V70n 2,5T behöver hjälp felsöka orolig motor

spillolja
11 juli 2020 · 4 025 Inlägg

Vilken viskositet är det på oljan som finns i motorn ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Ingensomvet
11 juli 2020 · 84 Inlägg

Har kört på vparts champion olja 0-30 dock för 2 oljebyten sen tyckte jag oljan såg koxig och sotig ut. Men Hälde i deras olja igen då jag redan hade köpt hem den. Körde ca 3 månader med nya oljan och blev nojig som jag skrev tidigare i denna tråd bytte jag nyss olja igen. Akut. Och den såg sotig ut igen. Nu har jag hält i biltema olja deras 0-30 var dock slut så är 0-40 i nu men problemet var innan biltema olja. Kändes inte alls bra att champion oljan blev så sotig. Så skulle kunna vara att den sotat igen massa kanaler. Hade inte alls dessa problem innan jag börja köra på kittet från vparts. Kommer inte köpa olja från dom igen.

Ingensomvet
11 juli 2020 · 84 Inlägg

Vart kollar man oljetrycket på en V70?

spillolja
11 juli 2020 · 4 025 Inlägg

Ingensomvet skrev:
Vart kollar man oljetrycket på en V70?

man ta bort odinarie oljetryckskontak och kopplar in anordning för oljetrycksmätning

en 40 olja är det tunnaste jag skulle hälla i en bilmotor

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Ingensomvet
11 juli 2020 · 84 Inlägg

Orginal enligt handbok ska det vara 0/30 det är det jag körde på när den börja gå illa. 0/40 oljan kasta jag i nyligen då jag inte lita på champion oljan. Är det mycket jobb att ta ner tåget? De flesta jobb på en V70 är nytt för mig haft V70 i lite över 2år.

spillolja
11 juli 2020 · 4 025 Inlägg

Kanske motorn redan innan var full med koks och Championoljan är duktig på att rengöra
borde kunna sköljas ur med regelbunda oljebyten

biltema har en rengörningsolja  som mans kulle kunna prova:
https://www.biltema.se/bilvard/motorolj … 2000032444

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Ingensomvet
18 juli 2020 · 84 Inlägg

Har kommit fram till att kolvringarna är helt slut efter jag kört champion oljan. Därför jag fått mycket skit i oljan när jag gjort oljebyte efter att ha börjat med champion oljan. Min komprision är 11. 10,8. 10,8. 10,5. 11,3. Orginal ska maskin ha förhållande 8.5.1 så ca 13bar de ryck jag känner av är pga skildnaden är så stor mellan 10,5 och 11,3. Nu vet jag inte riktigt hur jag ska gå vidare dock. Kommer inte ha råd att renovera eller byta motor. Skruvar jag bort oljeppfyldnads locket när motorn är igång droppar den i tomgång. Håller jag en handske över så har jag undertryck. Gasar man lite så tappar den lite undertryck. Bytte ut hela vevhusventilationen och kontrollerade så ingen kanal är täpt där. Men ingen skildnad.

spillolja
19 juli 2020 · 4 025 Inlägg

Ser ut som fullt normala värden för kommpressionen, det är nog bara att gasa vidare och täta oljebyten

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Nybergrobin
19 juli 2020 · 2 380 Inlägg

Ingensomvet skrev:
Efter kallstart efter oljebytet så var knacket tydligt. Och när jag trycker ner kopplingen så försvinner det. Så antar lådan är körd. Antagligen därifrån vibrationerna kommer på gaspådrag. Den oroliga gången på tomgång vet jag inte om den hänger ihopp med knacket eller om det bara är någon spridare som är lite dålig typ. hmm

Just knacket är mest troligen svänghjulet som gett upp

jaka54
19 juli 2020 · 5 731 Inlägg

Hej!
Dina kompressionsvärden är bra!

husseman
21 juli 2020 · 1 590 Inlägg

Hmm, kör en riktig motorskölj (inte feltema) o slå i nåt för slitna motorer..Valvoline har 5/30 o 10/40 tror ja. Lycka till /mvh/husse

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
21 juli 2020 · 4 917 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, kör en riktig motorskölj (inte feltema) o slå i nåt för slitna motorer..Valvoline har 5/30 o 10/40 tror ja. Lycka till /mvh/husse

Man undrar om dessa mirakeldundermedel kommer att hjälpa..roll
Jag håller tummarna dock..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
husseman
21 juli 2020 · 1 590 Inlägg

axxet skrev:

husseman skrev:
Hmm, kör en riktig motorskölj (inte feltema) o slå i nåt för slitna motorer..Valvoline har 5/30 o 10/40 tror ja. Lycka till /mvh/husse

Man undrar om dessa mirakeldundermedel kommer att hjälpa..roll
Jag håller tummarna dock..

Hehe, motorskölj e´inget mirakelmedel..det bara spolar rent. Valvoline oljorna för slitna motorer funkar på vissa o andra gör det knappt nån skillnad på. Men sitta o köra en 0 olja på en sliten V70 måste vara överkurs. Att slå i Biltema ännu värre..- så testa Valvoline e´fortfarande mitt tips.
mvh/husse

Nybergrobin
22 juli 2020 · 2 380 Inlägg

Ingensomvet skrev:
Har kommit fram till att kolvringarna är helt slut efter jag kört champion oljan. Därför jag fått mycket skit i oljan när jag gjort oljebyte efter att ha börjat med champion oljan. Min komprision är 11. 10,8. 10,8. 10,5. 11,3. Orginal ska maskin ha förhållande 8.5.1 så ca 13bar de ryck jag känner av är pga skildnaden är så stor mellan 10,5 och 11,3. Nu vet jag inte riktigt hur jag ska gå vidare dock. Kommer inte ha råd att renovera eller byta motor. Skruvar jag bort oljeppfyldnads locket när motorn är igång droppar den i tomgång. Håller jag en handske över så har jag undertryck. Gasar man lite så tappar den lite undertryck. Bytte ut hela vevhusventilationen och kontrollerade så ingen kanal är täpt där. Men ingen skildnad.

Kompen är också godkänd eftersom det är mindre än 10% skillnad. Inte ultimata siffror men absolut godkänt.

husseman
23 juli 2020 · 1 590 Inlägg

Hupp. Hoppas du testat min idé. Felet uppstod när du fyllde i en riktig olja, en riktig olja sköljer bort så mkt. skit så oljebyte x 3 på din sura volvo vore inte fel. Lycka till /husse

Ingensomvet
31 juli 2020 · 84 Inlägg

Har kört 3-4veckor på biltema olja nu tänkte snart tappa den och hälla i någe annat.  0/40 blev ingen skildnad så för 2vecjor sen hälde jag i biltema viskohöjare och nu är bilen varannandags bil ibland går den ganska bra. Och sen går den helt plötsligt sämre. Ska kolla upp det där valvoline. Biltema oljan va mest för att snabbt byta olja åkte på helgen o köpte under felsökning o planera inte köra länge på den. Men ny olja är bättre än sotig olja.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang