SKP Däck & Fälg - Erfarenheter?

sandreas
9 augusti 2020 · 4 Inlägg

Hej!

På jakt efter nya fälgar (samt dubbdäck) och hittade den här säljaren (butik) på blocket hemmahörande i Uppsala https://www.blocket.se/annons/uppsala/v … 0/91098660

Priserna verkar ju ruggigt bra för att vara helt nya prylar jämfört med att köpa från verkstad. Någon som har erfarenhet med den här säljaren?

Däck & Fälg ska vara till en S90 -18.

/Andreas

Senast redigerat av sandreas (9 augusti 2020)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
9 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

Tycker ditt inlägg liknar mer en annons..
13000 för däck med fälj låter inte ruggigt bra..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
sandreas
9 augusti 2020 · 4 Inlägg

axxet skrev:
Tycker ditt inlägg liknar mer en annons..
13000 för däck med fälj låter inte ruggigt bra..

Verkligen inte meningen, får ursäkta min formulering i så fall. Jag jämför med pris jag fått från Bilbolaget/Bilia på originalfälg + däck vilket ligger närmare 30k. Självklart är det väl inget kap kanske om man jämför med beg. marknaden men detta verkar vara nya uppsättningar, de flesta iaf från vad jag kan se.

Vet du någon annanstans man kan köpa nya däck med Volvo originalfälg för mindre så är jag tacksam för tips!

Mack Forum- och sitemoderator
9 augusti 2020 · 26 113 Inlägg

Hittar inte SKP Däck & Fälg på, såsom angiven adress i annonsen; "Åkaregatan 5 i Uppsala".
Däremot SK Production, som verkar hålla på med däck och dylikt?

Någonting osar unket här. Vet inte vad, men något.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
sandreas
9 augusti 2020 · 4 Inlägg

Mack skrev:
Hittar inte SKP Däck & Fälg på, såsom angiven adress i annonsen; "Åkaregatan 5 i Uppsala".
Däremot SK Production, som verkar hålla på med däck och dylikt?

Någonting osar unket här. Vet inte vad, men något.

Verkar vara samma företag så vitt jag kan se, men ja kändes lite skumt vilket var anledningen till tråden.
https://goo.gl/maps/w9s7mmnw6mbUEHeLA

Utmarks-Loke
9 augusti 2020 · 5 813 Inlägg

Ägaren finns ju inte på Lexbase i alla fall så det är alltid något.

Christian S
10 augusti 2020 · 4 815 Inlägg

sandreas skrev:

axxet skrev:
Tycker ditt inlägg liknar mer en annons..
13000 för däck med fälj låter inte ruggigt bra..

Verkligen inte meningen, får ursäkta min formulering i så fall. Jag jämför med pris jag fått från Bilbolaget/Bilia på originalfälg + däck vilket ligger närmare 30k. Självklart är det väl inget kap kanske om man jämför med beg. marknaden men detta verkar vara nya uppsättningar, de flesta iaf från vad jag kan se.

Vet du någon annanstans man kan köpa nya däck med Volvo originalfälg för mindre så är jag tacksam för tips!

jag kan tipsa om lidbil https://www.blocket.se/annonser/hela_sv … p;q=lidbil det är en Volvo återförsäljare i Lidköping.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
10 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

Och jag som kör med rostiga plåtfäljar med gamla utslitna vinterdäck..sad
Men som ni kan se på mitt fotoalbum så har jag dolt eländet med fräsiga plasthjulsidor från Biltema!
ALDRIG ,att jag skulle köpa sånadär lyxfäljar för ÖVER 10k till min gamla bil..
Vad ska man med det till när man bara kör från A till B..?

Senast redigerat av axxet (10 augusti 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
10 augusti 2020 · 5 813 Inlägg

axxet skrev:
Och jag som kör med rostiga plåtfäljar med gamla utslitna vinterdäck..sad
Men som ni kan se på mitt fotoalbum så har jag dolt eländet med fräsiga plasthjulsidor från Biltema!
ALDRIG ,att jag skulle köpa sånadär lyxfäljar för ÖVER 10k till min gamla bil..
Vad ska man med det till när man bara kör från A till B..?

På en tidigare bil jag hade så var plåtfälgarna så rostiga så däcket inte kunde hålla tätt mot fälgkanten. Så du är inte värst.

Svenska_bil
10 augusti 2020 · 218 Inlägg

axxet skrev:
Och jag som kör med rostiga plåtfäljar med gamla utslitna vinterdäck..sad
Men som ni kan se på mitt fotoalbum så har jag dolt eländet med fräsiga plasthjulsidor från Biltema!
ALDRIG ,att jag skulle köpa sånadär lyxfäljar för ÖVER 10k till min gamla bil..
Vad ska man med det till när man bara kör från A till B..?

Känner du dig tvingad att köpa fälgar/däck för den summan eller vad vill du få fram?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
10 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

Svenska_bil skrev:
Känner du dig tvingad att köpa fälgar/däck för den summan eller vad vill du få fram?

Du har varit ofin mot mig tidigare, så jag besvarar inte din fråga..sad

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
-Akerfeldt-
11 augusti 2020 · 2 638 Inlägg

axxet skrev:
Och jag som kör med rostiga plåtfäljar med gamla utslitna vinterdäck..sad
Men som ni kan se på mitt fotoalbum så har jag dolt eländet med fräsiga plasthjulsidor från Biltema!
ALDRIG ,att jag skulle köpa sånadär lyxfäljar för ÖVER 10k till min gamla bil..
Vad ska man med det till när man bara kör från A till B..?

Vad man väljer för fälgar/däck har ju rätt stor betydelse beroende på vad för bil man har, du jämför en Corolla för 10k med en s90 för 300k. Lite osäker på vad du vill komma med den informationen du delar bara, förklara gärna vidare hmm

För att återgå till tråden, jag hade hållit koll på blocket, marketplace och diverse köp/sälj sidor på FB, många privatpersoner som lägger ut sjyssta fälgar/däck nu inför vintersäsongen 😊

torsen
11 augusti 2020 · 7 198 Inlägg

sandreas skrev:
Hej!

På jakt efter nya fälgar (samt dubbdäck) och hittade den här säljaren (butik) på blocket hemmahörande i Uppsala https://www.blocket.se/annons/uppsala/v … 0/91098660

Priserna verkar ju ruggigt bra för att vara helt nya prylar jämfört med att köpa från verkstad. Någon som har erfarenhet med den här säljaren?

Däck & Fälg ska vara till en S90 -18.

/Andreas

Din uppfattning om "ruggigt bra priser" stämmer inte med min uppfattning om "hyggliga priser".
Förstår att du inte varit inne på dackonline.se
Förutom att du får ett enormt urval, så är däcken prisbilliga och alltid färska.
Alltid förmånlig omläggning av däcken på befintliga fälgar om du anlitar deras kontrakterade gummiverkstäder.
Jag kommer aldrig någonsin mer att köpa däck från någon annan än dackonline.se
Svensktalande, trevlig och tillmötesgående personal.

Tänk om - tänk rätt - när du köper däck.

För några år sedan köpte en granne, vad han trodde, nya däck från Volvo/Bilia.
Visade sig att däcken var över 3(tre) år gamla, men obegagnade.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
11 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

-Akerfeldt- skrev:
Vad man väljer för fälgar/däck har ju rätt stor betydelse beroende på vad för bil man har, du jämför en Corolla för 10k med en s90 för 300k. Lite osäker på vad du vill komma med den informationen du delar bara, förklara gärna vidare

Du slog faktiskt huvudet på spiken i din första mening !
Man köper inte dyrt till en gammal häck..

Senast redigerat av axxet (11 augusti 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
-Akerfeldt-
11 augusti 2020 · 2 638 Inlägg

axxet skrev:

-Akerfeldt- skrev:
Vad man väljer för fälgar/däck har ju rätt stor betydelse beroende på vad för bil man har, du jämför en Corolla för 10k med en s90 för 300k. Lite osäker på vad du vill komma med den informationen du delar bara, förklara gärna vidare

Du slog faktiskt huvudet på spiken i din första mening !
Man köper inte dyrt till en gammal häck..

Men nu är det ju ingen gammal häck trådskaparen har. Och eftersom du inte svarar på min fråga får jag väl bara anta att du bara ville berätta för alla här vad du rullar med hmm Rätt orelevant men ändå intressant hur man resonerar smile

torsen
12 augusti 2020 · 7 198 Inlägg

axxet skrev:

-Akerfeldt- skrev:
Vad man väljer för fälgar/däck har ju rätt stor betydelse beroende på vad för bil man har, du jämför en Corolla för 10k med en s90 för 300k. Lite osäker på vad du vill komma med den informationen du delar bara, förklara gärna vidare

Du slog faktiskt huvudet på spiken i din första mening !
Man köper inte dyrt till en gammal häck..

Så du menar att säkerheten har mindre betydelse för den lite äldre och mindre värda "andrabilen" som bara används för att skjutsa och hämta barnen till och från skolan/förskolan?

Det är väl snarare så att den äldre och lite mindre värda bilen, som kanske saknar krockzoner, krockkuddar,  ABS och ESP m m, BORDE ha de bästa däcken för att kompensera för "teknikbortfallet".

I dag tycker jag att de som anser sig vara kunniga på bilar och bilkörning även håller sig á jour med vad som massmedia i allmänhet, och de ledande bil-/motortidningarna i synnerhet, informerar angående bildäck och utfallet vi framförande under olika situationer på varierande underlag.
Läs tester som visar skillnader i väghållning vid bromsning och s k älgtest med olika däck.

De som behöver bästa väghållning, polisen, monterar alltid de bästa premiumdäcken och tillåter aldrig att ett däcks mönsterdjup understiger 4 mm - snarare kasseras däcken en bra bit innan den gränsen.

Vet jag som tidigare varit delaktig i polisens fordon, utrustning och löpande tillsyn.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
12 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

JA grabbar..
Den som sitter bakom ratten väljer själv och kör med omdöme får jag hoppas..
Kör man omdömeslöst t ex så hjälper inga BRA däck..
Jag ser dagligen hur det körs av såna förare med BRA däck..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Svenska_bil
12 augusti 2020 · 218 Inlägg

torsen skrev:

sandreas skrev:
Hej!

På jakt efter nya fälgar (samt dubbdäck) och hittade den här säljaren (butik) på blocket hemmahörande i Uppsala https://www.blocket.se/annons/uppsala/v … 0/91098660

Priserna verkar ju ruggigt bra för att vara helt nya prylar jämfört med att köpa från verkstad. Någon som har erfarenhet med den här säljaren?

Däck & Fälg ska vara till en S90 -18.

/Andreas

Din uppfattning om "ruggigt bra priser" stämmer inte med min uppfattning om "hyggliga priser".
Förstår att du inte varit inne på dackonline.se
Förutom att du får ett enormt urval, så är däcken prisbilliga och alltid färska.
Alltid förmånlig omläggning av däcken på befintliga fälgar om du anlitar deras kontrakterade gummiverkstäder.
Jag kommer aldrig någonsin mer att köpa däck från någon annan än dackonline.se
Svensktalande, trevlig och tillmötesgående personal.

Tänk om - tänk rätt - när du köper däck.

För några år sedan köpte en granne, vad han trodde, nya däck från Volvo/Bilia.
Visade sig att däcken var över 3(tre) år gamla, men obegagnade.

Att däcken är tre år gamla har ingen betydelse så länge dom förvarats rätt och det är väl just på den punkten det kan brista och också därför man önskar däck tillverkade närmare i tid.
Har aldrig ringt dackonline (Delticom) så har ingen koll på deras kundtjänst, dock positivt förvånad över att dom har svensktalande kundservicemedarbetare.

Däcken är som du skriver väldigt prispressade och det lönar sig att jämföra.

Senast redigerat av Svenska_bil (12 augusti 2020)

sandreas
12 augusti 2020 · 4 Inlägg

Christian S skrev:
jag kan tipsa om lidbil https://www.blocket.se/annonser/hela_sv … p;q=lidbil det är en Volvo återförsäljare i Lidköping.

Tack för tipset, håller lite utkik där.

torsen skrev:
Din uppfattning om "ruggigt bra priser" stämmer inte med min uppfattning om "hyggliga priser".
Förstår att du inte varit inne på dackonline.se
Förutom att du får ett enormt urval, så är däcken prisbilliga och alltid färska.
Alltid förmånlig omläggning av däcken på befintliga fälgar om du anlitar deras kontrakterade gummiverkstäder.
Jag kommer aldrig någonsin mer att köpa däck från någon annan än dackonline.se
Svensktalande, trevlig och tillmötesgående personal.

Tänk om - tänk rätt - när du köper däck.

För några år sedan köpte en granne, vad han trodde, nya däck från Volvo/Bilia.
Visade sig att däcken var över 3(tre) år gamla, men obegagnade.

Nu är inte huvudsaken vart jag köper däcken, det kan jag absolut göra via t ex dackonline. Först behöver jag dock ett set fälgar som ska vara volvo original, vilket man inte hittar på dackonline.

torsen
12 augusti 2020 · 7 198 Inlägg

axxet skrev:
JA grabbar..
Den som sitter bakom ratten väljer själv och kör med omdöme får jag hoppas..
Kör man omdömeslöst t ex så hjälper inga BRA däck..
Jag ser dagligen hur det körs av såna förare med BRA däck..

Du har helt rätt och jag håller till fullo med dig.

Men -  bromssträckan på våt asfalt  kan vara 2 - 3 billängder större med ett lågprisdäck från Kina jämfört med ett kvalitetsdäck från t ex Michelin eller Continental vid motorvägsfart.
Enligt tester i bl a Vi Bilägare m fl biltidningar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang