JN1975
16 juli 2020
· 234 Inlägg
Skaffade en Volvo 245 77:a med ilagt en BMW M50B25, BMW tillhörande 5-vxl låda från nån 90-tals 325 (E36?). Databoxar, kat mm är överflyttat och den går fint. Bilen är ju oreggad och inte kontrollbesiktad sedan 2011 nånting, men fick papper med ägarbeviset att den är "Underkänd vid regbesiktning 2014, fullständig regbesiktning krävs". Ordnade fram uppgifter från Bilprovningen i Sundsvall då den varit på regbesiktning där i Februari 2014, fick ej ut protokollet men uppgifterna de mejlade var att den hade blivit underkänd på två punkter:
"1. Vridmoment överstiger av tillverkare angiven maxgräns, uppfyller ej krav
enligt TSFS 2013:63 41 Kap 10.
2. Utvändigt fordonsbuller, intyg om kravuppfyllelse erfordras. Erfordras
enligt TSFS 2010:87 2 kap 1."
Vad tror ni, kommer det gå att få den igenom en ny Regbesiktning? Om man sätter på en dämpare till och får ett intyg av en verkstad på ok ljudnivå borde punkt 2 lösa sig. Men att lösa punkt 1, går det? Vi snackar original en Volvo med 2,1 liters förgasarmotor på 100hk. Nu med ca 190hk 245Nm.
Vad är tipsen, ni som kan reglerna kring motorbyte? Kommer det att gå, eller hopplöst?