Jeep Grand Cherokee - Budget-bygget som antagligen kommer spåra ur...

Går det att få en gammal Cherokee som stått still i nästan 10 år, besiktigad och laglig på en minimal budget? There's only one way to find out!
  • 96 Följare
  • 35 456 Visningar
  • Uppdaterades senast 23 september
Mew
1 augusti · 1 468 Inlägg
#141

Härligt!

Nej nej, när solen skiner ska du passa på! Annars slutar det med att du gör det i ösregn... lol

Cuefa Kungen av dagspendlande.
2 augusti · 2 735 Inlägg
#142

Hybrid_ skrev:
Det tar sig du!

Trevligt för bilen att få andas igen.

Ja den mår bra av det känns det som smile

Berglund_89 skrev:
Jsg kulrar på att köpa ett insatsfilter till min också, visserligen ingen jeep dock, men.. lol

Jag tror det kan vara en bra investering. Dels för att man inte behöver köpa nytt utan kan återanvända det gamla (Det du, Greta!), dels för att sportluftfilter adderar SPORT! Det hörs ju på själva namnet 🤣

Mew skrev:
Härligt!

Nej nej, när solen skiner ska du passa på! Annars slutar det med att du gör det i ösregn... lol

Hahaha, jag veeet! Men jag klarar fan inte värme...


Nu har det inte hänt sådär jättemycket igen men jag justerade faktiskt styrväxeln efter att ha vänt upp-och-ned på hela garaget för att hitta lämpliga verktyg.
Skillnad?

JAAAAAAAAA!
Styrningen blev mycket mer direkt, och hela bilen känns MYCKET bättre nu!
Har fortsatta problem med att motorn går ner så lågt i varv när man lägger i D och den är varm, så servon helt försvinner, men det är en annan sak.
Bilen känns betydligt mer personbilslik på vägen nu och det är helt underbart!
Totalt fick jag dra åt styrväxeln ca 3/4 varv, så det fanns en del att justera på den...

Vi testade att göra samma sak på svågerns WJ som jag råkade lura honom att köpa.
Dessvärre behöver den nog en framvagnsinställning för att bli lika fin i styrningen som min ZJ, men vi försökte iaf 🤪

Jag har även tagit hem nytt fördelarlock och rotor, tänkte ge mig på detta nu i värmen.
Lagom trist för min del dock så sitter ju fördelaren i bakkant på motorn, mer eller mindre UNDER rutan...

Kommer väl bilder på det äventyret inom kort kan jag tro.
Med min tur är väl lock och rotor som sitter på bilen i mint-condition o mitt arbete därmed förgäves, men det återstår att se antar jag 😁

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cuefa Kungen av dagspendlande.
6 augusti · 2 735 Inlägg
#143

Vidare framsteg då!

Har bytt rotor och fördelarlock nu.
Detta medförde ett par frågor från min sida.

1: HUR tänkte dom när dom placerade fördelaren där den sitter!?
E ju tamig*** omöjligt att komma åt med vettiga verktyg! 🤬

2: HUR kunde bilen gå så bra med grejerna som satt där!?
Det var både slitet o slut...

Rotorn hade definitivt sett sina bästa dagar...
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-677d47539b4f5b81c95df73804a77773.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-972ed94d0f7a59fd0650bd65d1b76c8f.jpg

Och jämfört med det nya fördelarlocket...
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-21c6b00b0312982ef2bc9b6bb9d2f595.jpg

Så såg det gamla fruktansvärt trasigt ut!
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-10ef9db69720ff31d5f0811bd3602218.jpg

Även anslutningarna på ovansidan var rätt möra. Tack o lov var kablarna i desto bättre skick.
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-17bd903afdcffb248683dba5b8540110.jpg

Som om det inte räckte med slitaget så var det även sprickor i locket, som synes på denna bild.
Kan förklara en del spännande beteenden bilen har haft när det varit fuktigt ute 🙄
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-1fd95de4f8f03f2c2926e58e8fc66e6b.jpg

Och den här rackarn, som sköter kontakten till rotorn, var så gott som borta...
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-b2f03da1a74512bc46200f51cfd0a485.jpg

Har inte långkört bilen efter byte men den startar OTROLIGT mycket bättre nu i alla fall! big_smile

Väntar på nya tändstift också, jag kan tänka mig att de som sitter i maskinen nu antagligen är ännu äldre än övriga tänd-delar så det kan omöjligt skada att byta...

Har även nya yttre lager till bakaxeln som ska i så småningom. Återstår att se när det blir, dock.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Lucif3r
6 augusti · 386 Inlägg
#144

Eh, jag har sett betydligt värre fördelare/rotor än dom där, som trots det ändå har fungerat helt ok smile

Cuefa Kungen av dagspendlande.
9 augusti · 2 735 Inlägg
#145

Ja det verkar som om det ska vara ordentligt slut innan det börjar knasa ^^

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cuefa Kungen av dagspendlande.
25 augusti · 2 735 Inlägg
#146

Liten uppdatering igen då!

Har egentligen inte gjort så mycket åt bilen mer än att köra den.
I lördags fick jag med mig min sambo, hennes syster och deras 84-årige far ut i skogen på lite äventyr!
Det är svärfars skog och han ville se lite hur det ser ut i skog och mark, det var länge sedan han var ut och inspekterade ägorna.
Dessutom passade vi på att fylla våra hinkar med finfina blåbär och t.om lite lingon!

Jag körde en väg jag kört mycket förr med min gamla XJ, men med bilen full av folk blev det inget direkt terräng-köra utan mest att smyga omkring.

Terräng och terräng förresten, det var väl ingenting märkvärdigt direkt, men det räckte för att testa flexet i fjädringen i alla fall!
Jag stack ut till samma ställe igen på söndagen för lite "action-shots" på pärlan smile

Det blev inte superhäftigt direkt...
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-b306c6450138b0dd83c82a4c5050ef38.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-1a8fa1c51da2bbbbbdcf5e33c4af06ff.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-9f3694adb96a606822fca27cfd56a647.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-fdfc54dce1ab09fec723477574e5b030.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-feb439179e5c492c06698d0ab7970fac.jpg

Några saker som märktes tydligt var bland annat att det är jävligt tradigt att behöva stanna så fort man ska växla, lådan är ju som sagts tidigare rätt korkad.
Det ska beställas en repsats till lådan inom de närmsta dagarna, innehållandes ALLT el på växellådan. Då den fortfarande inte slirar på någon växel är jag försiktigt optimistisk att lådan i övrigt är så frisk att det räcker med dessa detaljer.

Sen la jag dessutom märke till att diffbromsen i min Dana 44A bakaxel verkar ha gjort sitt.
Vid några tillfällen fick jag en tvåhjulsdriven bil som verkligen inte hade lust att ta sig framåt med mindre än att jag tog sats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-14fa01b4769e494ccde722becb52b793.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-c5e6674602843056d702df6dd515320d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-8e93995daefc0459d71700967fa9442a.jpg

Dock fick jag tipset om att byta till riktig olja i bakaxeln, så det kanske sker när lagren byts. Vem vet ^^

Det tar fortfarande i lite här och var också, i alla fall vid kurvtagning.
Bilen ska ju höjas. Någon gång...
Men det blir nog att kapa lite i stötfångaren fram för att skapa ännu lite mer frigång.

Jag har ju dessutom fortfarande kvar bekymret med att bilen går ner så lågt i varv när motorn e varm och man har en växel i, att ALL servo-verkan upphör.
Lätt irriterande i skogen kan man säga...

Just ja, AC! Jag måste fixa den förbannade ACn... Det blir ju 1000 grader varmt i en mörk bil med svart skinn-inredning 🥵
Självklart är det inte samma kompressor på en V8 som på en GC med rak-sexa, så urvalet på skrotar och dylikt har ju minskat avsevärt.
Har dock hittat rep-satser så kanske går den vägen istället! Förutom att den är otät precis överallt så fungerar den ju fortfarande 🙄

Så det finns saker kvar att åtgärda, och det finns saker som börjar kännas rätt bra!
Har hunnit lägga rätt många mil på bilen nu faktiskt och jag blir mer och mer nöjd för varje resa.

Så, det bästa till sist!

För er som inte är insatta; Denna generation Grand Cherokee ZJ (och även Cherokee XJ om jag inte missminner mig?) har ett problem. Tanken. Den sitter bakom bakaxeln. Direkt innanför stötfångaren.
Dumt. Jättedumt rent av om man blir påkörd bakifrån.
Det har resulterat i dödsolyckor i det där stora landet på andra sidan pölen.
Och när saker blir päronformade där borta så hänger stämningsansökningarna i luften.
Således togs en teknisk bulletin fram där Chrysler åtog sig att kontrollera dessa bilar.
Om det saknades dragkrok på bilen skulle en krok monteras. Om bilen hade en krok som inte var av original-sort, skulle denna bytas ut mot en originalkrok.
Detta för att ge åtminstone någon form av skydd vid en kollision bakifrån.

Denna tekniska återkallning är alltså fortfarande aktiv! Och om bilen inte är helt sönderrostad eller om det av andra orsaker inte går att montera ett drag, skall detta alltså undersökas av en aukt. återförsäljare, och åtgärdas om möjligt.

Förra hösten var jag ju till Jeep-verksta'n på orten där jag jobbar (Uppsala).
Dom skulle kolla upp om min bil behövde få en ny dragkrok monterad, couresy of Daimler-Chrysler.

Bilen togs in, dom kollade, sedan dess radiotystnad...
Jag ledsnade och tog kontakt med en betydligt mindre Jeep-verkstad på en annan ort, denna gång i Dalarna.
I fredags lämnade jag in bilen där.
1½ timme senare hämtade jag ut bilen.

Budskapet?
"Jamen då beställer vi en dragkrok då, o hojtar till när den finns hemma!"

Så svårt var det alltså!

Så inom kort kommer bilen få en sprillans ny original dragkrok monterad! big_smile
Jag är verkligen nöjd med detta, speciellt då den krok som är monterad i dagsläget, har 3st bultar som ligger mot, och gnager på plast-tanken.

Så ligger landet just nu alltså!
Så fort rep-satsen till lådan finns hemma ska jag ta hem lite mer av MPM ATF+4 olja, och riva ner lådan igen.
Jag tog ju ner det i höstas och då fanns det en del lamell-material i tråget. Ska bli spännande o se hur det ser ut nu!

Fler uppdateringar är att vända smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
blazerturbo
26 augusti · 167 Inlägg
#147

Jag har kollat igenom ditt projekt, prem är lagd och kommer följas!😃👍🏻

☆Firebird 68 408☆ ☆Firebird Esprit 77 350☆
Cuefa Kungen av dagspendlande.
27 augusti · 2 735 Inlägg
#148

blazerturbo skrev:
Jag har kollat igenom ditt projekt, prem är lagd och kommer följas!😃👍🏻

Det tackar vi för! smile

Kul att folk orkar läsa igenom tråden, det börjar bli några sidor nu... 😜

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
cars4ever
28 augusti · 809 Inlägg
#149

Visst är det några sidor men det är den typen av projekt som åtminstone jag gillar att följa smile
Så lycka till med bilen!

Cuefa Kungen av dagspendlande.
28 augusti · 2 735 Inlägg
#150

cars4ever skrev:
Visst är det några sidor men det är den typen av projekt som åtminstone jag gillar att följa smile
Så lycka till med bilen!

Tack tack för det! big_smile


Jag kom på att jag glömde visa lite fler framsteg jag har gjort med bilen.
Framsteg o framsteg förresten, lite gammal hederlig TLC snarare, men ändå.

Jag bytte ju rotor och fördelarlock, men jag tänkte att även tändstiften nog kunde vara en bra idé att få bytt.

Sagt o gjort, nya stift fyndades hem från Thorauto (23kr/st... svårslaget!) och byttes.
Såg inte likadana ut som dom stift som satt där innan, men bägge passar enligt de listor jag hittade på respektive tillverkares hemsidor.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-6cb0fde22557c20caea49f11cf1df56c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-71298f53eb077fbaaec84ff51ac6b3ce.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-4d8db9f814247ef609a34a258affdcc8.jpg

Kunde varit lättare att komma åt stiften...
passagerarsidan är väl ok.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-cf10d82bcbab1828a48366c587bdbec7.jpg

Förarsidan däremot... 🙈

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-6c31a6bf8be5e3fd4c722754fefb8791.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-cd6b43ff7fe1e2c4c072abed9205c3dc.jpg

Tändkablarna fick lite stryk men motståndet är ok i dem så jag kör vidare på dem en stund till. De är i alla fall äkta Mopar original! 👍🏼

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-8a66c2924191c932c899477151cef6c1.jpg

Tappade ju glaset till strålkastaren på förarsidan.
Beställde en begagnad strålkastare men när skroten skulle demontera den från bilen gick den i bitar, så jag fick köpa bara glaset vilket räckte väl för min del!
Blev till att limma och tvinga på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-2e34fc0a0332536acd0108e5dfb28763.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-5a3867c409c10c0db78ebed32e2997b7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-34c69eaca4acf62c06fbb449800bdba8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-0492d54d679670dbba5c83c51efe6ad4.jpg

Jag passade på att numrera stiften när jag plockade ur dem ur motorn, för att på så vis kunna se om nånting såg knas ut från en cylinder till en annan.
Tyckte stiften såg rätt bra ut, tror förbränningen funkar som den ska i samtliga åtta burkar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-e58f04068050ab9c44144256ba86ca10.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-752c4632294aebb914a76f8a1869fe89.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-6c4b616d53078009af7105ee0c7bdb31.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-6fc79a9fbfa48e3190952d0050711b6b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-aacc66eadb79bc73cf09257323e6c000.jpg

Stift nummer 7 verkar ha haft vatten runt sig, det är det stift som ser värst ut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-e312f95bc5ee846e1e15be8dee60bedd.jpg

De andra ser väldigt fina ut, men elektrodavståndet är såklart lite större än de nya stiften.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-9f329d49063c73239d501ed098f400fd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-57b529f8d12217a97a4cad8c9deb8868.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-b291d6d5dad4a7e755135d02881a52e1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-28f251d04c4bf16b9475a460ad61c64f.jpg

Rätt skönt att bli av med champinjonerna dessutom, aldrig gillat svamp-stift... 😆

När jag fyndade tändstift blev det dessutom nya bromsbelägg fram!
De som satt på bilen var tunna, spruckna och värmeskadade av att förra ägaren körde bilen 1.6 mil med HÅRT anliggande bromsar!
Beläggen bak såg finfina ut, fram var som synes en helt annan historia...

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-4d5764235bc7ec4d6c439355d27cc004.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-ce4dc38885dbea6a36c014df3bf8fead.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-f3c239d0fe3461864cf439d6c91027d6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-39d5d1bcbb83f2c3403ca22e6436da7a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-1f055f3cd022f11891052adf73bdfa29.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-19c49149099d21b3ae79bda46e9f0c42.jpg

Blev en rätt stor skillnad med nya belägg på plats!
128kr kostade de dessutom... åter igen från ThorAuto.

Dessutom fick jag motionera kolvarna i främre bromsoken och de verkar fungera bra efter min renovering 👍🏼

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-19c804e8541544933a61db3bb754f9d6.jpg

Sen var det bara att göra samma resa på andra sidan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-3cf1fbe00e764911039c1fa5a5bb27fa.jpg

Blev anliggning några kilometer innan bromsarna slet till sig mot skivorna, som för övrigt inte har en milimeter till kant, så de kan inte ha gått många mil innan jag köpte bilen.

Nu är vi nog mer eller mindre ikapp med vad jag har hunnit ställa till med hittills! smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cuefa Kungen av dagspendlande.
1 september · 2 735 Inlägg
#151

Mhmm.

Utgifterna fortsätter.

Jag har beställt saker.
Dyra saker.
Förhoppningsvis (🤞🏼) det som behövs för att få ordning på det i dagsläget största orosmomentet med min kära Heep.

Vad:

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-10e596b834239ae6a2af9e0dda61e1e5.jpg

Från: Ebukten, så U.S.A

Pris: Ca 2200kr inkl frakt och tull.

Ska bli väldigt intressant att se hur växellådan beter sig efter byte av dessa komponenter.
Om det inte hjälper blir jag lite ledsen, men o andra sidan vet jag i så fall att jag har friska komponenter att flytta till en eventuell bytes-låda.

Tanken med denna investering är dels att spara på lådan innan den exploderar, dels se till så bilen beter sig som en bil med automat SKA göra, och således få sambon att våga använda bilen lite.
Hon vill VÄLDIGT gärna låna den o köra ner till gården med, men hon törs inte så länge lådan är så dum som den är...
Så det är flera anledningar till att jag väljer att punga ut dessa stålars nu.

Wish me luck! 😬

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
stingray-ragge
1 september · 1 226 Inlägg
#152

Lycka till förhoppningsvis kommer det göra susen smile

simonfalun Mångfifflare
3 september · 229 Inlägg
#153

Som jag ser det har du i stort sett redan löst det - våga vara positiv wink

Cuefa Kungen av dagspendlande.
3 september · 2 735 Inlägg
#154

Jag är försiktigt optimistisk, i sedvanlig ordning 🙈
Paketet är i alla fall på väg genom de förenta staterna, så det närmar sig...!

Senast redigerat av Cuefa (3 september )

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cuefa Kungen av dagspendlande.
10 september · 2 735 Inlägg
#155

Det närmar sig så sakteliga!

Mitt paket är på väg till Europa, och jag väntar otåligt...
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-fa689877535ecc62a47f991bbc021ede.jpg

Senast 17e September ska grejerna finnas här, och så fort de har landat och jag har ordnat fram olja till växellådan så påbörjas Operation Here goe's nothing...

På tal om olja blev jag tipsad att det tydligen ska fungera alldeles utmärkt med OKQ8s Auto 15 i dessa lådor, detta eftersom den oljan tydligen tål högre tryck än de flesta vanliga ATF-oljor utan att börja skumma.

Så jag är även på jakt efter sån olja, får se vad jag hittar på.

Dessutom har jag fått ytterligare ett tips jag nog kommer nappa på.

En amerikansk Jeep-ägare gjorde mig uppmärksam på att de elektriska kylfläktarna från en Ford Contour passar perfekt på ZJn kylare! Då skulle jag kunna rationalisera bort höfläkten och bara installera en tempgivare som sköter till/frånslag av fläktarna.

Kul, tänkte jag. Vad fan är en Ford Contour för något då...
Jo, det visar sig vara den amerikanska versionen av Ford Mondeo!

Jamen dåså! Då finns det ju fläktar på bildelsbasen från 200kr och uppåt!
Jo jag tackar, jag! big_smile

Såhär ser det ut, om man kapar bort de bitar som sticker utanför själva ramen passar den perfekt på ZJns kylare. Grymt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-d5937f5288a74f9566b08ab8bd890ea3.jpg

Så det är också en plan som så småningom kommer förverkligas, jag hatar verkligen ljudet av den där visco-fläkten, plus att det blir så sjukt trångt med den på plats...

Så fort det händer mer så får ni reda på det här smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
vEight Baronen
10 september · 1 070 Inlägg
#156

Köp en 20l dunk på swedol smile då har du så du kan skölja lådan. Jag brukar köpa där. Dom har okq8 auto14,15 och 16. smile

Senast redigerat av vEight (10 september )

I brist på macka får man äta limpa.
Bob-Miller
10 september · 1 091 Inlägg
#157

Grejer går fort från USA,men sen kan Postnord bli inblandat då kan de ligga veckor på nån terminal,helt idiotiskt..

blazerturbo
11 september · 167 Inlägg
#158

Grymt!👍🏻

☆Firebird 68 408☆ ☆Firebird Esprit 77 350☆
Lucif3r
11 september · 386 Inlägg
#159

Postnord är pinsamma när det gäller paket utanför EU. Känns som dom låter paketen ligga i veckor på ren jävelskap hmm Och betalt ska dom jäklarna ha också(då menar jag inte moms/tull, utan deras egen "expeditionsavgift" på 75/125kr).

Mew
11 september · 1 468 Inlägg
#160

Lucif3r skrev:
Postnord är pinsamma när det gäller paket utanför EU. Känns som dom låter paketen ligga i veckor på ren jävelskap hmm Och betalt ska dom jäklarna ha också(då menar jag inte moms/tull, utan deras egen "expeditionsavgift" på 75/125kr).

Jo men du vet, om de låter paketen stå en vecka eller två i sina lokaler så har de ju gjort nåt, så då kan de ta betalt. roll

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang