Projekt: Audi A4 1.8TQ - Smidd motor, MaxxECU, S4 drivlina och annat! (Och en UR-S4) ;)

Välkommen till min byggtråd om en Audi A4 som gått från bruksbil till en pengaslukande hobbybil. Mycket har hänt under de åren jag ägt bilen, allt från mindre reparationer och uppgraderingar till ett komplett motorbygge med smidda kolvar och stakar. För några år sedan trodde jag aldrig att jag skulle kunna säga att jag renoverat en hel motor på egen hand, och dessutom lyckats få igång den utan missöden :) Det har varit en lärorik process och jag har försökt dokumentera så mycket jag hunnit med! Bilder finns det gott om :) Effektmässiga mål är 400whp, men just nu ligger jag på 261whp och 308wNm (est 322hp & 366Nm). I vinter/vår har bilen fått en uppgraderad drivlina (S4 01E låda och diff) och nya bussningar bak. Lämna gärna en kommentar om vad du tycker om projektet och fråga gärna om det är något som är oklart! //Pexi
  • 138 Följare
  • 251 674 Visningar
  • Uppdaterades senast 18 juli 2020
Pexi92 Ålänning!
18 juli 2020 · 532 Inlägg

Eg0on skrev:

Pexi92 skrev:
Har länge funderat på hur jag ska lösa hela tomgångs/spjällhus-problemet. Så nu har jag beställt delar! smile



http://i.ebayimg.com/images/g/pUsAAMXQJ … s-l300.jpg078133063AG - VR6 spjällhus, (65mm spjäll) och ja, denna har samma tomgånsstyrning som jag redan har problem med.. Men detta har jag också löst smile

http://thumbs1.picclick.com/d/l400/pict … -0K011.jpg034133455 - Separat Tomgångsventil. Denna blir att montera före och efter Spjällhuset smile



Med dessa delar borde jag kunna styra tomgången på vilket sätt jag vill, och det kan hända att Maxxtuning löser problemet med att kontrollera spjället med tillräcklig noggrannhet men det återstår att se smile


//Pexi

Tjenare, jag vet att det är flera år sedan du startade det här projektet, men du råkar inte ha några pinout uppgifter på spjället? smile håller på att bygga på en likadan motor med samma spjället och maxxecu

Tjenare! Rekommenderar verkligen att montera en separat tomgångsmotor! Det är inte möjligt att få korrekt styrning med Maxxecu och dessa spjäll med motor som styr spjället!

Problem 1: Originalstyrningen är alternerande mellan plus och minus så att den både kan öppna och stänga spjället. Det går endast att lösa med en H-brygga (vet att det finns nån info på VEMS )

Problem 2: När den reglerar spjället så influerar den TPS signalen samtidigt, vilket betyder att ECUn tror att den får TPS input och då fungerar inte tomgångsstyrningen som den ska.


Pinouts hittar du här: http://rush.smolly.nl/changes/change4_2.htm

Audi A4 1.8T Quattro "Ådin" (1998)
Eg0on
18 juli 2020 · 5 Inlägg

Jo jag har monterat separat 3 polig tomgångsmotor som även ska kopplas in smile hur går det med audin din i dagsläget då? Har du kvar den eller vad hände med den?

Pexi92 Ålänning!
18 juli 2020 · 532 Inlägg

Eg0on skrev:
Jo jag har monterat separat 3 polig tomgångsmotor som även ska kopplas in smile hur går det med audin din i dagsläget då? Har du kvar den eller vad hände med den?

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-31defbc9aa4f2b94f9c6e05d82ccdb30.jpg

Efter 2år stillastående startades den just upp med nybyggd maskin! big_smile

Audi A4 1.8T Quattro "Ådin" (1998)
Eg0on
18 juli 2020 · 5 Inlägg

Satan va härligt att se! big_smile hoppas du knäppt nå bilder under tiden så vi får fortsätta följa detta projekt smile

Eg0on
18 juli 2020 · 5 Inlägg

Jag försökte hitta infon på vems om H-bryggan du pratade om till spjället förresten men hittade inte riktigt hmm

Pexi92 Ålänning!
18 juli 2020 · 532 Inlägg

Ja då var det dags för en uppdatering!

https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-3bf84d1331c7e9654c7c43222338b29c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-5c45da0da8db7d195551bc76f7e3b5e8.jpgI januari 2020 plockade jag till sist isär motorn helt för att föra in den till maskinverkstaden för inmätning av nya lager, balansering och honing. Jag hade beställt lite mindre lager så att det skulle gå att slipa veven då den var repad men efter kontroll så visade sig att den inte alls var så sliten som jag trodde så standard lager skulle fungera utmärkt!



https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-0fdc6f15a538076ff72c6d71710c4f40.jpgMitten på april, efter lång väntetid på standard ACL race lager så hade jag maskinen hemma igen. En flytt och ett barn hände här emellan också så hade ingen panik med att få ihop den smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-c7c9d699812d69d74c2251fcc81600db.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-4e4f9fa88ca5b00e5a1cc15f1bb5bca0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-f86b6cfaedaa4fc89f05bc6ae68419b0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-90a1842359d05c9c9e6c942df7e1a4cd.jpgSlutet på maj hade jag till sist tid att montera i den nyplanade toppen, nya lagrena, kolvarna med nya kolvringar och annat smått och gott! Även vevens drev fick sig ett stift!


https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-374a4e098249f6d6e9cbabc275eb9a97.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-5db4dac71e0a295a476b309542447f43.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-1bafd19ea047ba73948062df2e968ffb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-91c690c7779de979efbfdea2449ba0a9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-60eb49ef7227c17dad1327f169c3a11c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-989a3ad8a256aab58ff5d199dae88653.jpgSlutet på Maj/Början på Juli hade jag fått hem de flesta delar och nästan fått ihop motorn! Och en ny oljepump! (var den som rasade för 2år sen...)


https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-fced8ce6a0cd1c6ef61051e67e719ee8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-fc1307875116f1c1fd91dba3e7dca452.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-59e95ccc515c196ff9223017859030ad.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-754fa955d1d0df013b8a97abf5912716.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65039/65039-5764ee79741bad7b3e76182d402b3602.jpg6-9 Juli, motorn klar, ilyft och startad för första gången! Bra oljetryck och inga problem smile Backade ur den ur garaget för första gången på nästan 2år och lät den bli fullt varm på ca 1800rpm för att slita in allt nytt!



Nu inväntar en besiktning och sen är skall den nya motorn köras in ordentligt före jag byter till vanlig syntetisk olja! Just nu kör jag mineralolja som rekommenderas för "break in".

Hoppas någon ännu följer denna tråd och uppskattar denna uppdatering! smile

//Pexi

Audi A4 1.8T Quattro "Ådin" (1998)
Pexi92 Ålänning!
18 juli 2020 · 532 Inlägg

Eg0on skrev:
Jag försökte hitta infon på vems om H-bryggan du pratade om till spjället förresten men hittade inte riktigt hmm

Denna tror jag det var jag läste för 5år sen lol https://forums.vwvortex.com/showthread. … S-iac-help

Audi A4 1.8T Quattro "Ådin" (1998)
Eg0on
19 juli 2020 · 5 Inlägg

Roligt att se aktivitet i tråden igen och blir spännande att se hur den går smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang