Borttagen

RGrahn
7 juli 2020 · 22 Inlägg

Borttagen

Senast redigerat av Avi3ator (3 februari 2021)

jaka54
7 juli 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Får man fråga varför du ska sätta på ett 2,5" system? Original är väl 50mm?!
Katten/lamda bör du naturligtvis ha kvar för avgasreningens skull och kanske även för motorstyrningens skull

caromania Forummoderator
7 juli 2020 · 9 296 Inlägg

Ja men självklart går det. Katten kan du tekniskt sett ta bort men lambdasonden krävs nog för att grejerna ska funka?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
RGrahn
7 juli 2020 · 22 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Får man fråga varför du ska sätta på ett 2,5" system? Original är väl 50mm?!
Katten/lamda bör du naturligtvis ha kvar för avgasreningens skull och kanske även för motorstyrningens skull

Ska sätta 2,5 tums för att få bättre vridmoment. Samt lite fränare ljud så att säga.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 juli 2020 · 17 380 Inlägg

Avi3ator skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Får man fråga varför du ska sätta på ett 2,5" system? Original är väl 50mm?!
Katten/lamda bör du naturligtvis ha kvar för avgasreningens skull och kanske även för motorstyrningens skull

Ska sätta 2,5 tums för att få bättre vridmoment. Samt lite fränare ljud så att säga.

Den kanske tappar några hk men fränt låter det troligen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
7 juli 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Du lär inte vinna några hästar bara för att du går upp i dimension, snarare tvärt om.

RGrahn
7 juli 2020 · 22 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Du lär inte vinna några hästar bara för att du går upp i dimension, snarare tvärt om.

Byter som sagt även extraktorgrenrör.

caromania Forummoderator
8 juli 2020 · 9 296 Inlägg

Avi3ator skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Du lär inte vinna några hästar bara för att du går upp i dimension, snarare tvärt om.

Byter som sagt även extraktorgrenrör.

Ja i kombination med extraktorgrenrör så kan det definitivt betyda en hel del, men är det då ett beräknat extraktor, något märke/modell som flitigt används med dokumenterade resultat?

Jag frågar då jag pysslat lite med Honda under åren och "rätt" extraktorrör betyder 5-10% effektökning men "fel" betyder förlorad effekt. I Hondavärlden finns miljarder med människor som testat allt, där kan man kopiera "facit". Detsamma bör gälla Volvo tycker jag?

jag är fortfarande fundersam över Lambdan, vad händer om du klipper den..?

Avi3ator skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Får man fråga varför du ska sätta på ett 2,5" system? Original är väl 50mm?!
Katten/lamda bör du naturligtvis ha kvar för avgasreningens skull och kanske även för motorstyrningens skull

Ska sätta 2,5 tums för att få bättre vridmoment. Samt lite fränare ljud så att säga.

Vill kommentera det här också, förmodligen klipper du vridet med en större diameter, men ökar eventuell toppeffekt på höga varv.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
RGrahn
8 juli 2020 · 22 Inlägg

caromania skrev:

Avi3ator skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Du lär inte vinna några hästar bara för att du går upp i dimension, snarare tvärt om.

Byter som sagt även extraktorgrenrör.

Ja i kombination med extraktorgrenrör så kan det definitivt betyda en hel del, men är det då ett beräknat extraktor, något märke/modell som flitigt används med dokumenterade resultat?

Jag frågar då jag pysslat lite med Honda under åren och "rätt" extraktorrör betyder 5-10% effektökning men "fel" betyder förlorad effekt. I Hondavärlden finns miljarder med människor som testat allt, där kan man kopiera "facit". Detsamma bör gälla Volvo tycker jag?

jag är fortfarande fundersam över Lambdan, vad händer om du klipper den..?

Avi3ator skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Får man fråga varför du ska sätta på ett 2,5" system? Original är väl 50mm?!
Katten/lamda bör du naturligtvis ha kvar för avgasreningens skull och kanske även för motorstyrningens skull

Ska sätta 2,5 tums för att få bättre vridmoment. Samt lite fränare ljud så att säga.

Vill kommentera det här också, förmodligen klipper du vridet med en större diameter, men ökar eventuell toppeffekt på höga varv.

Det är ett "Extraktorgrenrör 740, 940 16V" från KLRacing. Har pratat lite med dom och enligt dom ska det blir bättre vridmoment med 2,5tums också. Kommer inte klippa lambdan då många säger att bilen kommer att gå sämre smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang