag du tar i lite. Inget fel på en 9-3 1.8T eller 2.0T likaså Opel Astra med 1.6T eller utan turbo. Finns även Opel Insignia med 2.0T 220hk eller 1.6T 180hk

A3 med 1.6 tdi eller 2.0 tdi är det inget fel på heller. Dock är bensinmotorerna skit enligt mig och många andra. Men provkör, gärna motorväg och tung stadstrafik om du ska ha manuell (finns inget värre än en dålig manuell i stadstrafik)

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Presidento Of World
4 juni 2020 · 3 323 Inlägg

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Volkswagen Golf 5-dörrar 1.6 TDI Design, Styl https://www.blocket.se/vi/91261648.htm

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Opel Astra 1.6 Turbo 180hk https://www.blocket.se/vi/89207735.htm

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Jokabsson
5 juni 2020 · 1 175 Inlägg

Aesud skrev:

Cuefa skrev:
Tänkte skriva Honda Civic eftersom dom verkar ha ett närmast fanatiskt följe här på Gorg, men sen skrev du att den ska vara tyst också.

Då faller min röst på det som ALLA andra kommer rösta ner direkt: En Audi A3 eller A4.
För 50kkr får du en halv-gammal sådan bil, men de har generellt hög kvalitet och det finns gott om dem.
Golfarna är också trevliga, likaså Skoda Octavia, men Audin är klart tystast inuti. Det är ett premium-märke trots allt.
Annars är det väl en BMW 3-serie med en någorlunda potent dieselsnurra i. Bara du aktar dig för rasslande kamkedjor och tidigare ägares snedsteg.

Mina $0.05 i alla fall.

Tack för tipsen!

Har kollat en del på A3:an och den verkar faktiskt schysst!

Har även kollat på BMW 1-serie, Ford focus st, Opel Astra, Seat Leon fr och Saab 9-3.
Någon av dessa som rekommenderas?

BMW 1-serie är kul att köra och helt okej att pendla med. Jag har dock aldrig ångrat att jag tog steget upp till 3-serie. Ökad komfort och ofta högre nivå av utrustning, en trevligare bil helt enkelt. Det är viktigt att oljan är bytt när den ska och se upp för exemplar med många ägare och där du kan misstänka att bilen gått många korta rundor. Jag köper hellre en äldre bil som gått 20 000 mil än 12 000, då det är en indikator på att bilen har gått rundor som fått motorn att bli ordentligt genomvarm.

Hörde en skräckhistoria av min mekaniker om en person som kört sin 116d endast ett par kilometer till och från affären och andra smårundor i stan. Motorn hade börjat rassla och låta riktigt illa. När mekanikern öppnade motorn så droppade det vatten och motorkomponenter hade börjat rosta av kondens. Den notan blev inte rolig... Så hellre en bil som körts längre rundor!

Skulle du vara fortsatt intresserad av BMW så har jag erfarenheter att dela med mig av och några saker som man ska se upp med smile

Annars har jag hört att Honda Civics 2.2l diesel är en trevlig pjäs. De ligger bra på vägen och dricker inte alls mycket, men tyvärr är de ganska skramliga. Jag minns att jag blev besviken när jag provkörde en 1.8 från 2010.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Aesud
5 juni 2020 · 19 Inlägg

Cracksoup skrev:

Aesud skrev:

Cuefa skrev:
Tänkte skriva Honda Civic eftersom dom verkar ha ett närmast fanatiskt följe här på Gorg, men sen skrev du att den ska vara tyst också.

Då faller min röst på det som ALLA andra kommer rösta ner direkt: En Audi A3 eller A4.
För 50kkr får du en halv-gammal sådan bil, men de har generellt hög kvalitet och det finns gott om dem.
Golfarna är också trevliga, likaså Skoda Octavia, men Audin är klart tystast inuti. Det är ett premium-märke trots allt.
Annars är det väl en BMW 3-serie med en någorlunda potent dieselsnurra i. Bara du aktar dig för rasslande kamkedjor och tidigare ägares snedsteg.

Mina $0.05 i alla fall.

Tack för tipsen!

Har kollat en del på A3:an och den verkar faktiskt schysst!

Har även kollat på BMW 1-serie, Ford focus st, Opel Astra, Seat Leon fr och Saab 9-3.
Någon av dessa som rekommenderas?

BMW 1-serie är kul att köra och helt okej att pendla med. Jag har dock aldrig ångrat att jag tog steget upp till 3-serie. Ökad komfort och ofta högre nivå av utrustning, en trevligare bil helt enkelt. Det är viktigt att oljan är bytt när den ska och se upp för exemplar med många ägare och där du kan misstänka att bilen gått många korta rundor. Jag köper hellre en äldre bil som gått 20 000 mil än 12 000, då det är en indikator på att bilen har gått rundor som fått motorn att bli ordentligt genomvarm.

Hörde en skräckhistoria av min mekaniker om en person som kört sin 116d endast ett par kilometer till och från affären och andra smårundor i stan. Motorn hade börjat rassla och låta riktigt illa. När mekanikern öppnade motorn så droppade det vatten och motorkomponenter hade börjat rosta av kondens. Den notan blev inte rolig... Så hellre en bil som körts längre rundor!

Skulle du vara fortsatt intresserad av BMW så har jag erfarenheter att dela med mig av och några saker som man ska se upp med smile

Annars har jag hört att Honda Civics 2.2l diesel är en trevlig pjäs. De ligger bra på vägen och dricker inte alls mycket, men tyvärr är de ganska skramliga. Jag minns att jag blev besviken när jag provkörde en 1.8 från 2010.

Tack ska du ha för tipsen!

Är väldigt inne på BMW så jag hör gärna mer!

Utmarks-Loke
5 juni 2020 · 5 833 Inlägg

Jag har en 118d 2012 och pendlar till Norge med, 20 mil enkel väg. Låga vägljud och skön bil att köra. Undvik sportsätena, de blir påfrestande i en pendlingsbil. Och sedan är det ju det lilla problemet med dåliga kamkedjespännare på vissa årsmodeller med dieselmotor, de flesta är nog fixade idag dock. I övrigt inte direkt några svagheter på dessa bilar, de är solida och bara går och går.

torsen
5 juni 2020 · 7 233 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Jag har en 118d 2012 och pendlar till Norge med, 20 mil enkel väg. Låga vägljud och skön bil att köra. Undvik sportsätena, de blir påfrestande i en pendlingsbil. Och sedan är det ju det lilla problemet med dåliga kamkedjespännare på vissa årsmodeller med dieselmotor, de flesta är nog fixade idag dock. I övrigt inte direkt några svagheter på dessa bilar, de är solida och bara går och går.

Är det 118d som har Citroenmotor?
Finns en kvinna i hundklubben här hemma som av andra retas för detta.
Får dagligen frågan: Och hur går Cittran i dag då?

Utmarks-Loke
5 juni 2020 · 5 833 Inlägg

torsen skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Jag har en 118d 2012 och pendlar till Norge med, 20 mil enkel väg. Låga vägljud och skön bil att köra. Undvik sportsätena, de blir påfrestande i en pendlingsbil. Och sedan är det ju det lilla problemet med dåliga kamkedjespännare på vissa årsmodeller med dieselmotor, de flesta är nog fixade idag dock. I övrigt inte direkt några svagheter på dessa bilar, de är solida och bara går och går.

Är det 118d som har Citroenmotor?
Finns en kvinna i hundklubben här hemma som av andra retas för detta.
Får dagligen frågan: Och hur går Cittran i dag då?

Nej, det är väl de som har tvärställd motor och framhjulsdrift, och kan man acceptera något sådant kan man lika gärna köpa en golf eller corolla. Bakhjulsdrivna har bmw:s egna dieselmotor.

torsen
5 juni 2020 · 7 233 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

torsen skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Jag har en 118d 2012 och pendlar till Norge med, 20 mil enkel väg. Låga vägljud och skön bil att köra. Undvik sportsätena, de blir påfrestande i en pendlingsbil. Och sedan är det ju det lilla problemet med dåliga kamkedjespännare på vissa årsmodeller med dieselmotor, de flesta är nog fixade idag dock. I övrigt inte direkt några svagheter på dessa bilar, de är solida och bara går och går.

Är det 118d som har Citroenmotor?
Finns en kvinna i hundklubben här hemma som av andra retas för detta.
Får dagligen frågan: Och hur går Cittran i dag då?

Nej, det är väl de som har tvärställd motor och framhjulsdrift, och kan man acceptera något sådant kan man lika gärna köpa en golf eller corolla. Bakhjulsdrivna har bmw:s egna dieselmotor.

BMW:s egna motorer har inte alltid rosat marknaden, enlig min erfarenhet av flera BMW.
När BMW köpte Land Rover petade de i en egen Td5, Storm kallad.
Den var mycket bekymmer med.
Spruckna toppar och avgasgrenrör, impellern till oljepumpen lossnade, kablaget till motorn stort problem.
När Ford övertog Land Rover placerade man sin egen Td4 Puma i Deffen.
Mindre bekymmer, men inte helt utan = EGR och svänghjul.

Utmarks-Loke
5 juni 2020 · 5 833 Inlägg

torsen skrev:

Utmarks-Loke skrev:

torsen skrev:

Är det 118d som har Citroenmotor?
Finns en kvinna i hundklubben här hemma som av andra retas för detta.
Får dagligen frågan: Och hur går Cittran i dag då?

Nej, det är väl de som har tvärställd motor och framhjulsdrift, och kan man acceptera något sådant kan man lika gärna köpa en golf eller corolla. Bakhjulsdrivna har bmw:s egna dieselmotor.

BMW:s egna motorer har inte alltid rosat marknaden, enlig min erfarenhet av flera BMW.
När BMW köpte Land Rover petade de i en egen Td5, Storm kallad.
Den var mycket bekymmer med.
Spruckna toppar och avgasgrenrör, impellern till oljepumpen lossnade, kablaget till motorn stort problem.
När Ford övertog Land Rover placerade man sin egen Td4 Puma i Deffen.
Mindre bekymmer, men inte helt utan = EGR och svänghjul.

BMW har aldrig haft någon femcylindrig motor, tyvärr, och Storm var konstruerad av Rover och ingick i köpet när man tog över Land Rover. Du tänker kanske på TD6, som satt i Range Rover 2002-2006 och som det inte var några större problem med.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang