Riktigt med Kamremsbyte? Alternativa verkstäder?

granadadr
3 juli 2020 · 7 268 Inlägg

husseman skrev:
Gött. Min oro e´att folk lämnar in bilar o betalar tusentals kronor för byte av olja o filter o kanske ett kupefiler. Vilket min Morsa född 1936 skulle fixa. bara för att få en stämpel i boken O sen ger sig på ett kamremsbyte själva bara för de sett nån på YT göra det. E´det nåt som blir dyrt om man gör fel- så e´det kamremsbyten. Vissa e´så smidiga så det går inte misslyckas, men många kräver lite verktyg o erfarenhet. Snälla ni som inte e´säkra på att fixa det- ge fan i det. Be nån som kan, eller gå till en verkstad. Man blir trött när man ser fina bilar bli förstörda av muppmekar o ännu tröttare av de som bytt LMM o Kamlägesgivare o fattar inte varför bilen inte startar. Brukar försöka förklara att bilen startar utan dessa givare i de flesta fall- de har bara googlat o bytt fel delar ..huuu.

mvh/husse

japp håller med dig där därför jag skrev att be en mekaniker göra jobbet,, jag själv byter på mina bilar,, men jag vet ju vad jag gör wink  och därför jag ej kan säga att det är lätt eller svårt på en Volvo för jag kör Ford,, samma chassie men resten olika smile

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Orfeus
3 juli 2020 · 111 Inlägg

Jo, för min del blir det definitivt att lämna in den. Jag har inte meckat så mycket själv, och vågar mig absolut inte så långt in i motorn som jag har förstått att detta meck kräver. Jag vill också vara trygg med att de kan sin sak.

Windstar
3 juli 2020 · 7 Inlägg

Skulle byta kamrem på  en Honda för några år sedan..
Pris på märkesverkstad:13 000kr
Köpte delarna själv på Autoexperten och lämnade in på min Mecaverkstad.
Totalkostnad 9500kr och då ingick bromsbelägg bak inkl byte.
Man måste kolla priset först. Tror många kastar bort tusenlappar helt i onödan...

Utmarks-Loke
4 juli 2020 · 5 809 Inlägg

Windstar skrev:
Skulle byta kamrem på  en Honda för några år sedan..
Pris på märkesverkstad:13 000kr
Köpte delarna själv på Autoexperten och lämnade in på min Mecaverkstad.
Totalkostnad 9500kr och då ingick bromsbelägg bak inkl byte.
Man måste kolla priset först. Tror många kastar bort tusenlappar helt i onödan...

Det finns också folk som skaffar en bil med kamkedja, så har de inte kastat bort nio och en halv tusenlappar i onödan big_smile

Utmarks-Loke
4 juli 2020 · 5 809 Inlägg

Måste de lyfta ur motorn ur den där Hondan för att komma åt, eller hur kan det kosta 9-13.000kr? Desto mer jag tänker på det, desto vansinnigare är det. På en vanlig bil kan vilken bondläpp som helst byta kamrem hemma i garaget på en timme. Tur jag aldrig fallit för de där "felfria" japanska bilarna (sparbössorna) med motorn på tvären.

husseman
4 juli 2020 · 1 577 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Windstar skrev:
Skulle byta kamrem på  en Honda för några år sedan..
Pris på märkesverkstad:13 000kr
Köpte delarna själv på Autoexperten och lämnade in på min Mecaverkstad.
Totalkostnad 9500kr och då ingick bromsbelägg bak inkl byte.
Man måste kolla priset först. Tror många kastar bort tusenlappar helt i onödan...

Det finns också folk som skaffar en bil med kamkedja, så har de inte kastat bort nio och en halv tusenlappar i onödan big_smile

Hehe, sant så va det förr- numer så bör man passa sig för vissa märken med kamkedja, då dessa rasar långt innan en kamrem ger upp. Men normalt ska en kamkedja aldrig behövas bytas.

mvh/husse

husseman
4 juli 2020 · 1 577 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Måste de lyfta ur motorn ur den där Hondan för att komma åt, eller hur kan det kosta 9-13.000kr? Desto mer jag tänker på det, desto vansinnigare är det. På en vanlig bil kan vilken bondläpp som helst byta kamrem hemma i garaget på en timme. Tur jag aldrig fallit för de där "felfria" japanska bilarna (sparbössorna) med motorn på tvären.

Hmm, 10k e´inget ovanligt högt pris på Auk. verkstad på massor av modeller. Detta gäller alla märken och inte dyrare på i övrigt felfria jappsare.  Att anse att en motor på tvären e´ sämre än en forntidsklenod med motor på ditt sätt är inte tekniskt möjligt ida. Man behöver plats för folket i bilen, man vill ha en så lätt bil som möjligt o man vill ha framhjulsdrift..ev 4 hjulsdrift. Att dunka in en stor motor på längden som man kan sitta i motorrummet o meka med e´inget smart. Lättmekat, men inte smart.
En sån bil brukar dra 1,5 liter milen o ha en verkningsgrad som en Briggs o Stratton motor..dvs det mesta bränslet kommer ut, utan att ha gjort nån som helst nytta. Fast de få med kamrem som finns- byter man nog på 45 min..de flesta har väl stötstänger om ja tänker rätt.

mvh/husse

Christian S
4 juli 2020 · 4 815 Inlägg

Orfeus skrev:

Christian S skrev:

Orfeus skrev:
Heter den inte EcoDrive? Den är rätt lik D2 i varje fall

finns mig veterligen ingen motor modell som heter EcoDrive man det fanns modeller där det stod DRIVe på bakluckan så frågan kvarstår, är det en bensinare eller en diesel du har? och isåfall vilken?

Tack! DRIVe är det! Alltså en liten Diesel

en D2 då (som tidigare hette 1,6D ) , den 4 cylindriga 1,6 liters dieseln som vi fick ifrån ford och som sitter i mängder av olika modeller då det är en sammarbeta motor emellan fomoco, citroen, peugeot.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
granadadr
4 juli 2020 · 7 268 Inlägg

Christian S skrev:

Orfeus skrev:

Christian S skrev:
finns mig veterligen ingen motor modell som heter EcoDrive man det fanns modeller där det stod DRIVe på bakluckan så frågan kvarstår, är det en bensinare eller en diesel du har? och isåfall vilken?

Tack! DRIVe är det! Alltså en liten Diesel

en D2 då (som tidigare hette 1,6D ) , den 4 cylindriga 1,6 liters dieseln som vi fick ifrån ford och som sitter i mängder av olika modeller då det är en sammarbeta motor emellan fomoco, citroen, peugeot.

aa är det den å är det pissenkelt å byta kamrem,, sitter ju dylika i mina mongos,, smile MEN jag ifrågasätter lite intervallen,, visst var det en 12a?  på mina är intervallen 10 år eller 20 000 mil smile  så till TS kolla upp intervallen med volvo å utgå därifrån smile

Senast redigerat av granadadr (4 juli 2020)

Windstar
4 juli 2020 · 7 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Windstar skrev:
Skulle byta kamrem på  en Honda för några år sedan..
Pris på märkesverkstad:13 000kr
Köpte delarna själv på Autoexperten och lämnade in på min Mecaverkstad.
Totalkostnad 9500kr och då ingick bromsbelägg bak inkl byte.
Man måste kolla priset först. Tror många kastar bort tusenlappar helt i onödan...

Det finns också folk som skaffar en bil med kamkedja, så har de inte kastat bort nio och en halv tusenlappar i onödan big_smile

Motorer med kamkedja är långtifrån bekymmerfria. Oftast är kedjespännaren oljetrycksberoende, och denna kärvar ihop om det blir för långa intervaller mellan oljebytena. Har bilen dessutom servats med Longlifeolja är det ännu värre. Audi A6 3,2 TFSI som ex, där måste hela motorn lyftas ur vid kamkedjebyte.
Jag säger inte att alla bilar med kamkedja får problem, men det är lätt att slå sig till ro och tro att det ena alternativet är bättre än det andra.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang