Fylla på AC med gör det själv till Opel Insignia 2009

Myhran
6 juni 2020 · 452 Inlägg

husseman skrev:
Sorry, men jag är inte imponerad av 2 dagars utbildningar o sen e´man utbildad.
Ok att man har ett papper på att man "kan" saker..i min värld e´det pappret inte ens värt att torka sig i röva med.-   därför använder jag nån som kan sin sak o inte jobbar med bilar enbart.

mvh/husse

Pappret de får är en ren kyltekniker utbildning som din erfarna kyltekniker har gjort för 30år sen när han/hon/den/det var grön i branschen.
Alla har vi varit nya i branschen men du kanske är en person som är 20år med 70års arbetslivserfarenhet,

Med vänlig hälsning,

Senast redigerat av Myhran (6 juni 2020)

husseman
6 juni 2020 · 1 563 Inlägg

Hehe, önskar man va 20 igen, tyvärr lär det inte hända. - eftersom mitt intresse för ac e´nada så tänker ja inte gå nån "utbildning" eller vad det kallas. Att jag skulle vara en bra ac mek. efter en sån fikakurs tror ja inte heller på. Därför använder man såna som kan sin sak. Men det e´ja det.

mvh/husse

Myhran
6 juni 2020 · 452 Inlägg

husseman skrev:
Hehe, önskar man va 20 igen, tyvärr lär det inte hända. - eftersom mitt intresse för ac e´nada så tänker ja inte gå nån "utbildning" eller vad det kallas. Att jag skulle vara en bra ac mek. efter en sån fikakurs tror ja inte heller på. Därför använder man såna som kan sin sak. Men det e´ja det.

mvh/husse

Du är ingen ”bra” ac mek efter utbildningen men du har grunderna för att få arbeta med F-gaser.
Man lär sig väldigt lite om att skruva med ett klimatanläggningssystem utan det är om gällande regler för gaserna,
Vilka papper som behövs att fyllas i osv. R134a är trots allt en rätt miljöfarlig gas med ett gwp värde på 1430. Dvs det tar ungefär 11år för gasen att brytas ner,
Gamla hederliga r12 har ett gwp värde på 10900.
Och nya r1234yf har ett gwp på 4.

Man kan säga att det är som att ta den teoretiska delen av ett bilkörkort.
Det är även ett rätt kralligt prov efter,

Att sen jobba med systemet rent praktiskt är inte svårare än något annat mekaniskt!

Man måste även vara anställd eller ha enskild firma för att arbeta med gasen, då man inte kan ta ut utbildningsbeviset annars, det skall även omcertifieras vart 5:e år,

Företaget tar ut certifikatet men om man slutar kan man flytta med sin utbildning till det nya företaget man börjar jobba åt,

Finns även ett personligt certifikat som är lifetime men då måste man ha en certifierad kyltekniker på plats som har huvudansvaret för tömning/fyllning/provtryckning,

Så det är inte bara en regel med detta,

Med vänlig hälsning,

MrHyde
7 juni 2020 · 630 Inlägg

Myhran skrev:

husseman skrev:
Hupp, byter kondensor, byter torkfilter, byter kompressor utan att gått nån 2 dagars muppkurs - däremot låter jag de som kan AC fylla på systemet. O då e´det kyltekniker vi pratar om som hållt på i 30 år...ingen jävla mekonomen utbildad nolla. - aldrig vart nåt problem..

mvh/husse

Att byta delar i systemet när det är tömt inga problem!
Men att kalla utbildad personal för nollor där blev du just lägre än glocalnet........

Nepp, du får inte byta några delar i ett tömt system heller. Krävs fortfarande certifiering som kyltekniker kategori 5. Nya regler sen ett par år tillbaka. Du får med andra ord inte röra ett system alls, tomt eller ej, utan certifiering.

Live long, and prosper.
Hamilton
7 juni 2020 · 8 861 Inlägg

MrHyde skrev:

Myhran skrev:

husseman skrev:
Hupp, byter kondensor, byter torkfilter, byter kompressor utan att gått nån 2 dagars muppkurs - däremot låter jag de som kan AC fylla på systemet. O då e´det kyltekniker vi pratar om som hållt på i 30 år...ingen jävla mekonomen utbildad nolla. - aldrig vart nåt problem..

mvh/husse

Att byta delar i systemet när det är tömt inga problem!
Men att kalla utbildad personal för nollor där blev du just lägre än glocalnet........

Nepp, du får inte byta några delar i ett tömt system heller. Krävs fortfarande certifiering som kyltekniker kategori 5. Nya regler sen ett par år tillbaka. Du får med andra ord inte röra ett system alls, tomt eller ej, utan certifiering.

Som ägare får du göra precis vad du vill med din egna bil.

Fotograf på tierpidag.se
granadadr
7 juni 2020 · 7 261 Inlägg

Hamilton skrev:

MrHyde skrev:

Myhran skrev:

Att byta delar i systemet när det är tömt inga problem!
Men att kalla utbildad personal för nollor där blev du just lägre än glocalnet........

Nepp, du får inte byta några delar i ett tömt system heller. Krävs fortfarande certifiering som kyltekniker kategori 5. Nya regler sen ett par år tillbaka. Du får med andra ord inte röra ett system alls, tomt eller ej, utan certifiering.

Som ägare får du göra precis vad du vill med din egna bil.

precis har bytt kompressor själv 2 ggr å sen bara fyllt systemet wink

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Avresto
7 juni 2020 · 202 Inlägg

Myhran skrev:

husseman skrev:
Hehe, önskar man va 20 igen, tyvärr lär det inte hända. - eftersom mitt intresse för ac e´nada så tänker ja inte gå nån "utbildning" eller vad det kallas. Att jag skulle vara en bra ac mek. efter en sån fikakurs tror ja inte heller på. Därför använder man såna som kan sin sak. Men det e´ja det.

mvh/husse

Du är ingen ”bra” ac mek efter utbildningen men du har grunderna för att få arbeta med F-gaser.
Man lär sig väldigt lite om att skruva med ett klimatanläggningssystem utan det är om gällande regler för gaserna,
Vilka papper som behövs att fyllas i osv. R134a är trots allt en rätt miljöfarlig gas med ett gwp värde på 1430. Dvs det tar ungefär 11år för gasen att brytas ner,
Gamla hederliga r12 har ett gwp värde på 10900.
Och nya r1234yf har ett gwp på 4.

Man kan säga att det är som att ta den teoretiska delen av ett bilkörkort.
Det är även ett rätt kralligt prov efter,

Att sen jobba med systemet rent praktiskt är inte svårare än något annat mekaniskt!

Man måste även vara anställd eller ha enskild firma för att arbeta med gasen, då man inte kan ta ut utbildningsbeviset annars, det skall även omcertifieras vart 5:e år,

Företaget tar ut certifikatet men om man slutar kan man flytta med sin utbildning till det nya företaget man börjar jobba åt,

Finns även ett personligt certifikat som är lifetime men då måste man ha en certifierad kyltekniker på plats som har huvudansvaret för tömning/fyllning/provtryckning,

Så det är inte bara en regel med detta,

Med vänlig hälsning,

Om det nu skulle vara olagligt så undrar jag varför denna bok saluförs?

https://www.skruvat.se/Haynes-Air-Condi … jQEALw_wcB

Avresto
7 juni 2020 · 202 Inlägg

Firmor verkar ju även dem använda någon form av gas så varför skulle det vara skillnad på att lämna in?

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218205/218205-fd1b996da7352547df45f3d493f5d18f.jpg

Marcus_89 Biltokig elektriker
7 juni 2020 · 3 352 Inlägg

De använder rätt typ av gas/köldmedium. Det är skillnaden, ingen blandgas som säljs i gör det själv kit.
Viktigt att man fyller på med rätt mängd gas också, står exakt hur många gram av vilken gas som det ska fyllas på.

Har systemet slutat fungera så kan du ha en läcka. Det märker man när man vakuumsuger. Isåfall måste det provtryckas, då kan man använda spårmedel för att lokalisera läckan.

Myhran
7 juni 2020 · 452 Inlägg

Avresto skrev:
Firmor verkar ju även dem använda någon form av gas så varför skulle det vara skillnad på att lämna in?

https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218205/218205-fd1b996da7352547df45f3d493f5d18f.jpg

F-gasen firmor använder är r134a i de flesta av våra fordon, denna gas är reglerad av miljölagar,

Detta är lagarna som finns i vårat land inte lagar som nödvändigtvis finns i andra länder!

Du kan inte lagligt köpa r134a utan att ha företag och ha bevisat att du klarar miljökraven för det,

Det har dock blivit lättare att handha gasen men får man en revision så måste man visa papper på Vart den gas man köpt in tagit vägen, detta skall stämma på grammet,

Att sen bilägaren är och fyller sitt system med en gasol liknande lösning och bilen senare lämnas in kan bli väldigt dyrt för bilägaren, framförallt om man sen använt någon form av tätningsmedel på burk, detta kan medföra att ingen vill ta i bilen med tång, detta för att tätningsmedlet sätter igen maskinen som man provtrycker/vakuumsuger med,  även om man råkar få i gasen ihop med r134a gasen i maskinen så är den gasen kontaminerad och måste destrueras,
Alternativt om man nu vet av från början att det är en gasolmix i bilen så måste den tömmas och destrueras. Detta som miljöfarligt avfall som inte kommer att vara billigt.

Om du vill veta mer av våra svenska lagar med gas bifogar jag lite material till det.

Incert ger ut intyg för F-gaser
https://www.incert.se/teknikomraden/kyl … -i-fordon/

Naturvårdsverket helt enkelt.
http://www.naturvardsverket.se/Stod-i-m … -och-svar/

Hur du gör i din bil med en gasol mix är helt upp till dig men inget jag rekommenderar men om du någon gång lämnar in fordonet så va ärlig och berätta att du hållit på med detta i din bil till ac-firman så de kan ta ställning till detta!

Med vänlig hälsning,

viccoA
7 juni 2020 · 3 109 Inlägg

Lämna in bilen istället. kKostar kring 1200kr för en rejäl vacuumsugning, täthetstestning och fyllning. Har du sen en anledning till att din gas läckt ut (tex hål i kondensor) ser man det innan man fyller

Avresto
7 juni 2020 · 202 Inlägg

viccoA skrev:
Lämna in bilen istället. kKostar kring 1200kr för en rejäl vacuumsugning, täthetstestning och fyllning. Har du sen en anledning till att din gas läckt ut (tex hål i kondensor) ser man det innan man fyller

Jo kan vara det bästa.

Visst är det bra att försöka snåla men inte vara dumsnål

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang