Varför blev min koppling stum som bromsen

MXLMXLM
24 maj 2020 · 4 Inlägg

Hej,

Bil: VW PASSAT B6 2006, manuell växellåda

Jag råkade nyligen ut för att staget som kopplar samman kopplingens huvudcylinder med pedalen gick av. Kopplingen hade ett tag innan blivit "svampig" och fastnat halvt i botten. Det blev plötsligt värre och en dag blev den helt stum. Dum som man är så tryckte jag antagligen för hårt med foten när kopplingen blev stum och så gick staget av.

Jag köpte en ny eftermarknads huvudcylinder och bytte. Vilket gick bra och kopplingen fungerade. Problemet var bara att sensorn på eftermarknadsdelen inte var den samma som original så bilen gav felkod för sensorn och farthållaren ville inte gå i (eftersom den inte förstår om pedalen trycks ned antar jag). Bilen fungerade dock bra i övrigt - går att köra och går att växla.

Som tur var så sparade jag den trasiga huvudcylindern med original sensorn och bytte därför till originalsensorn på eftermarknadsdelen (sensorn går att byta separat). Innan jag luftade kopplingen efter jag bytt sensorn så testade jag att se så felkoden försvann - vilket den gjorde.

När jag bytte sensorn så kopplade jag bort röret som leder bromsvätskan från huvudcylindern till slavcylindern (vilket jag även gjorde då jag gången bytte hela cylindern så klart - inget konstigt) för att enklare komma åt att byta ut sensorn.

När jag sen noterat att felkoden var borta så satte jag ditt röret och började lufta systemet. Då har det tidigare fungerade kopplingssystemet helt plötsligt börjat ackumulera tryck varje gång man trycker ner pedalen och blir därmed stummare för varje nytt nedtryck av pedalen. Till slut blir trycket så högt att huvudcylinder spottar ur sig röret till slavcylindern (se bild - "trumman" sitter direkt i huvudcylindern).

Jag testade att koppla av röret i den ände närmaste slavcylinder och satte där i en annan ny slavcylinder som jag hade liggandes och felet kvarstår. D.v.s. den bygger fortfarande tryck och spottar ur sig röret.

Det som gör mig förvirrad är den "trumman" på röret Jag försökte ta bort den och koppla mig direkt på röret utan "trumman". Detta för att utesluta att denna var trasig. Jag hade dock inget bra rör hemma utan tog en slang (för vatten). Slangen expanderade i sig (och sprack till slut efter en 15 minuters pumpande av pedalen) och var knappast optimal men man kunde då (tyckte jag) höra att koppling började "fjädra" inifrån växellådan och det höga motståndet (trycket) som innan fanns var borta.

Så min slutsats är att "trumman" är trasig. Vad tror ni? Vad är trumman? Vad fyller den för syfte?

https://i.imgur.com/Mi9ijqXh.png

Senast redigerat av MXLMXLM (24 maj 2020)

Xebers76
24 maj 2020 · 2 264 Inlägg

Trumman ser ut som en sån där behållare som har som syfte att påverka hur kopplingspedalen känns att använda. Om det nu är fallet så är den inte viktig för funktionen.

Jag vet att exempelvis subaru hade detta på 90-talet, men dem hade ett jättelångt rör som var ihopsnurrat till en spiral, detta skulle tydligen påverka som sagt hur pedalen kändes, och var inte heller nödvändigt för funktionen.

Senast redigerat av Xebers76 (24 maj 2020)

MXLMXLM
24 maj 2020 · 4 Inlägg

Xebers76 skrev:
Trumman ser ut som en sån där behållare som har som syfte att påverka hur kopplingspedalen känns att använda. Om det nu är fallet så är den inte viktig för funktionen.

Jag vet att exempelvis subaru hade detta på 90-talet, men dem hade ett jättelångt rör som var ihopsnurrat till en spiral, detta skulle tydligen påverka som sagt hur pedalen kändes, och var inte heller nödvändigt för funktionen.

Låter rimligt. Den ser inte ut att fylla någon större funktion då röret ser ut att passera "rakt" igenom.

Får försöka få tag i en på skroten och byta. Har dock svårt att tänka mig att det är den som är trasig och även om det vore den som var trasig att den då skulle kunna ställa till med sådana problem. Men det kanske är utseendet på den som lurar än. Vätskan kanske inte går "rakt" igenom utan via något membran eller liknande som kanske fastnade i något läge när jag tog loss den.

Kan dock inte förstå vad som annars skulle var fel.

volvo_940_racing
20 juni 2020 · 3 Inlägg

Hej såg att du bytt kopplingscylindern på en passat b6

Har råkat ut för samma sak på min passat b6 och undrar om du har några tips på hur ja går till väga??

Har fått loss kopplingspedalen men inte kommit längre än så , måste ja koppla loss mera saker vid pedalerna ??  Måste ja in via motorutrymmet??

Mvh Niclas

MXLMXLM
21 juni 2020 · 4 Inlägg

volvo_940_racing skrev:
Hej såg att du bytt kopplingscylindern på en passat b6

Har råkat ut för samma sak på min passat b6 och undrar om du har några tips på hur ja går till väga??

Har fått loss kopplingspedalen men inte kommit längre än så , måste ja koppla loss mera saker vid pedalerna ??  Måste ja in via motorutrymmet??

Mvh Niclas

Hej,

Nej inte något mer inuti bilen om du fått loss pedalen. Jag misstänker att du inte menar att du fått loss hela pedalen och har den i hand utanför bilen? Eftersom cylindern sitter skruvad i pedalens fäste.

Om det bara är så att huvudcylindern ska bytas så kan du med fördel byta bara huvudcylindern från motorrummet utan att ta loss själva pedalen inifrån bilen. Cylindern sitter nämligen skruvad i pedalens hållare. Jag råkade dock dra pedalen för långt bak eftersom plaststaget gick av för mig och då lossande fjädern i pedalens hållare. Vilket var enklast att fixa med hela pedalenute ur bilen. Men som sagt om inget liknande har hänt dig så försök byta bara cylindern från motorrummet.

Inifrån bilen:
Pedalen sitter med tre bultar totalt, två i nederkant som du enkelt ser om du tar bort plastkåporna vid fötterna. Sedan sitter det en bult i överkant. Denna får du lite snyggt och precist ut om du har en 50 cm förlängare till spärrskaftet. Förlängaren för du in mellan rattens nedåtgående plastbit och instrumentpanelen (om du inte förstår så kan jag försöka precisera med en bild - återkom i så fall). Du ser den övre bulten genom hålet som finns där ganska precist om du lyser med en lampa mellan plastkåporna. Det sitter även en "crash bar" för att förhindra att kopplingspedalen kan åka bakåt mer än vad denna tillåter. Denna kan du också enkelt skruva ut, den sitter med en bult rakt upp mot taket det är bara följa "crash baren" så hittar du bulten som du ser om du lossat plasten vid fötterna. (Men allt detta har du kanske redan lyckats med).

Från motorrummet:
För att ta loss själva cylindern så tar du bort batteri, batterikåporna och batteriplattan. Du har du en litet hål som du får in handen i men inte mycket mer till huvudcylindern. Ta loss alla slangar och kabeln för sensorn (som kan var ett riktigt jobb att få loss - ett tips är att stoppa in något smalt i clipsen för kabeldonet uppifrån och försiktet med det smala använda hävstångseffekten "utåt" (mot höger sett framifrån bilen) för att trycka ner clipsen så att kabeldonet lossnar). Tänk på att vara beredd på att försluta och få upp den matande slangen till cylindern högre än bromsvätskebehållaren så det inte rinner bromsvätskan överallt. Sedan sitter cylinder fast med en liten "clips" i överkant på cylindern som ska dras lite försiktigt utåt (mot dig) när clipsen är löss så kan du vrida ur cylindern ur kopplingspedalens fäste - förutsatt att du lossat clipsen som håller fast staget i pedalen på insidan av bilen.

Denna nya cylindern skruvar du med fördel bara in i fästet igen antingen om du tagit ut hela pedalfästet utanför bilen och sedan monterar pedalen och fästet med den nya cylindern i eller så monterar du inte fästet och cylindern i efterhand.

Senast redigerat av MXLMXLM (21 juni 2020)

volvo_940_racing
22 juni 2020 · 3 Inlägg

MXLMXLM skrev:

volvo_940_racing skrev:
Hej såg att du bytt kopplingscylindern på en passat b6

Har råkat ut för samma sak på min passat b6 och undrar om du har några tips på hur ja går till väga??

Har fått loss kopplingspedalen men inte kommit längre än så , måste ja koppla loss mera saker vid pedalerna ??  Måste ja in via motorutrymmet??

Mvh Niclas

Hej,

Nej inte något mer inuti bilen om du fått loss pedalen. Jag misstänker att du inte menar att du fått loss hela pedalen och har den i hand utanför bilen? Eftersom cylindern sitter skruvad i pedalens fäste.

Om det bara är så att huvudcylindern ska bytas så kan du med fördel byta bara huvudcylindern från motorrummet utan att ta loss själva pedalen inifrån bilen. Cylindern sitter nämligen skruvad i pedalens hållare. Jag råkade dock dra pedalen för långt bak eftersom plaststaget gick av för mig och då lossande fjädern i pedalens hållare. Vilket var enklast att fixa med hela pedalenute ur bilen. Men som sagt om inget liknande har hänt dig så försök byta bara cylindern från motorrummet.

Inifrån bilen:
Pedalen sitter med tre bultar totalt, två i nederkant som du enkelt ser om du tar bort plastkåporna vid fötterna. Sedan sitter det en bult i överkant. Denna får du lite snyggt och precist ut om du har en 50 cm förlängare till spärrskaftet. Förlängaren för du in mellan rattens nedåtgående plastbit och instrumentpanelen (om du inte förstår så kan jag försöka precisera med en bild - återkom i så fall). Du ser den övre bulten genom hålet som finns där ganska precist om du lyser med en lampa mellan plastkåporna. Det sitter även en "crash bar" för att förhindra att kopplingspedalen kan åka bakåt mer än vad denna tillåter. Denna kan du också enkelt skruva ut, den sitter med en bult rakt upp mot taket det är bara följa "crash baren" så hittar du bulten som du ser om du lossat plasten vid fötterna. (Men allt detta har du kanske redan lyckats med).

Från motorrummet:
För att ta loss själva cylindern så tar du bort batteri, batterikåporna och batteriplattan. Du har du en litet hål som du får in handen i men inte mycket mer till huvudcylindern. Ta loss alla slangar och kabeln för sensorn (som kan var ett riktigt jobb att få loss - ett tips är att stoppa in något smalt i clipsen för kabeldonet uppifrån och försiktet med det smala använda hävstångseffekten "utåt" (mot höger sett framifrån bilen) för att trycka ner clipsen så att kabeldonet lossnar). Tänk på att vara beredd på att försluta och få upp den matande slangen till cylindern högre än bromsvätskebehållaren så det inte rinner bromsvätskan överallt. Sedan sitter cylinder fast med en liten "clips" i överkant på cylindern som ska dras lite försiktigt utåt (mot dig) när clipsen är löss så kan du vrida ur cylindern ur kopplingspedalens fäste - förutsatt att du lossat clipsen som håller fast staget i pedalen på insidan av bilen.

Denna nya cylindern skruvar du med fördel bara in i fästet igen antingen om du tagit ut hela pedalfästet utanför bilen och sedan monterar pedalen och fästet med den nya cylindern i eller så monterar du inte fästet och cylindern i efterhand.

Okej tack för svaret
Hade fått lös men inte bort pedalen , va tvungen att få bort hela pedalen då plastklipset(vita) o kulan låg trasiga i pedalen

Men nu e allt ute o ska bara montera allt så fort ja fått hem de vita lilla klipset 👍

volvo_940_racing
22 juni 2020 · 3 Inlägg

Hur luftar man enklast?

MXLMXLM
28 juni 2020 · 4 Inlägg

volvo_940_racing skrev:
Hur luftar man enklast?

Om du följer huvudcylinderns utgående rör så hittar du en nippel där röret övergår i en koppling. Sedan luftar du precis som för bromsen.

Nilstpersson
3 juni 2023 · 2 Inlägg

MXLMXLM skrev:

Xebers76 skrev:
Trumman ser ut som en sån där behållare som har som syfte att påverka hur kopplingspedalen känns att använda. Om det nu är fallet så är den inte viktig för funktionen.

Jag vet att exempelvis subaru hade detta på 90-talet, men dem hade ett jättelångt rör som var ihopsnurrat till en spiral, detta skulle tydligen påverka som sagt hur pedalen kändes, och var inte heller nödvändigt för funktionen.

Låter rimligt. Den ser inte ut att fylla någon större funktion då röret ser ut att passera "rakt" igenom.

Får försöka få tag i en på skroten och byta. Har dock svårt att tänka mig att det är den som är trasig och även om det vore den som var trasig att den då skulle kunna ställa till med sådana problem. Men det kanske är utseendet på den som lurar än. Vätskan kanske inte går "rakt" igenom utan via något membran eller liknande som kanske fastnade i något läge när jag tog loss den.

Kan dock inte förstå vad som annars skulle var fel.

Tjena såg att du skulle byta trumman och jag undrar ifall det gav några resultat? Eller hur löste du problemet. Jag har exakt samma problem på min b6 2.0fsi turbo

Nilstpersson
13 juni 2023 · 2 Inlägg

Nilstpersson skrev:

MXLMXLM skrev:

Xebers76 skrev:
Trumman ser ut som en sån där behållare som har som syfte att påverka hur kopplingspedalen känns att använda. Om det nu är fallet så är den inte viktig för funktionen.

Jag vet att exempelvis subaru hade detta på 90-talet, men dem hade ett jättelångt rör som var ihopsnurrat till en spiral, detta skulle tydligen påverka som sagt hur pedalen kändes, och var inte heller nödvändigt för funktionen.

Låter rimligt. Den ser inte ut att fylla någon större funktion då röret ser ut att passera "rakt" igenom.

Får försöka få tag i en på skroten och byta. Har dock svårt att tänka mig att det är den som är trasig och även om det vore den som var trasig att den då skulle kunna ställa till med sådana problem. Men det kanske är utseendet på den som lurar än. Vätskan kanske inte går "rakt" igenom utan via något membran eller liknande som kanske fastnade i något läge när jag tog loss den.

Kan dock inte förstå vad som annars skulle var fel.

Tjena såg att du skulle byta trumman och jag undrar ifall det gav några resultat? Eller hur löste du problemet. Jag har exakt samma problem på min b6 2.0fsi turbo

Det var trumman som var sönder, bytte ut min mot en likadan jag hittade på skroten och nu går den som en klocka igen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang