Köpråd 30-50k sportig bil

1Adrian1
14 juni 2020 · 356 Inlägg

viccoA skrev:

1Adrian1 skrev:

viccoA skrev:

Framhjulsdrivet är inte sportigt, finns anledning att inga supersportbilar är framhjulsdrivna.

Renault megane rs trophy r inte sportig?
Honda Civic Type R inte sportig?
Honda Integra Type R inte sportig?
Honda CRX inte sportig?
Mazda 3 mps inte sportig?
Volkswagen Golf GTI Clubsport S inte sportig?

Listan bara fortsätter...

Framhjulsdrivet är inte det bästa alternativet för att få ner alla hästkrafter, ja, men det betyder ju inte att de inte finns några sportiga framhjuldrivna bilar... HAHAHAH du är rolig du smile

Men de sportiga av de sportiga i resp märke;
Renault Alpin A110 s driver var? Jo bak. Dessutom med mittmotor. Klart att Trophy också är snabb men lika sexig?
Acura NSX driver var? Jo bak, med mittmotor.
Mazda MX7? Vankelmotor och bakhjulsdrift såklart.
De framhjulsdrivna modellerna är kompromisser som är billigare att tillverka och är inte renodlade sportiga bilar utan konverterade mellan eller budgetsegmentsvagnar. Sen att en del av de framhjulsdrivna går att köra fort, absolut.

Jag håller med dig, till sen viss del, men jag argumenterar emot ditt påstående att "Framhjulsdrivet är inte sportigt".

Hur kan man inte kalla en Trophy R sportig? Eller nya Honda Civic Type R?
Vadå, är de vanliga svensson bilar bara för de är framhjulsdrivna?

Att säga att en bil inte är sportig bara för den är framhjulsdriven men presterar hur bra som helst är bara absurt. Simple as that.

Vita_Vargen
14 juni 2020 · 1 281 Inlägg

viccoA skrev:
Renault Alpin A110 s driver var? Jo bak. Dessutom med mittmotor. Klart att Trophy också är snabb men lika sexig?
Acura NSX driver var? Jo bak, med mittmotor.
Mazda MX7? Vankelmotor och bakhjulsdrift såklart.
De framhjulsdrivna modellerna är kompromisser som är billigare att tillverka och är inte renodlade sportiga bilar utan konverterade mellan eller budgetsegmentsvagnar. Sen att en del av de framhjulsdrivna går att köra fort, absolut.

Självklart med finns det en anledning att inga supersportbilar är FWD och att de flesta sportbilar när du passerar en halv miljon i inköp också är bakhjulsdrivna eller AWD.
Självklart är FWD en kompromiss, samma sak som att bygga på en befintlig personbilsplattform. Pressar ner priserna vilket gör att man får mer pengar över till att uppgradera dom komponenterna som spelar roll i prestanda sammanhang. Lista gärna några RWD sportbil med ett nypris på under 400 000 som har mer än 250 hk.

Alpinen du pratar om har ett nypris på 700 000 kr mot en Renault Megane R.S som kostar 315 000
Honda NSX priser jämfört med Civic går ju inte ens o jämföra..
En MX7 med vankelmotor vet jag inte ens vad det är wink RX-7 med wankelmotor däremot är en väldigt fin bil. Men samma sak där, om vi pratar begagnat då så får man ge ca 200-250 000 för en begagnad vs 50 000 för en MPS.

Med en begränsad budget som TS har på 50 000 kr så kommer kompromisser behöva göras.

Att en FWD bil inte får ner kraften i marken beror främst på vilken typ av bil det är. En 850/V70/Saab med turbo motor spinner gärna loss framhjulen vid hårdare körning medans en Golf GTI, Ford Focus/Fiesta och Honda Civic Type R har ett helt annat grepp och kan hålla greppet med uppemot och över 300 hk.
Vad beror det på? Jo till skillnad från "vanliga" bilar så har dom en riktig frontdiff.

Men de finns ju "renare" sportbilar som även dom är FWD
https://www.autozine.org/Archive/Mitsubishi/classic/GTO_3.jpg
https://static.carthrottle.com/workspace/uploads/posts/2015/12/19aa4a6f4ed6d3343b7744a907b4a5df.jpg
https://i.pinimg.com/originals/9a/c7/11/9ac7111a008b6a50cc1eaad35a7ce75b.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/41/TC2004GTS-AP.jpeg/280px-TC2004GTS-AP.jpeg

Senast redigerat av Vita_Vargen (14 juni 2020)

xXSammy
14 juni 2020 · 6 566 Inlägg

Vita_Vargen skrev:
text

Mitsubishi FTO är framhjulsdriven smile
GTO är fyrhjulsdriven

Edit: Inte alla GTO har fyrhjulsstyrning men det fanns.

Senast redigerat av xXSammy (14 juni 2020)

De/Dem
Vita_Vargen
14 juni 2020 · 1 281 Inlägg

xXSammy skrev:

Vita_Vargen skrev:
text

Mitsubishi FTO är framhjulsdriven smile
GTO är fyrhjulsdriven

Edit: Inte alla GTO har fyrhjulsstyrning men det fanns.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3d/1994_fto_gpx_mivec.jpg
FTO är en annan bil. 3000GT hette väl bara GTO i Japan. Bilden var från google så tänkte inte på att de stod GTO på den.  Dom fanns både som fyrhjulsdrivna och framhjulsdrivna.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_GTO

https://en.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_FTO

Tom_Bombadill
22 juni 2020 · 51 Inlägg

Var nära på att köpa en Mazda 6 MPS som var riktigt fin men sen läste jag på lite till och hittade rätt många som haft problem med motorerna så tror nog jag struntar i den bilen.

Utmarks-Loke
22 juni 2020 · 5 813 Inlägg

Tom_Bombadill skrev:
Vet att ni inte tycker BMW 330 är så sportig men tänker att 330 Coupe ändå borde vara rätt rolig? Denna ser fin ut https://www.blocket.se/vi/91514933.htm

Den har bytt ägare flera gånger på kort tid och för mindre än en månad sedan var den till salu för 33.000kr. Jag skulle nog kolla ganska noga innan jag slog till, kanske till och med ringa tidigare ägare och fråga om det är något skumt med bilen. Men för övrigt är det nog en kul bil, 231hk, manuell låda och bakhjulsdrift, den lär kunna gå brett till vintern.

Tom_Bombadill
22 juni 2020 · 51 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Tom_Bombadill skrev:
Vet att ni inte tycker BMW 330 är så sportig men tänker att 330 Coupe ändå borde vara rätt rolig? Denna ser fin ut https://www.blocket.se/vi/91514933.htm

Den har bytt ägare flera gånger på kort tid och för mindre än en månad sedan var den till salu för 33.000kr. Jag skulle nog kolla ganska noga innan jag slog till, kanske till och med ringa tidigare ägare och fråga om det är något skumt med bilen. Men för övrigt är det nog en kul bil, 231hk, manuell låda och bakhjulsdrift, den lär kunna gå brett till vintern.

Jag såg precis det du skrev här så därför tog jag bort mitt inlägg. Men tack för att du påpekar det också! Det stämmer nog att det är något lurt med den.

amazinjoey
22 juni 2020 · 1 138 Inlägg

Tom_Bombadill skrev:
Var nära på att köpa en Mazda 6 MPS som var riktigt fin men sen läste jag på lite till och hittade rätt många som haft problem med motorerna så tror nog jag struntar i den bilen.

Nja inte så men rost får du tänka på, de rostar något oerhört...

Tom_Bombadill
22 juni 2020 · 51 Inlägg

Vet att ni varit lite negativa innan men är en BMW e46 330 CI verkligen så trist? Tänker att den har rätt mycket drag i sina ~230 HK och att den är rätt sportig och tar kurvor bra?

Kanske inte lika kul som en Civic Type R men det kanske samtidigt väger upp lite att den t ex låter mindre och är lite bekvämare. Hur är driftsäkerheten på en BMW 330 ci e46? Kollat en del forum och lite youtube-videor men hör gärna era åsikter också.

Utmarks-Loke
23 juni 2020 · 5 813 Inlägg

Det är ingen trist bil, de går bra för sin storlek, härligt ljud och har bakhjulsdrift. Man kan ha väldigt kul i en sån.

SportPilot Ubåtsingenjör
23 juni 2020 · 7 218 Inlägg

330in är grymt trevlig smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Marcus_89 Biltokig elektriker
23 juni 2020 · 3 352 Inlägg

330i e46 är en väldigt driftsäker och bra bil smile Satsa på en med sportstolar, så har du bra komfort. Är sköna att köra och ligger bra på vägen. Sitter m54b30-motor i dem, en väldigt bra motor om den servas regelbundet smile
Några svagheter är rost och upphängningen till bakvagnen. Bilar som har körts hårt kan vara rätt slut i bakvagnen.
Det är också viktigt att man byter vattenpumpen i tid. Den ska gå 14 tusen mil, men är bra att hålla koll på. Många slarvar med att byta den och då går den till slut sönder. Det blir en lite tråkig historia då bilen oftast kokar och toppen har stor risk att ta skada. En annan svaghet är kylaren som kan svälla efter några år, den brukar man få byta med.

Kolla efter en som är välskött och välservad. Är inte vattenpumpen och termostathus bytt så gör det direkt. Bmw´s M50/M52/M54 motorer är riktigt bra motorer om de servas regelbundet. Håller väldigt länge.

Tom_Bombadill
1 juli 2020 · 51 Inlägg

https://www.blocket.se/vi/91079298.htm

Vet att detta går iväg en del från det sportiga men ändå. Är inte detta en väldigt bra deal? Känns som att alla e46or ligger på ungefär samma pris. Konstigt att den inte blivit såld dock, kanske något som är knasigt?

1Adrian1
1 juli 2020 · 356 Inlägg

Tom_Bombadill skrev:
https://www.blocket.se/vi/91079298.htm

Vet att detta går iväg en del från det sportiga men ändå. Är inte detta en väldigt bra deal? Känns som att alla e46or ligger på ungefär samma pris. Konstigt att den inte blivit såld dock, kanske något som är knasigt?

2019 var den uppe hos en bilhandlare för 49 tusen med 22.000 mil på nacken. Och nu är den uppe (lite mer än ett år senare) för 48 tusen med 24.500 mil på nacken och privatperson. Bra deal? Svar: Meh smile

Tom_Bombadill
1 juli 2020 · 51 Inlägg

1Adrian1 skrev:

Tom_Bombadill skrev:
https://www.blocket.se/vi/91079298.htm

Vet att detta går iväg en del från det sportiga men ändå. Är inte detta en väldigt bra deal? Känns som att alla e46or ligger på ungefär samma pris. Konstigt att den inte blivit såld dock, kanske något som är knasigt?

2019 var den uppe hos en bilhandlare för 49 tusen med 22.000 mil på nacken. Och nu är den uppe (lite mer än ett år senare) för 48 tusen med 24.500 mil på nacken och privatperson. Bra deal? Svar: Meh smile

Ah sant. Det missade jag när jag kollade. Konstigt kändes typ rätt billigt.

Förresten, var o provkörde en civic Type r fn2. Den var väldigt rolig men just den jag provkörde var det lite för mycket fel på. Skulle vilka provköra en ep3 också innan jag bestämmer mig men svåra att hitta i Stockholm.

1Adrian1
2 juli 2020 · 356 Inlägg

Tom_Bombadill skrev:

1Adrian1 skrev:

Tom_Bombadill skrev:
https://www.blocket.se/vi/91079298.htm

Vet att detta går iväg en del från det sportiga men ändå. Är inte detta en väldigt bra deal? Känns som att alla e46or ligger på ungefär samma pris. Konstigt att den inte blivit såld dock, kanske något som är knasigt?

2019 var den uppe hos en bilhandlare för 49 tusen med 22.000 mil på nacken. Och nu är den uppe (lite mer än ett år senare) för 48 tusen med 24.500 mil på nacken och privatperson. Bra deal? Svar: Meh smile

Ah sant. Det missade jag när jag kollade. Konstigt kändes typ rätt billigt.

Förresten, var o provkörde en civic Type r fn2. Den var väldigt rolig men just den jag provkörde var det lite för mycket fel på. Skulle vilka provköra en ep3 också innan jag bestämmer mig men svåra att hitta i Stockholm.

car.info, fantastisk sida att använda! big_smile

Härligt, FN2 är härliga bilar de med. EP3 kommer sällan upp till salu, inte minst sagt hos handlare. Men har man tur så kommer det upp en i Stockholm wink

Rexel
2 juli 2020 · 61 Inlägg

1Adrian1 skrev:

Tom_Bombadill skrev:

1Adrian1 skrev:

2019 var den uppe hos en bilhandlare för 49 tusen med 22.000 mil på nacken. Och nu är den uppe (lite mer än ett år senare) för 48 tusen med 24.500 mil på nacken och privatperson. Bra deal? Svar: Meh smile

Ah sant. Det missade jag när jag kollade. Konstigt kändes typ rätt billigt.

Förresten, var o provkörde en civic Type r fn2. Den var väldigt rolig men just den jag provkörde var det lite för mycket fel på. Skulle vilka provköra en ep3 också innan jag bestämmer mig men svåra att hitta i Stockholm.

car.info, fantastisk sida att använda! big_smile

Härligt, FN2 är härliga bilar de med. EP3 kommer sällan upp till salu, inte minst sagt hos handlare. Men har man tur så kommer det upp en i Stockholm wink

Lite off topic men hur tillförlitlig är egensligen car.info? Söker jag på min egen bil tex där jag vet precis hur den är servad (på märkesverkstad) så ser det ut som att den aldrig någonsin blivit servad tex. Går det öht att lita på den historiken som presenteras där?

caromania Forummoderator
2 juli 2020 · 9 296 Inlägg

Rexel skrev:

1Adrian1 skrev:

Tom_Bombadill skrev:

Ah sant. Det missade jag när jag kollade. Konstigt kändes typ rätt billigt.

Förresten, var o provkörde en civic Type r fn2. Den var väldigt rolig men just den jag provkörde var det lite för mycket fel på. Skulle vilka provköra en ep3 också innan jag bestämmer mig men svåra att hitta i Stockholm.

car.info, fantastisk sida att använda! big_smile

Härligt, FN2 är härliga bilar de med. EP3 kommer sällan upp till salu, inte minst sagt hos handlare. Men har man tur så kommer det upp en i Stockholm wink

Lite off topic men hur tillförlitlig är egensligen car.info? Söker jag på min egen bil tex där jag vet precis hur den är servad (på märkesverkstad) så ser det ut som att den aldrig någonsin blivit servad tex. Går det öht att lita på den historiken som presenteras där?

Nä.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Utmarks-Loke
2 juli 2020 · 5 813 Inlägg

Det är inte för servicehistorik man kollar på car.info

1Adrian1
3 juli 2020 · 356 Inlägg

Rexel skrev:

1Adrian1 skrev:

Tom_Bombadill skrev:

Ah sant. Det missade jag när jag kollade. Konstigt kändes typ rätt billigt.

Förresten, var o provkörde en civic Type r fn2. Den var väldigt rolig men just den jag provkörde var det lite för mycket fel på. Skulle vilka provköra en ep3 också innan jag bestämmer mig men svåra att hitta i Stockholm.

car.info, fantastisk sida att använda! big_smile

Härligt, FN2 är härliga bilar de med. EP3 kommer sällan upp till salu, inte minst sagt hos handlare. Men har man tur så kommer det upp en i Stockholm wink

Lite off topic men hur tillförlitlig är egensligen car.info? Söker jag på min egen bil tex där jag vet precis hur den är servad (på märkesverkstad) så ser det ut som att den aldrig någonsin blivit servad tex. Går det öht att lita på den historiken som presenteras där?

Kolla servicehistorik på carinfo är inge bra.

Men fantastisk sida om man vill kolla antal ägare, om den varit importerad, om den varit krockad, hur mycket den varit uppe för på tex blocket osv smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang