Volvo 245 DL -85 som ska räddas från gubbdöden! Tillfällig gästspelare: 244GL -84 barnfind!

Ännu ett projekt?! Hur ska nu detta gå... Kan detta stanna på bruksskicksbevarande? Det får tiden utvisa...
  • 90 Följare
  • 24 098 Visningar
  • Uppdaterades senast 23 september
Mew
20 juli · 1 477 Inlägg
#122

Nästa dag i garaget vart det bara på det igen! Började med insidan, men den är tråkig så jag tog inte några bilder förrän det var dags att maskera centrumet. big_smile
https://i.imgur.com/OM2B2Sg.jpg

In i ugnen igen, 20minuter per fälg i 180 grader, och resultatet blev helt okej! Denna bild togs när jag precis skiftat plats på den näst sista och sista fälgen, och maskerat av de två första.
https://i.imgur.com/AwFIrjR.jpg

Jag lärde mig en del saker. För det första, börja med bak/insidan så slipper man en massa onödigt jobb och maskerande. För det andra, fäster man tejp på en redan pulverlackad yta och sätter in det i ugnen så mjuknar lacken något och det blir små märken där tejpen suttit när man drar av den sen. hmm Vet inte hur jag ska motverka detta faktiskt, eftersom det ju måste maskeras. Det blev mest på en fälg av någon anledning, den kanske hade ett tjockare lager med färg, så mer som kunde mjukna? Det är inga stora märken så jag kommer låta det vara, inget andra kommer tänka på, men ändå lite synd när centrumet var perfekt innan.


När alla fälgar kommit ut, maskerats av och svalnat så var det dags att blåsa på klarlacken! Den var klurig att få jämn och jag fick fingra en hel del på justeringarna, men till slut så blev det bra!
https://i.imgur.com/AzuBg5m.jpg

Klarlacken är vit när man blåser på den, så det är inte svårt att se om det skulle vara tunt på något ställe. In i ugnen igen, denna gång bara 10 minuter på 180 grader, och efter i princip en heldag var fälgarna nu klara! big_smile Resultatet?

https://i.imgur.com/KfGqT3s.jpg
https://i.imgur.com/KKe7TrW.jpg
https://i.imgur.com/j5nvIWx.jpg
https://i.imgur.com/pUK0y65.jpg

Jag är supernöjd! Lite skillnad mot innan, om man säger så. big_smile
https://i.imgur.com/3Dw0Q6m.jpg

Nu gäller det bara att införskaffa däck också. smile

Marlboroman
20 juli · 8 047 Inlägg
#123

Fälgarna vart riktigt fina!

JonnieLahti
20 juli · 3 244 Inlägg
#124

Du är duktig på fälgrenovering, gammalt knep det där med att använda bilen som svarv. Bra jobbat! smile

Mercedes-Benz CLA Shooting brake
Cuefa Kungen av dagspendlande.
21 juli · 2 749 Inlägg
#125

Nu har jag läst igenom 7 sidors tokigheter om en bilmodell som egentligen borde ha glömts bort vid det här laget. Och en DL dessutom, snikarnas snik!
Men jäklar så fin den blir och vilket arbete du lägger ner! big_smile
Blir nog att följa även denna tråden tror jag bestämt... smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Bmsone Reservdelsnisse
21 juli · 122 Inlägg
#126

Kom ihåg att ta bort färgen där muttrarna har anliggningsyta, annars kan det bli spännande.

Men otroligt fint jobb du lägger ner :-)

Mew
24 juli · 1 477 Inlägg
#127

Marlboroman skrev:
Fälgarna vart riktigt fina!

JonnieLahti skrev:
Du är duktig på fälgrenovering, gammalt knep det där med att använda bilen som svarv. Bra jobbat! smile

Cuefa skrev:
Nu har jag läst igenom 7 sidors tokigheter om en bilmodell som egentligen borde ha glömts bort vid det här laget. Och en DL dessutom, snikarnas snik!
Men jäklar så fin den blir och vilket arbete du lägger ner! big_smile
Blir nog att följa även denna tråden tror jag bestämt... smile

Bmsone skrev:
Kom ihåg att ta bort färgen där muttrarna har anliggningsyta, annars kan det bli spännande.

Men otroligt fint jobb du lägger ner :-)

Tack för alla fina ord, det är kul att höra! big_smile Tack för tipset med anläggningsytan också, tänkte faktiskt inte på det. smile

Däck är beställda, så nu är det bara att vänta! big_smile

Mew
1 augusti · 1 477 Inlägg
#128

Fick sms från förra ägaren - han hade äntligen hittat reservnycklarna, och även en oanvänd skylt utan EU-märke!
https://i.imgur.com/jHpcjUG.jpg
https://i.imgur.com/sC0dR88.jpg

Det är ju som bekant en bit hemifrån, men härom veckan tog en vän till mig en roadtrip uppåt landet och körde då förbi förra ägaren! Så han plockade upp grejerna och levererade det hem till dörren - snacka om service. tongue


Den gamla skylten åkte snabbt ur hållaren där den hängt på halv stång sedan jag köpte bilen.
Gömde sig en överraskning här bakom. Skylthållaren satt med inte två, inte tre... utan SJU skruvar. Ja, den löpte ingen risk att trilla av iallafall... roll
https://i.imgur.com/rp4paja.jpg

Gömde sig även en kompis!
https://i.imgur.com/AIy4tQ0.jpg

Jag kastade väck skylthållaren och valde att köra med stark dubbelhäftande tejp istället. Blev ett lyft! smile Tyvärr hamnar de två skruvhålen i de övre hörnen utanför skylten, så de syns lite grann. Men det är inget någon annan än jag kommer tänka på. tongue

https://i.imgur.com/wPs4ELZ.jpg

Senast redigerat av Mew (1 augusti )

Cuefa Kungen av dagspendlande.
2 augusti · 2 749 Inlägg
#129

Detaljer, men fina sådana! smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Berglund_89
2 augusti · 1 214 Inlägg
#130

Gjorde samma makeover på min 940, originalskyltarna från 97 satt kvar, domdär i plast..
givetvis skruvade på plats, inklusive skylthållare..

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
Loveless
4 augusti · 399 Inlägg
#131

Snyggt! Och aldrig fel med extra nycklar. Innan kunde man beställa skyltar utan EU-märke men det går tyvärr inte längre. sad

Berglund_89
9 augusti · 1 214 Inlägg
#132

Loveless skrev:
Snyggt! Och aldrig fel med extra nycklar. Innan kunde man beställa skyltar utan EU-märke men det går tyvärr inte längre. sad

Det äre det som är tråkigt, jag själv hade gärna haft plåtarna utan EU-symbol tongue

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
Mew
15 september · 1 477 Inlägg
#134

Nu när man är hemma igen är det väl dags att uppdatera här! Jag fick för ett tag sedan nys om en 245a som skulle skrotas här i närheten - en lite nyare modell, men likväl en 245a. Kontaktade ägaren och jag fick plocka vad jag ville ur inredningen för en 500ing totalt. Så jag gick lös på bilen. big_smile
https://i.imgur.com/hLDCrm8.jpg
https://i.imgur.com/BpSUHzV.jpg
https://i.imgur.com/iKnZM3j.jpg

Visade sig att denna också haft hi-jackers!
https://i.imgur.com/wNMwOb3.jpg

Tyvärr är dämparna borta sedan länge. Bilen var dessutom så pass rostig att kompressorn, som sitter i höger reservhjulsbalja, även den hade rostat rakt igenom höljet! yikes Jag plockade dock hela systemet ändå inklusive slangar och kablage hela vägen, det är alltid bra att ha i reserv. smile
Plockade det mesta som var i vettigt skick och inte tog allt för mycket plats. Det mesta kommer hamna på hyllan som bra-att-ha-delar eller reservdelar, en del grejer kommer att gå till bättre behövande.

En av grejerna som jag plockade monterades direkt - ett helt fäste till solskydden på kombi. (Tydligen ändrade man även dimensionen på dessa skruvar på senare bilar? Se skillnaden på skruvarna på bilden - den smalare satt i min bil. Varför då?? lol )
https://i.imgur.com/lVMg1Zf.jpg

Äntligen kan man fästa förarsidans solskydd igen. smile Kanske låter som en obetydlig detalj, men jag har letat efter en sådan sedan jag köpte bilen. tongue På den röda var otroligt nog båda fästena hela, så den andra hamnar på hyllan.
https://i.imgur.com/Lqfcg99.jpg

Senast redigerat av Mew (15 september )

Cuefa Kungen av dagspendlande.
15 september · 2 749 Inlägg
#135

Bara en sann entusiast hade hittat något av värde i den bilen... 🙈
Men kul att du kan samla på dig grejer inför framtiden! ^^

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mew
15 september · 1 477 Inlägg
#136

Cuefa skrev:
Bara en sann entusiast hade hittat något av värde i den bilen... 🙈
Men kul att du kan samla på dig grejer inför framtiden! ^^

Hahaha!! Inredningen var faktiskt riktigt fin under all smuts, såväl dörrsidor som innerhandtag och en massa smådetaljer var helt felfria. Och svarta inredningsdetaljer är inte helt fel att ha på hyllan... big_smile Till och med ratten blev riktigt fin efter en rengöring, men den gick till killen som tipsade mig om bilen. tongue Även stolarna var i bra skick då de hade TVÅ överdragsklädslar på sig, men det är den nyare modellen som jag inte har något behov av, så de fick sitta kvar pga platsbrist. smile
(Lite ledsen över att vindavvisaren var knäckt... Ah well. big_smile )

vEight Baronen
15 september · 1 073 Inlägg
#137

Hur har jag kunnat missa denna tråd? 245 är en av få volvomodeller som jag gillar. Denna var ju riktigt fin! Kunde inte sluta läsa smile Vart köpte du pulverlackutrustningen förresten? smile

I brist på macka får man äta limpa.
Mew
16 september · 1 477 Inlägg
#138

vEight skrev:
Hur har jag kunnat missa denna tråd? 245 är en av få volvomodeller som jag gillar. Denna var ju riktigt fin! Kunde inte sluta läsa smile Vart köpte du pulverlackutrustningen förresten? smile

Tack, och välkommen! big_smile

Köpte det på Verktygsboden, det var faktiskt ett riktigt vettigt pris! Är väldigt nöjd med grejerna också, man får justera en del varje gång för att få rätt pulvermängd men det kan man ju leva med. smile

Mew
16 september · 1 477 Inlägg
#139

Nu tar tråden kanske en lite annorlunda vändning i några inlägg! Jag har på ett lite udda sätt fått chansen att köpa en gammal bil, ett "barnfind" som stått i många år! Det är en 244 GL -84 med lite godsaker. Bilen har fungerande c-lås, AC(!), servo, motor+kupévärmare, automatlåda (tyvärr...) med mera.
Detta är ett typexempel på en bil som kunde ha varit ett riktigt fint originalexemplar om den hade förvarats bättre. Återger historian som den berättats för mig. Bilen har 25000 mil på mätaren, har gått här i trakten hela sitt liv och haft en enda brukare sedan ny, en gammal dam (som fortfarande är i livet - närmare 100 år gammal!) som körde bilen fram till ca 2003. Sedan tog en bekant till henne, gubben som äger tomten där bilen står, över den i avsikt att snygga till den lite grann, men han blev sjuk och bilen blev ståendes under ett överdrag på jordgolv, men han tittade till den och startade upp den med jämna mellanrum och körde en liten sväng. Detta fortsatte fram tills 2009 då han i sin tur överlät den till en bekant (en annan gubbe) som skulle fixa till den. Det blev dock, som så ofta, inget av det, så sedan dess har den stått på samma tomt på jordgolvet under sitt överdrag. Nu ska stället snart rivas och skövlas, och jag råkade vara på rätt ställe vid rätt tillfälle, pratade med den nuvarande ägaren och fick chansen att köpa loss den! Den har stått rätt så skyddad mot väder och vind - men inte från fukt och kondens. Tyvärr betyder det att rosten har bitit fast i nederkant av skärmkanter och dörrar. Baljorna har blivit uppsvetsade en gång medan bilen var i livet, skarvarna syns inifrån - även bakskärmarna verkar ha fått ny plåt någon gång - men tyvärr har fukten gjort sitt, så även den "nya" plåten har fått sin beskärda del. Båda baljor har återigen små rosthål längst ner. Det är väldigt synd, hade den fått stå torrt hade det mesta av detta kunnat motverkas.

Men det är ingen idé att gråta över spilld mjölk. Allt är inte negativt - bilen verkar ha fått ett helt nytt avgassystem hela vägen bak från grenröret strax innan det ställdes. Det är fortfarande silverfärgat! Golv och balkar är svårt att se så som den står nu, så det är bara att hoppas att de har haft en tillräckligt bra rostskyddsbehandling för att stå pall mot tidens tand.

Det finns ytterligare ett enormt plus - inredningen har klarat sig oerhört bra. Instrumentbräda och handskfack är i nyskick, förmodligen tack vare att de skyddats från solens strålar i alla dessa år. Sätena har en överdragsklädsel på sig som enligt utsago ska ha suttit sedan bilen var helt ny - sätena ska alltså aldrig ha suttits i utan överdrag! Även dörrsidor och dörrfack är i oförskämt bra skick. Mittkonsolen vid handbromsspaken är väl det enda som avviker, den är sprucken och allmänt kass.
Sedan har kondensen med åren gjort att innertaket har skiftat färg åt det mörkare hållet (roll), men det är i vinyl så det är lätt åtgärdat med en tvätt. Inredningen har med andra ord grym potential, en ordentlig rekond invändigt så lär inredningen bli i närmast nyskick!

Tanken med detta? Ja, alltså, jag behöver ju definitivt inte ett till projekt. Skulle man vilja göra denna riktigt fin igen krävs det mycket jobb, alla skärmar och dörrar hade behövt bytas eller genomgå en omfattande renovering, och det kommer jag inte göra. Däremot behöver det inte vara en omöjlighet att få den igenom besiktningen, beroende på hur underredet ser ut - men det verkar vara relativt okej vad jag har kunnat se hittills. Sedan kan man låta någon annan ta över efter det. Skulle det sedan visa sig att den är för dålig undertill är inte det en katastrof heller, den har gott om delar man kan lägga på hyllan eller sälja separat, så då skrotar jag bara ner den helt enkelt.

Oavsett hur jag gör kommer jag "låna" lite delar till min blåa. Jag vill flytta över instrumentbrädan bland annat. Men jag tänker inte dölja den faktiska anledningen till varför jag är intresserad av att ta hem bilen. Det är extremt lockande med AC i 245an... Så oavsett hur det går med bilen, om den räddas eller skrotas ner, så kommer den få agera donatorbil först. Jag kommer flytta över hela AC-systemet till 245an. Det är en hel del jobb och mycket som ska rivas, men eftersom jag har möjlighet att ha bilarna sida vid sida ser jag inte några hinder. big_smile
https://i.imgur.com/deDPrH4.jpg

Köras till vardags, var det... Håll i er hårt, för nu spårar det, guys! lol

Cuefa Kungen av dagspendlande.
16 september · 2 749 Inlägg
#140

Hahaha, varför är jag inte förvånad! 🤣
Nåja, bilen verkar ju ändå få ett bra hem, om än tillfälligt!
Och ja, AC har jag saknat hela sommaren i Jeepen...! Nu spelar det ju mindre roll eftersom vintern är i antågande men NÄSTA SOMMAR! Då jääääklar ska ACn igång!
Kul o följa med på spårandet!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang