Installera LED, måste jag ha Canbus?

OliverD
2 augusti · 55 Inlägg
#1

Hej!

Har en V40 T4 2003 (Byggd 2002-09)

Jag har tänkt att byta ut de vanliga glödlamporna till LED i inredningen (Boklamporna fram i taket samt i fotbrunnen förarsida) samt att byta ut parkeringsljuset till LED. Behöver jag LED med canbus?

Vänster fram så var parkeringsljuset trasigt, det lös aldrig någon lampa i instrumenten som berättade detta, samt att ena sidoljuset och ena bakljuset var trasigt, men ingen lampa om det heller. Så gissar på att jag ej behöver LED med canbus inbyggd, eller?

Senast redigerat av OliverD (2 augusti )

granadadr
2 augusti · 6 291 Inlägg
#2

kan behövas,, jag var tvungen att ha canbus i min 2010 mondeo

OliverD
2 augusti · 55 Inlägg
#3

granadadr skrev:
kan behövas,, jag var tvungen att ha canbus i min 2010 mondeo

Från 2002-2003 måste man tyyyp ha canbus, här är en länk till bra fakta om canbus samt vilka år olika bilmärken gick över till detta. https://www.extraljuskungen.se/canbus-pa-bilar

Undrade mer specifikt om någon visste om min bil.

OliverD
2 augusti · 55 Inlägg
#4

Hittade svar på min fråga:

Hur vet jag om mitt fordon har CANbus?
Om ditt fordon varnar dig när en lampa är trasig så är det ett tydligt tecken på att ditt fordon har CANbus. Du kan även kontakta tillverkaren av ditt fordon och fråga dem direkt. Du kan testa detta självgenom att ta lös en viktig lampa från bilen yttre som t.ex. en halvljus lampa. Varnar fordonet för att en lampa är trasig så har fordonet CANbus.

(här hittade jag informationen)
https://www.stylingwebben.se/canbus-led-lampor/

Xebers76
2 augusti · 1 801 Inlägg
#5

Med den logiken så har en volvo 940 Can-bus

Vet inte varför marknaden lurar folk att tro att lampövervakning och can-bus är samma sak.

Innerbelysning har sällan övervakning, bara att byta.

En så kallad "can-bus lampa" är en led-lampa med ett motstånd för att den ska ha samma motstånd som en motsvarande glödlampa.

Ledsen om jag låter tråkig men så är det tongue

Senast redigerat av Xebers76 (2 augusti )

granadadr
2 augusti · 6 291 Inlägg
#6

Xebers76 skrev:
Med den logiken så har en volvo 940 Can-bus

Vet inte varför marknaden lurar folk att tro att lampövervakning och can-bus är samma sak.

Innerbelysning har sällan övervakning, bara att byta.

En så kallad "can-bus lampa" är en led-lampa med ett motstånd för att den ska ha samma motstånd som en motsvarande glödlampa.

Ledsen om jag låter tråkig men så är det tongue

japp så är det,, trodde oxå att min innerbel var fri från canbus,, men icket smile samma med regbel,, blinkade fint utan canbuslampa smile

OliverD
4 augusti · 55 Inlägg
#7

Xebers76 skrev:
Med den logiken så har en volvo 940 Can-bus

Vet inte varför marknaden lurar folk att tro att lampövervakning och can-bus är samma sak.

Innerbelysning har sällan övervakning, bara att byta.

En så kallad "can-bus lampa" är en led-lampa med ett motstånd för att den ska ha samma motstånd som en motsvarande glödlampa.

Ledsen om jag låter tråkig men så är det tongue

Vad jag förstår det som så har vissa fordon lampövervakning, vissa system kontrollerar om det går ström genom lampan men de flesta kollar hur mycket ström lampan drar.

Eftersom LED drar mindre ström så behöver lampan ha CANbus system (OM bilen har ljusövervakning på den sockeln), CANbus gör att man kan använda LED utan att det tänds en lampa i instrumenten som varnar för trasig glödlampa. CANbus är ett motstånd som efterliknar förbrukning utav glödlampor.

Är detta rätt eller fel?

Visst är det inte helt rätt som den sidan kanske skrev, men om man använder deras logik så borde det väl ändå bli rätt i slutändan? Även om de kanske blandar ihop termerna så det på teknisk nivå inte stämmer.

Är ej expert, läste på mig på 10-30min. Kan ha fel, ''so dont quote me.''

Lucif3r
4 augusti · 378 Inlägg
#8

En "CAN-BUS" LED är en vanlig LED med ett större effektmotstånd, så dom i praktiken drar mer ström än motsvarande "vanlig" LED. Vanliga LED drar inte tillräckligt med ström för att (dom flesta) CAN-BUS system ska förstå att lampan är hel.

Nackdelen med "CAN-BUS" LED och dess extra strömförbrukning är att dom måste göra sig av med mer värme, därför sitter det ofta en rätt stor kylfläns på dessa LED's. Det kan i extrema fall ge bekymmer om LED'en i fråga monteras där det är väldigt dålig luftspalt. "Vanliga" LED alstrar så pass lite värme att dom kan monteras istortsett vart och hur som helst.

Vill man veta om man har CAN-BUS på innerbelysningen är det enklaste alternativet att bara rycka ut en av innerbelysningslamporna.
Att rycka t ex en halvljuslampa säger inte ett skit. Väldigt dum logik då många bilar hade lampövervakning på bl.a. halvljus långt innan CAN-BUS existerade.

Senast redigerat av Lucif3r (4 augusti )

mb_pucken
4 augusti · 4 549 Inlägg
#9

Canbus är ett sätt att transportera data mellan styrenheter. Canbus har inget med lamporna att göra. Möjligen att canbus kan skicka signalen för att tända och släcka en lampa eller annan belysning.
Förstår inte varför dom envisas med att kalla LED-lampor med effektmotstånd för canbus då detta är till 100% felaktigt så vida inte LED-lampan har en inbyggd styrenhet med möjlighet att läsa canbus. Inte sett någon sådan som inte är inbyggd i någon form av armatur. Tex en komplett lykta.

En LED-lampa med effektmotstånd bör kallas något i stil med LED-lampan för fordon med lampövervakning helt enkelt då det är precis det som det är.

Kan vara gnällig farbror nu men då får det vara så ;-)

Senast redigerat av mb_pucken (4 augusti )

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
OliverD
4 augusti · 55 Inlägg
#10

Lucif3r skrev:
En "CAN-BUS" LED är en vanlig LED med ett större effektmotstånd, så dom i praktiken drar mer ström än motsvarande "vanlig" LED. Vanliga LED drar inte tillräckligt med ström för att (dom flesta) CAN-BUS system ska förstå att lampan är hel.

Nackdelen med "CAN-BUS" LED och dess extra strömförbrukning är att dom måste göra sig av med mer värme, därför sitter det ofta en rätt stor kylfläns på dessa LED's. Det kan i extrema fall ge bekymmer om LED'en i fråga monteras där det är väldigt dålig luftspalt. "Vanliga" LED alstrar så pass lite värme att dom kan monteras istortsett vart och hur som helst.

Vill man veta om man har CAN-BUS på innerbelysningen är det enklaste alternativet att bara rycka ut en av innerbelysningslamporna.
Att rycka t ex en halvljuslampa säger inte ett skit. Väldigt dum logik då många bilar hade lampövervakning på bl.a. halvljus långt innan CAN-BUS existerade.

Hej Lucifer, du hjälpte mig med växelvajer bussningarna!

Varför säger det inte något att rycka en halvljuslampa? Men säger något att rycka innerbelysningslamporna?

OliverD
4 augusti · 55 Inlägg
#11

mb_pucken skrev:
Canbus är ett sätt att transportera data mellan styrenheter. Canbus har inget med lamporna att göra. Möjligen att canbus kan skicka signalen för att tända och släcka en lampa eller annan belysning.
Förstår inte varför dom envisas med att kalla LED-lampor med effektmotstånd för canbus då detta är till 100% felaktigt så vida inte LED-lampan har en inbyggd styrenhet med möjlighet att läsa canbus. Inte sett någon sådan som inte är inbyggd i någon form av armatur. Tex en komplett lykta.

En LED-lampa med effektmotstånd bör kallas något i stil med LED-lampan för fordon med lampövervakning helt enkelt då det är precis det som det är.

Kan vara gnällig farbror nu men då får det vara så ;-)

Så själva bilen/lyktan har CANbus på vissa socklar, och vissa LED har effektmotstånd så att CANbus systemet inte tänder varningslampa i instrumenten, eller inte tänder den nybyta  LED lampan alls, rätt tänkt?

Ps. Hur vet jag om jag har ljusövervakning eller CANbus. Kan jag inte bara dra ut lampan för att se om något tänds i instruemntpanelen?

(Du är verklgien inte en gnällig farbror, rätt ska vara rätt och jag vill förstå hur vad som händer när man LED ''konverterar'' glödlamporna i bilen.)

Senast redigerat av OliverD (4 augusti )

Lucif3r
4 augusti · 378 Inlägg
#12

OliverD skrev:
Varför säger det inte något att rycka en halvljuslampa? Men säger något att rycka innerbelysningslamporna?

Därför att man kan ha ljusövervakning på halvljusen utan att ha det på innerbelysningen wink
Som sagt så har många bilar övervakning av bak, broms och halvljus trots helt avsaknad av CAN-BUS(som t ex 740, 940, 850, tidiga s/v70).
Samma sak gäller även OM man har CAN-BUS(som volvos nyare än 99), det betyder inte bestämt att det sträcker sig ända till innerbelysningen.

Därav säger det inte dig inte mycket genom att rycka en halvljuslampa i det här fallet smile

OliverD
4 augusti · 55 Inlägg
#13

Lucif3r skrev:

OliverD skrev:
Varför säger det inte något att rycka en halvljuslampa? Men säger något att rycka innerbelysningslamporna?

Därför att man kan ha ljusövervakning på halvljusen utan att ha det på innerbelysningen wink
Som sagt så har många bilar övervakning av bak, broms och halvljus trots helt avsaknad av CAN-BUS(som t ex 740, 940, 850, tidiga s/v70).
Samma sak gäller även OM man har CAN-BUS(som volvos nyare än 99), det betyder inte bestämt att det sträcker sig ända till innerbelysningen.

Därav säger det inte dig inte mycket genom att rycka en halvljuslampa i det här fallet smile

Okej, tror jag förstår. Tack!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang