Restaurera Opel Blitz 1968

Tamlin
31 juli · 5 Inlägg
#1

Hej

Jag letar efter alla råd och tips samt idéer och lösningar som jag kan använda under den här renoveringen av min bil och har sprungit på ett väldigt stort problem men alla sorters tips är också välkomna.
Det här problemet är just delar och att det är snäppet intill omöjligt att hitta delar här i europa och de enda sidor jag hittat som kan hjälpa mig har antingen inte det jag letar efter just nu eller så skickar dem bara inom USA etc. Det är framför allt nya spindelleder (allihop) då de som sitter på bilen nu är helt slut men har någon något bra tips på hur man kan restaurera gamla så är det toppen. Jag söker även efter en bränslepump vilket jag hittat och den har modellnumret FP14271 men det enda jag får fram med det är en amerikansk sida och resten kinesiska som antagligen inte har med bilen att göra.

söker desperat efter minsta hjälp jag kan få då jag är nybörjare på det här med att restaurera och ovanpå allt meckandet överlag.

MVH Tamlin

Utmarks-Loke
31 juli · 3 217 Inlägg
#2

Såldes opel blitz ens i USA? Risken är att grejer du får därifrån är fel, för att de egentligen är till någon annan lastbil.
Har du tänkt att göra en originalrenovering eller skall den bara bli snygg och fungera bra? Bränslepump måste ju gå att köpa någon eftermarknads annars.

Tamlin
1 augusti · 5 Inlägg
#3

Utmarks-Loke skrev:
Såldes opel blitz ens i USA? Risken är att grejer du får därifrån är fel, för att de egentligen är till någon annan lastbil.
Har du tänkt att göra en originalrenovering eller skall den bara bli snygg och fungera bra? Bränslepump måste ju gå att köpa någon eftermarknads annars.

Det är inte omöjligt att de importerat in till USA men där är iallafall ett företag som säljer reservdelar där som heter european parts company. Bränslepumpen som är i blitzen är samma som flera andra även icke lastbilar använder.
Det gör inget om det är original men framför allt ska den fungera så likvärdiga delar som passar är helt okej.
https://europeanpartscompany.com/cart.p … 1daccb6f5e

Senast redigerat av Tamlin (1 augusti )

Steff240
1 augusti · 218 Inlägg
#4

Vad sitter det för motorer i Blitz? Borde väl vara samma sk. Cih motor som i alla andra oplar från den tiden och då bör en bränslepump vara lätt att hitta. Annars finns ju även elektriska pumpar avsedda för förgasare.

Spindelleder är kanske värre att hitta... Har du kollat med opelspecialisterna här i landet? Typ Norra kust-garaget?

Tamlin
1 augusti · 5 Inlägg
#5

Steff240 skrev:
Vad sitter det för motorer i Blitz? Borde väl vara samma sk. Cih motor som i alla andra oplar från den tiden och då bör en bränslepump vara lätt att hitta. Annars finns ju även elektriska pumpar avsedda för förgasare.

Spindelleder är kanske värre att hitta... Har du kollat med opelspecialisterna här i landet? Typ Norra kust-garaget?

Det här var anledningen till att jag posta här. Det här är svar som jag inte kan hitta någon annanstans. Det är en rak sexa men vilken modell vet jag inte men jag vet däremot att det inte är original motorn som sitter i då alla papper som kom från början pratar om en fyrcylindrig. Har du uppgifter eller något till de här specialisterna då jag inte har någon aning över huvud taget och inte har kunnat hitta något på egen hand.

Utmarks-Loke
1 augusti · 3 217 Inlägg
#6

CIH-motorn fanns med sex cylindrar också och det är väl förmodligen vad du har. Förutom Blitz satt den i tex. Opel Commodore, Senator och Omega. Senare med insprutning och fanns kvar ända till 1998. Men ta några bilder och lägg ut här så kanske någon kan säga exakt vilken motor du har.

Steff240
1 augusti · 218 Inlägg
#7

http://norrakust.se/ har mycket till opel

https://www.veteranshop.se/veterandelar-opel/blitz/ här kanske

http://www.opelsportclub.com/forums/
Här finns mycket kunnande om gamla oplar med.

Tamlin
10 augusti · 5 Inlägg
#8

Utmarks-Loke skrev:
CIH-motorn fanns med sex cylindrar också och det är väl förmodligen vad du har. Förutom Blitz satt den i tex. Opel Commodore, Senator och Omega. Senare med insprutning och fanns kvar ända till 1998. Men ta några bilder och lägg ut här så kanske någon kan säga exakt vilken motor du har.

Ursäkta sent svar mycket annat har kommit emellan på sistone. Här är så bra bilder jag kan åstadkomma för tillfället. https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236674/236674-d18bcdaf0c054d607ad4db5fd133d1a3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236674/236674-6f3d74404d687c51ca294b2b236531ea.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236674/236674-ee434e461158773da26df44e436e1e80.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236674/236674-46fb6e70d8ce9669eeba94ae2ac407f8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236674/236674-7a2d48d2e22847ff67f39acdd98a5350.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236674/236674-4475215bdfc61d1974129ecf1c7acbce.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236674/236674-ecb1b386beac19d2daeb29fc1d7e8f5f.jpg

Utmarks-Loke
10 augusti · 3 217 Inlägg
#9

Jag är ingen expert på opelmaskiner men det skulle nog kunna vara en tidig CIH

zzr9409209
11 augusti · 674 Inlägg
#10

Det stämmer precis..den sexan finns i många gammla Opel modeller..

Tamlin
13 augusti · 5 Inlägg
#11

zzr9409209 skrev:
Det stämmer precis..den sexan finns i många gammla Opel modeller..

Jag har jämfört lite bilder och det verkar va en commodore A motor men det hade varit intressant och veta exact vilken det är.

Steff240
13 augusti · 218 Inlägg
#12

På dom 4 cylindriga cih så finns det en motorbeteckning instansad i blocket (åtminstone på dom lite äldre motorerna).
Kolla strax under skarven mellan topplock och block, på samma sida som fördelaren sitter.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang