Köra AC hur ofta? (Manuell variant)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 juli 2020 · 17 469 Inlägg

Köpte en liten begagnad Toyota Aygo som extrabil nu när ungarna har körkort. Men de kör ju omkring mest hela tiden och kör längre sträckor så de kan gott åka stor bil. Alltså åker jag Aygo...

I de större/nyare bilarna vi har så är det ju ACC och den står på auto utan ECO-läge intryckt året om. Men i den lilla Toyan så verkar AC gå konstant om knappen är intryckt? Det känns i den lilla 3-pipen om man stänger av den, får lätta på gasen lite. Blir ju kylskåpskallt i kupén nu när det är 14-16 grader ute så även en hel del värme får vara på.

Kollat runt på olika sidor och lika många svar. Standardsvaret är att "Den ska alltid vara på" vilket jag köper rätt av om nu bilen har magnetkoppling vilket jag tvekar på att denna har, kan ju lyfta på huven och kolla förvisso... Om det går att se.

har möjlighet att ställa bilen i varmgarage på vintern så den kan motioneras då med.

Någon AC-guru där ute i Gorg-himlen?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Xebers76
4 juli 2020 · 2 265 Inlägg

På en av mina bilar som har manuell a/c står det såhär på en lapp som finnes på en av rutorna:

"Aktivera a/c minst 5 minuter varje vecka året runt för att smörja kompressorn och hålla systemet i god kondition"

https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-e08fe49d34472ed6944402951831c0cb.jpg

panda666
4 juli 2020 · 4 250 Inlägg

Ha alltid ac på året runt, annars pajar den. Har flertal som kommer med nyare bilar på jobbet där ac inte funkar pga saker som att dom stänger av den för länge osv. Brukar alltid ha ac på året runt på mina bilar.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 juli 2020 · 17 469 Inlägg

panda666 skrev:
Ha alltid ac på året runt, annars pajar den. Har flertal som kommer med nyare bilar på jobbet där ac inte funkar pga saker som att dom stänger av den för länge osv. Brukar alltid ha ac på året runt på mina bilar.

Ja, men denna har ju AC på konstant om AC-knappen är intryckt. Den är svår att värma upp i det läget även denna årstid. Den slår inte av/på. Har kollat nu. På vintern behöver jag troligen slå på den ibland. Står i instruktionsbok "AC ska användas för att torka ur bilen även på vintern" Men inget om hur ofta.

För länge? Det är frågan. Lät den stå på tomgång med AC på. Motorfläkten tjöt som en gris. kupétemp var 8 grader efter en stund... Molnigt, 16 grader. Fel på skiten kanske?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
4 juli 2020 · 4 250 Inlägg

Hybrid_ skrev:

panda666 skrev:
Ha alltid ac på året runt, annars pajar den. Har flertal som kommer med nyare bilar på jobbet där ac inte funkar pga saker som att dom stänger av den för länge osv. Brukar alltid ha ac på året runt på mina bilar.

Ja, men denna har ju AC på konstant om AC-knappen är intryckt. Den är svår att värma upp i det läget även denna årstid. Den slår inte av/på. Har kollat nu. På vintern behöver jag troligen slå på den ibland. Står i instruktionsbok "AC ska användas för att torka ur bilen även på vintern" Men inget om hur ofta.

För länge? Det är frågan. Lät den stå på tomgång med AC på. Motorfläkten tjöt som en gris. kupétemp var 8 grader efter en stund... Molnigt, 16 grader. Fel på skiten kanske?

kan förstå  att när det är kallt man vill sätta på lite värme i kupen men som ja sa ja brukar annars alltid ha på acn så fort det går. sitter såklart inte med acn på när det är kallt och minusgrader men försöker alltid ha skiten på så gott det går. sitter man o fryser i bilen såklart ska man köra värme men annars slå på ac så ofta det är möjligt så ska den klara sig^^

Vita_Vargen
5 juli 2020 · 1 281 Inlägg

Det där är lite knepigt, sen jag fixade ACn på min 300ZX försöker jag starta den minst varannan månad under vinterförvaringen. Oftare är lite knepigt, har stått 3-4 månader som längst utan att starta.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang