Bromsljus felar på en VW LT31

david-nossebro
3 juli · 6 Inlägg
#1

Hejsan!

Jag har en VW LT31 från -76 som gått 54 000 mil. Den är ombyggd till husbil och har en vacker själ.

Nu till det tråkiga, bromsljuset har slutat fungera. Lamporna ser hela ut och jag har provat byta ut alla säkringar jag kunnat hitta som sett dåliga/slitna ut. Jorden i lamporna är seriekopplade med blinkers och vanliga varselljuset som funkar, därav tror jag inte problemet ligger där. Jag tror problemet är givaren som borde slå till när man trycker på bromsen, problemet är att jag inte hittar var den kan sitta. Jag har letat kring bromspedalen men kan inte se något som ser ut som en givare.

Någon som har erfarenhet av VW LT31 och vet vart givaren sitter (och hur den ser ut)? Har ni några andra idéer om hur jag borde gå vidare med felsökning.

Tacksam för alla tips. Kan tilläga att jag inte är någon van mekaniker, så detta kan säkert va något enkelt som jag missar.

/David

Myhran
3 juli · 331 Inlägg
#2

david-nossebro skrev:
Hejsan!

Jag har en VW LT31 från -76 som gått 54 000 mil. Den är ombyggd till husbil och har en vacker själ.

Nu till det tråkiga, bromsljuset har slutat fungera. Lamporna ser hela ut och jag har provat byta ut alla säkringar jag kunnat hitta som sett dåliga/slitna ut. Jorden i lamporna är seriekopplade med blinkers och vanliga varselljuset som funkar, därav tror jag inte problemet ligger där. Jag tror problemet är givaren som borde slå till när man trycker på bromsen, problemet är att jag inte hittar var den kan sitta. Jag har letat kring bromspedalen men kan inte se något som ser ut som en givare.

Någon som har erfarenhet av VW LT31 och vet vart givaren sitter (och hur den ser ut)? Har ni några andra idéer om hur jag borde gå vidare med felsökning.

Tacksam för alla tips. Kan tilläga att jag inte är någon van mekaniker, så detta kan säkert va något enkelt som jag missar.

/David

Jag gissar på att den är tryckberoende och borde antingen sitta på huvudbromscylindern eller i anslutning på ett bromsrör,

Gååågla vw lt31 brakelight switch.

Med vänlig hälsning,

david-nossebro
3 juli · 6 Inlägg
#3

Kan det vara dom här som sitter som på ett rör som går ut från en trumma under ratten?

https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236332/236332-24950c5e48034193331f900cc92ad237.jpg

Varför är det två stycken i så fall? Hur går jag vidare och felsöker dessa små filurer?

/David

Myhran
3 juli · 331 Inlägg
#4

Jag gissar att den yttre är för bromsljuset och den inre kanske är för kretsvarning,
Jag gillar inte riktigt att de tjuvat ström därifrån, men skulle gissa på att den är en plusmatning då tongue sen är det bara att mäta med en multimeter om någon kabel går ut till bromsljuset,

david-nossebro
4 juli · 6 Inlägg
#5

Myhran skrev:
Jag gissar att den yttre är för bromsljuset och den inre kanske är för kretsvarning,
Jag gillar inte riktigt att de tjuvat ström därifrån, men skulle gissa på att den är en plusmatning då tongue sen är det bara att mäta med en multimeter om någon kabel går ut till bromsljuset,

Hejsan och stort tack för hjälpen. Det va den yttre som va till bromsljuset och jag lyckades också mäta upp att switchen fungerar som den ska (ger signal när jag bromsar). Dock såg jag att spänningen inte var i närheten av 12v. Så följde kablarna och fann följande kontakt i säkringsboxen:

https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236332/236332-849c019114cdac5a1c19d59fc37b6f5c.jpg

När jag provade sätta tillbaka kontakten efter att jag haft ute den började det ryka direkt, så fick dra ut den igen. Slutsatsen jag drar av detta är för det första att jag har kortslutning någonstans och för det andra att någon säkring är för stark (benämner man säkringar i styrka?).

Nästa steg jag tänkte prova är att mäta motståndet i kablarna ut från kontakten för att se om jag kan lista ut var det kortsluter.

Någon som vet om och i så fall var jag kan hitta ett kopplingsschema så jag kan se vart alla kablar ut från kontakten ska gå?

Myhran
4 juli · 331 Inlägg
#6

Skulle säga att glappkontakt är den största boven i dramat i den där ekvationen.

david-nossebro
4 juli · 6 Inlägg
#7

Myhran skrev:
Skulle säga att glappkontakt är den största boven i dramat i den där ekvationen.

Ja, absolut anledningen till att bromsljuset inte lyser som det ska. Men anledningen till att det är glapp är ju för att kontakten "brunnit upp", och det antar jag den gjort för att något kortslutit och att säkringen vart för stark så att hela kontakten smält istället för att säkringen gått.

Eller tänker jag galet här? Om jag bara byter ut kontakten och kopplar in igen är väl risken stor att den nya kontakten också bränner sönder?

Myhran
4 juli · 331 Inlägg
#8

Jag skulle tro att det mer är glappkontakt i själva kontaktstycket som orsakat varmgången.

Med vänlig hälsning,

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
4 juli · 4 583 Inlägg
#9

Ja, men tar du en OHMmeter och mäter på kabeln mot chassiejord så får du inte ha för lågt motstånd, för det tyder isåfall att någon del av kabeln ligger mot chassiejord. .
Men kika först på bromsljusens bottenplatta så inte en av dom , pluskabelns anslutning alltså,  ligger emot chassiet..
Eller ta av lamporna och mät/före och efter och se om det blir någon skillnad.

Senast redigerat av axxet (4 juli )

Köp inte grisen i säcken..
david-nossebro
4 juli · 6 Inlägg
#10

Tack för tips, ska fortsätta med detta till veckan. Återkommer säkert. smile

husseman
4 juli · 521 Inlägg
#11

Fixa kontakten, ta bort glasen o kolla hur nån(biltemanisse) har stökat till det o gör om o rätt e´mitt tips.

mvh/husse

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
4 juli · 4 583 Inlägg
#12

Glöm för 17 inte spiken i säkringsboxen som inte brändes av, utan ersätt den med rätt strömstyrkevärde enl handboken..

Köp inte grisen i säcken..
david-nossebro
10 juli · 6 Inlägg
#13

Nu funkar bromsljuset igen, tack för alla tips!

Jag bytte ut säkringen och gick sedan över kopplingen i alla ljusen. Det finns gamla lyktor kvar i bak som inte används längre, dessa kopplade jag helt ur och isolerade kabeländarna med el-tejp. Jag gick sedan över alla säkringar och satte i rätt värden på de som diffade.

Sist försökte jag jaga tag i en ny kontakt att ersätta den sönderbrända med. Tyvärr va den svår att få tag på. Hos min lokala VW återförsäljare sa dom att den kanske gick att få tag på via VW Classic parts, men han som administrera det va på semester. Så för att kunna lösa detta innan min egen semester gjorde jag en "pappa"-lösning så länge:
https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236332/236332-100ae4418b1b48d59fcb4475783c9fc2.jpg

På varje sladd satte jag fast en skarvhylsa (https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste … 2000041233). Sedan skalade jag av ena änden och klämde till den så att jag kunde fästa den på stiftet i säkringsboxen. Efter bilden ovan fixerade jag monteringen ytterligare genom att surra ihop alla med eltejp. Det är kanske inte den bästa lösningen så kommer kanske försöka jaga fatt i kontakten senare, men för nu funkar det.

Ha det bäst!
/David

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang