Byta motor eller sälja för Skrotvärde?

drcarwe
7 augusti 2020 · 2 Inlägg

Hej!

Min VW Passat från 2012, fullutrustad med automat, panorama-tak, skinnklädsel etc krashade pga att vattenpumpen läckte in i motorn och drog med sig kamrem som medförde att motorn brakade ihop. Den hade gått ca 17.000 mil. Enligt märkesverkstad var ovan orsak till kraschen....

Enligt märkesverkstaden skulle en ny motor krävas och kosta 48 kkr, inkl allt, förutom att automaten behöver servas vid 18000-20000 mil.

Nu är frågorna till er:
1) Renovera, köpa begagnad motor via icke-auktoriserad verkstad som också får montera mm eller sälja den som den står?
2) Vad kan jag få för bilen som den står idag?
3) Någon annan hemsida än garaget.org som rekommenderas och/eller andra informationskällor? Har försöka hitta oberoende information om priser för detta kontra "skrotvärde". Jag har inte för avsikt att behålla bilen.

Med vänlig hälsning,

PS: Off-topic så hade jag bilen inne minst 3 gånger eftersom jag var tvungen att fylla på kylarvätska och bad verkstaden (inte märkesverkstad) åtgärda det. Men så hände ovan. Verkstaden vill inte ta på sig någon skuld.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
7 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

På "off topic" blir svaret, att ALDRIG köra dit igen..
Om man kommer 3 ggr med samma problem och dom inte använder" insidan" på vad problemet kan vara, så ska man inte anlita dom igen.

Senast redigerat av axxet (7 augusti 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
7 augusti 2020 · 5 791 Inlägg

Om du ändå inte tänkt behålla bilen är det bättre att sälja den som skrot och kanske få 10-20k, du skriver ju inte vilken motor det är så det är svårt att uppskatta. Men det är svårt att få tillbaka pengarna vid ett motorbyte. Köper du en begagnad motor och gör jobbet själv finns nog pengar att tjäna, men då går det en massa tid istället.

spillolja
7 augusti 2020 · 4 009 Inlägg

Det ska finna en kedja i sverige som köper begagnade bilar, men jag har ingen efarehet av denna firma: https://www.vikoperdinbil.se/  kanske kan vara värt en kontakt att höra sig för

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
panda666
7 augusti 2020 · 4 228 Inlägg

Finns både bensinare/diesel motorer på skroten från allt mellan 10-15-20k och beroende på vem du känner som kan hjälpa till att byta motorn. Tex känner ja sj min personliga favorit verkstad som ja brukar gå till i stockholm som kanske skulle byta motorn för 10 kanaske? lite osäker där men fungerande passater me liknande mil bensin/diesel ligger på ett ungerfär 60-90 på blocket så vill man ha nått för bilen så skulle det vara bra att laga innan försäljning. Vad får man annars för en som är trasig? 10-20? upp till ts att klura ut nu vad som är vettigast att göra, skulle personligen försöka hitta en prisvärd motor o stoppa in och sen sälja skiten direkt.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 augusti 2020 · 13 644 Inlägg

det är det stora problemet med den här typen av bilar där värdet knappt överstiger rep kostnaderna..  är man nöjd i övrigt är det ju bara att byta motor..  jag skulle bara köpa en motor och kasta i den själv.. väldigt lättmekade bilar inga konstigheter. 

vanliga motorer så det bör inte vara svårt att hitta en fungerande...   förutsatt att det inte är en 1.8tfsi eller 2.0tfsi.. men det har väll kedja båda 2..så antar att det är en 1.6tdi eller 2.0tdi

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
simlar
7 augusti 2020 · 5 508 Inlägg

Borde räcka med att bara byta topp så länge någon ventil inte gått av och slagit sönder kolvar och cylinderväggar.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
jaka54
7 augusti 2020 · 5 656 Inlägg

Hej!
Jag skulle börja med att ta av toppen och kolla vad som är trasigt.
Som Simlar säger ovan så kollar du så inte ventiler slagit i kolvarna , och har de gjort det och böjt sig så titta på kolvarnas ovansidor. Finns det inga större märken där efter ventiltallrikarna så byter du antigen till ny topp eller byter bara ventilerna.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
7 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

Ja, nu har vi verkligen rört till det för trådstartarn..
Förmodligen står han nu som en åsna mellan 3 höstackar och vet inte vad han ska välja..
Jag sticker fram den skånska "snudan" och påstår att det är "plånkan " som får bestämma..
Men ska han inte behålla skräpet så är det väl bara till att göra sig av med den och slippa lägga ut 50 långshjalar eller en massa självpåtaget jobb..roll

Senast redigerat av axxet (7 augusti 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
drcarwe
8 augusti 2020 · 2 Inlägg

Hej. Tack för alla svar! Jag har varken tid, kunskap, utrymme eller verktyg för att göra arbetet själv tyvärr. Ännu. Så antingen sälja den som den står eller be "Nisse på hörnet" att göra det. Därav min fråga, då delarna för en skrot borde vara värt en del mer, eller om ngn vill köpa och själv renovera.... Å andra sidan kan jag hitta ngn som gör jobbet rel billigt så kan jag kanske räkna hem det? Kan ju alltid ha den som extrabil och dessutom dragkrok... Dags att köpa ngt roligt!

torsen
8 augusti 2020 · 7 189 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Om du ändå inte tänkt behålla bilen är det bättre att sälja den som skrot och kanske få 10-20k, du skriver ju inte vilken motor det är så det är svårt att uppskatta. Men det är svårt att få tillbaka pengarna vid ett motorbyte. Köper du en begagnad motor och gör jobbet själv finns nog pengar att tjäna, men då går det en massa tid istället.

Resonerar som och håller med Utmarks-Loke.
Du får aldrig tillbaka pengarna om du funderar på att byta motor och sedan sälja.
Mycket bättre att sälja som renoveringsobjekt.
Är du "kär" i bilen och VILL BEHÅLLA = lämna in och låt byta motor.
Annars - sälj och se det här med VAG-bilen som en läxa och köp en japanare i stället så får du sova gott.

panda666
8 augusti 2020 · 4 228 Inlägg

torsen skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Om du ändå inte tänkt behålla bilen är det bättre att sälja den som skrot och kanske få 10-20k, du skriver ju inte vilken motor det är så det är svårt att uppskatta. Men det är svårt att få tillbaka pengarna vid ett motorbyte. Köper du en begagnad motor och gör jobbet själv finns nog pengar att tjäna, men då går det en massa tid istället.

Resonerar som och håller med Utmarks-Loke.
Du får aldrig tillbaka pengarna om du funderar på att byta motor och sedan sälja.
Mycket bättre att sälja som renoveringsobjekt.
Är du "kär" i bilen och VILL BEHÅLLA = lämna in och låt byta motor.
Annars - sälj och se det här med VAG-bilen som en läxa och köp en japanare i stället så får du sova gott.

Hittar hen motor och verkstad  som kan göra det billigt så kan hen komma upp i priserna som dom säljs på via blocket eller kvd om bilen är allmänt i fint skick så slipper hen få 10-20 max för bilen om ens det. Jävligt svårt att få nått sålt utan motor, annars kommer hen upp till kanske 60-70 beroende på resten av skicket på bilen. Blir endå bättre betalt om hen fixar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang