Release: Garaget 12.0

chrizz Administratör
14 juli 2020 · 11 780 Inlägg

Hej!

Äntligen dags igen! Modifikationerna har denna gång varit väldigt omfattande, varför det också tagit lång tid. Min målsättning är att få ut uppdateringar betydligt mer frekvent framöver. Jag hoppas att ni uppskattar ändringarna denna gång, jag har jobbat hårt och länge med denna version.

Utöver dessa punkter så har jag gjort mängder av småjusteringar och ändringar, bland annat i design, både på desktop och mobilen. Jag har många fler idéer kvar som jag vill implementera, men vid något tillfälle måste jag ändå lugna ned mig och släppa det som är klart :)

Tveka inte att höra av dig ifall du hittar du något som inte fungerar. Skicka gärna ett meddelande på Facebook så kan vi ha en smidig dialog och lösa problemet snabbt! Tack på förhand! :)

Nyheter i stora drag:

* Stora förändringar i koden för att modernisera grunden samt bättra på prestanda, säkerhet och framtida möjligheter.

* Nya servrar. Jag har under en längre tid fasat ut och pensionerat flera gamla servrar som sajten körts på under åren, och ersatt de med nya modernare lösningar. Nu har jag äntligen ersatt de sista gamlingarna också (bland andra en trogen Dell som tjänstgjort dygnet runt sen 2007!). Sajten körs nu på några helt nya fina servrar som jag hoppas ska tjäna oss väl och problemfritt i år framöver.

* Ny look på bilsidan och även en helt ny teater-visning av bilder som framför allt i mobilen, men även på datorn, underlättar att titta på bilder.

* Jag har tagit bort allt som har med Facebook att göra av sekretesskäl för er. Vissa integrationer finns kvar dock (t.ex. Facebook snabbinloggning och gilla-knapp för en bil), men dessa funktioner är dolda när sidan laddas, och nödvändiga script och funktioner laddas endast vid begäran när man t.ex. trycker på "logga in" eller "dela" för en bil. Värdet av att ha en generell like-knapp längst ned på sidan eller på framsidan av Garaget överväger inte nackdelarna längre anser jag, så jag har tagit bort det helt också.

* Nya placeringar av annonserna.

* Ordningen i navigeringsmenyn är omkastad lite.

* Enklare växling mellan ljust och mörkt tema.

* Evenemangssektionen i dess senaste utformning är dessvärre pensionerad. Vår gamla evenemangssektion med fokus på bilder (och video kanske?) från träffar kommer ev. att återskapas och lanseras tillsammans med en nostalgitripp av bilder som inte synts på sajten under en lång tid!

* Nya ikoner. Ersätter stegvis gamla font-baserade ikoner med nya vektoriserade inline svg-ikoner. Allt är inte konverterat ännu, men det är på gång.

Senast redigerat av chrizz (14 juli 2020)

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
THEBADGUY Gorgilus addictus
14 juli 2020 · 4 734 Inlägg

Tycker sidan känns jävligt rapp när det gäller mobilen! Var okej innan med, men nu känner man skillnad.

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Asplunds_Saab Saab - Move your mind!
14 juli 2020 · 435 Inlägg

Härlig uppdatering.
Upplever sajten (på datorn) mycket snabbare och fräschare.
Tummen upp för detta. big_smile

// Chantelle - SAAB-frälst SAAB-fanatiker.
Oskar_Thompson
14 juli 2020 · 335 Inlägg

*Tummen upp emoji*

chrizz Administratör
14 juli 2020 · 11 780 Inlägg

Ska jag fixa emojis på sajten eller, det du menar? smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Oskar_Thompson
14 juli 2020 · 335 Inlägg

chrizz skrev:
Ska jag fixa emojis på sajten eller, det du menar? smile

hehe, både som bra jobbat, gillar nya uppdateringen! Och som lite nudge nudge wink wink gällande  emojis wink

chrizz Administratör
14 juli 2020 · 11 780 Inlägg

Oskar_Thompson skrev:

chrizz skrev:
Ska jag fixa emojis på sajten eller, det du menar? smile

hehe, både som bra jobbat, gillar nya uppdateringen! Och som lite nudge nudge wink wink gällande  emojis wink

Får kika på det smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
MrbigMac
14 juli 2020 · 393 Inlägg

Har för mig att det funnits en "garaget" app, finns den fortfarande eller minns ja helt fel? smile

Å tummen på uppdateringen!

Volvo 940 (1992)
chrizz Administratör
14 juli 2020 · 11 780 Inlägg

MrbigMac skrev:
Har för mig att det funnits en "garaget" app, finns den fortfarande eller minns ja helt fel? smile

Å tummen på uppdateringen!

Nej, nån app finns inte, däremot fungerar sidan utmärkt i mobilen. Du kan skapa en genvägsikon på hemskärmen också, så blir det ungefär som en app, iaf vad gäller enkelheten att starta upp. Notifikationer funkar också fint  om du har en Android-telefon.

mvh

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
MrbigMac
14 juli 2020 · 393 Inlägg

chrizz skrev:

MrbigMac skrev:
Har för mig att det funnits en "garaget" app, finns den fortfarande eller minns ja helt fel? smile

Å tummen på uppdateringen!

Nej, nån app finns inte, däremot fungerar sidan utmärkt i mobilen. Du kan skapa en genvägsikon på hemskärmen också, så blir det ungefär som en app, iaf vad gäller enkelheten att starta upp. Notifikationer funkar också fint  om du har en Android-telefon.

mvh

Kanske va en genväg jag lyckats få till då

Volvo 940 (1992)
Cuefa Ain't no place like home...
15 juli 2020 · 4 628 Inlägg

Ja det här var en väsentlig skillnad faktiskt! Har inte testat på mobilen än men på datorn känns sidan mycket snabbare.
Dessutom mer lättnavigerad.
Grymt jobbat!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
volvoglracing
16 juli 2020 · 531 Inlägg

Sidan är jätte snabb och allting är så snyggt designat. Ett stort tack till dig!

chrizz Administratör
17 juli 2020 · 11 780 Inlägg

Det har varit en del strul under dagen dessvärre. Det var helt mitt fel. Åtgärdat nu!

Mvh

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Mack Forum- och sitemoderator
17 juli 2020 · 26 111 Inlägg

Må få passa på och gratulera till en trevlig uppdatering av sidan.
Känns helt okej, även om jag personligen verkar ha stora svårigheter att vänja mig vid vart "Forum-knappen" numer håller till, haha.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Blinkersolja <<<<<MÅNGA SOM BEHÖVER FYLLA PÅ MED DET.
20 juli 2020 · 306 Inlägg

Hej.

Härligt med en uppgradering av sidan.Tyvärr finns det alltid "barnsjukdomar" när något är nytt och jag har upptäckt följande "fel" om man nu kan kalla det så.

1) Hetast "just nu listan" blir inte nollställd när det blir nytt dygn så den som är hetast just nu har varit det i 3 dagar nu.Detsamma gäller förstås på alla bilmärken också.

2)  Prispokalen för utmärkelser har försvunnit från bilderna på alla bilar.Förut kunde man ju se prispokalen på "presenationsbilden" på bilen medlemmarna har.Hoppas du förstår hur jag menar?.

Tack för mig.

*RÖSTA OCH KOMMENTERA GÄRNA MIN SILVERPIL* http://www.garaget.org/?car=398821...........*FÖRR VAR DET NU FAST JÄVLIGARE VAR DET DESTO VÄRRE MEN SÅHÄR JÄVLA DÅLIGT HAR DET TA MIG FAN ALDRIG VARIT SÄMRE.*
Skoda OCTAVIA RS II 2,0 TFSI. "BLUE VISION X3M EDITION.270 HK." (2008)
chrizz Administratör
20 juli 2020 · 11 780 Inlägg

Blinkersolja skrev:
Hej.

Härligt med en uppgradering av sidan.Tyvärr finns det alltid "barnsjukdomar" när något är nytt och jag har upptäckt följande "fel" om man nu kan kalla det så.

1) Hetast "just nu listan" blir inte nollställd när det blir nytt dygn så den som är hetast just nu har varit det i 3 dagar nu.Detsamma gäller förstås på alla bilmärken också.

2)  Prispokalen för utmärkelser har försvunnit från bilderna på alla bilar.Förut kunde man ju se prispokalen på "presenationsbilden" på bilen medlemmarna har.Hoppas du förstår hur jag menar?.

Tack för mig.

Hej!

1) ska kika, tack!
2) tog bort det medvetet då det kändes som onödig info redan där. Det finns fortfarande när man går in på bilen dock. Får överväga ifall man ska ta tillbaks det om fler tycker det.

Mvh

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
twin_cam Smålänning
22 juli 2020 · 7 877 Inlägg

Snyggt!
Gillar "teatervisningen" av bilderna på bilarna skarpt, det är precis den varianten av visning vi har önskat oss så länge nu!

Det är skönt att ni inte fallit för frestelsen att ha halva sidan som en annons som på så många andra sidor. I nuvarande form är det stilrent, snyggt och snabbt.

En estetisk grej, reklambannern högt upp borde vara lika bred som det vita visningsfönsret om du förstår, även om den också blir högre.

https://www1.garaget.org/gallery/images/29/28534/28534-d145aebaeea0c43e3eb588a7d21bf803.jpg
         
Grymt jobbat!

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
chrizz Administratör
22 juli 2020 · 11 780 Inlägg

twin_cam skrev:
Snyggt!
Gillar "teatervisningen" av bilderna på bilarna skarpt, det är precis den varianten av visning vi har önskat oss så länge nu!

Det är skönt att ni inte fallit för frestelsen att ha halva sidan som en annons som på så många andra sidor. I nuvarande form är det stilrent, snyggt och snabbt.

En estetisk grej, reklambannern högt upp borde vara lika bred som det vita visningsfönsret om du förstår, även om den också blir högre.

https://www1.garaget.org/gallery/images/29/28534/28534-d145aebaeea0c43e3eb588a7d21bf803.jpg
         
Grymt jobbat!

Tack smile

Annonserna är ju av standardbredder dessvärre. Att göra sidan smalare känns inte heller som ett alternativ. Funderar snarare på att göra den bredare smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Hunted Jackass
24 juli 2020 · 795 Inlägg

Gillar verkligen den nya stilen på sidan, upplever den som både rappare och mer översiktlig.

Har dock rapporterat en bugg om bilder i gallerier som saknas och nu hittat ännu en; när man i en forumtråd väljer att visa "ägarens inlägg" så syns inte längre sida 1 - 2 - 3 osv.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
simonfalun Mångfifflare
24 juli 2020 · 299 Inlägg

Jag ÄLSKAR att det äntligen fungerar med unicode-smileys! 😁😍
(För den som vill missbruka dem lika mycket som jag - windowstangenten och . (punkt) samtidigt!)

Senast redigerat av simonfalun (24 juli 2020)

BMW 525iT "E61" (2005)
Land Rover Discovery I "Grumpy" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang