Hur ska detta kopplas?

1Adrian1
6 juli 2020 · 356 Inlägg

Hej,

Har köpt en "ny" stereo och detta med ljud etc är verkligen inte min grej.

Bild 1 är de sladdar jag fick med stereon och bild 3 är de sladdar som redan var monterad. Det jag inte kan förstå är hur jag ska koppla de blåa sladdarna som syns på resterande bilder från den gamla till den nya...

Är det någon här som möjligtvis vet? Jag är som sagt en riktig nybörjare inom detta hehe...
Vet inte hur tydliga bilderna blev så kan ta fler bilder om det skulle underlätta!

Bilder: https://imgur.com/a/tJdCBcg

Tack på förhand!

Senast redigerat av 1Adrian1 (6 juli 2020)

Mack Forum- och sitemoderator
6 juli 2020 · 26 111 Inlägg

Hade ju inte skadat om du skrivit vad du har för bil och vad för stereo det gäller..etc..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
1Adrian1
6 juli 2020 · 356 Inlägg

Mack skrev:
Hade ju inte skadat om du skrivit vad du har för bil och vad för stereo det gäller..etc..

Gäller en Honda Civic Type R -05 och tänkt byta från en Pioneer MVH-AV270BT till en Sony XAV-AX100. Allt är kopplat till ett slutsteg smile

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
6 juli 2020 · 4 917 Inlägg

Jag undrar om den stackars frågaren verkligen reder ut detta..
JAG kan berätta hur jag gör för att inte krascha eländet vid inkoppling..
Jag kollar först var plus och minus finns eftersom det är det viktigaste att koppla rätt..
En multimeter inställd på 20 volt likström för att mäta.
Därefter kollar jag upp kablaget för respektive högtalare.
Detta under förutsättning att man absolut inte vet hur det ska kopplas.
Men nu gjorde jag detta för sisådär en 15 år sedan, men förutsättningarna har väl knappast ändrats sedan dess, väl ?

Senast redigerat av axxet (6 juli 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Meaganeowner
6 juli 2020 · 2 250 Inlägg

20 Volt likspänning!

husseman
6 juli 2020 · 1 577 Inlägg

Hehe..viktigast e´ju att man valt rätt område 20 V passar bra o likspänning  Den blå brukar vara aktivering av slutsteg i min värld... här verkar den mata halva bilen. E´nog läge att mäta krets för krets här..
mvh/husse

Utmarks-Loke
6 juli 2020 · 5 809 Inlägg

De blå ledningarna slår på slutsteg och elektrisk antenn om det finns. Den skall ihop med ledningen i samma färg i din nya kabelhärva. I övrigt borde det väl bara vara att plugga in?

Utmarks-Loke
6 juli 2020 · 5 809 Inlägg

Det är svårt att se på bilderna men är det inte likadana kontakter på nya och gamla stereon? Jag tycker det ser väldigt likt ut. Kanske du bara kan behålla den gamla kabelhärvan och plugga in din nya stereo?

husseman
6 juli 2020 · 1 577 Inlägg

Hehe, ja lite rökutveckling e´ju det ända som kan hända...- ja hade nog inte provat utan att testa kretsarna.. men ibland så måste man våga. Hoppas det funkar, hur du än gör..

mvh/husse

1Adrian1
6 juli 2020 · 356 Inlägg

Det är en djungel för mig med alla dessa ledningar/sladdar som går överallt haha.

Utmarks-Loke: Precis som du säger, allt passar in förutom de blåa ledningarna. På den gamla härvan har personen som kopplat allt, klippt den blåa sladden i mitten och sedan kopplat in alla andra blåa sladdar som syns på de andra bilderna ihop med varandra. Är det alltså exakt samma grej jag ska göra bara att jag klipper den blåa sladden på nya härvan och sedan kopplar in allt som det ser ut nu?

Utmarks-Loke
6 juli 2020 · 5 809 Inlägg

Ja. Den blå är klippt bara för att remoten på slutsteget också skall in på samma ledning. Gör likadant så blir det (förmodligen) bra.

1Adrian1
7 juli 2020 · 356 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Ja. Den blå är klippt bara för att remoten på slutsteget också skall in på samma ledning. Gör likadant så blir det (förmodligen) bra.

Yes, bara och "copy pastea" helt enkelt smile

Förresten, vet du vad dessa heter? Sökte på skarvhylsa men verkar inte hitta något...

Bild: https://imgur.com/a/P2ICAzQ

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
7 juli 2020 · 4 917 Inlägg

Meaganeowner skrev:
20 Volt likspänning!

Går det bra om jag BARA skriver spänning NÄSTA gång eller måste det vara preciserat ? smile
En bil har ju inte växelspänning..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 juli 2020 · 17 379 Inlägg

axxet skrev:

Meaganeowner skrev:
20 Volt likspänning!

Går det bra om jag BARA skriver spänning NÄSTA gång eller måste det vara preciserat ? smile
En bil har ju inte växelspänning..

Skriv Megavolt!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
7 juli 2020 · 5 809 Inlägg

axxet skrev:

Meaganeowner skrev:
20 Volt likspänning!

Går det bra om jag BARA skriver spänning NÄSTA gång eller måste det vara preciserat ? smile
En bil har ju inte växelspänning..

Jo, i generatorn.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
7 juli 2020 · 4 917 Inlägg

En bil använder inte växelspänning.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 juli 2020 · 17 379 Inlägg

axxet skrev:
En bil använder inte växelspänning.

Jo, en elbil big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
7 juli 2020 · 5 809 Inlägg

Det var länge sedan man slutade använda likströmsgeneratorer, numera är det växelström

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 juli 2020 · 17 379 Inlägg

Jag anar axxet:s svar...


OT nu... Sorry

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
1Adrian1
8 juli 2020 · 356 Inlägg

Har nu gjort klippt den blåa sladden i mitten och sedan kopplat ihop de blåa sladdarna och det spelar på bra med Android Auto smile

MEN, själva radion spelar inte utan det brusar bara. Antar att detta är antennen (bild 1) men kan inte hitta någonstans där den kopplas in... Bild 2 & 3 är de tillgängliga ingångarna på den nya stereon och bild 4 är där den gick in på den gamla stereon.

Hur ska detta gå till? tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang