Renovering av en Honda Civic Aerodeck VTI

Renovering av en Honda jag varit på jakt efter dem senaste 7 åren!

Xebers76

  • 29 Följare
  • 2 878 Visningar
  • Uppdaterades senast 1 juli
linustheman
26 maj · 70 Inlägg
#21

Kul att du fixar till denna:) jag har ett dc sport cia som du kan få byta din valkuk imot, har suttit på min b16

linus
Xebers76
27 maj · 1 752 Inlägg
#22

Steenzor skrev:
Fränt, nu vet jag vad det är för sak (rörelsemojjäng i bilen) tyvärr har jag ingen kontroll alls..

Skumt dedär hur fjärren bara försvinner tongue Vad har dem förra ägarna gjort? Haha

Xebers76
27 maj · 1 752 Inlägg
#23

linustheman skrev:
Kul att du fixar till denna:) jag har ett dc sport cia som du kan få byta din valkuk imot, har suttit på min b16

DC sport skulle vara intressant, dock så är valen bortlovad om det blir som så att den plockas bort, och har inte helt bestämt mig än tongue

Men jag tackar för erbjudandet smile

Xebers76
27 maj · 1 752 Inlägg
#24

Då var det dags för inredningen! Den är överlag i gott skick, vilket känns trevligt! Det är ju ändå här man befinner sig när man använder bilen tongue



Men det finns saker att göra!



Vi börjar här på förarsidan! Den röda knappen sitter i en liten förvaringslåda. Knappen är inte inkopplad och har nog suttit där ett tag, förra ägaren visste inte vad den var till tongue Problemet är att nu är det ju ett hål i luckan! Som tur är ska jag ha en reserv någonstans.

https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0831b8756ae410a7760c8d3aaf3c26a7.jpg



3 stjärnskruvar senare och locket är loss. Blev chockad över hur smutsigt här var, hur kan det bli så mycket??? Smutsen är ju på utsidan av bilen, det yr väl inte vägdamm inne i bilen? Hmm tongue

Den lilla boxen som sitter i kåpan är immobilizern, den bestämmer över ett relä som kan sätta startmotorn ur funktion. Det sitter även en immobilizer i motorstyrenheten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5bff8de54e473af4fe6f222ea0138b19.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f60c8e016494aea78ece531957f844bb.jpg



Detta är kabeln till mikrofonen, snyggt. not lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b933c8a40089d5c57a7c0117b108c7ac.jpg



Alla kablar i gult hölje har med airbag att göra. Det är ett mycket enkelt system med två airbags, en släpring, en styrenhet med inbyggd accelerometer, en diagnos-kontakt, en kontakt för radering av felkoder (som man lätt kan radera koder med helt utan dator) och sist en kontakt som går till säkringsboxen för att ge systemet spänning.



Tyvärr ser det här ut som att någon skarvat i kablarna..... varför??? sad

Denna kabeln går till rattens airbag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e78147f032973ac3c7cd5d22b86c4ed3.jpg



rattens undersida har en kåpa man kan ta bort, här bakom ska ett ganska stort gult kontaktstycke sitta. Men icke, jag ser bara vit eltejp. sad

https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6a91e0e26ea71a96b1e5c98c39dd82f3.jpg



Vi lämnar airbagen ett tag och går vidare på annat. Denna kåpan täcker rattstångens undersida. Den sitter med 3 skruv som har maskingänga, dessa går dessutom in i gods och är svåra att få dit, så jag var rädd att gängorna skulle vara skrot och godset sprucket. Men det var det faktiskt inte smile Däremot var inte skruvarna skruvade i botten, så hela kåpan låg löst. Eh, okej?

https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c9032860e01bc2a45afec18d891b3386.jpg



Många av knapparna har ett litet spår under som man kan sätta i en mejsel för att få ut knapparna. Jag tycker det är helt värdelöst att använda dem, det blir märken och det går sönder innan knappen hoppar ut. Därför lossar jag alltid kåpor i närheten så man kan knuffa ut knapparna bakifrån, funkar jättebra smile Det är vanligt att lamporna i dessa knappar glappar och även slocknar. Denna bilen är inget undantag alls, det är en hel del lampor som sagt upp sig.

Just denna knappen är för dimljus fram och dimljus bak. Jag har inte ägt en sån här Civic med dimljus fram innan så detta är första gången jag ser denna knappen i verkligheten. Just denna bilen saknar skumt nog dimljus men det finns kablar och kontakter innanför stötfångaren till dimljus. Antingen så har någon tagit dem eller så är bilen inte HELT fullt utrustad tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2454f6c5502b0a272635ab0e84f8fc03.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2ed49481ef4f04d43c56ad592c42d8f4.jpg



Nu ska kåpan framför mätarhuset bort, den kallas ofta för "binnacle" på engelska, ingen aning vad den heter på svenska. Den sitter med totalt 4 skruv, två av dem sitter rakt upp, dem tar man med en kort mejsel. En knepig sak är den typen av mutterbricka man valt att använda här. Den gör att det känns som att man rundar skruvskallen när man i själva verket inte alls gör det!

https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-bd7ab6c2bc8a5af57fe5194a91fecdf2.jpg



Dem två sista skruvarna sitter bakom knapparna. Här är det helt klart smidigast om man har en magnetisk mejsel. Här kan ni också se hur folk ofta spänner saker långt mycket hårdare än vad som behövs, den är sprucken längst in. Till höger på bilden ser ni också en grön lampa. Förra ägaren visste inte vad den var till och den hade aldrig lyst i hans ägo. Det är ganska tydligt att denna kåpan behöver bytas ut, om jag minns rätt ska det finnas en på vinden tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d8cd448b2e33ff4dfd7c4e857de549b7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1164a42ad34d6ca53c7541251b67d911.jpg



Varvmätaren lever sitt egna liv, ganska störigt om du frågar mig. Jag har kommit över ett mätarhus från en MB6 (samma modell som denna bilen fast det är sedanmodellen, exakt samma mätarhus i dem). Det mätarhuset jag kommit över har gått 5000 mil så det borde ju fungera, ja det märker vi! lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f44fc05ebd63ad1c62a244605e3a77b2.jpg



Mätarhuset sitter med 3 skruv, två i dem nedre hörnen och en i överkant.

https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e7bd6fe754882eadd578a9b843b4e7a6.jpg



Innan man fäller ut mätarhuset måste man täcka rattstångens övre kåpa med något, även ratten behöver skydd, för det KOMMER att bli repigt. Tyvärr är det redan repigt då denna bilen redan varit med om ett mätarhus-byte. Kom också ihåg att fälla ner rattstången så mycket det går, den extra platsen behövs.

https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1cf5831cf776e2581e1e65ba3ef05986.jpg



Delen som repar är denna, ta bort den och det blir dessutom mycket enklare att få ut mätarhuset. På baksidan finns 3 kontakter på manuella bilar. 2 gråa stora i överkant och ett gult i mitten längst ner på baksidan. Automatare ska ha en kontakt till som visar växelväljarens läge, även dem manuella mätarhusen har alla hål för lamporna till detta, men lampor och kontakt fattas såklart. Jag har aldrig kört eller meckat med en automatare så vet ej mer än detta tongue

Nu för man ut mätarhuset på höger sida.

https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c29d5a4ff5d712a6378591be63a064de.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-cfd9d370bff15f935aa78487c43926c0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0e44b5d15f72bc2f808e71ffcbeb90c3.jpg



Här ser ni reporna jag pratar om.

https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fb80b379b340d3dcc6426e783b3b8fd7.jpg



Åter till airbagen! På rattens sidor finns kåpor som ska bort. Bakom dessa finns en T30 skruv, loss med dem och airbagen är nu helt lös, smidigt va? tongue Lite annat än moderna bilar med fjädrar och skit....

https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ab316b55eb71b203fa8d2a3b6a2ea5ed.jpg



Ser fortfarande inte det gula kontaktstycket någonstans? Ta bort tejpen och kolla kanske?

https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e85805e4351c51a61f2fa9fd1f66945b.jpg



VA?! Det där är INTE okej!!!

https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d69f6a1258e669f11525675a77cfa003.jpg



En 19 mm hylsa till muttern i mitten. Håll emot ratten med den andra handen. Använd INTE rattlåset som stopp, du kommer vrida hela rattstången sen sitter allt snett!

https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3ae2ccecbb0f29cf785dc90946baca39.jpg



Nu ser vi släpringen och jag kan direkt säga att detta är fel släpring. Det ska komma kablar ur den, det ska inte vara ett kontaktstycke direkt i släpringen, den är dessutom väldigt liten jämfört med original. Nu är det såhär att jag har ALLA delar som behövs för att återställa detta, så "fear not" men jag blev lite småsur ändå tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-45de927ca3c314ac0cd3bf6c53bf00e1.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-616c467ae55ee86331325e07192cec15.jpg



Lite småsur så lämnade jag airbagen för en andra gång. Lite diverse saker är fel i mittkonsolen så den ska loss! Vi börjar med radion, som för övrigt är totalt stendöd. Förra ägaren sa att den bara blev helt tyst en dag. Vi får väl undersöka? tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-88be36c0b4514893a39bfaf812b12f43.jpg



Svaret var att kontakten hoppat ur. Också en sån där sak som inte händer, men som såklart händer denna bilen tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b52b15d0429aa472aa6c359a2a76b2dc.jpg



Nästa steg är växelspaksknoppen som är i metall, den ger mig frostskador och även brännskador. Den går inte att spänna fast så när man ska växla fort så snurrar den och dessutom gör det ont att hålla i den. För ett gäng år sedan var det populärt att montera sånt här, har själv varit där tongue Detta ska självklart återställas till original, fast inte HELT original, vad menar jag med det? Det får ni se i ett framtida inlägg tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a4f0d3524b4f338b82bbf3bc120260b8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a63015c0ecb5581ad8e5752f846053d2.jpg



Denna kåpan sitter med två klämmor i framkant, men dem sitter en bit in. Kåpan sitter ganska hårt och jag har dragit bort många såna här och aldrig har en gått sönder. Denna som ni ser här har ett ovanligt mönster som (vad jag förstått det) bara återfinnes på VTI-modellen. Försöker därför få in fingrarna så långt in som möjligt så att man drar nära där klämmorna sitter. Allt gick bra som tur var smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a069a32dd1f655d098b3cf48712f2736.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-59021552115eb7e5076b711141f79314.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-55cbfd694c844d7bd082374eccd1ea6e.jpg



Satt massa skit på växelspaken, bort!

https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2b99082d91476be76205f917b7729029.jpg



Nu kommer vi till en riktigt jobbig del! sad Den bakre delen av mittkonsolen ska bort. Detta är inte lätt. Först ska denna kåpan loss, den lossar man i bakkant.

https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e1e5c29307ab43521945492cfa754802.jpg



Och vad finner vi här?? Stjärnskruv.... Problemet är att dessa sticker ner i "växellådstunneln" så dem är både rostiga och fulla med smuts, så det är extremt jobbigt att få ut dem. Skruvarna är PH3 om jag minns rätt och detta tar lång tid och mycket energi att lösa! Jag har plockat en sån här mittkonsol från en Rover en gång och den satt med riktiga 6-kant 10mm skruv.

https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4f7c2481b2f7ce35a8cd94ef46912479.jpg



Även om man är försiktig och inte "slirar" med mejseln så kommer man tillslut börja slita på skruven så mycket att det inte går att skruva på den längre. Man måste backa ut skruven en bit sen igen och sen ut igen osv osv osv.... Den högra fick jag loss men den vänstra gav upp. Dem är tyvärr i en ganska mjuk metall så skallen orkar inte så mycket. Denna fick borras ut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-44434f526b98650e79e601dd6eb1e97a.jpg



Då denna bilen har skivor bak så då går handbromsen längre upp innan den tar stopp, det är därför lättare att få ut mittkonsolen på bilar med skivor bak jämfört med trummor bak. (ja man kan släppa justeringen med, den sitter innanför askfatet på konsolens baksida) Glöm inte dem två bakre skruvarna till mittkonsolen, dem sitter synligt på sidorna bak, dessa ska ha brickor. Eftersom denna bilen har elektriska elhissar har man kablar här under, dem går inte att se, man får känna sig fram och släppa spärrarna till kontakterna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e9df27d71309660900e9ec1faa59e14f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e5df06e225495bb28bb01f936df24944.jpg



Nu är det dags för den främre delen av konsolen. På sidorna finns en skruv per sida, dem ska ha en bricka. (Det är väldigt få skruv som ska ha bricka)

https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a6de53939b8d9cf8e5b674603bc808b0.jpg



Här sitter en under radion. Spänn INTE denna FÖRST när sakerna ska monteras sen, då spricker gärna allt då hela mittkonsolen måste dras ner i golvmattan och denna lilla punkt får ta all kraft.

https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-01617921d3c9b1c65f98a4512f3bf05e.jpg



Bakom Hazard-knappen och bakrutevärme-knappen sitter skruv, men dem fattades? Men va?

https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9c3c04c9993d39833beadfcc26693758.jpg



Lyft mittkonsolen i bakkant ca 2 centimeter så den släpper från kanten av golvmattan. Dra handbromsen så långt det går. Lägg i 4ans växel och backa nu mittkonsolen en bit, koppla ur klockans kontakt. Backa nu konsolen så mycket det bara är möjligt, hela vägen bak så den krockar med handbromsens fäste. Lyft den nu i framkant, det är på centimetern att den inte tar i myntfacket men det går! Nu är konsolen fri!

https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b0605307b84e929ed95b899af40eaca3.jpg



Snyggt lol Denna kontakt brukar ramla långt in där radion sitter, så långt in att man gärna tror att det är därifrån den kommer, men den kommer framifrån ovanifrån typ. Det är så kul att se när man river dessa bilar hur folk satt dit förlängningskablar på grund av denna luringen xP

https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-caa9429b48a67c689acf0ed648d51d11.jpg



Såg en kabel här jag inte sett innan! Oo (den svart/röda) JAA denna bilen har ju belysning till handskfacket! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f96bd16bce7d3ecf18ba499b1176808b.jpg



Här sitter knappen och lampan, jag skulle senare upptäcka att den inte fungerade tongue (strömmen är urkopplad här då jag pillat med airbag, så kunde inte testa den förens senare)

https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5f14e5d4ea462c6b0879bfc61e490a56.jpg



Klockan i mittkonsolen lyste inte, och det är enormt störigt när det är mörkt ute. Anledningen till att den inte lös var skum, lampan och sockeln fattades?? Tyvärr är det inte samma sockel som någon annan lampa i hela bilen! Så mitt reservdelslager måste verkligen upp till bevis denna gången!

https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e468029d687ba9714962abd60adc5641.jpg



Här är allt kaos bortplockat! Så trevligt det blev direkt tongue Den stora kontakten är till radion, och som ni ser kommer den inte bakifrån.

https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c2f37f1a59c058d3569ec857d42fa581.jpg



Under mittkonsolen hittade jag ett kvitto från 2010 tongue Är ju trots allt 10 år sedan nu, helt sjukt...

https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-06df11686d7d55a8a5fbae74afe79c3c.jpg



Detta galler har två små fästen i sig för en mugghållare och allt går trögt och konstigt, så detta ska bort och bytas ut!

https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-819cecfa83df667c2fa6490948a8e4d4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-80e747fbb37499cba0de0385d834e296.jpg



I mitten finns ett vred som bestämmer om dessa två galler ska blåsa den temperaturen som man ställt in eller om dem ska blåsa otempererad luft. (Totalt onödig funktion om du frågar mig) För att få ut denna listen måste vi lossa vajern i andra änden. Och det gör man från högersidan in under klimatmekanismen i mitten av bilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-99ba0bd45eebfde81729410fbba354f6.jpg



Få loss denna listen utan att ta sönder något är extremt svårt tyvärr. Den har metallbyglar i nederkant som måste lyftas. I överkant är det plastklackar som inte viker sig så där kan man inte börja, listen måste vikas ut i nererkant.

https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0488f63094b7fbc3c46cbea3e9698bab.jpg



Det finns tre av denna klämman, dem måste man hjälpa loss, drar man bara så håller inte plasten och byglarna lossnar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fd40bb8f4d3d3575e05515741d444e49.jpg



Här syns metallbyglarna

https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8fb48bcf99a90e9bb19f8691bba39831.jpg



Och plastklackarna på ovansidan

https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e21510561461b7e8db2b4a69c1a51064.jpg



Gallret i mitten sa upp sig och gick i två tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-75286e76346d261afb0b17840b80aeda.jpg



Med svetstång lyckades jag tillslut få loss den biten av skruven som blev kvar, tog sin lilla stund tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d96740b7cd820f684c178cfdbb9a117b.jpg





Allt för denna gång, nästa gång ska vi börja laga saker istället för att riva isär tongue

robin_civic
28 maj · 1 335 Inlägg
#25

tack för en så detaljerad beskrivning! nu kanske man vågar sig på och wrapa "trä"-panelerna i brukisen tongue

Meeee
Xebers76
28 maj · 1 752 Inlägg
#26

robin_civic skrev:
tack för en så detaljerad beskrivning! nu kanske man vågar sig på och wrapa "trä"-panelerna i brukisen tongue

Jag hade hoppats på ett svar likt detta, alltid är det någon som har nytta av infon tänker jag xP Om inte annat tycker jag det är kul att skriva såna här beskrivningar xP Lycka till! Och bara fråga om det är något smile

robin_civic
29 maj · 1 335 Inlägg
#27

riktigt grymt! big_smile tack på förhand och jag återkommer om jag har frågor smile

Meeee
vw_audi Däckhotellsansvarig på Mekonomen
1 juni · 913 Inlägg
#28

snyggt jobbat, Kan det vara så enkelt att den gröna lampan som hänger där vid instrumenthuset ska in i klockan? Men har ett trasigt fäste eller nåt?
"Till höger på bilden ser ni också en grön lampa. Förra ägaren visste inte vad den var till och den hade aldrig lyst i hans ägo"

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen A6 avant 1.8Tq
Xebers76
5 juni · 1 752 Inlägg
#29

vw_audi skrev:
snyggt jobbat, Kan det vara så enkelt att den gröna lampan som hänger där vid instrumenthuset ska in i klockan? Men har ett trasigt fäste eller nåt?
"Till höger på bilden ser ni också en grön lampa. Förra ägaren visste inte vad den var till och den hade aldrig lyst i hans ägo"

Den gröna lampan är inte original och kabeln försvann ner under golvmattan vid vänster kickpanel tongue

Xebers76
5 juni · 1 752 Inlägg
#30

Som tidigare nämnt går min Civic V6 till skrot då det inte blev helt bra med det bygget, den har redan fått offra massa delar till min VTI.

En sak som jag monterade över från V6-donatorn (1999 Accord V6 Coupe) var bland många just farthållare. Och den vill jag ha i min VTI.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-0db2cb230ea72f124fb5ebee1cb80427.jpg

Här tittar vi på ett kablage som innehåller den automatiska klimatanläggningen och farthållaren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8bd5f83ae694a96cafba8a19b1504b98.jpg

Och för att friska upp minnet igen (elhärvan anpassade jag till V6-swapet året 2015) så fick elschemat åka fram igen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ee4b4edb56bcffe0a392ee829ae82b0a.jpg

Såhär tunt blev det tillslut! Ja den är tillsnyggad ännu lite mer nu och dessutom intejpad tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-77c4e2a1ca02a25f3c60ac7b4cab9626.jpg

Ja någon har ju sparat pengar och monterat FEL släpring på VTIn. Och därmed fått skarva kablarna för att kontakterna ska stämma.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-57c372aef176c79a9cc3d79df326097f.jpg

Jag har en komplett airbag-kabelhärva på vinden, MEN jag känner inte för att riva ner allt för att byta den nu, det är fel tid på året. Istället kommer jag också skarva, men med lödd-skarvar och då dessutom RÄTT kontakt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-23f42bacbfd6e976cd483afc5e0e4580.jpg

Dessa värmer man med värmepistol. För att inte hela säkringscentralen ska smälta lägger jag en bit kartong som skydd.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c0e4c85238acbb966fefdec8b9ada0b4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ef843191d3232b9d2abc4b26f2ab126e.jpg

inspekterar skarvarna noga för att se att dem tagit rätt. Tejpar sedan in vardera i tejp och sen båda tillsammans i mer tejp. Och jag använder inte biltemas eltejp! tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4e07a33be45dc34cd51e1c3d3a9ad519.jpg

Lite mer skola igen då! Släpringen till vänster är den som satt där, ingen aning vad för bil den är ifrån men jag antar att det är en Honda av något slag tongue Den i mitten är den modell som ska sitta på denna bil original. Den till höger är den vi ska sätta dit. Den är från V6-accorden jag nämnt innan. Den har fler kablar för att kunna ha knappar på ratten, i detta fall radio-knappar och farthållar-knappar. Kontaktstyckena som berör airbag är samma på Accordens och Civicens släpring, vilket är en enorm fördel.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-bc394980c98d79a82da86198e58baa6e.jpg

Här är den på plats!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6746e018035cd97cddcd1e2dd115e6ac.jpg

Här är det lite trångt, därför får man lägga små brickor så släpringen kommer ca 1-2mm längre ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-93569aa1c53daf091d4276378e93ca97.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f6a4d1ecde1d6719a23f372692487709.jpg

Nu fattas kablaget som ska vara till tutan, den biten mellan släpring och bilen huvudkabelstam. Den ligger i kablaget för farthållaren. Kontakten som ansluter till huvudstammen är samma på Accord och Civic. (y)
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ccb2e3d927684c786abebd75f41149f2.jpg

Bilar med farthållare har en annan bromsljuskontakt. Den har 4 kontakter istället för 2. Det är samma gänga och storlek så den passar perfekt i VTIns pedalställ.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e36c138d2af3ee850ab2cad24054273b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-811416aeb4f03a0ac0d20d95cff980c2.jpg

Vi kommer snart komma in på belysning till knappar. Just dessa ni ser på bilden krånglar aldrig! För dem är inte upplysta alls lol Ingen aning varför, dem valde att snåla in där iaf tongue
Av dem 3 platser som finns här så är den till höger tom. Men var inte denna bilen fullt utrustad? Jo det är den. Bilarna finns med och utan uppvärmda backspeglar. Denna funktionen finns dessutom i två varianter. Automatiskt (helt enkelt ström alltid när tändningen är på) eller en knapp där man manuellt slår på värmen. Den manuella har jag bara sett en gång genom alla år. Denna platsen blir nu bra till huvudströmbrytaren till farthållaren. När detta system satt i min V6-Civic hade jag det precis så som jag beskriver det, därför har jag redan en knapp redo att kasta i.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d4bafa50086543604e918d3800563fb7.jpg

En enkel knapp från biltema smälter in ganska bra tycker jag tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1c6fbff910354244a38caba8974c9345.jpg

Hämta spänning gör man enkelt med en sån här strömtjuv. Här tar vi spänning från backljussäkringen. Jag har senare satt en lapp på kabeln där det står "Cruise Control" vilket underlättar nästa gång man tittar här och undrar vad för läskig kabel det där är. tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e67905a1d4e918b07f3a2bfbd88c5ba2.jpg

Styrenheten vill ju såklart veta hur fort vi åker! Därför skarvar vi ihop den med denna orangea kabeln!
Accorden har ett litet annat upplägg på fartsignalen än Civicen och dessutom en liten annan våglängd. Så eventuellt kommer jag behöva modifiera signalen, men det märker vi när allt sitter ihop och vi kan testa!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f6ecefdc00027fd9cec00d9d87a924be.jpg

3 kablar från styrenheten ska ut i motorrummet där vakuumklockan ska sitta. Bilen har eftermonterat kablage för kupévärmare så det finns redan ett hål i brandväggen, det ska vi nyttja. Kablaget till värmaren ska bort dessutom.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fa9d36003581d0d77a56aa7e8b6a462e.jpg

Jag skruvade loss kontakten, tog bort kåpan (som nu tyvärr har skruvhål) och lyfte på mattan. Jaha? Här fattas det en jättebit av ljudisoleringen? Okej? Var är den då? lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e98389b2c35235876b2cc194d8189d50.jpg

Tejpade ihop farthållarens kablar med värmarens kabel och drog ut dem tillsammans.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-605bf4b10f6d77ef3e1ae959631b6db8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7c1f87e9852fb106a1b25bf8428cfe95.jpg

Styrenheten kommer få bo här under mittkonsolen, det är förvånansvärt mycket tomrum här under.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a1cb9aed0d555cbb3dd50a981c75c87d.jpg

Här är det nya mätarhuset. Visarna är märkbart mer orangea än dem på det mätarhuset som satt i bilen. Annan batch? Eller solblekt? Övriga modeller har vita visare så har inte varit med om detta innan tongue Har även köpt en ny huvudenhet! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b90d8c519f0fddab6623a5ddfee0c9bd.jpg

Montering av mikrofon
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6e1b7279f538f37d598aa67de6a571e7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-540a37111a62134b9ea4e63fff918b6f.jpg

Kabeln är dragen bakom mätarhuset istället för vid pedalerna som det var innan. Med det klart kan mätarhuset monteras! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-bb6ed01ce3e54293ce1b7c5e6eac58d3.jpg

Denna välutrustade modell har röd belysningen runt nyckelhålet, något jag verkligen hade behövt när jag skaffade min första Aerodeck året 2012. Nu går ju nyckeln i på muskelminnet men så var det inte i början xP
Med belysning:
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f658a91b4edc1be0289daa692a942598.jpg

Utan belysning:
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ab8fb8e3f5a3825515dbcef69f54f9e6.jpg

Rattaxel-kåpor i mycket bättre skick än dem som satt där, och dessa är dessutom fastskruvade xP
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6279006255fcafb4a8031ce65264353f.jpg

Ratten som suttit i V6-Civicen är redan modifierad för rattknapparna, så den monteras i VTIn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-58c12840c89a8da9dcbd7592aef28b3d.jpg

Även airbag från samma bil åker dit då den inte är skarvad i kabeln! (y)
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-95a5d4f711e2f5f08b2475a56bd00608.jpg

På med knapparna!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-880ca5439162575d808383273a811dc4.jpg

Då var det dags att börja kolla över lampor! Har en del bröte på vinden! xP
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1dfc7b47acc93c30449599dc5d4a9851.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e3c38b92b5303526a9cf7626bc11b0b0.jpg

Detta är vad jag menar. Det ser så tråkigt ut när man kör i mörker och diverse knappar lite här och där inte lyser. I denna knappen hade belysning till loggan slocknat i den högra som ni ser. Men även den lilla lampan i knappen till vänster som ska visa att dimljusen fram är tända hade slocknat, det hade faktiskt gett anmärkning på besiktning, men nu fattas ju dimljusen fram skumt nog så det problemet har man inte behövt ta i tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a4ceac3b6abd745d34c28aa37fd2e976.jpg

Lamporna är sjukt små
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b7fc7550ebf7b8de01daffb81241c2a5.jpg

Sådär ja smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3d21a8b5f9a37a0ddda2d4eda13720fb.jpg

Myntfacket i mitten har en liten lampa som ska lysa upp skålen när den är öppen. Jag hade visst 2 kompletta sådana enheter så det var bara att flytta över en lampa där tongue När vi ändå är där så kan vi kolla på skillnaden mellan det svarta och VTIns svart/vita mönster. Denna finns även i trä-illution men hittade inte den på vinden tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-6e0c04df91236366e1480fc612b9dbd1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-84837f99d67eb734dff69d6fb2f5ce9e.jpg

Klimatanläggnings-panelen har två lampor, båda hade slocknat och den ena sockeln hade lossnat från sitt fäste, hur då frågar man sig?
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-509ec51300ee31d4e3d4b858f4998c56.jpg

Belysning i bakrutevärme-knappen hade slocknat
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c898294190f6d549139dcb41112dc46c.jpg

Detsamma gäller hazard-knappen
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b243b0ac6384bfa630d99d740a41dbe1.jpg

Denna är lite kul. Dem här bilarna finns med och utan reostat och det är helt olika kablage då. På bilar utan så jordar diverse belysning på lämplig plats i närheten. På bilar med reostat går allt via reglaget och sen till jord. Att eftermontera detta är nog en mardröm. Sen är det ju också så som alltid i gamla bilar, att, man KAN justera ljusstyrkan, MEN det finns ingen annan logisk inställning än MAX. Här är det just så tongue En annan kul sak ni ser är att ikonen som ser ut som en lampa som beskriver funktionen INTE är upplyst. Det ni! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4b93f5814126242792837a12cbc58b03.jpg

Handskfacks-belysningen var knepig att byta lampa på så jag skruvade loss hela hållaren och mycket riktigt var det lampan som slocknat! tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-cc5299d75892842d925370860ff7366d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5636f65aa558d7f56265e2975dbfab8a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-abc3c041a55b19ab6fd28cbce21c0740.jpg

Jag var helt övertygad att jag hade en sån här kickpanel utan hål men hittar inte den, så jag kanske har drömt det? sad
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c23638c8d5e04c2cfabdd85f7e4e1501.jpg

Men men, det syns inte om man inte letar efter det tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5717350e102706f47200c6193683b83d.jpg

Klockan! Jo jag hade tur. Detta är klockan som satt i V6-Civicen innan mittkonsolen blev totalt ombyggd och klockan fick plockas bort.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8844110a556eb2cc91a0fac1b7d8948d.jpg

Lampan fanns kvar!! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e283cd21a70220fe96313a5659cdab9f.jpg

Nu är det såhär att jag gjorde om all belysning i den bilen till att lysa rött. Tillomed dem gröna blinkers-ikonerna i mätarhuset blev röda xP Till klockan använde jag röd bakljustoning som faktiskt funkade bra tongue Men nu är det original som gäller. Färgen gick faktiskt ganska lätt att skrapa bort med en plattmejsel (y)
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-dab771e3628d7168c337a3a995eb7f19.jpg

Nästa skumt slitna grej på denna bil. Handbromsen. Knappen är en kromad plastbit. Någon tidigare ägare måste haft väldigt salt handsvett eller något för kromet är förstört.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e31cb89521e684ca5287781ecfae0402.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-bb0cb999138946840ea1ed6172b63b00.jpg

Här är handbromsen från V6-Civicen, inte perfekt men i mycket bättre skick!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a2eaa710cf1dff6065e8eb7ceaa8be31.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9e965c029b7f94bb0494c519b3c75f3f.jpg

En suddig bild på en mittkonsol som är på plats igen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-97bc28dcee515caceeaa0f83e63b8e1c.jpg

Innan jag tryckte i knapparna igen så testade jag lamporna en gång till, och tur var väl det! Här hade vi tidigare bytt ut belysningen men nu hade även indikerings-lampan slocknat xP Jag tror jag har tömt mitt lamp-reservdelslager nu tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-1b4661b5ce61717bf7d2c4e992c6966b.jpg

Dessa skruvar ersattes med något som är lättare att få ut igen när den dagen väl kommer tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-950db29a4ef77d39298685f61c45054a.jpg

ja, just ja. Det där gallret. Jag var ju helt övertygad om att jag hade minst en i reserv. Jag hade alla galler förutom det jag behövde xP Så jag får laga detta istället. Först måste denna vajern dras ut. För att kunna få i den igen knöt jag fast en sladd.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-db70542ef8a7fc5223ad02286cc8b3b1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-34d274027043cef61a5e757b3bd177be.jpg

Dem här små hållarna gick ju att pilla loss och nu gick ju gallret fint, ibland har man lite för bråttom tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-028a1db817c27b77e6365dfe0f0f7632.jpg

Vajern måste sitta här, man får inte dit vajern efteråt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9144d36c2c7926bcb8ca42226c290aab.jpg

Fick limma ihop denna!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-551eebfa8c903f44914092ba272ce33a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b509712cc23955bc6192f6a43f144606.jpg

Under tiden limmet torkar gör vi lite annat. Ett väldigt vanligt fel på dem här bilarna är att detta galler och den delen vi kallar för "binnacle" ligger och vibrerar mot varandra och skapar ett irriterande surrande ljud.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a116da572980ec2011fcd804b9f56329.jpg

Lägger därför på 4 lager tejp här. Gör samma på andra sidan även om det i regel inte surrar från den sidan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-bbfabe0e81a9fbfd68ffd412abe86432.jpg

Monterade huvudenheten. 4st Högtalare är vad som finnes i dessa bilar, men denna är en VTI och har därför "tweeters" längst upp på dörrklädslarna fram, så totalt 6st högtalare. Till min, väldigt stora förvåning, var det VÄLDIGT bra ljud! Oo Det är ju en Civic från 1998, men ja det spelar på riktigt bra! Kommer INTE behöva byta högtalare! big_smile big_smile big_smile Jag har kollat och det är original papp-högtalare på alla ställen! Ibland blir man positivt överraskad smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-bdf73343af424593cc0fe331ac6193b8.jpg

När vi är här så kan vi igen kolla på dem olika inrednings-panelerna, här hittade jag den som ser ut som trä! tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2a159051674e539fb37c488b736903e4.jpg

Har hittat tre såna här Honda original airbag-motstånd (ja vet, bara två på bild). Behöver någon så skicka pm.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7660e48716f35ea61db7598d2119cac8.jpg

Vad jag letade efter var en original växelspaksknopp!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d176581ae44ee345b6e3310c6b22d0af.jpg

Denna karossen fanns med 2 olika knoppar. Följer man mitt chassienummer så är detta fel knopp, men jag tycker den andra är ful sad Har ingen bild, men tänk er en... ful knopp.. lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4cfbf73e6b07e1a9cb39e6133732404a.jpg

Gallret och listen åkte på plats igen! Sjukt svår att montera! Oo
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2998f71a91f590d65e542a93c7456db7.jpg

Som tidigare nämnt hade jag för mig att det skulle finnas en "binnacle" på vinden. Det stämde också! Den var grymt smutsig! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ba7915adf0213cc899763c09786ee405.jpg

Trevligt när allt kommer ihop igen! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d7ab9584e96eded848467f8860f1219c.jpg

Då så, denna luckan... Hur många fel kan det bli på en lucka? Jo TRE fel. Fel nummer ett: Hål borrat för en ful knapp.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-4d7979a3c8ab851a22e4dfb52dd2767d.jpg

Fel nummer två: Lappen som visar säkringarna SAKNAS. VARFÖR har den försvunnit?!?!?!? Jag fattar inte detta asso! big_smile lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-803d79825c152acad55660dbcb45553c.jpg

Satte dit nya luckan och fel nummer tre gjorde sig uppenbart. Den är för lätt att stänga och för lätt att öppna. Men va? Hur kan det komma sig?
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-be02ffb54262c683074357fa66cf92bf.jpg

Tar vi bort luckan igen så kan ni se med hjälp av dem bruna pilarna att det FATTAS en fjäder på vänster sida. MEN....... HUR DÅ?
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2c4edd66a5436614b645d251e7000667.jpg

Som tur var hade jag EN på lager tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-f717beb1c2cd5f52fd42902532238d0a.jpg

Denna bilden är skum. Innertaket ser rött ut, vilket inte är sanningsenligt. Ser också skitigt ut, vilket kanske är lite mer sanningsenligt. Det vi kollar efter här är dem båda högtalargallerna bak som BÅDA är spruckna. Det sitter original högtalare innanför så varför är dem skrot?
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-d4f32c13f76489be4edd2a99980eb518.jpg

Som tur är har jag en påse med såna galler som legat till sig nu i 7 år! lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5e8b67060066a07a2b0ac8f37044699b.jpg

När man kopplar på strömmen visar klockan 1:00. Detta innebär att den går på 12-timmars-systemet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2cc0b8ddbf890d0a8cf3b8a624586182.jpg

Om man håller in båda knapparna så kommer det se ut såhär, sen när man släpper står det 0:00. Nu har vi 24-timmars big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9934bec61e54892ea9378c3704e3a83b.jpg

Nu ser det ut såhär fram! Ser bra ut överlag. Tyget på höger dörrsida har släppt lite. Antingen så limmar jag dit den igen eller så blir det svarta dörrsidor som jag har på lager. Detta mönstret ser lite ut som en gammal buss. Men detta var 90-talet och det såg ut såhär och jag vill helst ha det original, vi får se vad jag gör tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-b90f6ffc04010b3c558f74e3a431cb0d.jpg

Nästa vecka är det dags att få liv i farthållaren! Kan det fungera tro? Oo
Allt för denna gång smile

Senast redigerat av Xebers76 (5 juni )

Addemod
5 juni · 12 Inlägg
#31

Rolig uppdatering! smile
Satan vad grejer du har liggnandes haha, men skönt att det kommer till användning nu!

vw_audi Däckhotellsansvarig på Mekonomen
6 juni · 913 Inlägg
#32

Kul att de hur du renoverar/ lagar och byter ut saker till andra original begagnade. Och inte bara byter till nytillverkat som många andra.

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen A6 avant 1.8Tq
Steenzor
8 juni · 469 Inlägg
#33

Trevligt! Tack för airbag motstånd. Behlver nu e v-knopp kan jag skicka en. Från vti 😁

Xebers76
1 juli · 1 752 Inlägg
#34

Hej igen! Har varit sjuk några veckor så har inte haft möjlighet att ta mig dit där datorn står sad

Denna uppdateringen handlar om vad som hände vecka 22, så ett litet tag sedan tongue


Testade om den fungerade som en "Grocery Getter" som så många envist ska påstå att alla Hondor är. I detta fall verkar det som att den allmäna åsikten stämmer, för detta gick galant. wink lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ff1b26a7e8024fd48a46cbfaf9e163a4.jpg

Helgen som skulle komma hade en utflykt inplanerad. Skulle behöva köra 26 mil enkel väg dit. Farthållare hade ju suttit fint så jag fortsatte med det projektet! Här har vi en gaspedal, för såna har man ju till övers. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8d1f16fff17602a5f1f877dd4b9df50c.jpg

Här är ett wastegate-fäste till en mercedes sprinter, för sånt har man ju också såklart liggandes hemma.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ca5894e3cac38db4c19324cd4b0c6c3a.jpg

Byggde om den lite.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-a7fbf8e395cfac94c53c8744cd1a606e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-5becbb5a3cc0cb57064c99a806ec14bb.jpg

Tillverkade en plåt och svetsade dit ett fäste för farthållarens vajer.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2f66e51a8e0de015a8cf751d0b12156a.jpg

Här ser ni vakuumklockan och dess vajer.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e122b050e688a77df9d078e4c1e92d37.jpg

Den får till att börja med ligga här (allt är ett test än så länge).
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-20b26e4eb627a4d7b457bf63a7d63763.jpg

Vajern går in i kupén via detta hålet som vi tidigare nyttjat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-bd933eeef41ceb9b6b97a6d2cceda5ec.jpg

Vajern tittar fram här.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c2b9325da7af152f04416ae2a1b4d4bc.jpg

Gaspedalen sitter fast med en axel som är låst med en saxpinne.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-91c3914487cb08b50ef5e8455a914c30.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-c3103ca253186d23649fe2d3b5676367.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9d0a09099f8e7f2f7e5dcf79cbf47429.jpg

Lossar dessa två skruvar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-dc6c446d16188bfcf999e502854cc948.jpg

Då kan jag få in vajerfästet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-8f61e3243bb04865000e2b9830da80c2.jpg

Här är gaspedalen som numera ska in. Den har nu ett fäste för vajern.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-09f7edbd4f3bda544c9a759bc5720277.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fc8e36ec699191b75d6ab5df0a004331.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-814164765ee5906083f0b672f8fc4542.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-64e7b04066da6311bc14fb38dfca3aa4.jpg

Systemet går på vakuum och då behöver vi hämta det någonstans. Kunde återanvända delar jag haft i V6an när farthållaren satt där.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9b8e2df07616fb67559216eec8b21db4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-ee57eae55e837b12999f1f64d06ce9c8.jpg

Denna slangen ger vakuum till en solenoid som i sin tur styr ett membran som ventilerar tanken via ett kolfilter när motorn är kall. Detta är ett bra ställe att hämta vakuum då det inte stör någon funktion. Att koppla in sig på slangen till bränsletrycksregulatorn är ett exempel på ett dåligt ställe att hämta vakuum.
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-3d91ce9a6db11341da84a51441ee49d9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-fef78d6d63a88a4abeb62bb684b781a0.jpg

Med allt detta på plats var det bara att ge sig iväg och trycka på knappen! Tror ni att det funkade?
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-052b8aa7ab401d6eb9a2cd49b6dd2a63.jpg



oo



JAAA!! big_smile Det funkade faktiskt! Tyvärr fungerar det inte helt perfekt då datorn är från en automatväxlad bil så han ger lite extra gas i början för att kompensera för att momentomvandlaren slirar, detta gör att farthållaren inte klarar hålla samma hastighet konstant, utan det svajar lite, ska justera detta framöver.

Men att det var liv i systemet kändes väldigt positivt! Kunde ju lika gärna varit stendött tongue



En sista grej innan jag åkte på fredagen var att kolla varför det låter som att bakvagnen ska lossna när som helst. Det knackar, knäpper och smäller! Väldigt högt också!
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e49374f25b0315c3a7a5cada2e363f79.jpg

Det visade sig vara det söndervikta domkrafttsfästet som låg emot länkarmen. Enkelt löst tillsvidare tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-7da6afbda199adb86d3f1948722a959f.jpg

Strax söder om Gränna blev jag åksjuk och kommer då på att jag inte ätit på 4 timmar! Oo
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9713f90e0914b8a134cae4e1f29ee473.jpg

Två korvar och en grym utsikt blev det iaf! smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-9678650c21975f2d1613d6908283d372.jpg

Väl framme så blev jag chaufför i en bil med lite mer vrid tongue Närmare 600Nm om jag minns rätt, men inte körde vi fort för det wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-157bb275a2970a905f2612f1df42f672.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-813ef1bb876f2875b95271218656514b.jpg

Vänner har man för att retas med, eller hur? På lördagen såg det ut såhär på min instrumentbräda.... Har inte kommit på hur jag ska hämnas ännu... he he lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-2feb0c2bbee47700760fece13f9f39cb.jpg



En av kvällarna så blev det dragracing med våra bilar, detta hade vi pratat om länge och äntligen blev det av. Inte gick det fort men attans va kul vi hade! big_smile

https://www.garaget.org/video/155927




Ni gör rätt i att följa deras projekttrådar tycker jag! smile

Cadillac
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=332662

Volvo 245 1985
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=331876

Volvo 245 1988
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=332566


Allt för denna gång smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang