Ford Fiesta 1.25 2010, varnade för hög temperatur?

HannesJ
26 juni 2020 · 50 Inlägg

Hej!

Satt igår i en bilkö i 30 grader och strålande sol, med AC:n på kallaste och full fläkt. Efter kanske 15min krypkörning så började bilen varna för hög temp, fick lätt panik och satte fläktarna på varmaste och så slutade lampan lysa. Betyder detta att något behöver vara trasigt? Eller är vissa bilar helt enkelt bara mesiga?

Tacksam för svar!

spillolja
26 juni 2020 · 4 025 Inlägg

Om jag förstår det hela rätt, så går båda eller ena kylar-fläkten när ac:n  är i  gång

dessa fläktar styrs av motorstyrboxen, så man skulle behöva ett kopplingsschema

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
HannesJ
27 juni 2020 · 50 Inlägg

spillolja skrev:
Om jag förstår det hela rätt, så går båda eller ena kylar-fläkten när ac:n  är i  gång

dessa fläktar styrs av motorstyrboxen, så man skulle behöva ett kopplingsschema

Jag är tyvärr helt okunnig när det kommer till bilmekande så jag är lite osäker på hur jag ska tolka ditt svar. Är det ett "ja" till frågan " Betyder detta att något behöver vara trasigt?"?

spillolja
27 juni 2020 · 4 025 Inlägg

jag skulle läsa ut evt. felkoder med en universal OBD2, en CY-300 finns för en överkomlig summa från kina
https://www.wish.com/search/CY300%20%20 … ?share=web
https://www.aliexpress.com/af/CY300.htm … 0627035002

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
HannesJ
4 november 2020 · 50 Inlägg

Hej!

Upptäckte att säkringen till kylfläkten var sönder och bytte den, när jag sen startade bilen så hoppade fläkten igång en kort stund och sen gick säkringen igen.

Efter detta lämnade jag in bilen till en jag känner, han upptäckte att det var kortslutning i fläkten och bytte därför ut den till en ny.

Problemet nu är att fläkten endast går när AC:n är igång, och då går fläkten dessutom på maxfart, jag hör alltså fläkten trots att jag kör i 60km/h med dubbdäck, det känns inte rätt. Tidigare idag testade jag att stänga av AC:n och stå och gasa lite stillastående men fläkten ville inte hoppa igång ändå. Sen hoppar fläkten igång igen när jag startar AC:n.

Att fläkten bara går på fullvarv verkar har hänt fler fordägare, anledningen verkar dock skilja...

Vad skulle symptomen vara på att relät till kylfläkten är dåligt? Skulle det kunna vara en rimlig anledning till att fläkten inte går när den bör?

Stort tack för eventuell hjälp!

xXSammy
4 november 2020 · 6 570 Inlägg

Är bara fläkten bytt eller hela fläktpaket? Finns en resistor för bilar med AC, sitter monterad på nerkanten av fläktpaketet.

Finns en del kopplingsscheman beroende på årsmodell och drivlina men Relä 1 ska tydligen vara för högvarv och Relä 7 för lågvarv av kylfläkten.

Senast redigerat av xXSammy (4 november 2020)

De/Dem
HannesJ
4 november 2020 · 50 Inlägg

xXSammy skrev:
Är bara fläkten bytt eller hela fläktpaket? Finns en resistor för bilar med AC, sitter monterad på nerkanten av fläktpaketet.

Finns en del kopplingsscheman beroende på årsmodell och drivlina men Relä 1 ska tydligen vara för högvarv och Relä 7 för lågvarv av kylfläkten.

Tack!

Är lite osäker, troor att hela fläktpaketet är bytt. Mekanikern pratade om att det var något som följde med fläkten som tydligen inte användes på min bil, det hade tydligen inte använts till den gamla fläkten heller, undra om det kan varit resistorn han pratade om... Jag har som ni hör noll koll...

Gällande relä, vad skulle symptomen vara om dom är dåliga?

Sitter och kollar i instruktionsboken nu. Det står att säkring 2 går till "kylfläkt hög hastighet" och säkring 3 går till både "kylfläkt" och "kylfläkt, låg hastighet", säkring 3 byttes idag så den vet jag är hel.

Var just ute och kollade hur allt såg ut en gång till, där "säkring 2" ska sitta sitter inte ens en säkring och den ska ju vara för "kylfläkt hög hastighet" så jag fattar inte hur fläkten kan gå på högvarv?!

Och där "relä 7" ska sitta, som ska gå till "motorns kylfläkt" är det också tomt...

Senast redigerat av HannesJ (4 november 2020)

xXSammy
4 november 2020 · 6 570 Inlägg

Då har du nog bara en hastighet på din fläkt, och den brukar gå när ACn är igång.

Att den kokade i somras kan bero på att antingen termostaten börjar bli dålig eller att impellern i vattenpumpen slirar

De/Dem
HannesJ
4 november 2020 · 50 Inlägg

xXSammy skrev:
Då har du nog bara en hastighet på din fläkt, och den brukar gå när ACn är igång.

Att den kokade i somras kan bero på att antingen termostaten börjar bli dålig eller att impellern i vattenpumpen slirar

Men AC:n har man väl ändå alltid igång? Har "hört" att AC:n kan gå sönder om den inte alltid är igång, men det kan ju såklart vara fel. Tycker verkligen inte det låter rimligt att fläkten konstant ska gå på så höga varv att man hör det in i kupén när man åker i 60km/h med dubbdäck.

I somras så funkade inte fläkten så då var det nog bara det som var problemet, förhoppningsvis...

Edit: Och fläkten borde väl dessutom hoppat igång innan när jag testade att stå still och varva med uppvärm motor (utan att ha AC:n på...)

Senast redigerat av HannesJ (4 november 2020)

husseman
4 november 2020 · 1 590 Inlägg

Hmm, Ac,n går inte sönder om du stänger av den, när den inte behövs. Fläkten startar när tempgivaren  säger att motorn är varm.. typ 90 grader eller mer. Beroende av modell. Detta måste du kolla så det funkar..- skit i Ac,n. Antar att det inte är AC läge nu, om du bor i detta land.

mvh/husse

HannesJ
4 november 2020 · 50 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, Ac,n går inte sönder om du stänger av den, när den inte behövs. Fläkten startar när tempgivaren  säger att motorn är varm.. typ 90 grader eller mer. Beroende av modell. Detta måste du kolla så det funkar..- skit i Ac,n. Antar att det inte är AC läge nu, om du bor i detta land.

mvh/husse

Okej, det var bara någon som sa någon gång. Väldigt klurigt att verkligen testa ifall fläkten går igång när motorn blir för varm då bilen inte har någon tempmätare, den varnar endast om den blir för varm.

husseman
4 november 2020 · 1 590 Inlägg

Hmm, om inte fläkten startar innan varningslampan lyser, så har du ett fel som måste fixas.
Lycka till.. /husse

Mossan1
5 november 2020 · 2 824 Inlägg

AC bör alltid vara på. Den sköter sig själv, och håller systemet igång.
Avstängd långa perioder kan innebära problem på sikt. Inte 100% så, men allt mår bra av att jobba som det är tänkt.

Utan AC och stillastående på tomgång så startar nog fläkten till slut. Men så här års kan det dröja.

Med AC på SKA fläkten gå.  Vissa har hög och lågfart, men inte alla.
Enklare modeller har ofta bara av eller på.

husseman
6 november 2020 · 1 590 Inlägg

Hmm, blir ju lite konstigt att felsöka om kylfläkten funkar för motorkylning, vilket e´viktigast med AC,n på. Att fläkten går när du har AC inkopplat är ju normalt. Men AC,n e´ju ett tillbehör. Viktigast är att fläkten går när motorns kylsystem kräver det..inte AC,n.

mvh/husse

Xebers76
6 november 2020 · 2 268 Inlägg

Känner att jag måste flika in lite info här då trådskaparen inte är så kunnig på bilar och dem svar som kommit inte riktigt förklarar enkelt nog.

Om det bara finns en fläkt i motorrummet vid kylaren (kyla motorn) och kondensorn (kyla AC) så betyder det att fläkten går på max fart om antingen motorn behöver fläkten eller om ACn behöver fläkten, ibland tillomed båda samtidigt såklart men det blir ju samma sak.

Att knappen på instrumentpanelen som heter AC är intryckt betyder inte per automatik att själva AC-systemet (det systemet som skapar kyla) arbetar. Att knappen är intryckt betyder att du som användare har godkänt att detta system får gå igång när datorn som sköter klimatet anser att det behöver genereras mer kyla.

Om det behövs mer kyla så kommer AC-pumpen gå igång och då är systemet igång. Nu behövs det kyla framme i kondensorn och då bilen endast har en kylfläkt kommer den gå igång för att ACn kräver det, inte för att motorn är varm och behöver kylas.

Fläkten kan låta väldigt mycket på en del bilar men det är normalt, det krävs mycket vind för att kyla en kondensor.

Ett AC-system har en varm sida och en kall sida, den kalla inne i kupén (förångaren) och den varma i motorrummet (kondensorn), och de är just fläkten i motorrummet vi snackar om.

Vissa bilar har 2 fläktar istället. En som kyler motorn och en som kyler ACn. Idag är det vanligare med en fläkt enligt min erfarenhet.

När ACn jobbar så blir det varmare i motorrummet av flera anledningar, dock ska inte en modern bil överhetta här i Sverige.

Om nu säkringen varit trasig så har du endast kunnat få kall luft inne i kupén när bilen varit i rullning då fartvinden gör samma sak som fläkten gör.

Dagens motorer har en så pass hög verkningsgrad (effektiv) att dem inte alstrar så mycket värme och därför kan det ta lång tid såhär års innan motorn behöver kylas av fläkten.

Att bilen varnade för överhettning har ju såklart varit att fläkten inte funkat och du gjorde helt rätt i att vrida på full värme! Tummen upp på den! smile

Min bedömning är att bilen fungerar efter byte av fläkt. Du kan testa köra bilen en runda och sen lämna den på tomgång och stänga av allt som heter klimatanläggning. För har du värmen på inne i bilen så kan det ibland räcka för att kyla motorn. (små motorer gäller detta för)

Låt han stå på tomgång och det borde inte ta över 20 minuter innan fläkten startar såhär års. (Då ska man ha kört en runda innan ska tilläggas)

Dagens diesel-motorer är ännu värre, kan stå och gå galet länge utan att behöva kylning.

Eller bara kör med bilen, överhettar den inte igen så mår den bra!

Tror jag fick med det mesta?

Senast redigerat av Xebers76 (6 november 2020)

husseman
6 november 2020 · 1 590 Inlägg

Hehe, mjo den förklaringen tror ja tom. "Svetsarn" hade fattat. Utförligt o bra. Skål/Husse

HannesJ
6 november 2020 · 50 Inlägg

Xebers76 skrev:
Känner att jag måste flika in lite info här då trådskaparen inte är så kunnig på bilar och dem svar som kommit inte riktigt förklarar enkelt nog.

Om det bara finns en fläkt i motorrummet vid kylaren (kyla motorn) och kondensorn (kyla AC) så betyder det att fläkten går på max fart om antingen motorn behöver fläkten eller om ACn behöver fläkten, ibland tillomed båda samtidigt såklart men det blir ju samma sak.

Att knappen på instrumentpanelen som heter AC är intryckt betyder inte per automatik att själva AC-systemet (det systemet som skapar kyla) arbetar. Att knappen är intryckt betyder att du som användare har godkänt att detta system får gå igång när datorn som sköter klimatet anser att det behöver genereras mer kyla.

Om det behövs mer kyla så kommer AC-pumpen gå igång och då är systemet igång. Nu behövs det kyla framme i kondensorn och då bilen endast har en kylfläkt kommer den gå igång för att ACn kräver det, inte för att motorn är varm och behöver kylas.

Fläkten kan låta väldigt mycket på en del bilar men det är normalt, det krävs mycket vind för att kyla en kondensor.

Ett AC-system har en varm sida och en kall sida, den kalla inne i kupén (förångaren) och den varma i motorrummet (kondensorn), och de är just fläkten i motorrummet vi snackar om.

Vissa bilar har 2 fläktar istället. En som kyler motorn och en som kyler ACn. Idag är det vanligare med en fläkt enligt min erfarenhet.

När ACn jobbar så blir det varmare i motorrummet av flera anledningar, dock ska inte en modern bil överhetta här i Sverige.

Om nu säkringen varit trasig så har du endast kunnat få kall luft inne i kupén när bilen varit i rullning då fartvinden gör samma sak som fläkten gör.

Dagens motorer har en så pass hög verkningsgrad (effektiv) att dem inte alstrar så mycket värme och därför kan det ta lång tid såhär års innan motorn behöver kylas av fläkten.

Att bilen varnade för överhettning har ju såklart varit att fläkten inte funkat och du gjorde helt rätt i att vrida på full värme! Tummen upp på den! smile

Min bedömning är att bilen fungerar efter byte av fläkt. Du kan testa köra bilen en runda och sen lämna den på tomgång och stänga av allt som heter klimatanläggning. För har du värmen på inne i bilen så kan det ibland räcka för att kyla motorn. (små motorer gäller detta för)

Låt han stå på tomgång och det borde inte ta över 20 minuter innan fläkten startar såhär års. (Då ska man ha kört en runda innan ska tilläggas)

Dagens diesel-motorer är ännu värre, kan stå och gå galet länge utan att behöva kylning.

Eller bara kör med bilen, överhettar den inte igen så mår den bra!

Tror jag fick med det mesta?

Hej!

Jättetack till dig! Trodde som sagt fläkten skulle storma fullt hela tiden om AC:n är igång, vilket lät orimligt. Att den bara fläktar fullt när man inte kör låter mycket rimligare!

Jag hade tidigare problem med att det tog väldigt lång tid innan klimatanläggningen hittade rätt temperatur inne i bilen, baserat på din förklaring låter ju även det som ett symptom på en trasig kylfläkt!

HannesJ
7 november 2020 · 50 Inlägg

Har nu kört med bilen lite och kommit fram till att något måste vara fel.

Gick ut till bilen och startade AC och satte temperaturen på auto. Efter att motorn kommit upp i arbetstemperatur åkte om jag omkring i stan ca 1mil (40-60km/h) och utetemperaturen (har ingen motortemperaturmätare) gick från 12c-23c trots att jag hörde att fläkten gick för fullt. Efter detta åkte jag ut på motorvägen och körde i 110km/h och då dök temperaturen från 23c till 11c på 1km.

Min amatörslutsats är att något är konstigt med fläkten och att AC:n genererar väldigt mycket värme, då det inte blev samma problem med AC:n avstängd.

Är det möjligt att mekaren kopplat in/monterat fläkten fel så att den suger ut luft istället för blåser eller något liknande?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang