Passat Alltrack 14 dsg - missljud som kommer och går i drive

Menken
6 juli 2020 · 5 Inlägg

Hej,

Har ett missljud som kommit och gått när bilen är i drive, ej neutral. Först trodde jag att det var grus i bromsoket men det lät även när jag stod stilla. Det försvann dock när jag la i neutral och sen kom igen när jag la i drive.

Borta sen igen, inga problem på 10-15 mil, sen kom igen och det verkligen kändes i hela bilen. Skrapande ljud som övergick till vinande och känns som det kärvar för att sedan försvinna lika snabbt.

Har försökt fått tid på verkstad men tidigaste jag kunnat få är två veckor bort så nu står bilen.

Idéer om vad det kan vara?

Cuefa Ain't no place like home...
6 juli 2020 · 4 628 Inlägg

Låter ju dessvärre som något som är relaterat specifikt till växellådan. Dubbelkoppling eller svänghjul är min gissning men det är otroligt svårt att säga utan att ha tittat/lyssnat på ljudet.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
panda666
6 juli 2020 · 4 250 Inlägg

Menken skrev:
Hej,

Har ett missljud som kommit och gått när bilen är i drive, ej neutral. Först trodde jag att det var grus i bromsoket men det lät även när jag stod stilla. Det försvann dock när jag la i neutral och sen kom igen när jag la i drive.

Borta sen igen, inga problem på 10-15 mil, sen kom igen och det verkligen kändes i hela bilen. Skrapande ljud som övergick till vinande och känns som det kärvar för att sedan försvinna lika snabbt.

Har försökt fått tid på verkstad men tidigaste jag kunnat få är två veckor bort så nu står bilen.

Idéer om vad det kan vara?

Hur låter det när bilen är på tomgång på P läge? dvs tomgång och i parkväxeln. låter det nått skumt då? Med tanke på all bekymmer wv har med dsg så skulle ja inte bli förvånad om du också har åkt på dsg bekymmer. pröva filma kanske?

Menken
6 juli 2020 · 5 Inlägg

panda666 skrev:

Menken skrev:
Hej,

Har ett missljud som kommit och gått när bilen är i drive, ej neutral. Först trodde jag att det var grus i bromsoket men det lät även när jag stod stilla. Det försvann dock när jag la i neutral och sen kom igen när jag la i drive.

Borta sen igen, inga problem på 10-15 mil, sen kom igen och det verkligen kändes i hela bilen. Skrapande ljud som övergick till vinande och känns som det kärvar för att sedan försvinna lika snabbt.

Har försökt fått tid på verkstad men tidigaste jag kunnat få är två veckor bort så nu står bilen.

Idéer om vad det kan vara?

Hur låter det när bilen är på tomgång på P läge? dvs tomgång och i parkväxeln. låter det nått skumt då? Med tanke på all bekymmer wv har med dsg så skulle ja inte bli förvånad om du också har åkt på dsg bekymmer. pröva filma kanske?

Inget problem då. Problemet kan komma när jag kör oavsett växel, jag stannar bilen lägger i  P eller N och det försvinner men kommer tillbaka när jag lägger i D.

Det försvinner så pass fort problemet och hänt så plötsligt att jag inte har hunnit filma, full schå att få bilen av vägen på ett säkert sätt. Ibland har det försvunnit innan jag hunnit parkera på lämpligt ställe efter vägrenen.

Menken
6 juli 2020 · 5 Inlägg

Cuefa skrev:
Låter ju dessvärre som något som är relaterat specifikt till växellådan. Dubbelkoppling eller svänghjul är min gissning men det är otroligt svårt att säga utan att ha tittat/lyssnat på ljudet.

Lyssnade på youtube på olika ljud. Mest likt svänghjulet men det kändes i hela bilen.

Har haft bilen inne för ett annat problem vilket de sa berodde på inte Drivknuten men efter byte så börja den snabbt skaka igen vid sväng till vänster. Börjar fan tro att det hänger ihop.

Cuefa Ain't no place like home...
6 juli 2020 · 4 628 Inlägg

Menken skrev:

Cuefa skrev:
Låter ju dessvärre som något som är relaterat specifikt till växellådan. Dubbelkoppling eller svänghjul är min gissning men det är otroligt svårt att säga utan att ha tittat/lyssnat på ljudet.

Lyssnade på youtube på olika ljud. Mest likt svänghjulet men det kändes i hela bilen.

Har haft bilen inne för ett annat problem vilket de sa berodde på inte Drivknuten men efter byte så börja den snabbt skaka igen vid sväng till vänster. Börjar fan tro att det hänger ihop.

Läge att kolla så alla bultar och skruvar sitter som dom ska i så fall! dumt om drivaxeln lossnar under färd yikes

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang