Varnar för låg kylarvätska - Mercedes Benz E-klass -16

TaxiBenz
8 juli 2020 · 130 Inlägg

Min bil är en Mercedes Benz E-Klasse 2016. W212.

Nästan varje dag kommer det upp ett meddelande om låg kylarvätskenivå. Det händer bara när bilen har stått under natten och jag startar den dagen efter. Meddelandet försvinner efter 5 minuters körning. Det har hållit på så här i några veckor nu. För nåt år sen hände något liknande och då åkte jag till verkstaden som sa att nivån såg bra ut. Sen försvann meddelandet. Jag tänker inte åka till Mercedes verkstad och kolla kylarvätska nivån och bli en förmögenhet fattigare. Det är antagligen bara något el-fel i biljäveln.

Eller vad tror ni? Är det ett känt fel?



Redigerade rubriken en aning..

Mvh mod

panda666
8 juli 2020 · 4 228 Inlägg

TaxiBenz skrev:
Min bil är en Mercedes Benz E-Klasse 2016. W212.

Nästan varje dag kommer det upp ett meddelande om låg kylarvätskenivå. Det händer bara när bilen har stått under natten och jag startar den dagen efter. Meddelandet försvinner efter 5 minuters körning. Det har hållit på så här i några veckor nu. För nåt år sen hände något liknande och då åkte jag till verkstaden som sa att nivån såg bra ut. Sen försvann meddelandet. Jag tänker inte åka till Mercedes verkstad och kolla kylarvätska nivån och bli en förmögenhet fattigare. Det är antagligen bara något el-fel i biljäveln.

Eller vad tror ni? Är det ett känt fel?

tjena. det är känt att tyskarna samt benz har massor med elfel men ja skulle nog åka till kalle på hörnet eller ali vid kebabmojen och kolla ifall dom kan hitta nått. beroende på vart du bor kan ja rekommendera verkstad som är billiga och bra, dvs i stockholm dåwink men om kylarvätskenivån inte är låg och inte försvinner så är det som du sa kanske nått elfel. Men man måste nog lämna in hos nån som kan sätta på datorn eller kolla lite närmare. Du behöver inte lämna in hos benz för minsta lilla grej^^

TaxiBenz
8 juli 2020 · 130 Inlägg

panda666 skrev:

TaxiBenz skrev:
Min bil är en Mercedes Benz E-Klasse 2016. W212.

Nästan varje dag kommer det upp ett meddelande om låg kylarvätskenivå. Det händer bara när bilen har stått under natten och jag startar den dagen efter. Meddelandet försvinner efter 5 minuters körning. Det har hållit på så här i några veckor nu. För nåt år sen hände något liknande och då åkte jag till verkstaden som sa att nivån såg bra ut. Sen försvann meddelandet. Jag tänker inte åka till Mercedes verkstad och kolla kylarvätska nivån och bli en förmögenhet fattigare. Det är antagligen bara något el-fel i biljäveln.

Eller vad tror ni? Är det ett känt fel?

tjena. det är känt att tyskarna samt benz har massor med elfel men ja skulle nog åka till kalle på hörnet eller ali vid kebabmojen och kolla ifall dom kan hitta nått. beroende på vart du bor kan ja rekommendera verkstad som är billiga och bra, dvs i stockholm dåwink men om kylarvätskenivån inte är låg och inte försvinner så är det som du sa kanske nått elfel. Men man måste nog lämna in hos nån som kan sätta på datorn eller kolla lite närmare. Du behöver inte lämna in hos benz för minsta lilla grej^^

Det är 1000 mil kvar till service. Frågan är om man törs vänta till dess. Jag brukar åka in till en billig verkstad, men bilen stinker efter jag har varit där.

Senast redigerat av TaxiBenz (8 juli 2020)

panda666
8 juli 2020 · 4 228 Inlägg

TaxiBenz skrev:

panda666 skrev:

TaxiBenz skrev:
Min bil är en Mercedes Benz E-Klasse 2016. W212.

Nästan varje dag kommer det upp ett meddelande om låg kylarvätskenivå. Det händer bara när bilen har stått under natten och jag startar den dagen efter. Meddelandet försvinner efter 5 minuters körning. Det har hållit på så här i några veckor nu. För nåt år sen hände något liknande och då åkte jag till verkstaden som sa att nivån såg bra ut. Sen försvann meddelandet. Jag tänker inte åka till Mercedes verkstad och kolla kylarvätska nivån och bli en förmögenhet fattigare. Det är antagligen bara något el-fel i biljäveln.

Eller vad tror ni? Är det ett känt fel?

tjena. det är känt att tyskarna samt benz har massor med elfel men ja skulle nog åka till kalle på hörnet eller ali vid kebabmojen och kolla ifall dom kan hitta nått. beroende på vart du bor kan ja rekommendera verkstad som är billiga och bra, dvs i stockholm dåwink men om kylarvätskenivån inte är låg och inte försvinner så är det som du sa kanske nått elfel. Men man måste nog lämna in hos nån som kan sätta på datorn eller kolla lite närmare. Du behöver inte lämna in hos benz för minsta lilla grej^^

Det är 1000 mil kvar till service. Frågan är om man törs vänta till dess. Jag brukar åka in till en billig verkstad, men bilen stinker efter jag har varit där.

pröva en annan verkstad då^^ ja skulle inte åka runt med varningslampor om kylarvätskenivå. Kan bli allvarligt till slut ifall du låter det vara för länge.

Utmarks-Loke
8 juli 2020 · 5 813 Inlägg

Klarar inte dagens taxichaufförer öppna huven och kolla kylvätskenivån själv?

TaxiBenz
8 juli 2020 · 130 Inlägg

panda666 skrev:

TaxiBenz skrev:

panda666 skrev:

tjena. det är känt att tyskarna samt benz har massor med elfel men ja skulle nog åka till kalle på hörnet eller ali vid kebabmojen och kolla ifall dom kan hitta nått. beroende på vart du bor kan ja rekommendera verkstad som är billiga och bra, dvs i stockholm dåwink men om kylarvätskenivån inte är låg och inte försvinner så är det som du sa kanske nått elfel. Men man måste nog lämna in hos nån som kan sätta på datorn eller kolla lite närmare. Du behöver inte lämna in hos benz för minsta lilla grej^^

Det är 1000 mil kvar till service. Frågan är om man törs vänta till dess. Jag brukar åka in till en billig verkstad, men bilen stinker efter jag har varit där.

pröva en annan verkstad då^^ ja skulle inte åka runt med varningslampor om kylarvätskenivå. Kan bli allvarligt till slut ifall du låter det vara för länge.

Men eftersom meddelandet försvinner efter 5 minuter borde väl det inte vara för lite?

Om det hade varit för lite kylvätska så ska väl meddelandet visas hela tiden?

TaxiBenz
8 juli 2020 · 130 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Klarar inte dagens taxichaufförer öppna huven och kolla kylvätskenivån själv?

Nä. Vet inte var den sitter. Bara en massa kåpor man först måste skruva bort med specialverktyg.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
8 juli 2020 · 4 917 Inlägg

TaxiBenz skrev:
Nä. Vet inte var den sitter. Bara en massa kåpor man först måste skruva bort med specialverktyg.

Ja, och detta beror på att benz vill skruva själv..smile

Och sen ta REJÄLT betalt, såklart..smile
Som jag ser det, så blir det nog tyvärr så..

Senast redigerat av axxet (8 juli 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
8 juli 2020 · 5 813 Inlägg

Så vitt jag vet sitter inte expansionskärlet under någon kåpa? Bara att öppna locket och se om vattennivån når upp till det vita märket.

panda666
8 juli 2020 · 4 228 Inlägg

TaxiBenz skrev:

panda666 skrev:

TaxiBenz skrev:

Det är 1000 mil kvar till service. Frågan är om man törs vänta till dess. Jag brukar åka in till en billig verkstad, men bilen stinker efter jag har varit där.

pröva en annan verkstad då^^ ja skulle inte åka runt med varningslampor om kylarvätskenivå. Kan bli allvarligt till slut ifall du låter det vara för länge.

Men eftersom meddelandet försvinner efter 5 minuter borde väl det inte vara för lite?

Om det hade varit för lite kylvätska så ska väl meddelandet visas hela tiden?

Det är uppenbarligen nått konstigt fel så ja tipsar fortfarande om att besöka en verkstad. Antar att du skojar om att du inte hittar kylarvätskebehållaren, den är svart färgad och brukar finnas på vänster sida av huvet. vet inte varför bmw och merca gillar att ha svart färg, så att man måste öppna locket för o kolla hur mke vätska det är kvar, alla andra har genomskinlig behållare så att man kan lätt se och fylla på vid behov. Men första steg då är att öppna och kolla hur mke det är kvar, och sen endå åk  o besök en verkstad som kan se vad det är som spökar. Kanske nån givare eller kabel som glappar lite men man vet aldrig.

husseman
8 juli 2020 · 1 577 Inlägg

Hehe, slå i en halvliter glykol/vatten o kolla vad som händer. Släcks inte lampan, så har du ett givarfel.
Sånt fixar MB verkstan billigt- 2-3 k e´en gissning..o då kostar säkert givaren 300:-. Lycka till
mvh/husse

Nybergrobin
8 juli 2020 · 2 377 Inlägg

Nivån stiger något i burken när motorn blir varm så det är normalt (vid något låg nivå) att lampan kan släckas efter en stunds körning.

Öppna huven och kolla nivån när motorn är kall

TaxiBenz
9 juli 2020 · 130 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Nivån stiger något i burken när motorn blir varm så det är normalt (vid något låg nivå) att lampan kan släckas efter en stunds körning.

Öppna huven och kolla nivån när motorn är kall

Om det är så, är det farligt om jag kör 1000 mil till nästa service med lite lägre kylarvätska i tanken?

Utmarks-Loke
9 juli 2020 · 5 813 Inlägg

Frågan är väl varför det försvunnit vatten, det är ett slutet system där samma vatten bara skall gå runt och runt. Men en minimal mängd vatten försvinner ändå, eftersom inga material är perfekt täta. Och jag förmodar att en fyra år gammal taxi rullat bortåt 50k mil?

amazinjoey
9 juli 2020 · 1 138 Inlägg

TaxiBenz skrev:

Nybergrobin skrev:
Nivån stiger något i burken när motorn blir varm så det är normalt (vid något låg nivå) att lampan kan släckas efter en stunds körning.

Öppna huven och kolla nivån när motorn är kall

Om det är så, är det farligt om jag kör 1000 mil till nästa service med lite lägre kylarvätska i tanken?

Ja, fyll på den! En bil ska inte dricka kylarvätska så du har någon problem, troligtvis topplocket som har gått

Utmarks-Loke
9 juli 2020 · 5 813 Inlägg

amazinjoey skrev:
Ja, fyll på den! En bil ska inte dricka kylarvätska så du har någon problem, troligtvis topplocket som har gått

Nej, det tycker jag inte verkar speciellt sannolikt. Då skulle mera vatten ha försvunnit och bilen skulle ha rykt och oljan varit vitaktig.

Nybergrobin
9 juli 2020 · 2 377 Inlägg

TaxiBenz skrev:

Nybergrobin skrev:
Nivån stiger något i burken när motorn blir varm så det är normalt (vid något låg nivå) att lampan kan släckas efter en stunds körning.

Öppna huven och kolla nivån när motorn är kall

Om det är så, är det farligt om jag kör 1000 mil till nästa service med lite lägre kylarvätska i tanken?

Inte att rekommendera!

Öppna huven och kontrollera nivån

TaxiBenz
9 juli 2020 · 130 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Frågan är väl varför det försvunnit vatten, det är ett slutet system där samma vatten bara skall gå runt och runt. Men en minimal mängd vatten försvinner ändå, eftersom inga material är perfekt täta. Och jag förmodar att en fyra år gammal taxi rullat bortåt 50k mil?

Nä. Rullat runt 16 000 mil. Hade samma meddelade för nåt år sen också och då hardcoren kanske rullat 12 000 mil. Men då såg ju nivån bra ut enligt verkstan.

TaxiBenz
9 juli 2020 · 130 Inlägg

Nybergrobin skrev:

TaxiBenz skrev:

Nybergrobin skrev:
Nivån stiger något i burken när motorn blir varm så det är normalt (vid något låg nivå) att lampan kan släckas efter en stunds körning.

Öppna huven och kolla nivån när motorn är kall

Om det är så, är det farligt om jag kör 1000 mil till nästa service med lite lägre kylarvätska i tanken?

Inte att rekommendera!

Öppna huven och kontrollera nivån

Och om nivån är lite under strecket är det bara att fylla på lite vatten?

panda666
9 juli 2020 · 4 228 Inlägg

TaxiBenz skrev:

Nybergrobin skrev:

TaxiBenz skrev:

Om det är så, är det farligt om jag kör 1000 mil till nästa service med lite lägre kylarvätska i tanken?

Inte att rekommendera!

Öppna huven och kontrollera nivån

Och om nivån är lite under strecket är det bara att fylla på lite vatten?

nej inte vatten, köp färdigblandat glykol, dom kan hjälpa dig på vilken mack som helst. benz brukar ha grön/blå färg. bara o dra till vilken mack som helst så hjälper dom dig, finns färdigblandat glykol. Jag lovar detta klarar du lätt, jag tror på dig.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang