Volvo amazon med bmw drivlina

Bygge av av en busbil (på en budget)

Oskar_Thompson

  • 76 Följare
  • 21 400 Visningar
  • Uppdaterades senast igår 23:17
Oskar_Thompson
28 juni · 138 Inlägg
#101

Jag har gått och blivit ett nattdjur under den senaste värmeböljan, det positiva med det är att jag har fått lite gjort iaf.

Jag började med att lista ut exakt hur ramen var sne, och hur mkt. För detta behövde jag en mittlinje i bilen, som tur så hade jag ett sömlöst rör kvar från rullbursbygget som är riktigt rakt och fint.
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232961/232961-b808e0531befe50e6b5ad2c46a5d5ec1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232961/232961-ce747a10c742580bddd4b90c4acf11e6.jpg

Efter alla mått var tagna och mitt f**k-up var väldokumenterat så var det bara att börja vinkelslipa. Men för att inte förstöra de måtten som redan är bra så som avstånd mellan ramhalvor, höjd och vinkel av fjädertorn mm så var det viktigt att styva upp hela framdelen innan jag gör bort mig igen.

För detta så behöver man såklart ett ordentligt fjäderbensstag. Tyvärr så får jag inte plats med ett på det vanliga stället, men har tänkt på det förut och lämnat lite infästningspunkter på fjädertornet just för detta. Dags att börja bygga smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232961/232961-ab0f94165c2ca4659c1edb07b6d659fe.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232961/232961-d683e57ae8815f87c98391db8398883d.jpg

Hade lite delar kvar som skulle bli gångjärn för flip-fronten men som fick bo här istället

https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232961/232961-3c4066d68ecc5679469b5806d16cab3e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232961/232961-d9388c16a6d20266b3a59639c5d133f4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232961/232961-74056cfdead13a877a1a69d0f7e822b1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232961/232961-e9a1f216b5451efafefd5fd975cbecd8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232961/232961-1aac045babdebd85b67036d9edd6090c.jpg

Livet är tufft när man inte har en svarv tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232961/232961-09362e165120f809c3d8a0b7fbf05a79.jpg
Lämnar en spalt för svetsen

Vill kunna bulta av den snabbt utan att röra något annat för lättare mekning på bilen

https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232961/232961-00829581c87f51ede329455941b5094a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232961/232961-b361d8c8d98f10ace9a58f1863a45256.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232961/232961-4843b046cb4a70f635ac1d36e4fa98fd.jpg
Ett tips om ni ska göra sådant här är, lägg spalten som man sågar ut i ena sidan, så slipper man borra i svets sen
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232961/232961-b3d569983bf28c73a71291cbc8fa13b9.jpg

2 st m12 per sida borde göra jobbet! Som sagt, stridsvagn det här

https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232961/232961-62a0d45c879d6bf70cbe353dafc47898.jpg

Den är bara temporärt infäst nu, ska kunna röra sig en aning när jag riktar ramen, men hålla avståndet mellan tornen det samma. Riktiga infästningen gör jag med motorn på plats. Men den klarar huven iaf big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232961/232961-1c5bd11f6e2f4f3fd3996e7a45f6fde6.jpg

Edit: så här ser det ut nu
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232961/232961-726601c902e890c4720fa5357b102df9.jpg

Senast redigerat av Oskar_Thompson (28 juni )

MrCrankyface
28 juni · 280 Inlägg
#102

Brutalt grovt, snyggt jobbat!

Lucif3r
28 juni · 273 Inlägg
#103

Skam den som ger sig smile
Och kul att se någon som sliter på utan lyxiga saker såsom svarv smile

Oskar_Thompson
28 juni · 138 Inlägg
#104

MrCrankyface skrev:
Brutalt grovt, snyggt jobbat!

Tack! Kan nog bli ganska många hål borrade sen för att försöka få ner vikten lite , men styv kommer den att vara iaf tongue

Senast redigerat av Oskar_Thompson (28 juni )

Oskar_Thompson
28 juni · 138 Inlägg
#105

Lucif3r skrev:
Skam den som ger sig smile
Och kul att se någon som sliter på utan lyxiga saker såsom svarv smile

Ja, lite av det roliga är ju faktiskt att lista ut hur man ska göra allt med bara vinkelslip, svets och en hammare. Sen kanske det inte blir något man ställer ut på Elmia direkt, men det har aldrig varit målet heller smile

Oskar_Thompson
fredag 22:46 · 138 Inlägg
#106

Har måttat, dragit med spännband, måttat, dragit med spännband om och om igen.. och äntligen tror jag att jag har fått allt perfekt +- 1mm big_smile

Använde 2st raka kalldragna sömlösa rör från rullbyrsbygget som jag svetsade fast exakt mitt i bilen, en uppe och en nere, så när man drar ett snöre runt så har man en exakt mittlinje i bilen för att mäta mot, det hjälpte väldigt

https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232961/232961-bec7cb2a6f7c5ff7f56ec0ab099301e9.jpg

Jag har dock inte helsvetsad ramen igen, detta då jag har lite mer modifikationer på ramen kvar, och jag vill kunna se så det inte vrider sig igen. Men för att göra dessa modifikationer så måste jag kunna vända på bilen, och då måste både bakvagn och motor bort igen....

Så istället för att göra det så började jag pilla med annat big_smile

Hittade backspegeln, och den såg lite ledsen ut, så prövade att ta ståltrådsborsten mot den, blev riktigt nöjd smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232961/232961-8e02187d73015fe560f8d5728b2f3f97.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232961/232961-c5fb0b35eb4f0d110ebf63dad519d252.jpg

Gjorde en uggla också smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232961/232961-8ec1e437a8136ad96746c927b8367604.jpg

Senast redigerat av Oskar_Thompson (fredag 22:48)

texas5020
för 16 timmar sedan · 244 Inlägg
#107

Ett otroligt intressant bygge och tråd, visar med all tydlighet att "old school" metoder fortfarande funkar och att man inte behöver en fulldatoriserad maskinpark för att få till saker o ting, händighet och sunt förnuft är det viktiga. Kanonkul att se !!!

MrCrankyface
för 16 timmar sedan · 280 Inlägg
#108

Har du också planer på att använda originalspegeln? Jag har sparat min bara för att ha något kvar av "originalbilen" lol

Jag vet inte om du nämnt det tidigare i tråden men fanns det någon tanke när du gick från original framvagn till en mcpherson istället?

Oskar_Thompson
för 13 timmar sedan · 138 Inlägg
#109

texas5020 skrev:
Ett otroligt intressant bygge och tråd, visar med all tydlighet att "old school" metoder fortfarande funkar och att man inte behöver en fulldatoriserad maskinpark för att få till saker o ting, händighet och sunt förnuft är det viktiga. Kanonkul att se !!!

Tack! Alltid skoj att det uppskattas! Om jag har tur så lyckas jag motivera någon (även med mindre resurser) att börja bygga också smile Det behöver inte kosta en förmögenhet för att det ska bli bra. Många stordåd har kommit från mycket mindre garage än det jag har här hos grannen, eller rent utav på uppfarten under ett partytält smile

Oskar_Thompson
för 13 timmar sedan · 138 Inlägg
#110

MrCrankyface skrev:
Har du också planer på att använda originalspegeln? Jag har sparat min bara för att ha något kvar av "originalbilen" lol

Jag vet inte om du nämnt det tidigare i tråden men fanns det någon tanke när du gick från original framvagn till en mcpherson istället?

Ajjemen! Tycker orginalspegeln är riktigt snygg, helst skulle jag vilja använda ratten också, men det är nog lite för stor tyvärr..

Anledningen till varför jag körde på BMW framvagnen var primärt för att den passade till motorn mm och jag hade allt till den, även om jag fick bygga om den en bit. Sen eftersom jag ändå fick bygga om allt fram så passade inte orginal framvagn längre. +Att bmw's framvagn är dimensionerad för vikten och effekten då det är från samma bil (lättare att få igenom och slipper att ändra på grejer). Kan gå till Mekonomen eller dyl om något pajar. Jag hade funderat på att bygga om orginal McPherson från BMW till dubbel A-arm ett tag men bestämde att det var mer möda än var det var värt. McPherson går att få riktigt bra om man vet vad man gör, se BMW, Porsche och Mitsubishi EVO t.ex. och tror inte det är framvagnen där greppet släpper först ändå på min bil när den blir klar wink

Oskar_Thompson
för 7 timmar sedan · 138 Inlägg
#111

Kom på för ett tag sedan att det kan vara bra att få in något annat än en trädgårdsstol i bilen, men för att göra det så behöver jag mer plats på höjden, och då jag inte tänkte höja taket så måste jag sänka golvet. Så fram kom vinkelslipen igen

https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232961/232961-0952d0f80501c8f0e3f9c64f470eb192.jpg

Har hört med SFRO förut om hur man bör göra när man kapar ramen på sånt vis, och enligt dem så är det ok så länge det som man tog ut kommer tillbaka in igen (+ extra om det är någonstans kritiskt). Så detta vad vad jag gjorde också


https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232961/232961-99e3a17a507e3118373991046e574284.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232961/232961-c67ecb75e06de75cdd3a796b7d829868.jpg

Har alltid zink-baserad svetsprimer på bägge ytor när jag lägger dubbel plåt, och så ser jag till att svetsa hela vägen runt så inget vatten kan krypa in, förhoppningsvis borde det hålla borta rosten
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232961/232961-7e19811d4ea35b4c3c8ae9e306670772.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232961/232961-6ad31061faead1a845a22d6293d580c4.jpg

Lär vara mer svets i den delen av ramen än vad det är i många moderna bilar big_smile

Senast redigerat av Oskar_Thompson (för 7 timmar sedan)

OscarWa
för 5 timmar sedan · 48 Inlägg
#112

Vackert! Den är garanterat starkare nu än innan!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang