Rengöra MAP-sensorn på Ford Mondeo MK III 2.0 årsm 2001 pga att motorn rycker vid kraftigt gaspådrag vid låga varv?

M-M
7 juni 2020 · 26 Inlägg

Hej,

Jag har en Ford Mondeo MK III 2.0 årsm 2001 som rycker vid kraftigt gaspådrag på låga varv (1 000 -1 300 varv). Tändkablar, tändstift och tändspole är bytta för ca 500 mil sedan, så det bör inte vara några problem där. Modellen har inte luftmassemätare vad jag förstår utan MAP-sensor, vilken mäter undertrycket i insuget. Sensorn har aldrig gjorts ren och bilen har gått ca 20 000 mil. Kan det vara MAP-sensorn som behöver göras rent eller kan det vara något annat problem?

Video på rengöring av MAP-sensorn finns här: https://www.youtube.com/watch?v=icgaLiEoohc.

Mvh

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
7 juni 2020 · 4 917 Inlägg

Det skulle vara bra om man fick något grepp om felet eftersom det finns flera som kanske drabbas..
Så varför inte prova och sen skriva svar här hur det gick..
Det finns säkert några som är intreserade av resultatet.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
M-M
7 juni 2020 · 26 Inlägg

Ja, axxet, jag skriver gärna i forumet om det funkar med den åtgärden. Fast innan jag ger mig på MAP-sensorn, är det någon annan som har någon idé om det kan vara något annat än MAP-sensorn kan ligga bakom att motorn rycker på låga varv?

M-M
30 september 2020 · 26 Inlägg

Problemet med att Mondeon ryckte på låga varv är åtgärdat. Vid byte av tändstift, tändspole och tändkablar för ett tag sedan, monterades nya tändkablar som inte var original. Det har nu visat sig att de nya tänkkablarna som inte var original, orsakade problemet med att bilen ryckte på låga varv. Genom att sätta dit begagnade originaltändkablar, åtgärdades problemet fullt ut. Bilen går nu perfekt. Ford Mondeo förefaller vara känslig för användande av tändkablar, som inte är original. Motsvarande problem kan säkert uppstå på fler bilmodeller.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang