Koppla remote på en högtalarkanal/kabel?

flamuren
13 juli 2020 · 27 Inlägg

Hej,

snabb fråga. Behöver remoten vara en konstant signal för att slutsteget ska fungera 100%? Jag har nämligen kopplat den på höger bakhögtalare och den hoppar igång men får ibland känslan av att den slår av och på subwoofern titt som tätt. Frågan är som sagt om det är "okej" att göra så eller bör jag hitta en konstant signal medan stereon är igång?

PS. Aktiva subwoofern är kopplad på originalstereon som inte har dedikerad remote eller lågnivå ut osv. Har inte heller elantenn.

Senast redigerat av flamuren (13 juli 2020)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 juli 2020 · 17 345 Inlägg

Konstant signal.

Koppla på tändning/Acc eller separat knapp.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
flamuren
13 juli 2020 · 27 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Konstant signal.

Koppla på tändning/Acc eller separat knapp.

Tack för svaret. Ord och inga visor smile Jag ska googla när jag kommer hem. Men att koppla på acc, görs det på stereokablarna lr någonstans vid tändningen?

Blixnabb
14 juli 2020 · 245 Inlägg

Om du har steget i skuffen och baklampor som är tända när bilen är på så kan du ta ström därifrån

mb_pucken
14 juli 2020 · 5 082 Inlägg

Blixnabb skrev:
Om du har steget i skuffen och baklampor som är tända när bilen är på så kan du ta ström därifrån

Detta kan ge felmeddelanden på trasiga lampor osv om bilen är utrustad med lampövervakning.
Sen i många nyare bilar så sköts bakljusen av så kallad PWM signal vilket gör att spänningen ej blir 12V konstant utan pulserar mellan 0-12V.

Senast redigerat av mb_pucken (14 juli 2020)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Utmarks-Loke
14 juli 2020 · 5 791 Inlägg

Koppla högtalarutgång på remoten? Det är så dumt så man undrar om det är sant.

flamuren
15 juli 2020 · 27 Inlägg

Tack för hjälpen. Då min originalenhet inte har något kopplingsschema på nätet så fick jag ta en multimeter och pröva mig fram... tror jag hittat ACCn - kabeln beter sig i alla fall som det. Får nu 12V när tändningen är på och steget hoppar igång som sig bör och stängs av när tändningen vrids av smile Så en kan ju hoppas det blev ACCn i alla fall.

Utmarks-Loke skrev:
Koppla högtalarutgång på remoten? Det är så dumt så man undrar om det är sant.

Bilar och ellära är inte min starka sida, så det är ju perfekt att garaget finns att hjälpa såna som mig. Hade de gällt andra saker så kunde jag ju få låta lika uttråkad som dig av "dumma frågor" - men jag uppskattar när folk frågar och vill lära sig. Tack för att du fick mig att reflektera kring att människor lär sig genom att fråga smile

Utmarks-Loke
15 juli 2020 · 5 791 Inlägg

Anledningen till att jag reagerar är att bästa sättet att förstöra ett slutsteg är att göra kortslutning på högtalarutgångarna. Då brinner själva slutsteget upp och det blir riktigt, riktigt dyrt att laga. Därför skall man alltid vara extra försiktig med just högtalarledningarna. Att börja koppla dom hit och dit på måfå är ett nästan garanterat sätt att förstöra slutsteget. Nu verkar du ju ha haft tur denna gång, men normalt sett brukar det stå väldigt tydligt utmärkt på kopplingsschemat till slutsteget att remoten skall kopplas på stereons utgång för elektriska antenner. Då går steget igång när stereon startas, kopplar du på tändningen går steget igång så fort bilen startas och det vill man kanske inte.

flamuren
15 juli 2020 · 27 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Anledningen till att jag reagerar är att bästa sättet att förstöra ett slutsteg är att göra kortslutning på högtalarutgångarna. Då brinner själva slutsteget upp och det blir riktigt, riktigt dyrt att laga. Därför skall man alltid vara extra försiktig med just högtalarledningarna. Att börja koppla dom hit och dit på måfå är ett nästan garanterat sätt att förstöra slutsteget. Nu verkar du ju ha haft tur denna gång, men normalt sett brukar det stå väldigt tydligt utmärkt på kopplingsschemat till slutsteget att remoten skall kopplas på stereons utgång för elektriska antenner. Då går steget igång när stereon startas, kopplar du på tändningen går steget igång så fort bilen startas och det vill man kanske inte.

Det där var ju ett mycket mer givande svar som jag lärde mig lite av dessutom. Tusen tack! smile

Att jag kopplade på högtalarkabel från början var att jag läste överallt att remote bara ska starta steget och inte har någon annan funktion. Så utgick från att den bara behövde en minimal signal och sen var steget igång. Men nu får den 12v och endast då tändningen är igång, så det är ju bra smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang