Vad betalar man för ett komplett plastbyggt avgassystem hos Ferrita Sweden?

paddington_540M
7 juli 2020 · 65 Inlägg

Letat som en toker igenom forum och många indexade poster på google som inte leder någonvart längre kring ämnet. Även läst trådar där folk varit riktigt missnöjda med Ferritas platsbyggda system och sett folk som postat inlägg såsom "man får vad man betalar för".


Men har kollat diverse videos på Ferritas youtube kanal och tycker att hela verksamheten verkar genuin, trevlig och att dom känns duktiga och ofta pratar om sprickbildningar, hållbarhet och livstids garanti. Så vad betalade ni vid erat besök? Gör dom kompletta system bara eller kan kund komma in och säga att man har en viss sektion redan som man vill att dom monterar och svetsar "runt". Står

"När Ferrita inte har leveransbara avgassystem erbjuder vi specialtillverkningar, där bilarna kommer till oss i Köping för platstillverkning och montering"

Men vad ligger priserna på egentligen för någon som inte är insatt. Tänkte kolla runt lite innan man ringer upp och pratar med dom då jag inte vet om ett sånt här bygge kan kosta så att man är förberedd med plånboken innan man ger sig in.

BMW E39 540i "Red Devil Canyon Rot" (1996)
Arly165 Bakhjulsdriven
7 juli 2020 · 334 Inlägg

Jag lät Ferrita bygga avgassystem på min 740 när jag lade i nya motorn 2019. De verkar ha ett ganska stort kundspann då det stod både rallybilar, supersportbilar samt vanliga "hobbybilar" inne på deras verkstad. Riktig komplett verkstad och avskilt från det fin stor kontorsbyggnad. Dvs. ingen sjaskig verkstad med oljigt kontor.
På min bil byggde de ett helt custom Y-rör från båda cylinderbankarna ihop till en kat och sedan cutoutventil och därefter en vanlig "sport halvsats" 2,5" som redan finns i deras sortiment. Jag tycker att de har gjort ett väldigt fint avgassystem mycket professionellt byggt och för detta fick jag betala för 8 timmars arbetstid plus material dvs:
Halvsats rostfri 2,5"
Cutout-ventil
Katalysator
Fräsigt ändrör
Timpriset är ungefär som vilken bilverkstad som helst och materialkostnaden kan du se på deras hemsida. Är du seriöst intresserad föreslår jag att du slår en pling till dem så klan du nog få en ungefärlig prisuppskattning.

Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
clabbe14
7 juli 2020 · 76 Inlägg

På min Audi S6 - 97 har dom platsbyggt ett system från turbon med ny katt och hela vägen bak för 20.000. Detta gjordes för ungefär 4 år sedan och jag är mycket nöjd med resultatet. Får kommentarer varje år vid bilprovningen att det är otroligt snyggt gjort.
Blev bra bemött och fick en rundvandring i lokalerna till och med, så nog tycker jag att det är ett seriöst företag.
/Hälsningar Claes

paddington_540M
8 juli 2020 · 65 Inlägg

Arly165 skrev:
väldigt fint avgassystem mycket professionellt byggt och för detta fick jag betala för 8 timmars arbetstid plus material dvs.
Timpriset är ungefär som vilken bilverkstad som helst och materialkostnaden kan du se på deras hemsida. Är du seriöst intresserad föreslår jag att du slår en pling till dem så klan du nog få en ungefärlig prisuppskattning.

Intressant inlägg, kortat ner det en aning i citatet men tusen tack Mr Arly!
Gjorde dom alltså "grenrören" också menar du när du skrev från cylinderbankerna till custom katt.

Jag hade tänkt mig i detta led:
grenrör (om dom gör detta och till vad pris det kan tänkas vara annars kör jag stock sålänge)
rostfritt med rostfria klämmror hela vägen 3" 
Kattar så flödesaktiga som det bara går.. 100, 200 cells? vad säger bilprovningen funkar det tro.
ingen resonator/dämpar balja
allt mot ett Eisenmann system bak.

clabbe14 skrev:
På min Audi S6 - 97 har dom platsbyggt ett system från turbon med ny katt och hela vägen bak för 20.000. Detta gjordes för ungefär 4 år sedan och jag är mycket nöjd med resultatet. Får kommentarer varje år vid bilprovningen att det är otroligt snyggt gjort.
Blev bra bemött och fick en rundvandring i lokalerna till och med, så nog tycker jag att det är ett seriöst företag.
/Hälsningar Claes

Vilken typ av kattar var det? vill gärna ha så flödes vänliga "sport" kattar som det går utan att bess gubbarna säger ajja bajja. Det är en -96:a och står i papprena i en paragraf ruta , något om att "fordonet inte omfattas av avgasregulationer" samt att den är importerad, brukar dom då vara snällare vad gäller helhetsgodkännandet för avgasystem. Eller kom detta först några år senare tro? läst mycket om och men och gissningar kring detta men eftersom du skriver att din Audi var en -97 så tänkte jag endå att jag passar på att fråga om du vet.

Hade tänkt att ta med mig bilen i början på 2021 till Ferrita och då kommer det redan att sitta ett Eisenmann system baktill. Blir dom tjuriga om man kommer så och vill att dom platsbygger mellan detta och grenrören dvs konstruera kattar, raka 3" rör och svetsa ihop detta så att det inte kan spricka eller läcka någonstans. smile

BMW E39 540i "Red Devil Canyon Rot" (1996)
spillolja
8 juli 2020 · 4 014 Inlägg

Jag har haft en raggazzon Downpipe som ersättare för orginalkatten, samt en universal katalysator i avgastunneln
i början en 200 cellers universal sportkat med metall kärna men som tog slut efter ca 5-7t mil
därefter sattes en universal keramik-katt vid besiktningen (som ersattes med en universal ljuddämpare mellan besikningarna smile )

bilen är en Golf 1,4 Tsi från 2008

besikningen har inte haft några synpunkter på det, men vid ett tillfälle tyckte bes-teknikern att den dånade och att läckage fanns, han ryckte i systemet för att känna efter , men blankt papper blev det smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
clabbe14
8 juli 2020 · 76 Inlägg

Vill minnas att det fanns race eller sportkat att välja på och jag valde sportvarianten. Har för mig att det var 200 eller 400 celler medan racevarianten hade 100 celler.
Bilen har från början två kattar, men i och med att ett helt nytt system byggdes så ersattes det med en katt i stället.
För ett par år sedan såg jag på besiktningsprotokollet att det endast mättes CO-halt och frågade varför.
Fick då svaret att det var ändrade regler på bilar från en viss årsmodell, kommer tyvärr inte vilken årsmodell.

Vad Ferrita skulle tycka om att "blanda" fabrikat vet jag inte, men spontant tänker jag att det kan bli en diskussion om olika material, garantier och säkert något mer...
Det enklaste är att helt enkelt ringa och lägga fram dina funderingar, mycket lättare att förklara vid ett telefonsamtal än via mail.
/Hälsningar Claes

candyweiss
8 juli 2020 · 863 Inlägg

En fråga på frågan i rubriken: Bygger verkligen Ferrita avgassystem i plast big_smile

Senast redigerat av candyweiss (8 juli 2020)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Arly165 Bakhjulsdriven
8 juli 2020 · 334 Inlägg

Nej det satt grenrör på motorn. Allt annat byggde dom.

paddington_540M skrev:
Gjorde dom alltså "grenrören" också menar du när du skrev från cylinderbankerna till custom katt.

Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
paddington_540M
8 juli 2020 · 65 Inlägg

clabbe14 skrev:
För ett par år sedan såg jag på besiktningsprotokollet att det endast mättes CO-halt och frågade varför. Fick då svaret att det var ändrade regler på bilar från en viss årsmodell, kommer tyvärr inte vilken årsmodell.

Vad Ferrita skulle tycka om att "blanda" fabrikat vet jag inte, men spontant tänker jag att det kan bli en diskussion om olika material, garantier och säkert något mer.../kapad kommentar

Tack Claes. Det hjälper då iallafall lite på planerings traven. Har lagt iväg beställningen utav ett Eisenmann Race baksystem nu. Så får bli att ringa Ferrita någon dag efter semestern och se vad dom säger om ett. Nu har jag iallafall ett pris humm om vad saker och ting kan kosta, och vad man kan förvänta sig bli bra byggt. Har nog fått med och kollat exakt alla deras youtube videos dessutom.

Hoppas att det blir bra är ju något man ser fram emot som sagt smile

BMW E39 540i "Red Devil Canyon Rot" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang