Bmw z4 E85 startar men stannar

ektorp
14 juli 2020 · 61 Inlägg

hej har en bmw z4 e85 som startar och går hur jämnt och bra som helst i 30-50 sekunder sen bluddrar den och stannar och går inte att starta på en gång men om man väntar 2-3 minuter sen är det samma visa , har kollat med icarsoft felkodsläsare men inga felkoder någon som haft samma fel eller vet vad det skulle kunna vara så skulle ja va såå tacksam mvh

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
14 juli 2020 · 4 917 Inlägg

Inte lätt att gissa här, men jag skulle inte förvåna mig om att det har med bränsletrycket att göra.
Pumpen ligger ju bra till eftersom det är den som bygger upp trycket..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
14 juli 2020 · 5 791 Inlägg

Ja, låter väl mest som bränsleproblem. Har bilen gått bra förut denna sommar? Bensinen kan bli dålig när bilen står över vintern, det kan även vara kondensvatten i den.

ektorp
14 juli 2020 · 61 Inlägg

Kan bränsle pumpen va paj fast bilen går hur rent och bra som helst i ca30 sekunder startar lätt ,,,,, kan man kolla pumpen på något sätt ? Ska till lägga att ja bytt bränslerelät och huvudrelät

Senast redigerat av ektorp (14 juli 2020)

Utmarks-Loke
14 juli 2020 · 5 791 Inlägg

Hur funkar det om du startar och gasar lite så motorn går på 2000 rpm, eller om du kör iväg, tar det lika lång tid innan den stoppar då eller går det fortare? Och vilken motor har du, M54, N52 eller den lilla fyrcylindriga N46?

ektorp
15 juli 2020 · 61 Inlägg

Det är M54 6 cylindrar , och det går att gasa upp och köra men kommer typ 5 meter innan den dör så samma när den står stilla som att köra,,,
Bränsle pump och filter som sitter i tanken kostar 7300 kr hos bmw så vill va säker på felet

Senast redigerat av ektorp (15 juli 2020)

Utmarks-Loke
15 juli 2020 · 5 791 Inlägg

Byt inte pump, mät upp bränsletrycket istället.

ektorp
16 juli 2020 · 61 Inlägg

Om ja slår på tändningen så hörs pumpen om ja trycker in nålen på schraderventilen då verkar det va tryck startar ja bilen och den går till den stannar ca 30 sekunder och provar att trycka in ventilen igen så är det inte samma tryck

Utmarks-Loke
16 juli 2020 · 5 791 Inlägg

Men går pumpen hela tiden, eller stoppar den efter några sekunder? Svårt att höra när motorn är igång, man kan behöva mäta spänningen på den. Men det kan också vara filtret eller silen som är nästan täta så det kan gå igenom tillräckligt mycket bränsle för att bygga upp ett tryck, men inte när motorn suger i sig också.

ektorp
16 juli 2020 · 61 Inlägg

Ok , ja vet inte var ja ska börja eller slut tyvärr

Utmarks-Loke
16 juli 2020 · 5 791 Inlägg

Verkar som bränslefilter sitter tillsammans med bränslepump och bränsletrycksregulator inne i tanken på denna modell, och servas från sidan på tanken. Jag hade tänkt föreslå att börja med att byta bränslefilter för att det är enkelt och billigt, men det det var inte så enkelt som jag trodde. Till att börja med måste avgassystemet plockas ner.

https://www.youtube.com/watch?v=uDwa4_SYmFc

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 juli 2020 · 17 345 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Verkar som bränslefilter sitter tillsammans med bränslepump och bränsletrycksregulator inne i tanken på denna modell, och servas från sidan på tanken. Jag hade tänkt föreslå att börja med att byta bränslefilter för att det är enkelt och billigt, men det det var inte så enkelt som jag trodde. Till att börja med måste avgassystemet plockas ner.

https://www.youtube.com/watch?v=uDwa4_SYmFc

Oj!
Den placeringen var inte och leka med!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
16 juli 2020 · 5 791 Inlägg

Ja, har man de där grejerna nere i alla fall så bör man nog kolla så pumpen är OK och även den där bränsletrycksregulatorn kan det ju vara något fel på. Å andra sidan är det ju mycket enklare att plocka isär andra gången när man vet hur det sitter.

ektorp
16 juli 2020 · 61 Inlägg

Kan man kolla om bränsletryckregulatorn Är hel eller trasig på något sätt

Utmarks-Loke
17 juli 2020 · 5 791 Inlägg

Det enklaste är nog att mäta trycket framme vid motorn, men det säger ju inte om det är just bränsletrycksregulatorn som är dålig. Å andra sidan kanske man ser direkt vad som är sönder om man plockar isär.

Marcus_89 Biltokig elektriker
17 juli 2020 · 3 352 Inlägg

ektorp skrev:
Kan man kolla om bränsletryckregulatorn Är hel eller trasig på något sätt

Mäter du bränsletrycket så kan du iaf se så att det inte är för högt och att trycket är stabilt.  Runt 3 bar ska trycket vara, det ska inte pendla. Om trycket försvinner eller sjunker så är troligen pumpen dålig, men kan ju också vara bränsletrycksregulatorn.  Autodoc brukar ha bra priser på de grejerna smile

ektorp
18 juli 2020 · 61 Inlägg

Nej finns bara orginal Bränsletryckgivare  3560kr

ektorp
26 juli 2020 · 61 Inlägg

Hej köpte en sats från verktygsboden Spridartestarsats TU-114
Men får inget att passa ventilen på spridarbryggan
Kan ja skruva ur ventilnålen på
schraderventilen ? Någon som vet ?

Marcus_89 Biltokig elektriker
26 juli 2020 · 3 352 Inlägg

ektorp skrev:
Hej köpte en sats från verktygsboden Spridartestarsats TU-114
Men får inget att passa ventilen på spridarbryggan
Kan ja skruva ur ventilnålen på
schraderventilen ? Någon som vet ?

Du kanske kan köpa en billig däcktrycksmätare och använda slangen och anslutningen från den. Iom att det är samma som en däckventil. Skulle nog inte vågat att skruva ur själva ventilen från spridarbryggan. Men det går kanske med en däckventilsmejsel.

ektorp
26 juli 2020 · 61 Inlägg

Finns det däcktrycksmätare man skruvar

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang