Oljebyte automatlåda

Windstar
3 juli 2020 · 7 Inlägg

Jag undrar om bara vissa bilmärken kräver oljebyte i automatlådan ?  Jag har t ex haft flera amerikanska Fordar som gått ca 30 000 mil och lådorna har alltid fungerat perfekt utan oljebyte.Vår nuvarande bil( en Toyota) har rullat 29000 mil utan oljebyte.Pratar man däremot med Volvofolk så har många haft lådor som hackat eller slirat men blivit bra efter oljebyte och sköljning.  Detta ingår ju dock inte i bilarnas serviceprogram, utan det får man göra separat.

Någon som vet?

husseman
3 juli 2020 · 1 563 Inlägg

Hmm. Mjo detta e´lite lurigt. Jänkebilar e´som B20..så länge det finns olja så växlar skiten o bråkar det så köper man en sats o byter ut paketet..vilket många får göra. Men där e´det som B20..de får glappa o låta. Toyota behöver väl ingen kommentar (de bara går). På Volvo så ingår inte byte av olja i Aut. utan detta gör man endast på "Blåljusbilar" o militärfordon. Antar att man gör det på Taxi oxå..men det e´volvohemlighet.  Vissa Volvolådor e´sämre än andra o vissa vaknar till av sköljning o vissa borde man inte rört så länge de funkade. De volvo lådor ja bytt filter o olja på har haft en kraftig samling av metall på magneten o inget man trodde skulle vakna till igen. Men många gånger vaknar de till o går en bra stund till. Bästa tipset e´nog att ha koll på oljan o hur den luktar. Låg nivå o bränd lukt e´inget bra.
Men, att spola o bara byta filter kan lika väl gå åt skogen om lådan e´slut. Risken e´att man orsakar mer skada än man hade. O lådan får frispel.  Det vill säja, byter man olja o filter typ var 6k mil eller liknande så lär lådan hålla länge. Men att ge sig på att spola en låda som gått 30k o som funkar..kan sluta hur som.

mvh/husse

Windstar
3 juli 2020 · 7 Inlägg

husseman skrev:
Hmm. Mjo detta e´lite lurigt. Jänkebilar e´som B20..så länge det finns olja så växlar skiten o bråkar det så köper man en sats o byter ut paketet..vilket många får göra. Men där e´det som B20..de får glappa o låta. Toyota behöver väl ingen kommentar (de bara går). På Volvo så ingår inte byte av olja i Aut. utan detta gör man endast på "Blåljusbilar" o militärfordon. Antar att man gör det på Taxi oxå..men det e´volvohemlighet.  Vissa Volvolådor e´sämre än andra o vissa vaknar till av sköljning o vissa borde man inte rört så länge de funkade. De volvo lådor ja bytt filter o olja på har haft en kraftig samling av metall på magneten o inget man trodde skulle vakna till igen. Men många gånger vaknar de till o går en bra stund till. Bästa tipset e´nog att ha koll på oljan o hur den luktar. Låg nivå o bränd lukt e´inget bra.
Men, att spola o bara byta filter kan lika väl gå åt skogen om lådan e´slut. Risken e´att man orsakar mer skada än man hade. O lådan får frispel.  Det vill säja, byter man olja o filter typ var 6k mil eller liknande så lär lådan hålla länge. Men att ge sig på att spola en låda som gått 30k o som funkar..kan sluta hur som.

mvh/husse

Ok. Jag funderar på att ev köpa en V70 -08 2,5 T- aut som gått över 30 000mil. Lådan känns kanon och oljan är aldrig bytt. Då ska man alltså inte byta oljan utan bara köra?

husseman
4 juli 2020 · 1 563 Inlägg

Hehe, ja detta finns det delade meningar om- ja tycker inte man ska fixa problem som inte finns. Har sett lådor totalkassa efter spolning. Medans vissa menar att spolning bara kan göra saker bättre.
Hur din låda kommer bete sig efter spolning, e´som sagt va Bingolotto. Upp till dig om du vill chansa.

mvh/husse

torsen
4 juli 2020 · 7 189 Inlägg

Påminnes om att MOPAR på sina Torque Flite-lådor rekommenderade oljebyte var 4.800:ade mil.
Samtidigt rekommenderades filterbyte och justering av bandbromsar.
Men det var sällan vi behövde justera bandbromsarna och lika sällan det fanns några utfällningar i tråget.
I all fall inte på TAXI- och polisbilar.
På privatbilar, som kördes 5.000 mil på 5 år, var det befogat med service på automatlådorna.

Själv har jag på mina MOPAR-bilar, 2 Plymouth & 3 JEEP:ar, bytt genom att dränera ATF-oljan medelst demontering av slangen EFTER oljekylaren.
Finns mycket mer att berätta om denna metod.

Brådhis * Voff voff *
4 juli 2020 · 10 206 Inlägg

Det stora problemet är att folk väntar tills lådan börjar bete sig märkligt innan dom byter olja.

Det är ungefär lika dumt som att vänta med att byta motorolja tills motorn börjar låta konstigt...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Nybergrobin
4 juli 2020 · 2 375 Inlägg

Brådhis skrev:
Det stora problemet är att folk väntar tills lådan börjar bete sig märkligt innan dom byter olja.

Det är ungefär lika dumt som att vänta med att byta motorolja tills motorn börjar låta konstigt...

Ibland saknar jag en funktion för att "gilla" !!!

Ang v70 och bytet av olja i växellådan så kan du alltid byta olja utan att spola om du är osäker

Windstar
4 juli 2020 · 7 Inlägg

Nybergrobin skrev:

Brådhis skrev:
Det stora problemet är att folk väntar tills lådan börjar bete sig märkligt innan dom byter olja.

Det är ungefär lika dumt som att vänta med att byta motorolja tills motorn börjar låta konstigt...

Ibland saknar jag en funktion för att "gilla" !!!

Ang v70 och bytet av olja i växellådan så kan du alltid byta olja utan att spola om du är osäker

Ok, hur gör man det?  Var sitter pluggen till växellådsoljan? Och hur mycket ny olja måste man köpa?

Christian S
4 juli 2020 · 4 815 Inlägg

det är inte bara att tömma ur och sedan fylla på utan man måste koppla in datorn för att få rätt nivå då oljan ska ha en viss temperatur samt att man ska nolla räknaren till när oljan byttes senast.

här har du 2 st video hur man gör



Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
husseman
4 juli 2020 · 1 563 Inlägg

Brådhis skrev:
Det stora problemet är att folk väntar tills lådan börjar bete sig märkligt innan dom byter olja.

Det är ungefär lika dumt som att vänta med att byta motorolja tills motorn börjar låta konstigt...

Hmm, att jämföra ett motoroljebyte med Aut.låde byte av olja e´inte relevant. Aut. lådor e´ett slutet system som inte behöver frestas med förbränningsgaser osv. Om man ska gå på den linjen, så bör man ju även byta styrservo olja med jämna mellanrum. Vilket oxå e´ett slutet system. Hur ofta byter du styrservo olja?

mvh/husse

Brådhis * Voff voff *
6 juli 2020 · 10 206 Inlägg

husseman skrev:

Brådhis skrev:
Det stora problemet är att folk väntar tills lådan börjar bete sig märkligt innan dom byter olja.

Det är ungefär lika dumt som att vänta med att byta motorolja tills motorn börjar låta konstigt...

Hmm, att jämföra ett motoroljebyte med Aut.låde byte av olja e´inte relevant. Aut. lådor e´ett slutet system som inte behöver frestas med förbränningsgaser osv. Om man ska gå på den linjen, så bör man ju även byta styrservo olja med jämna mellanrum. Vilket oxå e´ett slutet system. Hur ofta byter du styrservo olja?

mvh/husse

Nu jämförde jag ju inte oljan som sådan utan gjorde en jämförelse gällande "för sent" och "inte för sent"...

Som du säkert vet utsätts oljan i en automatlåda för en hel del värme och kraft. Därav slits den. Därför måste den bytas. Detta ska ske innan(!) oljan blivit så dålig att den påverkar växlingarna, då är det för sent.

Precis på samma sätt som det är för sent att byta oljan i en motor om den börjat låta illa...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
husseman
6 juli 2020 · 1 563 Inlägg

Hmm, mjo ja fattar vad du menar. Men att ge sig på en Aut. låda som gått över 30k utan oljebyte o spola den. Betyder ju att du spolar ut allt vad gäller friktionmaterial som finns i oljan(ska ju finnas på lamellerna) men troligtvis mer i oljan på en sån låda. Ny olja på kassa lameller blir inte bra. Lådan kan börja slira hejdlöst o byte eller renovering väntar. På en låda som funkade innan. Hoppas du förstår min tanke. Detta är inte jättevanligt, men kan hända. Ska man byta olja på en Aut. så ska man göra det med jämna mellanrum o inte första gången vid 30k...då lådan e´på dekis.

mvh/husse

Brådhis * Voff voff *
7 juli 2020 · 10 206 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, mjo ja fattar vad du menar. Men att ge sig på en Aut. låda som gått över 30k utan oljebyte o spola den. Betyder ju att du spolar ut allt vad gäller friktionmaterial som finns i oljan(ska ju finnas på lamellerna) men troligtvis mer i oljan på en sån låda. Ny olja på kassa lameller blir inte bra. Lådan kan börja slira hejdlöst o byte eller renovering väntar. På en låda som funkade innan. Hoppas du förstår min tanke. Detta är inte jättevanligt, men kan hända. Ska man byta olja på en Aut. så ska man göra det med jämna mellanrum o inte första gången vid 30k...då lådan e´på dekis.

mvh/husse

Då är vi överens. wink (Med skillnaden att jag hellre chansar och byter ändå eftersom det hittills gått bra) big_smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang