Parkera en bil utan regskyltar?

d-b
9 juli 2020 · 504 Inlägg

Jag har en fast parkeringsplats på min gård. Får jag ställa en bil utan registreringsskyltar på den platsen?

Min hyresvärd försöker genom fulmetoder bli av med mig och vägrar skicka ut ett nytt p-tillstånd som jag ska ha i fönstret. Jag har betalat för platsen i god ordning men ställer jag dit bilen utan tillstånd får jag böter. Jag tänkte att om jag ställer bilen där utan skyltar så blir det svårt för dem att utfärda böter.

Och som sagt, det är en utritad plats på en innergård som övervakas av ett privat p-bolag. Det är alltså inte allmän gatumark där polisen eller kommunala lapplisor verkar.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
9 juli 2020 · 4 917 Inlägg

Du får bli en bootlicker helt enkelt..
Gå till din hyresvärd med tårar i blick och mössan i hand och be snällt om ett tillstånd..
Ibland kan sånt lyckas, men det är svårt om man inte är sams..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Pininfarina406
9 juli 2020 · 535 Inlägg

d-b skrev:
Jag har en fast parkeringsplats på min gård. Får jag ställa en bil utan registreringsskyltar på den platsen?

Min hyresvärd försöker genom fulmetoder bli av med mig och vägrar skicka ut ett nytt p-tillstånd som jag ska ha i fönstret. Jag har betalat för platsen i god ordning men ställer jag dit bilen utan tillstånd får jag böter. Jag tänkte att om jag ställer bilen där utan skyltar så blir det svårt för dem att utfärda böter.

Och som sagt, det är en utritad plats på en innergård som övervakas av ett privat p-bolag. Det är alltså inte allmän gatumark där polisen eller kommunala lapplisor verkar.

Hej om du har något slags bevis på att du har betalat för p-platsen så kan du försöka prata med p-bolaget och försöka få dem att låta bli att bötfälla din bil.
Ett annat sätt skulle ju kunna vara att lägga en lapp i fönstret på bilen med ditt namn, adress och telefonnummer till p-vakten.
Men det kräver ju att det finns någon slags förmåga att tänka själv hos den som kommer och ska lappa din bil.
Om du däremot ställer en bil utan reg skyltar där så kan deras regler säga att den ska transporteras bort. Mvh T.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
spillolja
9 juli 2020 · 4 014 Inlägg

Jag behöver inte ha P-tillstånd på min förhyrda  P-(carport)plats

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Cuefa Ain't no place like home...
9 juli 2020 · 4 628 Inlägg

d-b skrev:
Jag har en fast parkeringsplats på min gård. Får jag ställa en bil utan registreringsskyltar på den platsen?

Min hyresvärd försöker genom fulmetoder bli av med mig och vägrar skicka ut ett nytt p-tillstånd som jag ska ha i fönstret. Jag har betalat för platsen i god ordning men ställer jag dit bilen utan tillstånd får jag böter. Jag tänkte att om jag ställer bilen där utan skyltar så blir det svårt för dem att utfärda böter.

Och som sagt, det är en utritad plats på en innergård som övervakas av ett privat p-bolag. Det är alltså inte allmän gatumark där polisen eller kommunala lapplisor verkar.

Gäller ditt parkeringstillstånd en specifik bil eller får du ställa vad som helst på den platsen?
Om det inte är styrt till ett specifikt registreringsnummer så har han väl knappast någon laglig rätt att göra som han gör, skulle jag tycka.
Men det är ju jag det...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
d-b
9 juli 2020 · 504 Inlägg

Pininfarina406 skrev:
Om du däremot ställer en bil utan reg skyltar där så kan deras regler säga att den ska transporteras bort. Mvh T.

Det står inget i kontraktet som förbjuder bilar utan regskyltar (det står däremot att platsen måste användas för bilar, man kan dumpa skräp där eller något sådant). Finns det någon mer generell lagstiftning mot att parkera utan regskyltar på en sådan här plats? Jag skulle ju gissa att:

* Bor man tex i villa och ställer en bil på sin egen tomt utan skyltar är det inget problem
* Det borde vara förbjudet att ställa en bil utan skyltar på gatuparkering, i alla fall utan betald parkering på ett sätt som inte går att misstas (vanlig biljett i rutan borde funka, en app där man anger regnr kanske inte funkar lika bra eftersom p-vakten inte kan kolla att det stämmer).

d-b
9 juli 2020 · 504 Inlägg

Cuefa skrev:
Gäller ditt parkeringstillstånd en specifik bil eller får du ställa vad som helst på den platsen?
Om det inte är styrt till ett specifikt registreringsnummer så har han väl knappast någon laglig rätt att göra som han gör, skulle jag tycka.
Men det är ju jag det...

Jag får ställa dit vilken bil jag vill så länge den har ett synligt p-tillstånd.

Han försöker höja arrendet med 50 %. Det är inte tillåtet enligt kontraktet så jag har fortsatt betala enligt kontraktet och då har han svarat med att inte skicka ut p-tillstånd. Det är ett kontraktsbrott men det är ju besvärligt att behöva gå via tingsrätt osv, och man är ju aldrig helt säker på hur sådant slutar och vad det kostar. Så bättre att försätta honom i en omöjlig eller svår situation så han blir lite mer förhandlingsvillig.

spillolja
9 juli 2020 · 4 014 Inlägg

Tyvärr är det fri prisättning på P-platser dvs. marknadshyra

har en släkting som bott i Göteborg, tror att han betalade runt en 100-dring i månaden för en enkel P-plats utan  eluttag, när han flyttade därifån ca 400:-mån och hos en kommunal hyresvärd i ett ytterområde

Han bor numera Norr om Örebro i en ort där man kan köpa en lägenhet för ca  20.000 > 50.000:-

det ända vettiga är att flytta en bit utanför staden till något annat alternativ än att göda nuvarande värd

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
candyweiss
9 juli 2020 · 863 Inlägg

spillolja skrev:
Jag behöver inte ha P-tillstånd på min förhyrda  P-(carport)plats

Jag behöver inte något P-tillstånd i mitt hyrda garage big_smile

Du tror inte att det kan vara olika beroende på vad bostadsrättsföreningen eller hyresvärden har gjort upp för avtal med P-bolaget?

Senast redigerat av candyweiss (9 juli 2020)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 juli 2020 · 17 386 Inlägg

I vårt kvarter finns det bostadsrätter med uthyrda parkeringar. De får inte ens ställa en avställd bil på sin egen parkering!

Är din bil skatt & bes och i trafik? Eller anser hyresvärden att det är "en skrothög"?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
9 juli 2020 · 4 917 Inlägg

Jag sa ju att han måste bli en bootlicker..
Varför ska det vara så svårt att gå ner på sina bara knän..

Senast redigerat av axxet (9 juli 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
spillolja
9 juli 2020 · 4 014 Inlägg

candyweiss skrev:
Du tror inte att det kan vara olika beroende på vad bostadsrättsföreningen eller hyresvärden har gjort upp för avtal med P-bolaget?

Om nu en ett P-bolag är inblandat, här jag bor är inte något P-bolag inblandat, har dock funnits övervakning av Gästparkeringarna så inte tillåten tid överskrids, det är dock gratis parkering på gatan

Hybrid_ skrev:
I vårt kvarter finns det bostadsrätter med uthyrda parkeringar. De får inte ens ställa en avställd bil på sin egen parkering!

så om man inte behöver bilen under en viss tid, så kan man inte ställa av för att spara dyr skatt och försäkring ?

jag har haft påställda som avställda på gatan som på den egna carport-platsen, och mekat med dom på båda ställerna utan kommentarer wink


går dock ryktesvägen att jag skulle ha bildäck liggandes ute i den inglasade balkongen smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
viccoA
9 juli 2020 · 3 109 Inlägg

d-b skrev:

Cuefa skrev:
Gäller ditt parkeringstillstånd en specifik bil eller får du ställa vad som helst på den platsen?
Om det inte är styrt till ett specifikt registreringsnummer så har han väl knappast någon laglig rätt att göra som han gör, skulle jag tycka.
Men det är ju jag det...

Jag får ställa dit vilken bil jag vill så länge den har ett synligt p-tillstånd.

Han försöker höja arrendet med 50 %. Det är inte tillåtet enligt kontraktet så jag har fortsatt betala enligt kontraktet och då har han svarat med att inte skicka ut p-tillstånd. Det är ett kontraktsbrott men det är ju besvärligt att behöva gå via tingsrätt osv, och man är ju aldrig helt säker på hur sådant slutar och vad det kostar. Så bättre att försätta honom i en omöjlig eller svår situation så han blir lite mer förhandlingsvillig.

Bättre att ta värden till hyresnämnden, har du rätt får du rätt. Har du fel får du glatt betala höjningen.

d-b
11 juli 2020 · 504 Inlägg

viccoA skrev:

d-b skrev:

Cuefa skrev:
Gäller ditt parkeringstillstånd en specifik bil eller får du ställa vad som helst på den platsen?
Om det inte är styrt till ett specifikt registreringsnummer så har han väl knappast någon laglig rätt att göra som han gör, skulle jag tycka.
Men det är ju jag det...

Jag får ställa dit vilken bil jag vill så länge den har ett synligt p-tillstånd.

Han försöker höja arrendet med 50 %. Det är inte tillåtet enligt kontraktet så jag har fortsatt betala enligt kontraktet och då har han svarat med att inte skicka ut p-tillstånd. Det är ett kontraktsbrott men det är ju besvärligt att behöva gå via tingsrätt osv, och man är ju aldrig helt säker på hur sådant slutar och vad det kostar. Så bättre att försätta honom i en omöjlig eller svår situation så han blir lite mer förhandlingsvillig.

Bättre att ta värden till hyresnämnden, har du rätt får du rätt. Har du fel får du glatt betala höjningen.

Javisst, har gjort en anmälan till arrendenämnden men det tar säkert ett halvår innan det leder någonvart. Under tiden kan jag ju inte samla på mig 900:-/dag i kontrollavgifter.

d-b
11 juli 2020 · 504 Inlägg

spillolja skrev:
Tyvärr är det fri prisättning på P-platser dvs. marknadshyra

Jag betalar 1800:- i månaden och kontraktet stipulerar en årlig höjning på 3 % så det är inga konstigheter. Det är 3-6 månaders kö för en plats på den här parkeringen så avgiften är ungefär marknadsanpassad (lite kö är ju bra så att om många säger upp sin plats samtidigt står man inte med tomma platser utan kan hyra ut dem ganska snabbt).

d-b
11 juli 2020 · 504 Inlägg

Hybrid_ skrev:
I vårt kvarter finns det bostadsrätter med uthyrda parkeringar. De får inte ens ställa en avställd bil på sin egen parkering!

Är din bil skatt & bes och i trafik? Eller anser hyresvärden att det är "en skrothög"?

Nej, inget sådant. 5000-6000 mil och i gott skick.

d-b
11 juli 2020 · 504 Inlägg

Fascinerande svårt att få svar på huvudfrågan: får man ta bort regskyltarna på sin bil när den är parkerad?

spillolja
11 juli 2020 · 4 014 Inlägg

d-b skrev:

spillolja skrev:
Tyvärr är det fri prisättning på P-platser dvs. marknadshyra

Jag betalar 1800:- i månaden och kontraktet stipulerar en årlig höjning på 3 % så det är inga konstigheter. Det är 3-6 månaders kö för en plats på den här parkeringen så avgiften är ungefär marknadsanpassad (lite kö är ju bra så att om många säger upp sin plats samtidigt står man inte med tomma platser utan kan hyra ut dem ganska snabbt).

Som kuriosa kan jag nämna att min Carportplats med eluttag kostar 182:-/mån

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hamilton
11 juli 2020 · 8 864 Inlägg

d-b skrev:
Fascinerande svårt att få svar på huvudfrågan: får man ta bort regskyltarna på sin bil när den är parkerad?

Finns nog inget som hindrar dig från att plocka bort skyltarna men du riskerar att få bilen bortforslad om den inte går att identifiera.

Fotograf på tierpidag.se
Pininfarina406
11 juli 2020 · 535 Inlägg

Hamilton skrev:

d-b skrev:
Fascinerande svårt att få svar på huvudfrågan: får man ta bort regskyltarna på sin bil när den är parkerad?

Finns nog inget som hindrar dig från att plocka bort skyltarna men du riskerar att få bilen bortforslad om den inte går att identifiera.

Ungefär det svar jag gav i mitt första inlägg. Men det beror på vad p-bolagets uppdrag är.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang