Opel Astra -05. Kontrollampa för motorel. Lyser. Ingen felkod.

Elaola
9 augusti 2020 · 3 Inlägg

Hejsan,
Är novis på bilar och även här i forumet så ber om ursäkt på förhand om jag missplacerat denna fråga.

Har en Opel Astra 05 där kontrollampan för motorelektronik lyser konstant under körning. Jag får inte fram någon felkod och bilen rullar fint tycker jag. Har försökt att rensa med obd men lampan fortsätter att lysa.

Nån som haft liknande problem eller har någon idé om vad jag kan testa att göra innan jag lämnar in på verkstad?
Som jag nämnde tidigare är jag novis på bilar (men lär mig gärna) så kommer ej ge mig in på några allt för avancerade ingrepp själv.

Bifogar en bild på hur det ser ut. Symbolen jag syftar på är den gula till vänster på instrumentbrädan med en bil och en skiftnyckel.

Allt gott.
https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236762/236762-0f1713e8e4d312bf75aba2aaac8f3bca.jpg

Utmarks-Loke
9 augusti 2020 · 5 813 Inlägg

Den där varningslampan tror jag betyder att det är dags för service. Efter att du bytt olja och grejer skall den gå att släcka.

Utmarks-Loke
9 augusti 2020 · 5 813 Inlägg
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 augusti 2020 · 17 380 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Prova detta:

https://www.youtube.com/watch?v=KkgZT6nEFUc

Intressant. Ungefär som när jag pysslar med hybridbilar och gör vissa saker så sätts bilen i serviceläge.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Elaola
9 augusti 2020 · 3 Inlägg

Tack för svar Utmarks-Loke och Hybrid.

Trodde samma som ni först men när jag läser i instruktionsboken står det att denna symbol betyder att det är något fel på motorelektroniken. Om det är en symbol där skiftnyckeln ligger horisontellt i en bil verkar det betyda det du beskriver.

Har även provat knepet som länkades till varpå jag får upp ECN 000000. Symbolen vägrar dock försvinna...

Senast redigerat av Elaola (9 augusti 2020)

Presidento Of World
9 augusti 2020 · 3 306 Inlägg

Sota ur den några gånger dvs kör på högvarv så kanske den försvinner. Har funkat på mina (om det är en 1.6 förstås) annars kör till den inte går bra längre eller leta upp en som har en opcom/Opel dator finns garanterat någon felkod då som universal datorer inte hittar. Mvh

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Elaola
9 augusti 2020 · 3 Inlägg

Tack Presidento, ska prova sota ur den. Det är en 1,6 jag har med. Tycker den går så bra så har inte känt mig särskilt orolig men jag har fattat det som att den inte klarar besiktningen med denna lampan tänd vilket gör att jag känner att jag måste ta itu med problemet. Tack för hjälpen än en gång.

Osteals
16 december 2021 · 1 Inlägg

Jag har samma ”fel” periodvis. Det beror på hur nyckeln sätts i låset.  Har också prövat också att göra rent i nyckelskårorna med sprit. Försvann. Åter ibland ingen oro.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang