Hej någon som vet om samma låda i Audi 100?

Eleeb90
14 juli 2020 · 341 Inlägg

Hej någon som vet om det är samma växellåda i Audi 100 c3 2.0e och 2.3 e 5 ful

jaka54
15 juli 2020 · 5 656 Inlägg

Hej!
Måste fråga ...varför frågar du? Ska du byta låda?
Lådan i min Audi 100 2,0E  Avant från 1989 heter 012  och har coden AMK
Har för mig att det är likadan låda i 2,3liters motorn.
Däremot har har turbomodellen en annan låda.
Ska kolla i Bentleyboken i morgon.

Eleeb90
15 juli 2020 · 341 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Måste fråga ...varför frågar du? Ska du byta låda?
Lådan i min Audi 100 2,0E  Avant från 1989 heter 012  och har coden AMK
Har för mig att det är likadan låda i 2,3liters motorn.
Däremot har har turbomodellen en annan låda.
Ska kolla i Bentleyboken i morgon.

Tackar för svar smile jo ska ev byta låda i framtiden. Okej jag har själv en avant 2.0e från 1990. Jo jag vet inte om det är lådan eller koppling men bilen var med om en incident kan man säga för ett par månader sen. Bilen tog då i underredet rätt kraftigt. Efter det så är det ett riktigt skärande ljud då man tex motorbromsar och släpper upp kopplingen på 2an 3an så också om man ska köra iväg på ettan i uppförsbacke eller så.

Jag har en del andra problem med bilen också. Hursomhelst så har jag hittat en reservdelsbil en Audi 100 2.0e den har enligt ägaren funkat bra. Den har stått på en åker i 3år och på senaste tiden så går inte växelspaken att rubba på (manuell då förstås) jag vet inte om det är något växelstag lånkage som rostat eller något? Jag skulle helst vilja ha den bilen att ta delar från då den har lite extra utrustning som elhissar m.m. jag vet inte riktigt om man vågar chansa på att ta den.

Annars om jag inte tar den så får det bli en annan Audi 100 men den är en 2.3e 136 hästars alltså inte turbo. Så undra va som skiljer sig på den från 2.0e 115 hästars. Skiljer sig växellådan, bränslesystem, tändsystem?

Jag har på mig till imorgon torsdag att bestämma. Skulle va guld värt om du eller någon annan vet lite om detta? Tack så mycket. Jag har sett att du svarat förut på en del inlägg angående Audi 100.

Jag måste säga till min Audi 100 har vart en riktigt bra bil. Rätt snål drar inte så mycket. Gigantiskt lastutrymme och får dra 1600 på mitt b-kort lite svag motor men funkar. Den drar dock ca 1.5 liter milen me husvagn på 1600 kg. smile tack tack

Cuefa Ain't no place like home...
15 juli 2020 · 4 628 Inlägg

Växellådorna är fysiskt identiska mellan 2.0e och 2.3e, däremot är det olika utväxlingar och din 2.0e kommer bli rätt trött med lådan från en 2.3, då den har en utväxling som mer motsvarar effekten i den motorn.
Är 2.3ans motor chysst? Om ja, flytta över både motor och växellåda! Du behöver flytta över styrdonet och gissningsvis drivaxlar, annars är det exakt samma kabelhärva mellan de två.
Och från utsidan finns inga speciella kännetecken som gör att bytet syns. Bromsar och fjädring är också lika mellan de två.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
jaka54
15 juli 2020 · 5 656 Inlägg

Hej!
Då har jag kollat i Bentleyboken .
Enligt Bentleyboken så är växellådorna till Audi 100 2,0E och 2,3 identiska och har samma utväxlingsförhållande. Lådan heter AMK, ett annat namn  är 012 .
5växeln utväxlingen 31:37 =0,838

Audi 100 2,3lit Quattro  har en annan låda.
Den heter from år 01/88  01A.
Den har lägre utväxling på 1:an men samma utväxlingsförhållande på 5:an som 012-lådan ovan, 31:37=0,838

Audi 200 har en låda med namn AVP och den lådan kallas 016.
01/88 hade den lådan utväxlingsförhållandet på 5:an är 27:37=0,730

08/89 Bytte växellådn namn till AUY och AUZ
Utväxlingsförhållandet på 5:e växeln på dessa var 29,35=0,829 respektive
28:36=0,778

Av egen erfarenhet vet jag att Audi 100 Avant Turbo från 1991 (sista modellen av C3) har en annan växellåda/utväxling än den 2,0E från  1989 som jag har...frågan man ställer sig är då vilken låda har då den??Antagligen har han samma låda som i Audi 200. Min bror har en sådan och vid100km/h varvar hans motor betydligt lägre än vad min gör. Min varvar ca 2800vm vid 100km/h.
Så...Jag skulle tro att det bara är att byta växlåda rakt av men har du tillgång till en 2,3lit motor (från 89-91) så varför inte byta?!

Eleeb90
15 juli 2020 · 341 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Då har jag kollat i Bentleyboken .
Enligt Bentleyboken så är växellådorna till Audi 100 2,0E och 2,3 identiska och har samma utväxlingsförhållande. Lådan heter AMK, ett annat namn  är 012 .
5växeln utväxlingen 31:37 =0,838

Audi 100 2,3lit Quattro  har en annan låda.
Den heter from år 01/88  01A.
Den har lägre utväxling på 1:an men samma utväxlingsförhållande på 5:an som 012-lådan ovan, 31:37=0,838

Audi 200 har en låda med namn AVP och den lådan kallas 016.
01/88 hade den lådan utväxlingsförhållandet på 5:an är 27:37=0,730

08/89 Bytte växellådn namn till AUY och AUZ
Utväxlingsförhållandet på 5:e växeln på dessa var 29,35=0,829 respektive
28:36=0,778

Av egen erfarenhet vet jag att Audi 100 Avant Turbo från 1991 (sista modellen av C3) har en annan växellåda/utväxling än den 2,0E från  1989 som jag har...frågan man ställer sig är då vilken låda har då den??Antagligen har han samma låda som i Audi 200. Min bror har en sådan och vid100km/h varvar hans motor betydligt lägre än vad min gör. Min varvar ca 2800vm vid 100km/h.
Så...Jag skulle tro att det bara är att byta växlåda rakt av men har du tillgång till en 2,3lit motor (från 89-91) så varför inte byta?!

Tack så mycket ska då satsa på reservdelsbilen med 2.3an så byta låda framöver ev motor också men jag kan nog köra ett tag till innan min låda ger upp. Jag har kört så i 3 månader så ingen fara. Jag glider ju mest på motorvägen så. Min Audi 100 2.0e varvar också ca 2800 i 100 kmh vilket är ganska mycket men den verkar gå snålt ändå. Min drar ca 0.9 blandad körning både stad och motorväg då kör jag på urdubbade vinterdäck och bromsar som ligger på lite så den drar nog mindre än så.

Bmsone Reservdelsnisse
15 juli 2020 · 182 Inlägg

Cuefa skrev:
Växellådorna är fysiskt identiska mellan 2.0e och 2.3e, däremot är det olika utväxlingar och din 2.0e kommer bli rätt trött med lådan från en 2.3, då den har en utväxling som mer motsvarar effekten i den motorn.
Är 2.3ans motor chysst? Om ja, flytta över både motor och växellåda! Du behöver flytta över styrdonet och gissningsvis drivaxlar, annars är det exakt samma kabelhärva mellan de två.
Och från utsidan finns inga speciella kännetecken som gör att bytet syns. Bromsar och fjädring är också lika mellan de två.

Förutom att 2.0 har trumbromsar bak :-)

Volvo V70II D3 "Momentum" (2011)
jaka54
15 juli 2020 · 5 656 Inlägg

Hej!
Tittar man i Reparationshandboken från Haynes så står det där att de 5cyl 2,0E, 2,2 och 2,3lit motorerna har 016 låda men...Haynesboken  refererar troligen till tidiga Audi 100 från 1984-1987. Från och med 1989 fram till att man slutade med C3 modellen 1991 gjorde men en del uppdateringingar och då gjorde man nog en del ändringar även på växellådssidan.
I Haynesboken näms
följande växellådor till de 5cyl motorerna
014
013
093
016
Men det nämns inget om de växellådor som Bentleyboken tar upp
vilka är: AML, kallad  OIA (eller 01A...), satt i 2,3lit Audi 100 Quattro från och med 01/88.
AMK , kallad 012 , satt i Audi 100 2,3 från och med 07/87 . Det står ingenting i Bentleyboken att den även skulle ha suttit i 2,0E modellen men jag har den lådan i min Audi 100 2,0E från -89:a

Audi 200 modellen har enligt Bentleyboken 016 låda med olika utväxlingar  beroende på årsmodell.

Att det skulle skilja på utväxling i 012 lådan till  2,0E och 2,3lit motorerna verkar inte troligt då 012 lådan bara fanns i en version. Men...Turbon med 2,2lit motor hade/har inte 012 lådan så frågan är vilken låda den har? När jag meckat med brorsans Audi 100 Avant Turbo (91:a ) så ser lådan ut som en 016 låda, samma som satt i Audi 200.

Senast redigerat av jaka54 (15 juli 2020)

Cuefa Ain't no place like home...
15 juli 2020 · 4 628 Inlägg

Enligt ETKA är det i alla fall olika när jag jämför en 2.0E mot en 2.3E.
2.0E har 4,11 slutväxel medan 2.3 har 3,88 slutväxel.
Efter att ha haft båda sorter kan jag intyga att 2.0 varvar mer än 2.3.

Nåja, vi kan samsas kring att växellådan passar i alla fall! smile
Och alldeles riktigt har 2.0E de i sammanhanget bekymmersfria trumbromsarna bak tongue

Edit: Det verkar ändå som om AMK satt i bägge bilar, men det var inte en sån låda jag hade i min 2.3... Hum.
Nåja, man lär så länge man lever!

Senast redigerat av Cuefa (15 juli 2020)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
jaka54
15 juli 2020 · 5 656 Inlägg

Hej!
Måste fråga eftersom du har en 2,0E.
Fungerar din "bomb" (bromstrycksregultorn)?
Funkar den inte så får du en röd lampa som varnar för lågt bromstryck.
Detta händer innan trycket från hydraulpumpen byggt upp tryck (över 106bar).
-Under 106 bar blinkar lampan!

En annan grej...
Om du kollar framtill nertill vid luftrenaren, där den svarta luftslangen går in i luftrenaren. Framför där har du en "fyrkantig svart burklikande sak" med två slanganslutningar där en delar sig i två och tar in friskluft till luftrenaren  och en går ner mot motorns grenrör  och tar in  varmluft vid kallstarter.
På den här "burken" i plast finns  det en liten ca 4-5mm i diameter stor vridbar indikering  där det  står HOT resp Cold.
I den "fyrkantiga plastburken" finns en termostat som ska öppna en  lucka som tar in varmluft vid kall väderlek (runt 0 grader)  och slår om till kalluft när det varmt ut. På min Audi 100 har den termostaten inte funkat på decenier , det var först för några veckor sedan jag fick se att markeringen stod på HOT hela tiden och inte slog om till COLD,  vilket betytt att motorn fått varmluft hela tiden...

jaka54
15 juli 2020 · 5 656 Inlägg

Hej!
Det är möjligt att det är två olika utväxlingar i samma låda, men lite konstigt om det var så när man hade samma beteckning på lådan,  AMK?!
Lite underligt dock att det inte nämns något i Bentleyboken om vilken låda som sitter i 2,0E... Bara att 2,3 har AMK låda (012 lådan).
Mysteriet fortsätter...

Eleeb90
18 juli 2020 · 341 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Det är möjligt att det är två olika utväxlingar i samma låda, men lite konstigt om det var så när man hade samma beteckning på lådan,  AMK?!
Lite underligt dock att det inte nämns något i Bentleyboken om vilken låda som sitter i 2,0E... Bara att 2,3 har AMK låda (012 lådan).
Mysteriet fortsätter...

Haha tack jaka 54 du verkar verkligen vara en Audi 100 entusiast vilket jag också är. Jo hade en meckarkompis över idag. Han sa det där med bromsregulatorn. Haha jo bromsoljebehållaren är typ tom och det läcker olja från en bromsslang fram. Så bromspedalen tar längst ner. Har varit så lat att inte fixa det men visst har det gått att bromsa ändå. Det vart att jag hämta en annan Audi 100 2.0 e dom påstod att spaken satt fast men när jag kom dit verka då växellådan funka å allt typ ingen rost motorn gick runt. Så jag kommer då sälj min nuvarande Audi 100 som är bessad 10 månader till som fungerar utom synkningarna i lådan verkar det som. Sen ska jag satsa på att besikta den bilen jag var å hämta..... hmm,

En annan sak jag  jag fulltankade bilen helt proppfull tills pumpen slog ifrån flera gånger. Sen skrev jagnoggranna upp hur långt jag kört. Prova tanka fullt igen å jag trodde att min drog ca0.85 mest motorväg å landsväg men lite stadskörning också. Förvånansvärt är det att den bara drog 0.72 liter per mil å då tar bromsbeläggen i där fram så skivorna blir varma plus att bränslepumpen inte är så himla bra. Samt att jag kör på urdubbade vinterdäck. Undra hur den verkligen kan dra så lite? Vadå om jag skulle fixa bromsbeläggen å allt skulle den dra 0.65 då haha. Snart kan man tro att de e en diesel. Bränsleförbrukning e inte allt men de e intressant, dock med tomt släp på 500 kgverka den dra 1.1 l milen å med lastad biltransport eller husvagn på ca 1500 kg så drar den dock 1.5 liter milen verkar det som. Verkligen den bästa bilen som finns typ lastutrymme så sort att man aldrig behöver hyra släp om man ska hämta lite möbler som hyllor sängar m.m. Å den får dra 1600 på kort å den drar inte mycket soppa.

Eleeb90
18 juli 2020 · 341 Inlägg

Bmsone skrev:

Cuefa skrev:
Växellådorna är fysiskt identiska mellan 2.0e och 2.3e, däremot är det olika utväxlingar och din 2.0e kommer bli rätt trött med lådan från en 2.3, då den har en utväxling som mer motsvarar effekten i den motorn.
Är 2.3ans motor chysst? Om ja, flytta över både motor och växellåda! Du behöver flytta över styrdonet och gissningsvis drivaxlar, annars är det exakt samma kabelhärva mellan de två.
Och från utsidan finns inga speciella kännetecken som gör att bytet syns. Bromsar och fjädring är också lika mellan de två.

Förutom att 2.0 har trumbromsar bak :-)

Jo jag upptäckte det att den har trumbromsar bak är värt å veta.

Cuefa Ain't no place like home...
18 juli 2020 · 4 628 Inlägg

Dom går snålt för att det är en effektiv motor samt att Audi 100 hade ett av världens lägsta luftmotståndsvärden när den lanserades, ett värde som fortfarande är duktigt lågt t.om jämfört med dagens bilar smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Eleeb90
18 juli 2020 · 341 Inlägg

Cuefa skrev:
Dom går snålt för att det är en effektiv motor samt att Audi 100 hade ett av världens lägsta luftmotståndsvärden när den lanserades, ett värde som fortfarande är duktigt lågt t.om jämfört med dagens bilar smile

Haha jo man borde kunna få 2.0 motorn gå ännu snålare kanske 0.5 liter milen skulle va intressant om man ligger i typ 60 på 5ans växel iaf om man tänker på att Audi 100 hade ett världsrekord på den lägsta förbrukningen, testet gjordes med en Audi 100 c3 med diesel motor den drog 1.76 liter per 100 km alltså under 0.2 liter per mil med en genomsnitt hastighet på ca 60 kmh. Visst bilen var helt ny och dom hade säkert special däck m.m. Finn youtube klipp om detta om man söker på Audi 100 1.76 liters per 100 km. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang