Audi TT-10 1,8TFSI motorproblem

Bissan13
15 juli · 6 Inlägg
#1

Hej!
Har problem med att motorn hackar och svarar dåligt på gaspådrag vid låga varv. Motorlampan blinkar. Motorn hackar och saktar ner ett tag. Bilen axar vid högre varvtal. Det går  att köra bilen vid jämn fart. Har kollat felkoder.  P0328, kracksensor 1.  P0300 förbränningsmiss registrerad.  P0301-P0304 Förbränningsmiss cylinder 1-4.  Har nyligen bytt startbatteri och tändstift.  Är det någon som vet vad som är fel och kan föreslå en lämplig lösning.

mb_pucken
15 juli · 4 510 Inlägg
#2

Sotiga insugsventiler brukar vara ganska vanligt på direktinsprutade motorer så det kan vara en sak att kontrollera. Detta brukar ge miständningar och dålig gång.

Senast redigerat av mb_pucken (15 juli )

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Cuefa Kungen av dagspendlande.
16 juli · 2 531 Inlägg
#3

Om den misständer på samtliga cylindrar skulle jag misstänka bränsle.
Felkoden på knacksensor kan tyda på liknande problem, bilen spikar om det blir för varmt i cylindern till följd av för lite bensin.
Inga felkoder på mager blandning eller dylikt?
Högtrycksbränslepumpen har ju varit något problematisk på dessa vagnar, även om denna motorn borde ha en rull-lyftare vilket är bättre än de tidigare typerna.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
16 juli · 4 590 Inlägg
#4

Gick den bra innan tändstiften byttes ?

Köp inte grisen i säcken..
Bissan13
16 juli · 6 Inlägg
#5

Jag bytte tändstift och startbatteri när motorproblemet plötsligt dög upp för att undanröja att det var problemet. Det har tyvärr inte hjälpt-

Bissan13
16 juli · 6 Inlägg
#6

Cuefa skrev:
Om den misständer på samtliga cylindrar skulle jag misstänka bränsle.
Felkoden på knacksensor kan tyda på liknande problem, bilen spikar om det blir för varmt i cylindern till följd av för lite bensin.
Inga felkoder på mager blandning eller dylikt?
Högtrycksbränslepumpen har ju varit något problematisk på dessa vagnar, även om denna motorn borde ha en rull-lyftare vilket är bättre än de tidigare typerna.

Jag har fyllt på med ny bensin och en flaska  Red Line  Fuel system cleaner för att minimera bränsleproblemet .Har kört en runda men ännu inte märkt någon förbättring. Kanske ändå bränsleproblem?

Cuefa Kungen av dagspendlande.
16 juli · 2 531 Inlägg
#7

Bissan13 skrev:

Cuefa skrev:
Om den misständer på samtliga cylindrar skulle jag misstänka bränsle.
Felkoden på knacksensor kan tyda på liknande problem, bilen spikar om det blir för varmt i cylindern till följd av för lite bensin.
Inga felkoder på mager blandning eller dylikt?
Högtrycksbränslepumpen har ju varit något problematisk på dessa vagnar, även om denna motorn borde ha en rull-lyftare vilket är bättre än de tidigare typerna.

Jag har fyllt på med ny bensin och en flaska  Red Line  Fuel system cleaner för att minimera bränsleproblemet .Har kört en runda men ännu inte märkt någon förbättring. Kanske ändå bränsleproblem?

Om det är pumpen som inte kan leverera tillräckligt med bränsle så kan det vara så.
Men det här är ju bara gissningar från min sida, baserat på din felbeskrivning och min erfarenhet.
Har du någon i din närhet som kan kolla värden på t.ex bränsletryck i realtid med diagnosutrustning?

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Bissan13
16 juli · 6 Inlägg
#8

Cuefa skrev:

Bissan13 skrev:

Cuefa skrev:
Om den misständer på samtliga cylindrar skulle jag misstänka bränsle.
Felkoden på knacksensor kan tyda på liknande problem, bilen spikar om det blir för varmt i cylindern till följd av för lite bensin.
Inga felkoder på mager blandning eller dylikt?
Högtrycksbränslepumpen har ju varit något problematisk på dessa vagnar, även om denna motorn borde ha en rull-lyftare vilket är bättre än de tidigare typerna.

Jag har fyllt på med ny bensin och en flaska  Red Line  Fuel system cleaner för att minimera bränsleproblemet .Har kört en runda men ännu inte märkt någon förbättring. Kanske ändå bränsleproblem?

Om det är pumpen som inte kan leverera tillräckligt med bränsle så kan det vara så.
Men det här är ju bara gissningar från min sida, baserat på din felbeskrivning och min erfarenhet.
Har du någon i din närhet som kan kolla värden på t.ex bränsletryck i realtid med diagnosutrustning?

Funderar på att köpa Biltemas felkodläsare PRO art.nr 15-1367.  https://www.biltema.se/bil---mc/verksta … 2000035895 Tror du att jag kan använda den för att kolla bränsletrycket och ev.hitta felet.?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 juli · 12 890 Inlägg
#9

Är det vevaxelgivaren som får ett frispel om det är sträckt kedja på dessa?
(TS nämner inget om den)

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
spillolja
16 juli · 2 477 Inlägg
#10

Skulle kunna vara givaren för bränsletrycket som ger fel värde till styrboxen

om man kan se livedata  så skulle man kunna ta ett kik på Long Term Fuel Trimbank LTFT  och fuel rail pressure (FRP)  som ska vara det dubbla vid pådrag än på tomgång

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Cuefa Kungen av dagspendlande.
16 juli · 2 531 Inlägg
#11

Bissan13 skrev:

Cuefa skrev:

Bissan13 skrev:
Jag har fyllt på med ny bensin och en flaska  Red Line  Fuel system cleaner för att minimera bränsleproblemet .Har kört en runda men ännu inte märkt någon förbättring. Kanske ändå bränsleproblem?

Om det är pumpen som inte kan leverera tillräckligt med bränsle så kan det vara så.
Men det här är ju bara gissningar från min sida, baserat på din felbeskrivning och min erfarenhet.
Har du någon i din närhet som kan kolla värden på t.ex bränsletryck i realtid med diagnosutrustning?

Funderar på att köpa Biltemas felkodläsare PRO art.nr 15-1367.  https://www.biltema.se/bil---mc/verksta … 2000035895 Tror du att jag kan använda den för att kolla bränsletrycket och ev.hitta felet.?

Jag ska inte säga att den inte kan det, då jag faktiskt inte vet.
Men jag håller det för otroligt att den skulle klara detta då knappt Autocom gör det, som är ett proffsprogram för verkstäder.
Däremot program som är specialiserade mot VW/Audi, typ VCDS(f.d Vag Com) eller OBDEleven kan se realtidsdata.

Var i Sverige håller Du hus?
Kanske finns någon runt Dig som har tillgång till dessa program och kan tänka sig hjälpa till? smile

Senast redigerat av Cuefa (16 juli )

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cuefa Kungen av dagspendlande.
16 juli · 2 531 Inlägg
#12

Hybrid_ skrev:
Är det vevaxelgivaren som får ett frispel om det är sträckt kedja på dessa?
(TS nämner inget om den)

Som regel får man en felkod på dessa när de börjar strula, men som jag tolkar det är det endast knacksensor och misständningar motorn har satt felkod på.

Fast ingenting är ju omöjligt iofs.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Bissan13
16 juli · 6 Inlägg
#13

Cuefa skrev:

Bissan13 skrev:

Cuefa skrev:
Om det är pumpen som inte kan leverera tillräckligt med bränsle så kan det vara så.
Men det här är ju bara gissningar från min sida, baserat på din felbeskrivning och min erfarenhet.
Har du någon i din närhet som kan kolla värden på t.ex bränsletryck i realtid med diagnosutrustning?

Funderar på att köpa Biltemas felkodläsare PRO art.nr 15-1367.  https://www.biltema.se/bil---mc/verksta … 2000035895 Tror du att jag kan använda den för att kolla bränsletrycket och ev.hitta felet.?

Jag ska inte säga att den inte kan det, då jag faktiskt inte vet.
Men jag håller det för otroligt att den skulle klara detta då knappt Autocom gör det, som är ett proffsprogram för verkstäder.
Däremot program som är specialiserade mot VW/Audi, typ VCDS(f.d Vag Com) eller OBDEleven kan se realtidsdata.

Var i Sverige håller Du hus?
Kanske finns någon runt Dig som har tillgång till dessa program och kan tänka sig hjälpa till? smile

Jag har beställt tid på en Audi -Wv verkstad. Hoppas att de hittar felet.

Cuefa Kungen av dagspendlande.
16 juli · 2 531 Inlägg
#14

Bissan13 skrev:

Cuefa skrev:

Bissan13 skrev:

Funderar på att köpa Biltemas felkodläsare PRO art.nr 15-1367.  https://www.biltema.se/bil---mc/verksta … 2000035895 Tror du att jag kan använda den för att kolla bränsletrycket och ev.hitta felet.?

Jag ska inte säga att den inte kan det, då jag faktiskt inte vet.
Men jag håller det för otroligt att den skulle klara detta då knappt Autocom gör det, som är ett proffsprogram för verkstäder.
Däremot program som är specialiserade mot VW/Audi, typ VCDS(f.d Vag Com) eller OBDEleven kan se realtidsdata.

Var i Sverige håller Du hus?
Kanske finns någon runt Dig som har tillgång till dessa program och kan tänka sig hjälpa till? smile

Jag har beställt tid på en Audi -Wv verkstad. Hoppas att de hittar felet.

Vi håller tummarna smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Bissan13
31 juli · 6 Inlägg
#15

Nu har bilen varit på test hos Audiverkstaden.När mekanikern kört in bilen sa han att det märktes inget fel men då vi påpekade att vi knappt kommit in till verkstaden blev det mer testning och minst 3 provkörningar.Nu har jag fått beskedet att det är kamkedjan som slakar och måste bytas.Det blir en ganska dyr reparation men är ett måste.
😂

Cuefa Kungen av dagspendlande.
31 juli · 2 531 Inlägg
#16

I vilken stad har du lämnat in bilen?
Skönt att felet är lokaliserat i alla fall, även om det innebär en dyr reparation så är det billigare nu än om kedjan skulle ha rasat helt!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
jaka54
31 juli · 3 876 Inlägg
#17

Hej!
Hoppas de byter kamkedjesträckarna också!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 juli · 12 890 Inlägg
#18

Jaså, det var så.

Hör av dig när den är bytt om hur det gick.

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
panda666
31 juli · 3 503 Inlägg
#19

Nästan alltid när det gäller audi och deras bensinmotorer kan man nästan säga varje gång att det kan vara kedjan som jävlas, Har tyvärr en kollega på jobbet som rätt nyligen också fick kedjeproblem på sin TT också. Ännu en kollega fick problem med hennes a5 bensinare i vintras och det var motorbyte pga kedjan. Tycker det är hemskt detta. Håller tummarna för ts och väntar på bra besked att det inte var för dyrt.

spillolja
31 juli · 2 477 Inlägg
#20

Min gissning är lågviskositetsolja (SAE xW-30) och/eller förlängd olje-bytesintevall  3000mil

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang