Konvertera 6 Volt till 12

Stephew
19 mars 2006 · 2 Inlägg

Har en gammal PV 444 6 volt, som jag vill konvertera till 12 Volt. Startmotorn lär tydligen tåla att köras med 12 volt, men vad ska jag göra i övrigt ?
Vad jag definitivt vet att jag måste byta är: Batteri, generator, tändspole, lampor till fram och bakljus, blinkers och bromsljus, innerbelysning ...
Hur gör man med instrumentbelysning ? Går det att sätta någon liten spänningsstabilisator/regulator från Clas Olsson t.ex. på matarledningen och på så sätt kunna behålla instrumenteringen intakt ? Finns det någon sådan för 6 volt ?
Behöver jag byta alla reläer lr tål de 12 volt ? Konding på tändfördelaren ? Signalhorn ? Nåt mer ?
Tacksam för tips. Gärna erfarenheter från någon som utfört denna typ av konvertering.
// Stephew

Whiplash1966 Vilket tjafsande ! ! !
19 mars 2006 · 78 Inlägg

Enklast är att plocka reläer mm från en 12voltare är inte så många på en PV.Instumenten kanske nån annan har nåt bra svar på för du har ju dom snyggare instrumenten så jag förstår du vill behålla dom.På bubblan plockade jag över allt från en 12 voltare utom startmotorn där har jag kvar 6voltarn.

Every day of my life I`m forced to add another name to the list off people who piss me off !!!!
Phaetoon
19 mars 2006 · 8 156 Inlägg

Jag har nog vad du söker:
http://sw-em.com/Vintage_Volvo_6V_to12V_conversion.htm
Jag hade kunnat ge dig mer info, men mitt PV-arkiv på ~20GB försvann när min dator totalhavererade.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Stephew
20 mars 2006 · 2 Inlägg

Kanon !!! Tack, nu blir det till att läsa på inför uppgraderingen !
<Phaetoon> Vad hade du som försvann i datakraschen ? Finns det något som du efterlyser, kanske jag lr nån annan här kan ge dig några bidrag från våra arkiv ?

IIHenkeII
9 augusti 2020 · 129 Inlägg

Stjäl denna tråden lite, om man skulle utföra denna konvertering skulle det isåfall sänka värdet eller höja värdet?

Mew
9 augusti 2020 · 2 152 Inlägg

IIHenkeII skrev:
Stjäl denna tråden lite, om man skulle utföra denna konvertering skulle det isåfall sänka värdet eller höja värdet?

Beror på. Oftast spelar det ingen roll, 12v är ju mycket mer praktiskt och många föredrar väl det, men är bilen en 100% orörd originalbil i övrigt så hade jag behållit 6v-systemet. Är bilen renoverad eller modifierad på annat sätt så lär det inte påverka priset nämnvärt. Men i slutändan är det ju din bil, så gör det som du vill. smile

caromania Forummoderator
9 augusti 2020 · 9 296 Inlägg

En konvertering från 6 till 12 volt gör ju bilen mer användbar och sparar man alla delar så är det lätt att återställa. För ja, värdet sänks i teorin på en originalbil.

Jag har själv konverterat min 30talare till 12v av just anledningen att allt fungerar så mycket bättre. Den är dessutom betydligt mer lättstartad eftersom startmotorn snurrar på lite snabbare.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
10 augusti 2020 · 7 202 Inlägg

caromania skrev:
En konvertering från 6 till 12 volt gör ju bilen mer användbar och sparar man alla delar så är det lätt att återställa. För ja, värdet sänks i teorin på en originalbil.

Jag har själv konverterat min 30talare till 12v av just anledningen att allt fungerar så mycket bättre. Den är dessutom betydligt mer lättstartad eftersom startmotorn snurrar på lite snabbare.

Har samma erfarenhet efter att ha konverterat några bilar från 6 till 12 volt = betydligt mer lättstartade.
Har även monterat 6-volt startmotorer i 12-volt bilar.
Inte ovanligt att man gjorde så förr.
D v s en 6-voltare vintertid.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang