Ryckig Automatlåda Volvo V70 D5 2010 Nyspolad Automatlåda

Rixen70
2 juli 2020 · 31 Inlägg

Har då köpt mig liten Volvo kombi med automat,
Stora motorn är riktigt härlig och den går och växlar helt perfekt  MEN ! men med 2an när  den ska växla upp så slirar den ett tag för att sedan slänga i 3an och de gungar till ordentligt, väldigt irriterande fel, undrar om någon annan varit med om samma sak?  OCH den är endast från 2 till 3 ingen annan växel??? tycker därför det är så konstigt samt endast när det är låga varv när jag gasar med mycket gas och snabbt up i varv från 2 till 3 så är det helt ok? men endast när jag fin glider typ ut från en parkering och ut på vägen då slirar det från 2 an och sen knycker i 3an ordentligt! vill även på peka att MECA bytta nyss min olja i växel lådan för en dag sedan? samma fel kvarstår.

Läste även lite på internet kan det vara något b4 lock? vad är det? samt Växellåds optimering eller kan man göra något sånt? hjälp tack!


Resten av växlarna tar den skitfint, som en typisk automatlåda.

Så vad tycker ni? Finns de något mer jag kan göra för att få de åtgärdat? Jag är ju rädd om bilen, vill inte att lådan ska rasa.... 23000 mil i dagsläget...

Nån annan med liknande erfarenheter?

simlar
2 juli 2020 · 5 523 Inlägg

Låter ju misstänkt som utnött 2ans lamellpaket.
Men kan räcka med en adaptionskörning av lådan, detta skall göras efter oljebyte på dessa "livstidsfyllda" automater.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Rixen70
2 juli 2020 · 31 Inlägg

simlar skrev:
Låter ju misstänkt som utnött 2ans lamellpaket.
Men kan räcka med en adaptionskörning av lådan, detta skall göras efter oljebyte på dessa "livstidsfyllda" automater.

Går det att fixa lamellpaket på 2an då? eller är det helt kört?

simlar
2 juli 2020 · 5 523 Inlägg

Rixen70 skrev:

simlar skrev:
Låter ju misstänkt som utnött 2ans lamellpaket.
Men kan räcka med en adaptionskörning av lådan, detta skall göras efter oljebyte på dessa "livstidsfyllda" automater.

Går det att fixa lamellpaket på 2an då? eller är det helt kört?

Ja det är ju växellådsrenovering som gäller då för ska man ändå ha isär hela lådan för att komma åt lamellpaketet kan man lika gärna byta alla andra slitdelar i lådan.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Rixen70
2 juli 2020 · 31 Inlägg

simlar skrev:

Rixen70 skrev:

simlar skrev:
Låter ju misstänkt som utnött 2ans lamellpaket.
Men kan räcka med en adaptionskörning av lådan, detta skall göras efter oljebyte på dessa "livstidsfyllda" automater.

Går det att fixa lamellpaket på 2an då? eller är det helt kört?

Ja det är ju växellådsrenovering som gäller då för ska man ändå ha isär hela lådan för att komma åt lamellpaketet kan man lika gärna byta alla andra slitdelar i lådan.

Kostar ca 89 miljoner antar jag?

simlar
3 juli 2020 · 5 523 Inlägg

Rixen70 skrev:

simlar skrev:

Rixen70 skrev:

Går det att fixa lamellpaket på 2an då? eller är det helt kört?

Ja det är ju växellådsrenovering som gäller då för ska man ändå ha isär hela lådan för att komma åt lamellpaketet kan man lika gärna byta alla andra slitdelar i lådan.

Kostar ca 89 miljoner antar jag?

Renoverad låda brukar kosta runt 40,000kr har jag för mig så är bilen värd mindre än så är det mer värt att byta bil, tyvärr.

Men som sagt så kan man försöka göra en adaptionskörning först, gjorde skillnad på min Amarok som gått 25k mil och lådan slutade rycka vid vissa växlingar, den var som värst vid omkörning på e4an då den kraftigt sparkade ner i 6ans växel men slutade helt med dom dumheterna efter adaptionskörning.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Rixen70
3 juli 2020 · 31 Inlägg

simlar skrev:

Rixen70 skrev:

simlar skrev:

Ja det är ju växellådsrenovering som gäller då för ska man ändå ha isär hela lådan för att komma åt lamellpaketet kan man lika gärna byta alla andra slitdelar i lådan.

Kostar ca 89 miljoner antar jag?

Renoverad låda brukar kosta runt 40,000kr har jag för mig så är bilen värd mindre än så är det mer värt att byta bil, tyvärr.

Men som sagt så kan man försöka göra en adaptionskörning först, gjorde skillnad på min Amarok som gått 25k mil och lådan slutade rycka vid vissa växlingar, den var som värst vid omkörning på e4an då den kraftigt sparkade ner i 6ans växel men slutade helt med dom dumheterna efter adaptionskörning.

Ok skall testa dett!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang