Min Pontiac Firebird Esprit `77 Renovera lite och ett roligt projekt.

Min plan med bilen är: Den ska få en Formula huv och möjlighet att få ha kvar originalutseende av Esprit. Ingen ankstjärt på den som det brukar sitta på Trans am. Ska inte trimma den men men vet aldrig vad som händer under ett projekt! ;) Jag ska renovera den lite också,
  • 24 Följare
  • 9 065 Visningar
  • Uppdaterades senast 11 augusti
Cuefa Kungen av dagspendlande.
24 juli · 2 721 Inlägg
#61

Jäääklar så bra det passade med de fälgarna på den bilen! big_smile
Grymt snyggt smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
blazerturbo
25 juli · 164 Inlägg
#62

Tack alla för responsen här!big_smile big_smile

Första gång tvättat bilen i Sverige idag.
Jag har tagit borta den blå skyddvaxen på texten på däcken. Med bara varmt vatten och en svamp.
Det var inte lätt. 
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-2665ff6b3bc3a5013e8d6bcb5a955a22.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-0ee78e07fd6c6bebb89b1bc4d48de1af.jpg



Jag för stort sugen på att köra en sväng medan det är fint väder ute.
Den gick  bättre och bättre.
Jag blev imponerad  över hur är bilen.. efter har stått i 4år  i Kaliforinen usa.
Den är rätt pigg med den nyrenoverade lådan och speciellt  med shiftkit!
Den har tillräckligt med muskler i bilen.

Det finns lite att göra kring bakre delen.
Det får vänta med det.
Jag måste ta fokus på min firebird 68. För sugen på att få klar 68:an.

☆Firebird 68 408☆ ☆Firebird Esprit 77 350☆
Bob-Miller
26 juli · 1 091 Inlägg
#63

Mkt snygg bil,,o va fint me all sten på parkering io garge väggen..

blazerturbo
26 juli · 164 Inlägg
#64

Bob-Miller skrev:
Mkt snygg bil,,o va fint me all sten på parkering io garge väggen..

Tackar. smile

☆Firebird 68 408☆ ☆Firebird Esprit 77 350☆
Cuefa Kungen av dagspendlande.
27 juli · 2 721 Inlägg
#65

Ouff!

Ja den ser ruskigt fin ut faktiskt smile
Blev kanonbra med de hjulen på, perfekt stuk smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
blazerturbo
31 juli · 164 Inlägg
#66

Dagens uppdatering om polering!

Nästan klar med poleringen.
Det har varit jobbiga två-tre dagar, jag har haft fokus på polering på bilen.
Flera steg med olika medel.
Jag har våtslipat med papper 2000 nästan överallt på bilen.
Jag har polerat med rubbing för att få bort rester av ”repor” från våtslipandet och andra repor.
Vilket resultat det blev, blank svart lack!
Tyvärr finns gamla rester av fågels**t kvar som är bränd i lacken..
Det är inte så konstigt, den var inte välskött av den förra ägaren i Usa
Bara sista steget är kvar nu; att vaxa den.https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-fe0540d1ba440636353fb0a9189aed67.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-d6dcda5d25a87e6047ad41d26b7002c2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-c99750d0c32d8601db28ca66a2bb87aa.jpg


Jag har börjat köra mycket med bilen nu.
Det är en grym bil helt enkelt.
Jag tycker bilen är underbar att köra och bara njuter i nutid.

Det är mycket stor skillnad på när jag ägde min gamla Blazer. Det var inte någon trevlig upplevelse att köra den..

Jag har bestämt mig för att den svarta bilen ska döpas till Leona.
Även min firebird 1968 blir döpt, till Aurora.  
Det har jag aldrig gjort förut.. döpt en bil. Det är ju mest båtar som brukar döpas.
Jag tänkte varför inte?  Det går ju att döpa bilar också.

☆Firebird 68 408☆ ☆Firebird Esprit 77 350☆
Mack Forum- och sitemoderator
31 juli · 24 896 Inlägg
#67

Med tanke på åldern så får man ändå säga att den har en riktigt trevlig lack fortfarande.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Budbilschaufför och Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
blazerturbo
7 augusti · 164 Inlägg
#68

Dagens uppdatering!


Mycket körning med bilen och inga problem heller.
Den går bättre än jag hade trott:)
Jag har bytt bakre stötdämpare.
Gamla var sopslut och läckte ut lite.
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-eb118cebfefbba70169a31bae4aaf721.jpg

Jag har sätt dit originalemblem på bakluckan, den är helt ny (NOS) ca 45år gammal.https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-6db455a968a56799475a991eda716728.jpg


Jag har dessutom köpt en smidig maskin.
Det är en Milwaukee mutterdragare.
Endast  1,1kg med batteri
Jag är imponerad att den har hela 339 vridmoment.
Den är jättebra och lätt använda.
Jag har gammal mecca mutterdragare med sladd ifrån jula.
Den är tung och funkar bra.  Den använder jag mest till rostiga muttrar eller något som är tungt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-cc8ce1fe891e19d5c907d8951dd9db54.jpg


Jag har en "storleverans" på G till min firebird 68:a.
Det ska bli spännande. Jag har väntat granska länge på den leveransen!
Det kanske dyker upp på min andra tråd om 68:an och bilder.

☆Firebird 68 408☆ ☆Firebird Esprit 77 350☆
blazerturbo
8 augusti · 164 Inlägg
#69

Dagens uppdatering!

Första gången jag kört i mörkret big_smile
Jag blev imponerad att ljusbilden ifrån lamporna,  i instrumentpanelen funkar allt och lyser.
Inga fel och till och med tutan fungerar.
Bilen är riktigt pigg och snabb trots den har endast 170hk..
https://www1.garaget.org/gallery/images/212/211044/211044-8c686ea05649faef26178989be87d498.jpg

☆Firebird 68 408☆ ☆Firebird Esprit 77 350☆
stingray-ragge
9 augusti · 1 224 Inlägg
#70

Skönt att du kan sommar ☀️ njuta av bilen och allt fungerar 😀
Kul att du hittat ett NOS emblem, sådana detaljer gör mycket 👍

Mack Forum- och sitemoderator
9 augusti · 24 896 Inlägg
#71

Riktigt härligt emblem du funnit!
Så tidslösa dessutom. Funkar nu också.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Budbilschaufför och Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Cuefa Kungen av dagspendlande.
9 augusti · 2 721 Inlägg
#72

blazerturbo skrev:
Dagens uppdatering!

Första gången jag kört i mörkret big_smile
Jag blev imponerad att ljusbilden ifrån lamporna,  i instrumentpanelen funkar allt och lyser.
Inga fel och till och med tutan fungerar.
Bilen är riktigt pigg och snabb trots den har endast 170hk..
https://www1.garaget.org/gallery/images … 87d498.jpg

Vridet från en V8 ger ett skönt sug när man trampar på lite smile
Har ju "bara" 5.2L i Cherokee'n men den drar iväg riktigt bra när man ger den lite gas.

Ser riktigt fin ut, bilen!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
blazerturbo
10 augusti · 164 Inlägg
#73

stingray-ragge skrev:
Skönt att du kan sommar ☀️ njuta av bilen och allt fungerar 😀
Kul att du hittat ett NOS emblem, sådana detaljer gör mycket 👍

Tackar! 
Jag ramla dem på tradera och såg att det fanns två sådana emblem och jag köpte dem big_smile
Och med 3M klistertejp bakifrån som original ifrån GM.
Inget tappat hittills och det visar på bra kvalitet big_smile

☆Firebird 68 408☆ ☆Firebird Esprit 77 350☆
blazerturbo
10 augusti · 164 Inlägg
#74

Mack skrev:
Riktigt härligt emblem du funnit!
Så tidslösa dessutom. Funkar nu också.

Tack så mycket!
Ja, det är otroligt fint emblem. Men tyvärr svårfunna och kan inte hitta i fint skick.
Jag hade tur att dem var helt nya.

☆Firebird 68 408☆ ☆Firebird Esprit 77 350☆
blazerturbo
10 augusti · 164 Inlägg
#75

Cuefa skrev:
Vridet från en V8 ger ett skönt sug när man trampar på lite smile
Har ju "bara" 5.2L i Cherokee'n men den drar iväg riktigt bra när man ger den lite gas.

Ser riktigt fin ut, bilen!

Ja, V8:or är grymmma!!
Spelar ingen roll hur mycket cylindervolym det är i blocket.
För mig har det ingen betydelse vilket block som är störst eller liten.
Min firebird -68 har en BB 6,7L men jag vill hellre ha en Pontiac 400 som är min dröm.
De är så svårfunna men en dag ramla jag kanske över ett 400 block big_smile
Viktigast att kunna köra och njuta på vägen.
Den har verkligen dragkraft och ett härlig ljud.. Tyvärr jag kan inte höra den.

☆Firebird 68 408☆ ☆Firebird Esprit 77 350☆
Cuefa Kungen av dagspendlande.
11 augusti · 2 721 Inlägg
#76

blazerturbo skrev:

Cuefa skrev:
Vridet från en V8 ger ett skönt sug när man trampar på lite smile
Har ju "bara" 5.2L i Cherokee'n men den drar iväg riktigt bra när man ger den lite gas.

Ser riktigt fin ut, bilen!

Ja, V8:or är grymmma!!
Spelar ingen roll hur mycket cylindervolym det är i blocket.
För mig har det ingen betydelse vilket block som är störst eller liten.
Min firebird -68 har en BB 6,7L men jag vill hellre ha en Pontiac 400 som är min dröm.
De är så svårfunna men en dag ramla jag kanske över ett 400 block big_smile
Viktigast att kunna köra och njuta på vägen.
Den har verkligen dragkraft och ett härlig ljud.. Tyvärr jag kan inte höra den.

Jag förstår dig!
Svågern har ju en 400 i sin Catalina -67. Första året för den snurran.
Det är "bara" en 2-portare som är helt original förutom avgassystemet, men åååh vilken underbar bil att köra och lyssna på... big_smile
Han hade en -70 Buick Electra 225 innan, med 455cui under huven, den lät (och gick!) inte alls lika bra som Catalinan 🙈

Så håll drömmen vid liv! Förr eller senare snubblar du över en 400-motor som bara stått o väntat på just Dig wink

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
blazerturbo
11 augusti · 164 Inlägg
#77

Cuefa skrev:
Jag förstår dig!
Svågern har ju en 400 i sin Catalina -67. Första året för den snurran.
Det är "bara" en 2-portare som är helt original förutom avgassystemet, men åååh vilken underbar bil att köra och lyssna på... big_smile
Han hade en -70 Buick Electra 225 innan, med 455cui under huven, den lät (och gick!) inte alls lika bra som Catalinan 🙈

Så håll drömmen vid liv! Förr eller senare snubblar du över en 400-motor som bara stått o väntat på just Dig wink

Japp! Alla är olika och har olika motorpersonligheter. big_smile
Pontiac 400 svagaste punkt är vevstake, över 6000 varv då blir problem. Efter att flera 400  motorer gått sönder och så är marknaden "dammsugen" på det som finns.

Det fanns en motor som kallades "super duty" 455 och hade starkare vevstake.
Den fanns i trans am endast 1973-1974.. de är svindyra.
Min allra största drömt är att ha en pontiac motor Ram Air II eller Ram Air IV 400..
Men även de är svårfunna och svindyra.

☆Firebird 68 408☆ ☆Firebird Esprit 77 350☆
Cuefa Kungen av dagspendlande.
11 augusti · 2 721 Inlägg
#78

blazerturbo skrev:

Cuefa skrev:
Jag förstår dig!
Svågern har ju en 400 i sin Catalina -67. Första året för den snurran.
Det är "bara" en 2-portare som är helt original förutom avgassystemet, men åååh vilken underbar bil att köra och lyssna på... big_smile
Han hade en -70 Buick Electra 225 innan, med 455cui under huven, den lät (och gick!) inte alls lika bra som Catalinan 🙈

Så håll drömmen vid liv! Förr eller senare snubblar du över en 400-motor som bara stått o väntat på just Dig wink

Japp! Alla är olika och har olika motorpersonligheter. big_smile
Pontiac 400 svagaste punkt är vevstake, över 6000 varv då blir problem. Efter att flera 400  motorer gått sönder och så är marknaden "dammsugen" på det som finns.

Det fanns en motor som kallades "super duty" 455 och hade starkare vevstake.
Den fanns i trans am endast 1973-1974.. de är svindyra.
Min allra största drömt är att ha en pontiac motor Ram Air II eller Ram Air IV 400..
Men även de är svårfunna och svindyra.

Just ja! De 455orna var ju blueprintade och riktigt vassa 😋
En Big Block ska inte varva så mycket ändå wink
Det finns effekt så det räcker och blir över tongue

Ja Ram Air, då börjar det kosta...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mack Forum- och sitemoderator
11 augusti · 24 896 Inlägg
#79

Tal om motorer och Pontiac..
En långväga släkting till mig ägde en gång i tiden en Pontiac Trans Am.
Vi snackar 77:a eller 78, med den kända fronten och hela faderullan.
Men han sålde den..och varför gjorde han detta?
För han tyckte av någon outgrundlig anledning inte om V8:an när den stod på tomgången!

Som sagt..väääldigt avlägsen släkting..och i min värld är han inte ens släkt..

Ursäkta offtopic..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Budbilschaufför och Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
blazerturbo
11 augusti · 164 Inlägg
#80

Mack skrev:
Tal om motorer och Pontiac..
En långväga släkting till mig ägde en gång i tiden en Pontiac Trans Am.
Vi snackar 77:a eller 78, med den kända fronten och hela faderullan.
Men han sålde den..och varför gjorde han detta?
För han tyckte av någon outgrundlig anledning inte om V8:an när den stod på tomgången!

Som sagt..väääldigt avlägsen släkting..och i min värld är han inte ens släkt..

Ursäkta offtopic..

smile

☆Firebird 68 408☆ ☆Firebird Esprit 77 350☆
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang