Volvo amazon med bmw drivlina (V8 och lite turbos)

Bygge av av en busbil (på en budget)
  • 104 Följare
  • 107 582 Visningar
  • Uppdaterades senast 22 januari
Oskar_Thompson
12 juli 2020 · 335 Inlägg

Lite varje dag så är snart bilen klar smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232961/232961-2fe77a3e7c3578496173ddcdb08b6ea8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232961/232961-f60120646c4973be99004b5d4b7f8845.jpg

MrCrankyface
22 juli 2020 · 460 Inlägg

Blev riktigt bra det där! Det kommer verkligen vara stabilt som en stridsvagn när bilen är klar! lol

Volvo Amazon "131" (1965)
Oskar_Thompson
24 juli 2020 · 335 Inlägg

MrCrankyface skrev:
Blev riktigt bra det där! Det kommer verkligen vara stabilt som en stridsvagn när bilen är klar! lol

Tack! Åh jo, den kommer att bli riktigt tung när den blir klar, i dubbla bemärkelser😁. Det har blivit lite dåligt med uppdateringar på senaste dock, primärt för att jag äntligen har börjat tackla den (något) snea ramen. Det tog längre tid än jag hade tror (men så är det med allt). Det stora problemet är att det finns ca 800 ± 3 olika mått som alla måste bli samma på bägge sidor och ungefär samma som orginal också. Och så fort man har svetsat och släpper på spännbanden så ändrar sig alla 🙃. Men efter helgen som senast borde allt vara klart och rakt, så jag äntligen kan fortsätta med det roliga🙂

Hur går det med ditt bygge då?🙂

Lucif3r
25 juli 2020 · 2 183 Inlägg

Tycker du håller bra tempo ändå, själv håller jag fortfarande på med att laga batterihyllan på min 945a tongue Det påbörjades för flera veckor sedan big_smile

MrCrankyface
25 juli 2020 · 460 Inlägg

Oskar_Thompson skrev:

MrCrankyface skrev:
Blev riktigt bra det där! Det kommer verkligen vara stabilt som en stridsvagn när bilen är klar! lol

Tack! Åh jo, den kommer att bli riktigt tung när den blir klar, i dubbla bemärkelser😁. Det har blivit lite dåligt med uppdateringar på senaste dock, primärt för att jag äntligen har börjat tackla den (något) snea ramen. Det tog längre tid än jag hade tror (men så är det med allt). Det stora problemet är att det finns ca 800 ± 3 olika mått som alla måste bli samma på bägge sidor och ungefär samma som orginal också. Och så fort man har svetsat och släpper på spännbanden så ändrar sig alla 🙃. Men efter helgen som senast borde allt vara klart och rakt, så jag äntligen kan fortsätta med det roliga🙂

Hur går det med ditt bygge då?🙂

Jo jag kan tänka mig det ... Liknande med mina plåtarbeten, så fort man justerar något så sabbar man något annat. lol
Jag har faktiskt inte gjort ett dugg sen jag svetsade ihop vänster bakskärm, tappade lite orken och dök upp massa annat akut.
Så nu har jag typ 40-50h av arbete innan jag kan komma tillbaka till bilen, men det är bra för då hinner jag bygga upp lite motivation!

Volvo Amazon "131" (1965)
Oskar_Thompson
25 juli 2020 · 335 Inlägg

Lucif3r skrev:
Tycker du håller bra tempo ändå, själv håller jag fortfarande på med att laga batterihyllan på min 945a tongue Det påbörjades för flera veckor sedan big_smile

Ja, jag försöker iaf, men det kanske bara känns som en evighet pga att det inte är det roligaste arbetet som finns.. men men, det måste göras. Hoppas att batterihyllan blir bra också🙂

Oskar_Thompson
25 juli 2020 · 335 Inlägg

MrCrankyface skrev:
Jo jag kan tänka mig det ... Liknande med mina plåtarbeten, så fort man justerar något så sabbar man något annat. lol
Jag har faktiskt inte gjort ett dugg sen jag svetsade ihop vänster bakskärm, tappade lite orken och dök upp massa annat akut.
Så nu har jag typ 40-50h av arbete innan jag kan komma tillbaka till bilen, men det är bra för då hinner jag bygga upp lite motivation!

Låter som att du inte har problem att hitta arbete iaf😂. Jag väntar med spänning på att se hur det blir när det blir klart iaf🙂

Akke Living Life Sideways
27 juli 2020 · 496 Inlägg

Ser ju bra ut det där.

Har inte du elspjäll på den motorn?

2:a Pris Volvo 900, Vallåkra 2007
3:a Volvo 900, Vallåkra 2012
TPC Ballaste Bil 2012
Volkswagen Caddy GT "BästeCaddyn" (1991)
Volvo 945 Turbo SE "ALFen" (1997)
Oskar_Thompson
28 juli 2020 · 335 Inlägg

Akke skrev:
Ser ju bra ut det där.

Har inte du elspjäll på den motorn?

Jodå! Elspjäll, vanos på insuget och vad som ser ut som 4 knack-sensorer. Vad av detta mitt begagnade sprut klarar av vet jag inte, är ett nira i3+ med härva till m60b40. Dock är chansen ganska stor att jag ändå kommer att byta en hel del komponenter i motorn om inte hela motorn. Har nämnligen lyckats komma in fukt i den under de 10 åren ish den satt i en lada🙃

Oskar_Thompson
28 juli 2020 · 335 Inlägg

Mini-uppdatering.:Har lyckats tömma plånboken ytterligare lite idag😁 OMP ratt i 35cm är nu införskaffad och kommer installeras på bilen vilket år som helst 😁 Stor shout-out till MOCOMP för gör-grym service och personal samt schyssta priser👍
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232961/232961-c3f7291332f7ccc08bae5c1b4162ddf1.jpg

vEight Baronen
30 juli 2020 · 1 434 Inlägg

Följer! Vissa detaljer får mig att tänka på Bad Obsession Motorsport wink BTW, vart köper du den svetsprimern? Den verkar väldigt bra och jag skulle vilja ha en låda. smile

Elbilar kan dra åt helvete.
Oskar_Thompson
30 juli 2020 · 335 Inlägg

vEight skrev:
Följer! Vissa detaljer får mig att tänka på Bad Obsession Motorsport wink BTW, vart köper du den svetsprimern? Den verkar väldigt bra och jag skulle vilja ha en låda. smile

Tack! Det tar jag som bland dem största komplimangerna man kan få😂👍 Jag tror faktiskt också att det är samma svets-primer som dem använder så mkt av i projekt binky, jag är riktigt nöjd med produkten iaf. Jag köper all min färg, inklusive den från Lackman i Göteborg 👍

vEight Baronen
30 juli 2020 · 1 434 Inlägg

Oskar_Thompson skrev:

vEight skrev:
Följer! Vissa detaljer får mig att tänka på Bad Obsession Motorsport wink BTW, vart köper du den svetsprimern? Den verkar väldigt bra och jag skulle vilja ha en låda. smile

Tack! Det tar jag som bland dem största komplimangerna man kan få😂👍 Jag tror faktiskt också att det är samma svets-primer som dem använder så mkt av i projekt binky, jag är riktigt nöjd med produkten iaf. Jag köper all min färg, inklusive den från Lackman i Göteborg 👍

Haha, ta åt dig 😄 Vad heter primern så jag kan se om den finns i mina hemtrakter? 👍

Elbilar kan dra åt helvete.
Oskar_Thompson
30 juli 2020 · 335 Inlägg

vEight skrev:

Oskar_Thompson skrev:

vEight skrev:
Följer! Vissa detaljer får mig att tänka på Bad Obsession Motorsport wink BTW, vart köper du den svetsprimern? Den verkar väldigt bra och jag skulle vilja ha en låda. smile

Tack! Det tar jag som bland dem största komplimangerna man kan få😂👍 Jag tror faktiskt också att det är samma svets-primer som dem använder så mkt av i projekt binky, jag är riktigt nöjd med produkten iaf. Jag köper all min färg, inklusive den från Lackman i Göteborg 👍

Haha, ta åt dig 😄 Vad heter primern så jag kan se om den finns i mina hemtrakter? 👍

U-Pol weld #2 zinkbaserad svetsprimer👍

vEight Baronen
30 juli 2020 · 1 434 Inlägg

Oskar_Thompson skrev:

vEight skrev:

Oskar_Thompson skrev:

Tack! Det tar jag som bland dem största komplimangerna man kan få😂👍 Jag tror faktiskt också att det är samma svets-primer som dem använder så mkt av i projekt binky, jag är riktigt nöjd med produkten iaf. Jag köper all min färg, inklusive den från Lackman i Göteborg 👍

Haha, ta åt dig 😄 Vad heter primern så jag kan se om den finns i mina hemtrakter? 👍

U-Pol weld #2 zinkbaserad svetsprimer👍

Tackar! 🙂👍

Elbilar kan dra åt helvete.
Oskar_Thompson
31 juli 2020 · 335 Inlägg

Efter väldigt mycket letande och provsittande av sparco, cobra, OMP,  recaro mm så hittade jag äntligen en stol som passar mig helt perfekt, (förutom gamla utomhusstolen från rusta då😂). Så fick krossa spargrisen idag och köpt mig en riktig stol äntligen, komplett med löstagbar krans också👍
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232961/232961-6133a421a2437eada4039786854b8069.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232961/232961-cfd7c032c19c1385415566ee168f22cb.jpg

MrCrankyface
31 juli 2020 · 460 Inlägg

Kul att det börjar dyka upp lite delar! Bilen färdig till slutet av augusti då? lol big_smile

Volvo Amazon "131" (1965)
Oskar_Thompson
31 juli 2020 · 335 Inlägg

MrCrankyface skrev:
Kul att det börjar dyka upp lite delar! Bilen färdig till slutet av augusti då? lol big_smile

Haha, ja, augusti 2024 kanske😂

Oskar_Thompson
4 augusti 2020 · 335 Inlägg

Nu är vi tillbaka till ruta 1 igen, men nu är ramen rak i alla fall, så nu kan det roliga starta igen 🙂https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232961/232961-2579ba4251c3fad037e1e319164cbb58.jpg

Lucif3r
6 augusti 2020 · 2 183 Inlägg

Då får vi hoppas det flyter på lite nu, så du inte behöver gå 17 steg bakåt igen smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang