Fylla på AC (Renault Mégane III -11)

Nevadacontra
3 juli · 101 Inlägg
#21

husseman skrev:
Hehe- det e´inte bra för AC maskiner att få i sig nåt annat än de e´tänkta att ta vara på, nu menar ja verkstadens flotta stolthet som suger ur o fyller systemen. Fyllt mitt eget system med det du köpt, o det funkar utmärkt. Ja har ju ingen koll på vad som finns i mitt system- så om verkstädernas dyra maskiner inte klarar att ta hand om lite propan e´ju inte mitt fel. Vet ingen som haft problem med  EnviroSafe för funktionen på sin bil, däremot verkstäder hatar det. Men deras tätningsmedel ska man nog inte tro på allt för mkt. Har man läcka får man fixa.

mvh/husse

Tusen tack för detta bra svar!! Kommer lufta, fylla på AC oavsett vad alla säger haha. Har inte lust att betala flera tusen för lagning eller felsökning.
Tack och lov att jag inte har läcka då.

granadadr
3 juli · 6 261 Inlägg
#22

Nevadacontra skrev:

husseman skrev:
Hehe- det e´inte bra för AC maskiner att få i sig nåt annat än de e´tänkta att ta vara på, nu menar ja verkstadens flotta stolthet som suger ur o fyller systemen. Fyllt mitt eget system med det du köpt, o det funkar utmärkt. Ja har ju ingen koll på vad som finns i mitt system- så om verkstädernas dyra maskiner inte klarar att ta hand om lite propan e´ju inte mitt fel. Vet ingen som haft problem med  EnviroSafe för funktionen på sin bil, däremot verkstäder hatar det. Men deras tätningsmedel ska man nog inte tro på allt för mkt. Har man läcka får man fixa.

mvh/husse

Tusen tack för detta bra svar!! Kommer lufta, fylla på AC oavsett vad alla säger haha. Har inte lust att betala flera tusen för lagning eller felsökning.
Tack och lov att jag inte har läcka då.

gör du så,, men tänk på att montera en lapp om vad som är gjort under huven så ingen får en otrevlig överraskning senare

husseman
3 juli · 521 Inlägg
#23

hehe, i såfall borde man sätta lapp att denna bil e´lagad med Biltemadelar .. så man vet att nya grejerna e´kassa. Skulle underlätta definitivt- men tror inte det lär hända.

mvh/husse

jaka54
3 juli · 3 874 Inlägg
#24

Hej!
Vad är det för mening med att fylla på om det läcker?!

Nevadacontra
3 juli · 101 Inlägg
#25

granadadr skrev:

Nevadacontra skrev:

husseman skrev:
Hehe- det e´inte bra för AC maskiner att få i sig nåt annat än de e´tänkta att ta vara på, nu menar ja verkstadens flotta stolthet som suger ur o fyller systemen. Fyllt mitt eget system med det du köpt, o det funkar utmärkt. Ja har ju ingen koll på vad som finns i mitt system- så om verkstädernas dyra maskiner inte klarar att ta hand om lite propan e´ju inte mitt fel. Vet ingen som haft problem med  EnviroSafe för funktionen på sin bil, däremot verkstäder hatar det. Men deras tätningsmedel ska man nog inte tro på allt för mkt. Har man läcka får man fixa.

mvh/husse

Tusen tack för detta bra svar!! Kommer lufta, fylla på AC oavsett vad alla säger haha. Har inte lust att betala flera tusen för lagning eller felsökning.
Tack och lov att jag inte har läcka då.

gör du så,, men tänk på att montera en lapp om vad som är gjort under huven så ingen får en otrevlig överraskning senare

Sällan jag lämnar in min bil till verkstad så skippar nog det.

Nevadacontra
3 juli · 101 Inlägg
#26

jaka54 skrev:
Hej!
Vad är det för mening med att fylla på om det läcker?!

Bilen läcker inte, läste du inte?

Brådhis * Voff voff *
4 juli · 5 260 Inlägg
#27

Nevadacontra skrev:
Tror jag vet vart felet sitter. Jag har inget läckage i mitt AC system. Detta problem började när jag försökte byta kylarvätska själv genom att ta bort expansionskärlet och rengöra det, montera tillbaka det och spola systemet med destillerat vatten typ 5 gånger för att få ur allt gammalt, till sist hällde jag i fräsch kylarvätska. Några dagar efter kylde det inte längre i kupén, tycker till och med värmen är sämre än förut. Motorn går inte upp i temperatur så fort som den brukade heller så det är något knas.

Såg trycket i AC när jag kopplade på manometern till lågtrycksporten, trycket låg precis under rött, alltså på grönt så det är inga problem med AC! Detta är mitt egna fel. Hur jag ska lösa detta tycker ni?

Hur menar du att du skulle fått AC´n att sluta kyla genom att du bytte kylarvätska?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 juli · 12 889 Inlägg
#28

Precis. Lyckas man slå hål på systemet så är det inget som passerar obemärkt. Det blir väldigt kallt, väldigt fort... Kan ju ha böjt till någon systemslang som redan hade torrsprickor förvisso.

Att värmen blivit sämre kan ju vara bristfällig luftning. Inte ovanligt.

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
jaka54
4 juli · 3 874 Inlägg
#29

Hej!
Men om AC inte kyler ... då har du ju inget kylmedel vilket betyder att kylmedlet läckt ut på grund av en läcka.
Sen kan det naturligtvis vara kompressorn som inte startar men den har du väl kollat?!
AC service i Uppsala har jag bra erfarenhet av. Kostade ca 3500:- att felsöka och få kondensorn bytt på min Audi TT för ett år sedan.

Senast redigerat av jaka54 (4 juli )

xXSammy
4 juli · 5 857 Inlägg
#30

AC systemet är separat och har inget med motorns kylsystem att göra.

Trycket i systemet kan variera beroende på temperatur, gasmängd och typ

Vill du använda gasol i systemet föreslår jag att du ställer in en flaska i bagaget och bara låter den vara.

De/Dem
husseman
4 juli · 521 Inlägg
#31

Hehe, finns tryck i systemet om än lite lågt, så kommer det att funka att fylla på. Om man fyller på med Envirosafe eller vanlig gas kvittar. När systemet kommer upp i rätt tryck kommer AC,n kyla. Att åka omkring med gasolflaskor i bilen räcker väl med att husvagnstattare o såna gör.

mvh/husse

granadadr
5 juli · 6 261 Inlägg
#32

husseman skrev:
Hehe, finns tryck i systemet om än lite lågt, så kommer det att funka att fylla på. Om man fyller på med Envirosafe eller vanlig gas kvittar. När systemet kommer upp i rätt tryck kommer AC,n kyla. Att åka omkring med gasolflaskor i bilen räcker väl med att husvagnstattare o såna gör.

mvh/husse

hörru akta dig så jag ej kommer och pussar på dig wink husvagnstattare som jag är wink  smile

Nevadacontra
5 juli · 101 Inlägg
#33

Tyckte det var lite märkligt att efter några dagar bara så slutade AC kyla efter jag bytt kylarvätska. Oddsen är väl inte så höga där.

Jag har fått in luft i systemet, därför går inte motorn upp i temperatur. Pressar jag motorn på låg växel i uppförsbacke så går den upp direkt, sen kan den gå ner igen när det är nerförsbacke på högsta växeln...

Myhran
5 juli · 331 Inlägg
#34

Som sagt gasen i sig är inte skadlig för systemet, men om någon annan än du själv eller nästa ägare kommer på att ni vill reparera systemet framförallt om man har i stopleak grejen så kommer det att bli en dyr affär,
Det som händer med att om man har i stopleak är att man kletar igen maskinen som verkstäderna har för att tömma/fylla och de får byta ut dessa. Därav som de inte tar i system med tång som har någon annan gas än r134a att göra. Nästa del av det är om en verkstad får in en bil med gasol i systemet så klassas den som miljöfarlig och skall destrueras därefter,  ingen billig tömning eller avgift för att destruera detta kommer att ske,

Sen är det helt klart upp till var och än vad de vill lägga sina pengar på,  men man kanske ibland skall se det under långa loppet vad kostnaden kan bli och inte vad den för tillfället är,

Sen manometern du har nu som precis är på rött du har eg ingen aning om hur många gram gas du har i systemet. Du ser ett tryck, absolut att det går att fylla ett system genom att enbart ha koll på trycket! Men vilken kvalitet är det på tryckmätaren som medföljer flaskan?
Skulle du lita på den tryckmätaren när du pumpade dina vanliga bilhjul? Känns den som att den skulle klara av en kalibrering och visa vettiga värden?

Med vänlig hälsning,

granadadr
5 juli · 6 261 Inlägg
#35

Myhran skrev:
Som sagt gasen i sig är inte skadlig för systemet, men om någon annan än du själv eller nästa ägare kommer på att ni vill reparera systemet framförallt om man har i stopleak grejen så kommer det att bli en dyr affär,
Det som händer med att om man har i stopleak är att man kletar igen maskinen som verkstäderna har för att tömma/fylla och de får byta ut dessa. Därav som de inte tar i system med tång som har någon annan gas än r134a att göra. Nästa del av det är om en verkstad får in en bil med gasol i systemet så klassas den som miljöfarlig och skall destrueras därefter,  ingen billig tömning eller avgift för att destruera detta kommer att ske,

Sen är det helt klart upp till var och än vad de vill lägga sina pengar på,  men man kanske ibland skall se det under långa loppet vad kostnaden kan bli och inte vad den för tillfället är,

Sen manometern du har nu som precis är på rött du har eg ingen aning om hur många gram gas du har i systemet. Du ser ett tryck, absolut att det går att fylla ett system genom att enbart ha koll på trycket! Men vilken kvalitet är det på tryckmätaren som medföljer flaskan?
Skulle du lita på den tryckmätaren när du pumpade dina vanliga bilhjul? Känns den som att den skulle klara av en kalibrering och visa vettiga värden?

Med vänlig hälsning,

bra uttalande  smile

uhlin
5 juli · 1 658 Inlägg
#36

Nevadacontra skrev:
Tyckte det var lite märkligt att efter några dagar bara så slutade AC kyla efter jag bytt kylarvätska. Oddsen är väl inte så höga där.

Jag har fått in luft i systemet, därför går inte motorn upp i temperatur. Pressar jag motorn på låg växel i uppförsbacke så går den upp direkt, sen kan den gå ner igen när det är nerförsbacke på högsta växeln...

Att den inte går upp i temp tror iallafall jag att det har med termostaten att göra, bytte du den samtidigt som kylarvätskan?

Skulle börja att byta den.

Att sen inte AC:n kyler har inget med det att göra.

Nevadacontra
5 juli · 101 Inlägg
#37

uhlin skrev:

Nevadacontra skrev:
Tyckte det var lite märkligt att efter några dagar bara så slutade AC kyla efter jag bytt kylarvätska. Oddsen är väl inte så höga där.

Jag har fått in luft i systemet, därför går inte motorn upp i temperatur. Pressar jag motorn på låg växel i uppförsbacke så går den upp direkt, sen kan den gå ner igen när det är nerförsbacke på högsta växeln...

Att den inte går upp i temp tror iallafall jag att det har med termostaten att göra, bytte du den samtidigt som kylarvätskan?

Skulle börja att byta den.

Att sen inte AC:n kyler har inget med det att göra.

Termostaten bytte jag inte, tänkte gjort det men blev aldrig av. Ska beställa en och göra det sen.

Okej, som ni säger är AC systemet och kylsystemet separata saker så det kanske inte har med varandra att göra..

Myhran
5 juli · 331 Inlägg
#38

Nevadacontra skrev:

uhlin skrev:

Nevadacontra skrev:
Tyckte det var lite märkligt att efter några dagar bara så slutade AC kyla efter jag bytt kylarvätska. Oddsen är väl inte så höga där.

Jag har fått in luft i systemet, därför går inte motorn upp i temperatur. Pressar jag motorn på låg växel i uppförsbacke så går den upp direkt, sen kan den gå ner igen när det är nerförsbacke på högsta växeln...

Att den inte går upp i temp tror iallafall jag att det har med termostaten att göra, bytte du den samtidigt som kylarvätskan?

Skulle börja att byta den.

Att sen inte AC:n kyler har inget med det att göra.

Termostaten bytte jag inte, tänkte gjort det men blev aldrig av. Ska beställa en och göra det sen.

Okej, som ni säger är AC systemet och kylsystemet separata saker så det kanske inte har med varandra att göra..

Nej det har inget fysiskt med funktionen att göra, så du får fortsätta felsökningen där, har bilen ackompressor med magnetkoppling kan du kontrollera om den slår till, så det inte är spjällfel i bilen, blir rören kalla?


Att fortsätta färd med en bil som har luft i kylsystemet låter för mig lite vanskligt, man vet inte om kylvätskan når alla ställen konstant samt att man har ingen kontroll på temperaturen, om allt fungerade som det skulle innan du sköljde systemet skulle jag tro du mest har luft och inget systemfel!

Med vänlig hälsning,

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 juli · 12 889 Inlägg
#39

jaka54 skrev:
Hej!
Vad är det för mening med att fylla på om det läcker?!

Alla AC läcker i bilar. Visste du inte det?

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
5 juli · 4 583 Inlägg
#40

Att det ska va så förbaskat svårt att få det tätt..sad

Köp inte grisen i säcken..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang