Störande ljud

CarLegend
6 juni 2020 · 11 Inlägg

hej jag köpte en passat cc 2009 tsi manuall, jag är nöjd med den men efter att jag köpte bilen började jag höra ett ljud från vänster framvagn jag lyftade bilen och allt verkar vara bra inga dåliga bussningar eller ingen glap jag byte kränkshamare bara för att vara säker  men ljudet vill inte gå bort och grejen är att den kommer inte alltid men när den kommer den låter jätte illa att jag vill hoppar ut ur bilen medans den går, skämt utsidor jag vill ha  hjälp om någon har varit med likadan. Tack

Myhran
6 juni 2020 · 452 Inlägg

Hur låter det?
Klapprar, jommar, sjunger, slår, knackar,
När händer det finns det något samband? Är det ex vid sväng, rakt fram, gropar osv?
Väderberoende?

CarLegend
6 juni 2020 · 11 Inlägg

Myhran skrev:
Hur låter det?
Klapprar, jommar, sjunger, slår, knackar,
När händer det finns det något samband? Är det ex vid sväng, rakt fram, gropar osv?
Väderberoende?

Den knackar,när hände det kan inte säga exakt när men det är när man kör på ojämna vägar och ibland på motorväg, det är inte när man svänger (vet att det inte drivknut)

uhlin
7 juni 2020 · 2 831 Inlägg

Fjäder eller fjäderbenslagring?

CarLegend
7 juni 2020 · 11 Inlägg

uhlin skrev:
Fjäder eller fjäderbenslagring?

Jag har haft problem med det förut på bilen som jag hade innan,ljudet är inte alls samma, det låter mest som om det är någonting som sitter lös men vet inte vad eller var kan det vara?

uhlin
7 juni 2020 · 2 831 Inlägg

Vad händer om du bromsar lite lätt när du hör detta ljud?

Tänkte på nåt bromsbelägg som glappar en aning.

CarLegend
7 juni 2020 · 11 Inlägg

uhlin skrev:
Vad händer om du bromsar lite lätt när du hör detta ljud?

Tänkte på nåt bromsbelägg som glappar en aning.

Jag tror nu du är på rätt spår,för jag har märkt en eller två gånger när jag bromsar ljudet försvinner men jag var inte säkert för det är jätte förvirring att säga exakt. Då ska jag kolla på det då och återkomma med svar om hur det gick. Jag är tacksam för svaret

CarLegend
8 juni 2020 · 11 Inlägg

uhlin skrev:
Vad händer om du bromsar lite lätt när du hör detta ljud?

Tänkte på nåt bromsbelägg som glappar en aning.

hej nu har jag märkt att det ljudet försvinner när man bromsar och jag skruvade isär bromss men jag kunde inte hitta något konstig,ingen glap ingenting, hur kan det vara glap där för det finns ju bromms ok som klämmer allt tillsamans så kan du utveckla lite hur du menar med glap?

uhlin
8 juni 2020 · 2 831 Inlägg

CarLegend skrev:

uhlin skrev:
Vad händer om du bromsar lite lätt när du hör detta ljud?

Tänkte på nåt bromsbelägg som glappar en aning.

hej nu har jag märkt att det ljudet försvinner när man bromsar och jag skruvade isär bromss men jag kunde inte hitta något konstig,ingen glap ingenting, hur kan det vara glap där för det finns ju bromms ok som klämmer allt tillsamans så kan du utveckla lite hur du menar med glap?

Bromsbeläggen kan glappa lite i själva hållaren, upp och ner då.  Då du bromsar kan de inte glappa efter som det klämmer åt dem mot bromsskivan, och då du släpper bromsen ska kolven gå tillbaka såpass att det släpper taget vilket verkar va fallet.

Kolla om det ska sitta nån typ av fjädrande bläck som ska sitta på bromsbelägget upptill och nedtill.

CarLegend
8 juni 2020 · 11 Inlägg

uhlin skrev:

CarLegend skrev:

uhlin skrev:
Vad händer om du bromsar lite lätt när du hör detta ljud?

Tänkte på nåt bromsbelägg som glappar en aning.

hej nu har jag märkt att det ljudet försvinner när man bromsar och jag skruvade isär bromss men jag kunde inte hitta något konstig,ingen glap ingenting, hur kan det vara glap där för det finns ju bromms ok som klämmer allt tillsamans så kan du utveckla lite hur du menar med glap?

Bromsbeläggen kan glappa lite i själva hållaren, upp och ner då.  Då du bromsar kan de inte glappa efter som det klämmer åt dem mot bromsskivan, och då du släpper bromsen ska kolven gå tillbaka såpass att det släpper taget vilket verkar va fallet.

Kolla om det ska sitta nån typ av fjädrande bläck som ska sitta på bromsbelägget upptill och nedtill.

vet du om det skulle finnas såhära aluminium plåt på broms på passat cc 2009 för jag hittade inget på den sidan och jag var ute och körde bilen hörde ingenting ej säker om det fixat men före man brukar höra det på ojämna väggar?

uhlin
8 juni 2020 · 2 831 Inlägg

Vet faktiskt inte riktigt hur det ser ut på passaten. Men borde finnas med i monteringssats för bromsklossar fram isåfall om du kan kika på nån sida om innehållet i monteringssatsen syns på bild.

CarLegend
1 juli 2020 · 11 Inlägg

uhlin skrev:
Vet faktiskt inte riktigt hur det ser ut på passaten. Men borde finnas med i monteringssats för bromsklossar fram isåfall om du kan kika på nån sida om innehållet i monteringssatsen syns på bild.

Hej! Nu är jag tillbaka med svaret, tack vare dig problemet är hittat och fixat.
Det var något tillverkning fel på bromsbelägen skulle jag tro,för det var glapp mellan den och bromskloss spår(den spår som bromsbelägen skulle glida in o ut när du bromsar) så först misstänkte jag på metallen som håller broms ok på utsidan och bytte den men ljudet var kvar där så jag bytte bromsbelägen ljudet försvann.

uhlin
1 juli 2020 · 2 831 Inlägg

Gott att det löste sig.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang