Marlboroman's 240 -90 GL Turbo

En -90 240 som är reggad med B230FK. Ingen direkt plan förutom att den ska bli bättre och att den ska vara en rolig bil helt enkelt.
  • 69 Följare
  • 27 038 Visningar
  • Uppdaterades senast 10 augusti
Marlboroman
9 juli · 8 046 Inlägg
#121

Jo tack, det verkar inte bättre. Även Amazonen som jag återigen umgåtts med planer på att ta tag i har drabbats av diverse oljeläckage helt plötsligt av att stå still..? Men den får stå kvar sist i kön. Jag har för många andra måsten före just nu hmm

Cuefa Kungen av dagspendlande.
9 juli · 2 745 Inlägg
#122

Det är väldigt lätt för en bil att stå sönder dessvärre sad

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
jonas_93
9 juli · 17 Inlägg
#123

På min 240 är det positionsljus i dom två inre lamporna på nedre raden(5W), dimljus i dom yttre(10W) och sen bromsljus på dom inre lamporna på övre raden(21W) Har ingen gemensam position/bromsljus och det sitter originallampor smile

Marlboroman
9 juli · 8 046 Inlägg
#124

Undrar om sånt kan skilja mellan årsmodeller tro? Vad har du för årsmodell på din?

För jag vart lite osäker innan jag började dra om så jag rotade fram en digital kopia på en ägarhandbok och enligt den så har jag dragit allt rätt nu. Men den är ju för en -91'a.

jonas_93
9 juli · 17 Inlägg
#125

Marlboroman skrev:
Undrar om sånt kan skilja mellan årsmodeller tro? Vad har du för årsmodell på din?

För jag vart lite osäker innan jag började dra om så jag rotade fram en digital kopia på en ägarhandbok och enligt den så har jag dragit allt rätt nu. Men den är ju för en -91'a.

Jag har en 83a, och har för mig att det är samma 83-90 och sen annorlunda 91-93

Marlboroman
9 juli · 8 046 Inlägg
#126

jonas_93 skrev:
Jag har en 83a, och har för mig att det är samma 83-90 och sen annorlunda 91-93

Nu när du säger det så låter det bekant... Jag har ju gått efter: http://new.volvocars.com/ownersdocs/199 … 40_088.htm för den tyckte jag stämde bättre med hur jag kom ihåg hur det skulle vara lol Fast det är ju klart, det börjar ju bli några år sedan jag hade en 240 senast. Och då höll man ju på och kopplade om för att få hela undre raden att lysa och såna balla grejer cool

Marlboroman
16 juli · 8 046 Inlägg
#127

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-0953974d208788efe226621a2dc070ac.jpg

Det satt hårt inne, men till slut så vart det en besiktning. Hade tänkt gjort det i början på veckan, men fick rycka in och fixa med brorsans S60. Men jag vaknade tidigt idag, kollade och det fanns en tid så det var bara att åka och hämta 240'n.
Gick igenom med blankt papper vilket var skönt efter allt strul. Varför jag har olika fälgar fram och bak? En kombination av 6 lagliga däck och av dem så tror jag dem breda 16" inte riktigt hade uppskattats av besiktningen. Så där fick det bli dem "smala" 16 fram och dem Eiker med lagliga däck bak.

Idag kom katalysator till det nya avgassystemet jag tänkt bygga. Så det, högtalare i framdörrarna och att byta signalhorn är väl närmaste punkterna på listan.

Cuefa Kungen av dagspendlande.
16 juli · 2 745 Inlägg
#128

Härligt! Visst känns det något lättare nu då? ^^

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
caromania Forummoderator
16 juli · 9 000 Inlägg
#129

Snyggt!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Marlboroman
16 juli · 8 046 Inlägg
#130

Ja, nu är det lite lättare när man vet att den går 2 år. Men det finns ju fortfarande en hel del att göra, men det var skönt att åka lite och vet att den är laglig.

Cuefa Kungen av dagspendlande.
16 juli · 2 745 Inlägg
#131

Förstår känslan! big_smile
Längtar tills jag får göra samma sak med Jeepen smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
caromania Forummoderator
16 juli · 9 000 Inlägg
#132

Jag tog över ett garageprojekt, också skattefri 80-talare med 2 års besiktning som stått sedan -09 som jag besiktigade i juni. Visst, inte helt utan diverse förberedande krångel men ändå. big_smile Fantastisk känsla att ha möjlighet att köra rullande renovering istället för 1.5ton metall i ett garage någonstans. Nu kan vi njuta lite av sommaren!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Putteliten
17 juli · 8 739 Inlägg
#133

caromania skrev:
Jag tog över ett garageprojekt, också skattefri 80-talare med 2 års besiktning som stått sedan -09 som jag besiktigade i juni. Visst, inte helt utan diverse förberedande krångel men ändå. big_smile Fantastisk känsla att ha möjlighet att köra rullande renovering istället för 1.5ton metall i ett garage någonstans. Nu kan vi njuta lite av sommaren!

Själv har jag 1,7 ton metall i garaget som är påställd, besiktad, skattad och försäkrad, men den rullar inte! sad

Marlboroman
2 augusti · 8 046 Inlägg
#134

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-d5f24c4fbac30cb6ae325e49962b7ab5.jpg
Var faktiskt ut idag och åkte lite och passade på att ta några bilder.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-0dd7f4179b8541e8121f3e1b758bddf3.jpg
I övrigt då? jo jag har lindat downpipen bristfälligt. Var mest en försikthetsåtgärd ifall jag skulle behövt använda 240'n till vardags. Det syns på torpeden att det blir varmt åt den. Så jag lindade den på plats... Att aldrig ha lindat förr var tydligen inte utmaning nog. Nåja, det verkar sitta kvar och ska väl förhoppningsvis skona torpeden lite till ett nytt system byggs.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-8012b673399b2c94c695bca07ac67626.jpg
Har tyckt att den verkar ha laddat dåligt ändå sedan jag köpte den. Så igår byttes regulatorn och nu ändras inte ljusstyrkan med varvtalet längre. Lamporna i strålkastarna lyser nu mera vitt än den gulaktiga ton dem hade innan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/651/651-e305983df8c88e8d737faf32fda48bbc.jpg
Har fått bekymmer med att den lägger av ibland. Verkar inte vara något mönster bakom det hela heller. Så planen nu är att bygga bort lite skarvningar och se om något sånt kan ligga bakom. Har några teorier men jag har ingen direkt misstänkt felkälla i nuläget.

Lucif3r
2 augusti · 387 Inlägg
#135

Yikes, det var inte dåligt med skarvningar där inte. Varje skarv är ju tyvärr en potentiell felkälla hmm

Marlboroman
3 augusti · 8 046 Inlägg
#136

Det är så jag tänker också. Bättre att bygga bort dem så långt det går. En del skarvningar kommer man inte undan, men färre = bättre.

Putteliten
3 augusti · 8 739 Inlägg
#137

Fasen va sugen man blir på en 240 igen när man ser den här!
Dessvärre har man ju blivit lite äldre och bekväm av sig, så AC i en bil är ju ett måste då...

Mew
3 augusti · 1 474 Inlägg
#138

Uj uj.. såg inte så roligt ut, nej. Det är nog en bra idé att göra om det. smile När du skarvar sådant kan jag rekommendera lödhylsor, de är lite dyra men grymt bra! Det är i princip en bit krympslang med lödtenn i sig, sätt i kablarna och värm tills den sitter åt och lödtennet smält. smile Finns lite varstans, vet att min lokala Autoexperten har, men det kanske är billigare över nätet.

https://rostfriskruv.se/img/500/SST.png

Har sett att det finns varianter med både tunnare och tjockare remsa lödtenn, välj gärna den bredare varianten då, större chans att det får ordentlig kontakt. Här är ett exempel.

Senast redigerat av Mew (3 augusti )

Marlboroman
3 augusti · 8 046 Inlägg
#139

Putteliten skrev:
Fasen va sugen man blir på en 240 igen när man ser den här!
Dessvärre har man ju blivit lite äldre och bekväm av sig, så AC i en bil är ju ett måste då...

Dags att slå till då! AC kan man byggas dit i efterhand om man så vill. Eller så får man minnas hur man härdade ut på bilsemester under barndomen

Mew skrev:
Uj uj.. såg inte så roligt ut, nej. Det är nog en bra idé att göra om det. smile När du skarvar sådant kan jag rekommendera lödhylsor, de är lite dyra men grymt bra![/url]

Tanken är att bygga bort alla skarvarna genom att korta ner kablaget till lmm i detta fallet och stifta om kontakten. En skarvning kommer att få leva kvar, men ska göras om.
Vette fasen om jag sett såna hylsor tidigare. Såna med smältlim har jag sedan tidigare, men det där var en för mig ny variant.

Lucif3r
3 augusti · 387 Inlägg
#140

Lödhylsor är typ det bästa man kan använda för skarvning. Går visserligen likabra att löda "normalt" och använda krympslang, men det är ju lite omständigare.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang