Köpråd 30-50k sportig bil

Cuefa Ain't no place like home...
4 juni 2020 · 4 628 Inlägg

Brådhis skrev:

Cuefa skrev:

Tom_Bombadill skrev:
Var faktiskt inne lite på Skoda Octavia RS innan också.

Den här kanske? https://www.blocket.se/annons/stockholm … k/89764079

Jag tycker du iaf ska kolla på den där Skodan om den finns i din närhet.
Sen får Du bilda dig en egen uppfattning om den.

Jag tycker de är trevliga bilar, sett till antalet sålda enheter strular de inte mer än andra märken och modeller, det är i alla fall min erfarenhet av dem efter sammanlagt 15 år inom VAG-koncernen.

Iaf på dieseln (vet inte hur det är med bensinaren?) får man ta höjd för kamremsbyte och dubbelmassesvänghjul som båda kommer innan 20000 mil och tillsammans kostar mer än hälften av den där bilens pris...

(Ja, jag har ägt en Octavia RS II -13 i c:a 1,5 år... Åker Volvo numera...)

Man behöver väl alltid ta höjd för slitagedelar eller?

Volvos ska också ha kamremsbyten t.ex. Det är en del av livet som bilägare. Saker går sönder, saker slits.

Tror det är 18000 mil intervall på remmen på 2.0TFSI. Svänghjul kan man (nästan) gissa redan är bytt på en bil som närmar sig det miltalet.

Sen är det ju också så att köper man original-delar så kostar det gott om pengar, men det finns ju så många alternativ till det.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
torsen
4 juni 2020 · 7 198 Inlägg

Cuefa skrev:

Brådhis skrev:

Cuefa skrev:
Jag tycker du iaf ska kolla på den där Skodan om den finns i din närhet.
Sen får Du bilda dig en egen uppfattning om den.

Jag tycker de är trevliga bilar, sett till antalet sålda enheter strular de inte mer än andra märken och modeller, det är i alla fall min erfarenhet av dem efter sammanlagt 15 år inom VAG-koncernen.

Iaf på dieseln (vet inte hur det är med bensinaren?) får man ta höjd för kamremsbyte och dubbelmassesvänghjul som båda kommer innan 20000 mil och tillsammans kostar mer än hälften av den där bilens pris...

(Ja, jag har ägt en Octavia RS II -13 i c:a 1,5 år... Åker Volvo numera...)

Man behöver väl alltid ta höjd för slitagedelar eller?

Volvos ska också ha kamremsbyten t.ex. Det är en del av livet som bilägare. Saker går sönder, saker slits.

Tror det är 18000 mil intervall på remmen på 2.0TFSI. Svänghjul kan man (nästan) gissa redan är bytt på en bil som närmar sig det miltalet.

Sen är det ju också så att köper man original-delar så kostar det gott om pengar, men det finns ju så många alternativ till det.

Har för mig att jag läst att VOLVO har sänkt intervallet för kamremsbyte till 12.000 mil.

Stekpannan
4 juni 2020 · 83 Inlägg

Mazda 3 MPS, heter MazdaSpeed 3 i staterna är roliga bilar för 40-50 och är lite modernare men som sagt väldigt härliga att köra.
Motorn är väldigt bra och har hög potential men det man får hålla koll efter är rost.
Lycka Till!

panda666
4 juni 2020 · 4 228 Inlägg

Tom_Bombadill skrev:
En polare har en Volvo s60 2.5t från 04 som han vill sälja. Den är rätt fin och har inte gått så långt. Dock tyvärr automat vilket inte är min favoritgrej. Är det en bra bil? Vad är rimligt att ge för en sådan som gått typ 17k?

har haft en likadan sj alltså med sport paket och automat, av de bästa bilarna jag ägt. Riktigt med komfort och även såg jävligt sportig ut. gick riktigt tyst och bekvämt. finns från typ 20-50k beroende på skick och utrustning. Inget fel på dom alls och av dom bästa tipsen ja skulle kunna ge dig här.

Brådhis * Voff voff *
4 juni 2020 · 10 244 Inlägg

Cuefa skrev:

Brådhis skrev:

Cuefa skrev:

Jag tycker du iaf ska kolla på den där Skodan om den finns i din närhet.
Sen får Du bilda dig en egen uppfattning om den.

Jag tycker de är trevliga bilar, sett till antalet sålda enheter strular de inte mer än andra märken och modeller, det är i alla fall min erfarenhet av dem efter sammanlagt 15 år inom VAG-koncernen.

Iaf på dieseln (vet inte hur det är med bensinaren?) får man ta höjd för kamremsbyte och dubbelmassesvänghjul som båda kommer innan 20000 mil och tillsammans kostar mer än hälften av den där bilens pris...

(Ja, jag har ägt en Octavia RS II -13 i c:a 1,5 år... Åker Volvo numera...)

Man behöver väl alltid ta höjd för slitagedelar eller?

Volvos ska också ha kamremsbyten t.ex. Det är en del av livet som bilägare. Saker går sönder, saker slits.

Tror det är 18000 mil intervall på remmen på 2.0TFSI. Svänghjul kan man (nästan) gissa redan är bytt på en bil som närmar sig det miltalet.

Sen är det ju också så att köper man original-delar så kostar det gott om pengar, men det finns ju så många alternativ till det.

Det är en tolkningsfråga om tex dubbelmassesvänghjul är att betrakta som en slitdel... Eller ja, på dessa bilar (och VAG i allmänhet) är det ju det! Medan många(!) andra bilar klarar hela sitt liv utan att byta svänghjul.

Svänghjul och stora servicen vid 18000 mil är hur man än vrider på det en REJÄL kostnad, även på en icke-märkesverkstad.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Cuefa Ain't no place like home...
4 juni 2020 · 4 628 Inlägg

Brådhis skrev:

Cuefa skrev:

Brådhis skrev:

Iaf på dieseln (vet inte hur det är med bensinaren?) får man ta höjd för kamremsbyte och dubbelmassesvänghjul som båda kommer innan 20000 mil och tillsammans kostar mer än hälften av den där bilens pris...

(Ja, jag har ägt en Octavia RS II -13 i c:a 1,5 år... Åker Volvo numera...)

Man behöver väl alltid ta höjd för slitagedelar eller?

Volvos ska också ha kamremsbyten t.ex. Det är en del av livet som bilägare. Saker går sönder, saker slits.

Tror det är 18000 mil intervall på remmen på 2.0TFSI. Svänghjul kan man (nästan) gissa redan är bytt på en bil som närmar sig det miltalet.

Sen är det ju också så att köper man original-delar så kostar det gott om pengar, men det finns ju så många alternativ till det.

Det är en tolkningsfråga om tex dubbelmassesvänghjul är att betrakta som en slitdel... Eller ja, på dessa bilar (och VAG i allmänhet) är det ju det! Medan många(!) andra bilar klarar hela sitt liv utan att byta svänghjul.

Svänghjul och stora servicen vid 18000 mil är hur man än vrider på det en REJÄL kostnad, även på en icke-märkesverkstad.

Gällande kostnaden kan jag inte argumentera emot dig där.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
panda666
5 juni 2020 · 4 228 Inlägg

Brådhis skrev:

Cuefa skrev:

Brådhis skrev:

Iaf på dieseln (vet inte hur det är med bensinaren?) får man ta höjd för kamremsbyte och dubbelmassesvänghjul som båda kommer innan 20000 mil och tillsammans kostar mer än hälften av den där bilens pris...

(Ja, jag har ägt en Octavia RS II -13 i c:a 1,5 år... Åker Volvo numera...)

Man behöver väl alltid ta höjd för slitagedelar eller?

Volvos ska också ha kamremsbyten t.ex. Det är en del av livet som bilägare. Saker går sönder, saker slits.

Tror det är 18000 mil intervall på remmen på 2.0TFSI. Svänghjul kan man (nästan) gissa redan är bytt på en bil som närmar sig det miltalet.

Sen är det ju också så att köper man original-delar så kostar det gott om pengar, men det finns ju så många alternativ till det.

Det är en tolkningsfråga om tex dubbelmassesvänghjul är att betrakta som en slitdel... Eller ja, på dessa bilar (och VAG i allmänhet) är det ju det! Medan många(!) andra bilar klarar hela sitt liv utan att byta svänghjul.

Svänghjul och stora servicen vid 18000 mil är hur man än vrider på det en REJÄL kostnad, även på en icke-märkesverkstad.

skulle jättegärna vilja veta vad det kostar?=! på ett ungefär?

amazinjoey
5 juni 2020 · 1 138 Inlägg

panda666 skrev:

Brådhis skrev:

Cuefa skrev:

Man behöver väl alltid ta höjd för slitagedelar eller?

Volvos ska också ha kamremsbyten t.ex. Det är en del av livet som bilägare. Saker går sönder, saker slits.

Tror det är 18000 mil intervall på remmen på 2.0TFSI. Svänghjul kan man (nästan) gissa redan är bytt på en bil som närmar sig det miltalet.

Sen är det ju också så att köper man original-delar så kostar det gott om pengar, men det finns ju så många alternativ till det.

Det är en tolkningsfråga om tex dubbelmassesvänghjul är att betrakta som en slitdel... Eller ja, på dessa bilar (och VAG i allmänhet) är det ju det! Medan många(!) andra bilar klarar hela sitt liv utan att byta svänghjul.

Svänghjul och stora servicen vid 18000 mil är hur man än vrider på det en REJÄL kostnad, även på en icke-märkesverkstad.

skulle jättegärna vilja veta vad det kostar?=! på ett ungefär?

Runt 20K +

panda666
5 juni 2020 · 4 228 Inlägg

amazinjoey skrev:

panda666 skrev:

Brådhis skrev:

Det är en tolkningsfråga om tex dubbelmassesvänghjul är att betrakta som en slitdel... Eller ja, på dessa bilar (och VAG i allmänhet) är det ju det! Medan många(!) andra bilar klarar hela sitt liv utan att byta svänghjul.

Svänghjul och stora servicen vid 18000 mil är hur man än vrider på det en REJÄL kostnad, även på en icke-märkesverkstad.

skulle jättegärna vilja veta vad det kostar?=! på ett ungefär?

Runt 20K +

bara? har hört från folk att bara svänghjulet kostade dom 20k. plus storservice blir närmare 30k skulle ja tro.

amazinjoey
5 juni 2020 · 1 138 Inlägg

panda666 skrev:

amazinjoey skrev:

panda666 skrev:

skulle jättegärna vilja veta vad det kostar?=! på ett ungefär?

Runt 20K +

bara? har hört från folk att bara svänghjulet kostade dom 20k. plus storservice blir närmare 30k skulle ja tro.

Nu vet jag inte vad dsg kostade men den manuella lådan betalade polare 9K för materialet och 11K för jobbet. räknar bara svänghjulsbyte,  de kan nog lätt gå upp till 30-40

torsen
6 juni 2020 · 7 198 Inlägg

panda666 skrev:

Tom_Bombadill skrev:
En polare har en Volvo s60 2.5t från 04 som han vill sälja. Den är rätt fin och har inte gått så långt. Dock tyvärr automat vilket inte är min favoritgrej. Är det en bra bil? Vad är rimligt att ge för en sådan som gått typ 17k?

har haft en likadan sj alltså med sport paket och automat, av de bästa bilarna jag ägt. Riktigt med komfort och även såg jävligt sportig ut. gick riktigt tyst och bekvämt. finns från typ 20-50k beroende på skick och utrustning. Inget fel på dom alls och av dom bästa tipsen ja skulle kunna ge dig här.

Hur kan en S60 se "jävligt sportig" ut!!!!!!
En 4-d sedan!!!!!!!
Gubb-bilen framför andra!!!!!

SportPilot Ubåtsingenjör
6 juni 2020 · 7 218 Inlägg

torsen skrev:

panda666 skrev:

Tom_Bombadill skrev:
En polare har en Volvo s60 2.5t från 04 som han vill sälja. Den är rätt fin och har inte gått så långt. Dock tyvärr automat vilket inte är min favoritgrej. Är det en bra bil? Vad är rimligt att ge för en sådan som gått typ 17k?

har haft en likadan sj alltså med sport paket och automat, av de bästa bilarna jag ägt. Riktigt med komfort och även såg jävligt sportig ut. gick riktigt tyst och bekvämt. finns från typ 20-50k beroende på skick och utrustning. Inget fel på dom alls och av dom bästa tipsen ja skulle kunna ge dig här.

Hur kan en S60 se "jävligt sportig" ut!!!!!!
En 4-d sedan!!!!!!!
Gubb-bilen framför andra!!!!!

ja det undrar jag också ...

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
jaka54
6 juni 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
För 50000kr får du en fin Audi TT Mk1 (1998-2006).

Brådhis * Voff voff *
6 juni 2020 · 10 244 Inlägg

panda666 skrev:

amazinjoey skrev:

panda666 skrev:
skulle jättegärna vilja veta vad det kostar?=! på ett ungefär?

Runt 20K +

bara? har hört från folk att bara svänghjulet kostade dom 20k. plus storservice blir närmare 30k skulle ja tro.

Storservice kostar 22500:- på märkesverkstad och 13500-14500:- på icke-märkesverkstad.

Så ihop med svänghjulsbytet är det gott och väl över 25000:- även om man väljer billigaste alternativen. Dvs sannolikt någonstans runt 1/4-1/3 av bilens värde. Och allt detta runt 18000 mil. Då gäller det att man tycker om både märket och sin bil för att stå ut...

Senast redigerat av Brådhis (6 juni 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Marcus_89 Biltokig elektriker
6 juni 2020 · 3 352 Inlägg

Honda civic type-r - Ska vara roliga och driftsäkra. Lite bullriga och stötiga.

Bmw 328/330 - Bra komfort och väghållning. Försäkringen är lite dyrare än övriga bilar. Är dem välskötta och välservade håller de länge.

Audi S3 upp till 2005. Med 1,8t motorn så är det en driftsäker och rolig bil. Dock fyrhjulsdriven. Annars är en A3 med 1,8t en pigg och rolig bil med.

Audi TT med 1,8t är också driftsäker. 

Golf GTI MK4 har också samma bra motor.

Gillar man Mazda mx-5 så är det ett alternativ. Ska vara driftsäkra med.

panda666
6 juni 2020 · 4 228 Inlägg

torsen skrev:

panda666 skrev:

Tom_Bombadill skrev:
En polare har en Volvo s60 2.5t från 04 som han vill sälja. Den är rätt fin och har inte gått så långt. Dock tyvärr automat vilket inte är min favoritgrej. Är det en bra bil? Vad är rimligt att ge för en sådan som gått typ 17k?

har haft en likadan sj alltså med sport paket och automat, av de bästa bilarna jag ägt. Riktigt med komfort och även såg jävligt sportig ut. gick riktigt tyst och bekvämt. finns från typ 20-50k beroende på skick och utrustning. Inget fel på dom alls och av dom bästa tipsen ja skulle kunna ge dig här.

Hur kan en S60 se "jävligt sportig" ut!!!!!!
En 4-d sedan!!!!!!!
Gubb-bilen framför andra!!!!!

också @ sportpilot.  så här mina herrar, så här kan en s60 *så kallad gubb bil se ut*  om detta är en gubbbil då vetefan vad är sportigt.


https://www.garaget.org/?car=69911

https://www.garaget.org/?car=224012

https://www.garaget.org/?car=248772

https://www.garaget.org/?car=18612

Dom finns ju o köpa begagnat på blocket med Volvos sport paket kjolpaket redan monterad liksom för småpengar. Min såg ut sådär ungefär. Sen kan man ju trimma motorerna och fortsätta med mer styling så varsågoda.

https://i.ibb.co/JjXPYX6/sdfsdfsdf.jpg

panda666
6 juni 2020 · 4 228 Inlägg

Brådhis skrev:

panda666 skrev:

amazinjoey skrev:

Runt 20K +

bara? har hört från folk att bara svänghjulet kostade dom 20k. plus storservice blir närmare 30k skulle ja tro.

Storservice kostar 22500:- på märkesverkstad och 13500-14500:- på icke-märkesverkstad.

Så ihop med svänghjulsbytet är det gott och väl över 25000:- även om man väljer billigaste alternativen. Dvs sannolikt någonstans runt 1/4-1/3 av bilens värde. Och allt detta runt 18000 mil. Då gäller det att man tycker om både märket och sin bil för att stå ut...

hehe precis det ja tänkte också. För mig speciellt gillar inte märket alls och skulle absolut inte köpa vw/audi. Men för dom andra så får dom köpa precis det dom vill. Jag har sett så många Dsg rassla på jobbet(svänghjul) att ja blivit skadad, så fort ja ser en vw där ute nu så tänker ja ifall svänghjulet blivit bytt. galet dyrt.

Tom_Bombadill
6 juni 2020 · 51 Inlägg

Har lite svårt för Audi TT just pga utseendet. Men s3/A3 har jag kollat lite på och de är ju fina.

Dock måste jag säga att jag blev rätt sugen på Mazda 6 mps. Vet att de har problem med rost men om man hittar en fint exempel kanske det är okej ändå om man tar hand om den?

Honda Civic Type R är jag också fortfarande sugen på men verkar svårt att hitta ett bra exemplar som inte är helt söndermoddad.

panda666
6 juni 2020 · 4 228 Inlägg

Tom_Bombadill skrev:
Har lite svårt för Audi TT just pga utseendet. Men s3/A3 har jag kollat lite på och de är ju fina.

Dock måste jag säga att jag blev rätt sugen på Mazda 6 mps. Vet att de har problem med rost men om man hittar en fint exempel kanske det är okej ändå om man tar hand om den?

Honda Civic Type R är jag också fortfarande sugen på men verkar svårt att hitta ett bra exemplar som inte är helt söndermoddad.

awd med 260 hk?^^ ja mazda låter roligt då hehe. bara faller inte i min smak alls, tycker bilen ser lite tråkig ut. kanske en i svart färg o lite styling. Men bra bilar annars tror ja. tänk inte så mycket på rosten, försök o hitta en så rostfri modell som möjligt o annars så sparar du pengar o lagar det lilla rost du hittar. Det finns att hitta fina exemplar.


https://www.blocket.se/annons/stockholm … r/90211578

oj vilket rostvrak här;smile  NOT. den ser faktiskt riktigt fin ut. ut och provkör, du lär inte bli missnöjd med kraften iaf;)

Senast redigerat av panda666 (6 juni 2020)

1Adrian1
6 juni 2020 · 356 Inlägg

Vad du än gör köp inte den som är länkad ovan!! Drömpris på en helt annan nivå smile
Men de är trevliga bilar. Vad jag har hört så är turbon underdimensionerad (KO4) så de brukar rasa lite hejvilt och att rost är ett problem, men annars ska det inte vara några problem.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang