Hur river jag låst motor?!

Opel57
söndag 13:40 · 7 Inlägg
#1

Tjena,
Har en motor till en Olympia 1957 som låst sig och varit låst väldigt länge. Har börjat renoveringen men nu sitter jag i skiten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236694/236694-93d517833861c8dd70dc7cd88c43636f.jpg

Har testat med diesel och värme men den ville inte släppa. Så går bakvägen för att skruva isär. Men hur fan gör man det när inget snurrar? Släpper jag ramlager och vevlager för att lyfta ut så fastnar den i kamhjulet som inte går att vrida eftersom fördelare och oljepump går på den. Försöker jag ta ut dom så går inte det för det går inte dra ut dom om det inte går att röra kamhjulet. Någon som har en idé som inte omfattar vinkelslipen?

jaka54
söndag 13:58 · 3 863 Inlägg
#2

Hej!
Lyft bort vevaxeln!
Häll i rostlösningsolja eller fotogen, lacknafta ,olja  (V40 och liknande, finns 5lit dunkar på bl.a Swedol) och låt stå några dagar.
Häll ur oljan och vänd på blocket och knacka försiktigt med en hammare  på en kolv i taget med ett passande aluminium rör. -Det är vad jag skulle göra.

Opel57
söndag 13:59 · 7 Inlägg
#3

jaka54 skrev:
Hej!
Lyft bort vevaxeln!
Häll i rostlösningsolja eller fotogen, lacknafta ,olja  (V40 och liknande, finns 5lit dunkar på bl.a Swedol) och låt stå några dagar.
Häll ur oljan och vänd på blocket och knacka försiktigt med en hammare  på en kolv i taget med ett passande aluminium rör. -Det är vad jag skulle göra.

Det är det jag försöker göra bakvägen. Kolvarna lossnar inte. Jag höll på i 2 veckor med både diesel och rostlösning ovanifrån. Jag sitter i ett moment 22. Det ena släpper inte om det andra inte är lossat.

Senast redigerat av Opel57 (söndag 14:01)

jaka54
söndag 14:01 · 3 863 Inlägg
#4

Hej!
OK!
Sätt blocket i en 10-20ton press och pressa ut kolvarna!

Opel57
söndag 14:02 · 7 Inlägg
#5

jaka54 skrev:
Hej!
OK!
Sätt blocket i en 10-20ton press och pressa ut kolvarna!

Jo det går ju men inget jag har i garaget tyvärr.

spillolja
söndag 14:32 · 2 462 Inlägg
#6

Coca Cola ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
caromania Forummoderator
söndag 14:38 · 8 917 Inlägg
#7

Lite osäker på vad du gjort hittills, men det är kolvarna som sitter i loppen alltså?

Kan du sätta på toppen? En klassiker är att montera en fettnippel i ett tändstift och pressa i fett i cylindern. Kraften av fettet pressar ur kolven.

Slå inte på kolvarna, de kommer bara gå sönder. Ska du slå på nåt så använd träklubba eller nylonhamnare etc.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
söndag 16:49 · 4 544 Inlägg
#8

Ahh, det berömda momen22..
Jag följer detta med STORT intresse, eftersom jag varit i dylik sits för ett bra tag sen..smile

Senast redigerat av axxet (söndag 16:50)

Köp inte grisen i säcken..
Utmarks-Loke
söndag 17:11 · 3 014 Inlägg
#9

Leta upp en likadan reservdelsmotor, och se vilka delar som är bra i den. Då vet du vilka delar du kan offra i denna.

Opel57
söndag 17:22 · 7 Inlägg
#10

Utmarks-Loke skrev:
Leta upp en likadan reservdelsmotor, och se vilka delar som är bra i den. Då vet du vilka delar du kan offra i denna.

Jo tanken har slagit mig men just den här har gått 730mil sen ny. Bilen har stått sen 61 så den är väldigt fräsch mekaniskt överlag. Sen en är det en ekonomisk fråga också.

Senast redigerat av Opel57 (söndag 17:25)

Opel57
söndag 17:24 · 7 Inlägg
#11

caromania skrev:
Lite osäker på vad du gjort hittills, men det är kolvarna som sitter i loppen alltså?

Kan du sätta på toppen? En klassiker är att montera en fettnippel i ett tändstift och pressa i fett i cylindern. Kraften av fettet pressar ur kolven.

Slå inte på kolvarna, de kommer bara gå sönder. Ska du slå på nåt så använd träklubba eller nylonhamnare etc.

Ja kolvarna sitter i loppen. Toppen är riven och otät så de hade inte hjälpt. Tanken slog mig att pressa i fett. Men tyvärr så gick inte det. Har dränkt i diesel och det har stått i drygt 2 veckor. Under tiden har jag gått dit några gånger om dagen och gett kolvarna en kyss med järnrör och hammare. Men ingen reaktion.

Senast redigerat av Opel57 (söndag 17:25)

caromania Forummoderator
söndag 19:01 · 8 917 Inlägg
#12

Opel57 skrev:

caromania skrev:
Lite osäker på vad du gjort hittills, men det är kolvarna som sitter i loppen alltså?

Kan du sätta på toppen? En klassiker är att montera en fettnippel i ett tändstift och pressa i fett i cylindern. Kraften av fettet pressar ur kolven.

Slå inte på kolvarna, de kommer bara gå sönder. Ska du slå på nåt så använd träklubba eller nylonhamnare etc.

Ja kolvarna sitter i loppen. Toppen är riven och otät så de hade inte hjälpt. Tanken slog mig att pressa i fett. Men tyvärr så gick inte det. Har dränkt i diesel och det har stått i drygt 2 veckor. Under tiden har jag gått dit några gånger om dagen och gett kolvarna en kyss med järnrör och hammare. Men ingen reaktion.

En annan mirakelkur är att blanda lite ATF-olja med aceton och slå på. Men jag är tveksam att det hjälper i det här läget.
Alla storändor lossnar alltså så kolvstakarna är lösa? Du vet att det är kolvarna som sitter?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
zzr9409209
söndag 19:08 · 604 Inlägg
#13

Ställ motorn upp o ner,och häll i nån lösning underifrån i kolvarna,fyll helt..

Opel57
söndag 19:13 · 7 Inlägg
#14

caromania skrev:

Opel57 skrev:

caromania skrev:
Lite osäker på vad du gjort hittills, men det är kolvarna som sitter i loppen alltså?

Kan du sätta på toppen? En klassiker är att montera en fettnippel i ett tändstift och pressa i fett i cylindern. Kraften av fettet pressar ur kolven.

Slå inte på kolvarna, de kommer bara gå sönder. Ska du slå på nåt så använd träklubba eller nylonhamnare etc.

Ja kolvarna sitter i loppen. Toppen är riven och otät så de hade inte hjälpt. Tanken slog mig att pressa i fett. Men tyvärr så gick inte det. Har dränkt i diesel och det har stått i drygt 2 veckor. Under tiden har jag gått dit några gånger om dagen och gett kolvarna en kyss med järnrör och hammare. Men ingen reaktion.

En annan mirakelkur är att blanda lite ATF-olja med aceton och slå på. Men jag är tveksam att det hjälper i det här läget.
Alla storändor lossnar alltså så kolvstakarna är lösa? Du vet att det är kolvarna som sitter?

Lossar jag på vevlagren så kan jag inte trycka ut kolvarna. Så det bör vara dom som sitter.

jaka54
söndag 19:28 · 3 863 Inlägg
#15

Hej!
Har du prövat att värma kolvarna med gasollåga? Värm! Kyl av med vatten! Värm! Kyl av! Håll på så där och slå lite emellan (medhammare mot  ett aluminium eller stålrör som precis passar i cylindern).
Lossar det inte då så ta hela blocket till en bilmekaniker som kan sätta blocket i en press och pressa ut kolvarna. Antagligen ringarna som rostat fast. De gamla kolvarna ska du väl ändå byta till nya?

Opel57
söndag 19:30 · 7 Inlägg
#16

jaka54 skrev:
Hej!
Har du prövat att värma kolvarna med gasollåga? Värm! Kyl av med vatten! Värm! Kyl av! Håll på så där och slå lite emellan (medhammare mot  ett aluminium eller stålrör som precis passar i cylindern).
Lossar det inte då så ta hela blocket till en bilmekaniker som kan sätta blocket i en press och pressa ut kolvarna. Antagligen ringarna som rostat fast. De gamla kolvarna ska du väl ändå byta till nya?

Det lutar åt att det blir något sånt. Hade helst inte behövt men det är nog så illa tvunget.

caromania Forummoderator
söndag 19:36 · 8 917 Inlägg
#17

Opel57 skrev:

caromania skrev:

Opel57 skrev:

Ja kolvarna sitter i loppen. Toppen är riven och otät så de hade inte hjälpt. Tanken slog mig att pressa i fett. Men tyvärr så gick inte det. Har dränkt i diesel och det har stått i drygt 2 veckor. Under tiden har jag gått dit några gånger om dagen och gett kolvarna en kyss med järnrör och hammare. Men ingen reaktion.

En annan mirakelkur är att blanda lite ATF-olja med aceton och slå på. Men jag är tveksam att det hjälper i det här läget.
Alla storändor lossnar alltså så kolvstakarna är lösa? Du vet att det är kolvarna som sitter?

Lossar jag på vevlagren så kan jag inte trycka ut kolvarna. Så det bör vara dom som sitter.

Ok, ja tveklöst.

Steg ett är ju att koppla loss vevstakarna från veven sedan arbeta med en kolv i taget. Om du når och kan lossa lilländan så vevstakarna kommer ur så är det ju att föredra men det kan nog vara trixigt.

Jag tror helt klart på en press. Du kan tillverka en själv med en metallplatta/bit/fyrkantsrör som du bultar ner mot blocket, gängar ett hål (grovt, m12 minst) igenom och sedan drar en Bult/gängstång igenom som trycker på kolven, helst med en hård träbit eller liknande mellan bult och kolv.

Jag har pysslat en del med gamla järnhästar från 30-talet som stått i skogarna i decennier och att tillverka egna verktyg är ett måste då. Därför är det klokt att skaffa hem t ex gängtappar och sånt elände allt eftersom och spara alla gamla järnklumpar, rör, stänger och skit som blir över. Rätt vad det är behövs de.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
söndag 22:39 · 4 544 Inlägg
#18

"Jag har pysslat en del med gamla järnhästar från 30-talet som stått i skogarna i decennier och att tillverka egna verktyg är ett måste då. Därför är det klokt att skaffa hem t ex gängtappar och sånt elände allt eftersom och spara alla gamla järnklumpar, rör, stänger och skit som blir över. Rätt vad det är behövs de."

Ja, är det inte konstigt..
Slänger man sen iväg nån av dessa prylar som sen inte användts på åratal, så behöver man just den veckan efter...
Och så förbannad man blir sen..sad
Och det värsta är att det har hänt mer än 1 gång..
Så numera står även jag med en MASSA småprylar som jag inte vågar kasta p gr av ovanstående..
Det skulle vara rätt kul o veta om det är fler som råkat ut för samma ..

Senast redigerat av axxet (söndag 22:44)

Köp inte grisen i säcken..
torsen
måndag 09:01 · 4 314 Inlägg
#19

axxet skrev:
"Jag har pysslat en del med gamla järnhästar från 30-talet som stått i skogarna i decennier och att tillverka egna verktyg är ett måste då. Därför är det klokt att skaffa hem t ex gängtappar och sånt elände allt eftersom och spara alla gamla järnklumpar, rör, stänger och skit som blir över. Rätt vad det är behövs de."

Ja, är det inte konstigt..
Slänger man sen iväg nån av dessa prylar som sen inte användts på åratal, så behöver man just den veckan efter...
Och så förbannad man blir sen..sad
Och det värsta är att det har hänt mer än 1 gång..
Så numera står även jag med en MASSA småprylar som jag inte vågar kasta p gr av ovanstående..
Det skulle vara rätt kul o veta om det är fler som råkat ut för samma ..

Känner igen mig och instämmer i kören.
Vad man ABSOLUT inte ska slänga är lagerbanor.
Ofta stommen i olika pressverktyg.

Beträffande fastsittande motor så köpte jag en gång (av Christer Glenning för 500:-) en SAAB 92 där motorn satt fast.
Också en nästan ny bil som blivit stående i en lada och såg dagen ljus och Christers ögon, när ladan skulle rivas.
Det var kolvarna som satt fast i loppen.
Efter en dryg månads behandling med 5 56 och nästa daglig behandling med träkubbe och studsfri klubba så släppte kolvarna.
Kolvar och kolvringar befanns vara i gott skick.
Cylinderloppen honades med stor långsamgående borrmaskin och mycket olja under honingen.

Jerryh
måndag 15:09 · 3 Inlägg
#20

Om du kan tänka dig att skrota kolvarna så löser kaustiksoda upp dem

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang