Skoda Felicia, 2000, startar inte

3Sea
5 juni 2020 · 21 Inlägg

Hej fick en Skoda gratis, de sa att det bara var startmotorn.

Bytte startmotor, den låter.
Bränslepumpen funkar.
Bytte tändspole.
"Nytt" batteri.

startar ändå inte, fick ingen gnista när jag körde tändstiftet direkt från tändspolen heller.

Saken är den, det nya batteriet köpte jag för 3 år sedan MEN stått med 0,3a laddning sedan dess, så det borde vara fräscht, men efter 10 dagar i bilen var det urladdat (kanske glömde radion på?). Satte i ett gammalt nu som jag vet det var juice i, funkade ändå inte. Startmotorn låter, bränslepumpen låter.

Vid ett startförsök när jag körde laddning på batteriet medans så lät vartenda relä också.
kollat säkringarna också.

Tog ur alla tändstift och kablar och rengjorde, det var mycket erjat på kontakterna.

Vad fan kan det vara?

Senast redigerat av 3Sea (5 juni 2020)

Cuefa Ain't no place like home...
5 juni 2020 · 4 628 Inlägg

3Sea skrev:
Hej fick en Skoda gratis, de sa att det bara var startmotorn.

Bytte startmotor, den låter.
Bränslepumpen funkar.
Bytte tändspole.
"Nytt" batteri.

startar ändå inte, fick ingen gnista när jag körde tändstiftet direkt från tändspolen heller.

Saken är den, det nya batteriet köpte jag för 3 år sedan MEN stått med 0,3a laddning sedan dess, så det borde vara fräscht, men efter 10 dagar i bilen var det urladdat (kanske glömde radion på?). Satte i ett gammalt nu som jag vet det var juice i, funkade ändå inte. Startmotorn låter, bränslepumpen låter.

Vid ett startförsök när jag körde laddning på batteriet medans så lät vartenda relä också.
kollat säkringarna också.

Tog ur alla tändstift och kablar och rengjorde, det var mycket erjat på kontakterna.

Vad fan kan det vara?

Vilken motor är det i bilen? Fungerar allt annat?
Typ strålkastare, torkare etc?

Är det en 1.3 kan det vara antingen hallgivaren i fördelaren (om bilen har sådan), alternativt tändkasetten som sitter över stiften om bilen har sådan.

Är det en 1.6 har du en tändspole som samtliga stift får gnista från, den kan vara dålig i så fall.

Vi behöver lite mer info om bilen för att kunna hjälpa dig bättre tror jag dock smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Oldbie
5 juni 2020 · 12 Inlägg

Startspärr?

3Sea
8 juni 2020 · 21 Inlägg

Cuefa skrev:
Vilken motor är det i bilen? Fungerar allt annat?
Typ strålkastare, torkare etc?

Är det en 1.3 kan det vara antingen hallgivaren i fördelaren (om bilen har sådan), alternativt tändkasetten som sitter över stiften om bilen har sådan.

Är det en 1.6 har du en tändspole som samtliga stift får gnista från, den kan vara dålig i så fall.

Vi behöver lite mer info om bilen för att kunna hjälpa dig bättre tror jag dock smile

Det är en 1,6a
Torkare, lyktor, stereo funkar.

Får ingen gnista alls, även fast jag sätter en tändkabel med tändstift emot jord direkt från den nya tändspolen.

Cuefa Ain't no place like home...
8 juni 2020 · 4 628 Inlägg

3Sea skrev:

Cuefa skrev:
Vilken motor är det i bilen? Fungerar allt annat?
Typ strålkastare, torkare etc?

Är det en 1.3 kan det vara antingen hallgivaren i fördelaren (om bilen har sådan), alternativt tändkasetten som sitter över stiften om bilen har sådan.

Är det en 1.6 har du en tändspole som samtliga stift får gnista från, den kan vara dålig i så fall.

Vi behöver lite mer info om bilen för att kunna hjälpa dig bättre tror jag dock smile

Det är en 1,6a
Torkare, lyktor, stereo funkar.

Får ingen gnista alls, även fast jag sätter en tändkabel med tändstift emot jord direkt från den nya tändspolen.

Missade att du köpt ny tändspole.
Hmm... en 1.6, alltså en AEE-motor... *tänker*

Har du ett separat tändslutsteg som sitter monterat bredvid tändspolen, tro?
Vissa hade tändslutsteget inbyggt i tändspolen, andra hade en separat enhet som satt monterad på torpedväggen.
Annars skulle jag kunna tänka mig att styrboxen fått lite fnatt. Det är inte alldeles ovanligt på dessa bilar.

Hade det varit startspärr hade bilen startat och gått i 2 sekunder, och sen stannat, så den borde det inte vara...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang