Få loss delbar dragkrok Skoda Octavia RS mk2?

Cuefa Ain't no place like home...
8 juni 2020 · 4 628 Inlägg

bernstgunnar skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177197/177197-799dbe0ffbeef2b10c71ce070ed6f3e1.jpg

Jag har kanske en annan modell av dragkrok?
Sitter på en superb 2014.

Dock lyckades jag lirka loss låset efter att det stått med wd40 i ett par dagar.

Vred med en tång, nyckeln höll.

Sen föll draget 1.5 meter rakt ner i betongen, då böjdes nyckeln lite.

Ja då har du den nya modellen.
Precis som skrivits ovan finns hela handtaget som lös del och då följer låscylindern med.
Lite mer jobb men inte mycket smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cuefa Ain't no place like home...
8 juni 2020 · 4 628 Inlägg

Brådhis skrev:

husseman skrev:
Hupp Låset behöver inte funka på en avtagbar krok(varför man nu väljer såna e´för mig en gåta). Bara funktionen att kroken går ta bort o montera o låser utan glapp funkar så e´bilprovningen nöjda.

mvh/husse

Stämmer ej. Nya regler i år. Låset måste fungera numera.

Helt korrekt.
SBP (eller valfri bilprovning) har blivit fanatiska på detta fr.om årsskiftet.
Vi har väldigt många kunder som kommer in med krokar som tidigare har klarat besiktning, men nu måste bytas eller repareras.
Värst är det för alla som har Westfalia-krok. Det verkar inte finnas lösa delar till dessa utan det blir hela kulan för 5-6000kr beroende på bilmodell...
Jag brukar rekommendera byte till fast drag till dessa kunder...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Myhran
8 juni 2020 · 452 Inlägg

Cuefa skrev:

bernstgunnar skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177197/177197-799dbe0ffbeef2b10c71ce070ed6f3e1.jpg

Jag har kanske en annan modell av dragkrok?
Sitter på en superb 2014.

Dock lyckades jag lirka loss låset efter att det stått med wd40 i ett par dagar.

Vred med en tång, nyckeln höll.

Sen föll draget 1.5 meter rakt ner i betongen, då böjdes nyckeln lite.

Ja då har du den nya modellen.
Precis som skrivits ovan finns hela handtaget som lös del och då följer låscylindern med.
Lite mer jobb men inte mycket smile

Man kan även köpa låscylindern lös om handtaget är helt, rek att köpa den låscylindern som är till roomster med EEA nummer då den är mkt billigare än den som finns i reservdelskatalogen wink

bernstgunnar Dr
8 juni 2020 · 13 Inlägg

Myhran skrev:

Cuefa skrev:

bernstgunnar skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/178/177197/177197-799dbe0ffbeef2b10c71ce070ed6f3e1.jpg

Jag har kanske en annan modell av dragkrok?
Sitter på en superb 2014.

Dock lyckades jag lirka loss låset efter att det stått med wd40 i ett par dagar.

Vred med en tång, nyckeln höll.

Sen föll draget 1.5 meter rakt ner i betongen, då böjdes nyckeln lite.

Ja då har du den nya modellen.
Precis som skrivits ovan finns hela handtaget som lös del och då följer låscylindern med.
Lite mer jobb men inte mycket smile

Man kan även köpa låscylindern lös om handtaget är helt, rek att köpa den låscylindern som är till roomster med EEA nummer då den är mkt billigare än den som finns i reservdelskatalogen wink

Tack för info. From nu så blir det att motionera låset med 5-56 varannan vecka.

Niclas_Pa
22 december 2021 · 1 Inlägg

Hej alla

Bumpar en gammal tråd här. Jag har fått problem med min krok. Underkänd i besiktning. För mig gäller det att den lilla knappen inte fjädrar tillbaka. Nån som vet om man kan byta den? Hittar inget på google.

MVH Niclas

Sampal
28 januari 2022 · 1 Inlägg

Niclas_Pa skrev:
Hej alla

Bumpar en gammal tråd här. Jag har fått problem med min krok. Underkänd i besiktning. För mig gäller det att den lilla knappen inte fjädrar tillbaka. Nån som vet om man kan byta den? Hittar inget på google.

MVH Niclas

Samma här, knappen fjädrar inte åter, hittade du nån lösning?

Cuefa Ain't no place like home...
28 januari 2022 · 4 628 Inlägg

Själva knappen är inte fjäderbelastad, den funktionen sitter i kroken.
Tar man bort handtaget kanske man kan göra rent och smörja upp den funktionen, inget jag testat själv dock.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Superb-linkan
29 januari 2022 · 275 Inlägg

Ett framtida tips till alla som har problem och ska smörja sina lås är att strunta i wd40 och 5-56. Det blir bara geggigt och skit fastnar.
Köp smörjmedel som är framtaget för lås!

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 januari 2022 · 14 007 Inlägg

Man kan också ta bort kroken efter att man använt den så slipper ni få panik lagom till besiktning. Förvara kroken i bilen när den inte används. Så gör jag i alla fall.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Brådhis * Voff voff *
29 januari 2022 · 10 244 Inlägg

Superb-linkan skrev:
Ett framtida tips till alla som har problem och ska smörja sina lås är att strunta i wd40 och 5-56. Det blir bara geggigt och skit fastnar.
Köp smörjmedel som är framtaget för lås!

Ja, att smörja med rostlösare är aldrig en god idé.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
29 januari 2022 · 10 244 Inlägg

Vettemannen skrev:
Man kan också ta bort kroken efter att man använt den så slipper ni få panik lagom till besiktning. Förvara kroken i bilen när den inte används. Så gör jag i alla fall.

/Benny

Eller så kunde dom uppfinna ett sätt så man inte behöver ta bort den när den inte används för att den inte ska fastna eller gå sönder... Tex en krok som alltid sitter där helt enkelt. Ungefär som dörrhandtag och vindrutetorkare tex... tongue

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
30 januari 2022 · 14 007 Inlägg

Brådhis skrev:

Vettemannen skrev:
Man kan också ta bort kroken efter att man använt den så slipper ni få panik lagom till besiktning. Förvara kroken i bilen när den inte används. Så gör jag i alla fall.

/Benny

Eller så kunde dom uppfinna ett sätt så man inte behöver ta bort den när den inte används för att den inte ska fastna eller gå sönder... Tex en krok som alltid sitter där helt enkelt. Ungefär som dörrhandtag och vindrutetorkare tex... tongue

Jaa. det finns ju fasta krokar också, men har man delbar krok så får man sköta om den så att den lätt går att ta bort.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Mossan1
30 januari 2022 · 2 752 Inlägg

bernstgunnar skrev:
Tack för info. From nu så blir det att motionera låset med 5-56 varannan vecka.

Sitter verkligen låset kvar när demonterade kroken ligger i skuffen?  Låter stolligt.

Att låta det sitta kvar när det inte används är ju grundfelet annars och busenkelt att lösa.
Ha det i skuffen undanstoppat istället.
*Löst*

garagedanne
5 januari 2023 · 1 Inlägg

Hej, testar att skriva i denna "gamla" tråd... Jag har en likadan krok som den på bilden på min Skoda Superb 2014.

Har problemet att den röda ytterdelen lossnat på säkerhetspluppen som ska visa om kroken låst fast eller inte - vilket jag fick anmärkning på besiktningen på. Jag har bara den gröna delen kvar och denna fjädrar dessutom inte in när man lossar dragkroken, vilket den ska göra.

Någon som vet vad märket är på denna dragkrok och om det är möjligt att beställa reservdelar till den!? Är alltså initialt den röda brickan som jag behöver... Kanske går att limma dit vad som helt som är rött iofs!?

Problem två är att lyckas smörja upp så att den gröna delen faller in när man plockar loss kroken.

Cuefa Ain't no place like home...
6 januari 2023 · 4 628 Inlägg

garagedanne skrev:
Hej, testar att skriva i denna "gamla" tråd... Jag har en likadan krok som den på bilden på min Skoda Superb 2014.

Har problemet att den röda ytterdelen lossnat på säkerhetspluppen som ska visa om kroken låst fast eller inte - vilket jag fick anmärkning på besiktningen på. Jag har bara den gröna delen kvar och denna fjädrar dessutom inte in när man lossar dragkroken, vilket den ska göra.

Någon som vet vad märket är på denna dragkrok och om det är möjligt att beställa reservdelar till den!? Är alltså initialt den röda brickan som jag behöver... Kanske går att limma dit vad som helt som är rött iofs!?

Problem två är att lyckas smörja upp så att den gröna delen faller in när man plockar loss kroken.

Det finns inga lösa delar till dessa utan det blir i så fall hela handtaget, kostar typ 600kr hos din närmaste Skoda återförsäljare.
Enkelt att byta dessutom.

Om den lokala verkstaden har en expressverkstad brukar dom kunna ordna det åt Dig för inte så mycket pengar.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
torsen
6 januari 2023 · 7 198 Inlägg

Märkligt att "folk" under år som gått fortfarande låter montera demonterbara "krokar".
Nästan bara bekymmer, har endast haft det på en Jeep Cherokee.
Men där kunde jag inte påverka - köpte bilen ny och den hade avtagbar "krok" som standardmontering.

På min Honda CR-V, som jag också köpte ny, lät jag montera infällbar "krok" - som fortfarande fungerar efter drygt 7 år.
(Vet att bl a BMW och AUDI haft problem med sina infällbara "krokar")

Min Suzuki Jimny, som köptes begagnad, har jag själv monterat en fast "krok" på.
Men själva svanhalsen med kulan har jag inte monterat (med de 2 M12-skruvarna)
Den har jag liggande i bagageutrymmet, tillsammans med M12-skruvarna och 2 verktyg med 19 mm nyckelvidd - fälgmutterverktyget ett av verktygen.
Jag använder inte "kroken" så mycket att det är obetydligt merarbete att att montera svanhalsen vid behov.
Besiktningen har inte haft några synpunkter - och varför skulle de ha det?

B t w så kostade den fasta draganordningen 900:- inkl frakt från skruvat .se.
Men då utnyttjade jag både rabatten som förstagångsköpare och tillfälliga, men återkommande, specialpriserbjudandet på "krokar" samt köpte lite mer så att totalnotan uppgick till strax över 1.000:-, vilket var gränsen för fri frakt.

Så ni som har avtagbar "krok", och inte använder "kroken" så ofta - byt till fast och underlåt att att montera svanhalsen med kulan.
Obetydligt merarbete då båten ska upp eller ner.

Tycker jag.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 januari 2023 · 13 669 Inlägg

torsen skrev:
Märkligt att "folk" under år som gått fortfarande låter montera demonterbara "krokar".
Nästan bara bekymmer, har endast haft det på en Jeep Cherokee.
Men där kunde jag inte påverka - köpte bilen ny och den hade avtagbar "krok" som standardmontering.

På min Honda CR-V, som jag också köpte ny, lät jag montera infällbar "krok" - som fortfarande fungerar efter drygt 7 år.
(Vet att bl a BMW och AUDI haft problem med sina infällbara "krokar")

Min Suzuki Jimny, som köptes begagnad, har jag själv monterat en fast "krok" på.
Men själva svanhalsen med kulan har jag inte monterat (med de 2 M12-skruvarna)
Den har jag liggande i bagageutrymmet, tillsammans med M12-skruvarna och 2 verktyg med 19 mm nyckelvidd - fälgmutterverktyget ett av verktygen.
Jag använder inte "kroken" så mycket att det är obetydligt merarbete att att montera svanhalsen vid behov.
Besiktningen har inte haft några synpunkter - och varför skulle de ha det?

B t w så kostade den fasta draganordningen 900:- inkl frakt från skruvat .se.
Men då utnyttjade jag både rabatten som förstagångsköpare och tillfälliga, men återkommande, specialpriserbjudandet på "krokar" samt köpte lite mer så att totalnotan uppgick till strax över 1.000:-, vilket var gränsen för fri frakt.

Så ni som har avtagbar "krok", och inte använder "kroken" så ofta - byt till fast och underlåt att att montera svanhalsen med kulan.
Obetydligt merarbete då båten ska upp eller ner.

Tycker jag.

det stora problemet att folk inte förstår att har dom ett löstagbart drag så ska det ligga i skuffen utom när det används..   så länge folk håller på så.. så kommer det vara strul använder man bara draget rätt är det inga problem.  det mår inte dåligt dom där få timmarna det sitter på varje år. smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
sollu
7 januari 2023 · 413 Inlägg

torsen skrev:
Märkligt att "folk" under år som gått fortfarande låter montera demonterbara "krokar".
Nästan bara bekymmer, har endast haft det på en Jeep Cherokee.
Men där kunde jag inte påverka - köpte bilen ny och den hade avtagbar "krok" som standardmontering.

På min Honda CR-V, som jag också köpte ny, lät jag montera infällbar "krok" - som fortfarande fungerar efter drygt 7 år.
(Vet att bl a BMW och AUDI haft problem med sina infällbara "krokar")

Min Suzuki Jimny, som köptes begagnad, har jag själv monterat en fast "krok" på.
Men själva svanhalsen med kulan har jag inte monterat (med de 2 M12-skruvarna)
Den har jag liggande i bagageutrymmet, tillsammans med M12-skruvarna och 2 verktyg med 19 mm nyckelvidd - fälgmutterverktyget ett av verktygen.
Jag använder inte "kroken" så mycket att det är obetydligt merarbete att att montera svanhalsen vid behov.
Besiktningen har inte haft några synpunkter - och varför skulle de ha det?

B t w så kostade den fasta draganordningen 900:- inkl frakt från skruvat .se.
Men då utnyttjade jag både rabatten som förstagångsköpare och tillfälliga, men återkommande, specialpriserbjudandet på "krokar" samt köpte lite mer så att totalnotan uppgick till strax över 1.000:-, vilket var gränsen för fri frakt.

Så ni som har avtagbar "krok", och inte använder "kroken" så ofta - byt till fast och underlåt att att montera svanhalsen med kulan.
Obetydligt merarbete då båten ska upp eller ner.

Tycker jag.

Är nyfiken?
Montera dragkrok på Hyundai tucson-21. Det var så enkelt. Jag tänkte lägga kulan i bagaget eftersom jag använder dragkroken 1-2 gånger om året. Men är du säkert att besiktning kan godkänna det?
MVH

torsen
8 januari 2023 · 7 198 Inlägg

Jajamensan - heeeelt säker!
Dock vet jag inte säkert hur det är med äldre bilar där det står i handlingarna att det finns draganordning(före 2003???).

Brådhis * Voff voff *
8 januari 2023 · 10 244 Inlägg

sollu skrev:

torsen skrev:
Märkligt att "folk" under år som gått fortfarande låter montera demonterbara "krokar".
Nästan bara bekymmer, har endast haft det på en Jeep Cherokee.
Men där kunde jag inte påverka - köpte bilen ny och den hade avtagbar "krok" som standardmontering.

På min Honda CR-V, som jag också köpte ny, lät jag montera infällbar "krok" - som fortfarande fungerar efter drygt 7 år.
(Vet att bl a BMW och AUDI haft problem med sina infällbara "krokar")

Min Suzuki Jimny, som köptes begagnad, har jag själv monterat en fast "krok" på.
Men själva svanhalsen med kulan har jag inte monterat (med de 2 M12-skruvarna)
Den har jag liggande i bagageutrymmet, tillsammans med M12-skruvarna och 2 verktyg med 19 mm nyckelvidd - fälgmutterverktyget ett av verktygen.
Jag använder inte "kroken" så mycket att det är obetydligt merarbete att att montera svanhalsen vid behov.
Besiktningen har inte haft några synpunkter - och varför skulle de ha det?

B t w så kostade den fasta draganordningen 900:- inkl frakt från skruvat .se.
Men då utnyttjade jag både rabatten som förstagångsköpare och tillfälliga, men återkommande, specialpriserbjudandet på "krokar" samt köpte lite mer så att totalnotan uppgick till strax över 1.000:-, vilket var gränsen för fri frakt.

Så ni som har avtagbar "krok", och inte använder "kroken" så ofta - byt till fast och underlåt att att montera svanhalsen med kulan.
Obetydligt merarbete då båten ska upp eller ner.

Tycker jag.

Är nyfiken?
Montera dragkrok på Hyundai tucson-21. Det var så enkelt. Jag tänkte lägga kulan i bagaget eftersom jag använder dragkroken 1-2 gånger om året. Men är du säkert att besiktning kan godkänna det?
MVH

Dom "godkänner" det genom att dom inte vet att torsen plockar bort den mellan gångerna... Så helt klart en tolkningsfråga. Sedan att bultarna över tid mattas ut genom att dom dras åt och lossas är ju en annan sak...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang