Lufta kopplingen på Mercedes SLK 200 2009

Krassegrand
4 juli 2020 · 239 Inlägg

Jag tycker att kopplingen på min nyinköpta SLK känns lite svampig och tar ganska långt ner nära golvet.
Jag har hittat nippeln för att lufta men den vetter rakt ner
https://www.bildtagg.se/file/thumb/no7szd2q0w3x7zb2rcmlqr
och då kommer ju inte luft att komma ut eftersom luften kommer att flyta upp genom vätskan.

Jag antar att jag behöver trycka in vätska genom nippeln så att luften bubblar ut i behållaren.

Jörgen

Citroën SM "Maserati" (1974)
Mercedes SLK 200 W171 "Stygga vargen" (2009)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 juli 2020 · 4 917 Inlägg

Jag hade oroat mig mer för att kopplingen ev närmar sig sitt slut. .

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
husseman
4 juli 2020 · 1 563 Inlägg

axxet skrev:
Jag hade oroat mig mer för att kopplingen ev närmar sig sitt slut. .

Hehe, där e´vi överens för en gångs skull.
Men skadar inte att testa att lufta.. suga hade ja valt, men trycka kommer nog funka oxå- Lycka till

mvh/husse

Krassegrand
5 juli 2020 · 239 Inlägg

axxet skrev:
Jag hade oroat mig mer för att kopplingen ev närmar sig sitt slut. .

Om kopplingen är slut skulle väl inte problemet vara att den tar långt ner?
Nu tänker jag på mekaniskt opererade kopplingar, där tar kopplingen ju längre upp ju mer sliten den är men det är klart, beroende på hur systemet är utformat kan det såklart bli annorlunda på olika hydrauliska system också.

Jag börjar med att köpa DOT4 imorgon, jag vill inte stå där med tom behållare och inget att fylla i den.

Tack så länge
Jörgen

Citroën SM "Maserati" (1974)
Mercedes SLK 200 W171 "Stygga vargen" (2009)
husseman
6 juli 2020 · 1 563 Inlägg

Hupp. Sant på ett vis, många räcker att nudda pedalen o de slirar- lamell totalslut. Vissa tar i botten pga. att tryckplattan e´slut. Ofta kan urtraminingslaget vara på väg genom tryckplattan.. men brukar låta en del då. Testa du att lufta. Kan ju vara en taskig huvud eller slavcylinder.

mvh/husse

jaka54
6 juli 2020 · 5 656 Inlägg

Hej!
Trycksätt bromsvätskebehållaren ...enklast att lufta så om du inte har en medhjälpare som kan pumpa med pedalen.

Krassegrand
12 juli 2020 · 239 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Trycksätt bromsvätskebehållaren ...enklast att lufta så om du inte har en medhjälpare som kan pumpa med pedalen.

Jag gjorde så på Smartarna men där måste man ändå pumpa med pedalen. Nu var detta ju på bromssystemet med ABS så det kanske funkar bättre på kopplingen.

Nu på SLKn gjorde jag så att jag satte en "pinne" mellan pedalen och sätet så att pedalen var i botten. Sedan kröp jag under och lossade luftnippeln. Då låg pedalen kvar i botten. Fjädern på pedalen hjälper tydligen till i det nedersta läget så att det inte ska vara så trögt att trycka ner.

Nå, kopplingen känns liiite bättre och jag är nöjd för tillfället.

Om jag ger mig på det igen kommer jag att följa Ditt råd jaka54.

Jörgen

Citroën SM "Maserati" (1974)
Mercedes SLK 200 W171 "Stygga vargen" (2009)
Krassegrand
12 juli 2020 · 239 Inlägg

husseman skrev:
Hupp. Sant på ett vis, många räcker att nudda pedalen o de slirar- lamell totalslut. Vissa tar i botten pga. att tryckplattan e´slut. Ofta kan urtraminingslaget vara på väg genom tryckplattan.. men brukar låta en del då. Testa du att lufta. Kan ju vara en taskig huvud eller slavcylinder.

mvh/husse

Hmm.
Får nog hålla med.

Jörgen

Citroën SM "Maserati" (1974)
Mercedes SLK 200 W171 "Stygga vargen" (2009)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang