Onödigt bilvetande, dela med dig..

Brådhis * Voff voff *
2 maj · 5 344 Inlägg
#1601

KolGruvan skrev:
Sista årsmodellen av volvo 240 hade en annan instrumentpanel än de tidigare årsmodellerna

Vad skiljer mot dom tidigare? Högtalarhålet i mitten försvann väl redan nå´t år tidigare?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Putteliten
2 maj · 8 739 Inlägg
#1602

KolGruvan skrev:
Sista årsmodellen av volvo 240 hade en annan instrumentpanel än de tidigare årsmodellerna
Onödigt att veta

Edit: regnumret på sista årsmodellen börjar alltid på P.
Sålänge inte bilen är importerad eller nåt

Vad är annorlunda med instrumentpanelen? En -93 som är sista året ser likadan ut som faceliften som kom runt -88.

KolGruvan
2 maj · 1 139 Inlägg
#1603

Brådhis skrev:

KolGruvan skrev:
Sista årsmodellen av volvo 240 hade en annan instrumentpanel än de tidigare årsmodellerna

Vad skiljer mot dom tidigare? Högtalarhålet i mitten försvann väl redan nå´t år tidigare?

Det var högtalarhålet ja menade.
Hörde detta av en Volvo gubbe för många år sedan,
Men det är mycket möjligt som du säger , jag är  inte 100 säker big_smile

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Putteliten
2 maj · 8 739 Inlägg
#1604

KolGruvan skrev:

Brådhis skrev:

KolGruvan skrev:
Sista årsmodellen av volvo 240 hade en annan instrumentpanel än de tidigare årsmodellerna

Vad skiljer mot dom tidigare? Högtalarhålet i mitten försvann väl redan nå´t år tidigare?

Det var högtalarhålet ja menade.
Hörde detta av en Volvo gubbe för många år sedan,
Men det är mycket möjligt som du säger , jag är  inte 100 säker big_smile

Det försvann tidigt -80 tal....

KolGruvan
2 maj · 1 139 Inlägg
#1605

Putteliten skrev:

KolGruvan skrev:

Brådhis skrev:

Vad skiljer mot dom tidigare? Högtalarhålet i mitten försvann väl redan nå´t år tidigare?

Det var högtalarhålet ja menade.
Hörde detta av en Volvo gubbe för många år sedan,
Men det är mycket möjligt som du säger , jag är  inte 100 säker big_smile

Det försvann tidigt -80 tal....

Vi kanske inte menar samma sak, mitt på panelen upp emot vindrutan ska det finnas ett uttag med ett galler på.

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
KolGruvan
2 maj · 1 139 Inlägg
#1606

https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183175/183175-61a9f35be305d5435397b41110c2e0b5.jpg

Denna bild är en 93a och saknar detta hålet.
Vad ja har sett så har tidigare årsmodeller ett hål där.
Som på denna bild.  Har ja fel?

https://www1.garaget.org/gallery/images/184/183175/183175-16f9af5a2d12e9475b6d39d4b3aadf9b.jpg

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Mack Forum- och sitemoderator
2 maj · 24 896 Inlägg
#1607

Putteliten skrev:

KolGruvan skrev:

Brådhis skrev:

Vad skiljer mot dom tidigare? Högtalarhålet i mitten försvann väl redan nå´t år tidigare?

Det var högtalarhålet ja menade.
Hörde detta av en Volvo gubbe för många år sedan,
Men det är mycket möjligt som du säger , jag är  inte 100 säker big_smile

Det försvann tidigt -80 tal....

Min 85:a hade fortfarande högtalargallret kvar.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Budbilschaufför och Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Subtext
17 maj · 44 Inlägg
#1608

Om man tappar ett bakhjul på Citron Xantia Activa kan man köra vidare på tre hjul.
Ev tyngre föremål i baksätet flyttar sig till sidan med två hjul.
Poliser håller man på samma sida. Kommer de på fel sida vänder man bilen och stannar.

mb_pucken
17 maj · 4 549 Inlägg
#1609

Mercedes automatlåda 7g tronic även kallad 722.9 har 7 växlar framåt och 2 växlar bakåt.
När man backar med tungt släp eller i motlut så kan man känna att den byter växel.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
torsen
18 maj · 4 466 Inlägg
#1610

Subtext skrev:
Om man tappar ett bakhjul på Citron Xantia Activa kan man köra vidare på tre hjul.
Ev tyngre föremål i baksätet flyttar sig till sidan med två hjul.
Poliser håller man på samma sida. Kommer de på fel sida vänder man bilen och stannar.

Gäller även GS/GSA, BX, CX = ALLA Citroener med gashydrauliskt fjädringssystem samt BMC Mini 850 Hundkojan ursprungsmodellen = med gummikonfjädringen.

Subtext
18 maj · 44 Inlägg
#1611

Jasså?  Det vore inte dumt med separat reglerade hjul om man får punktering och när man ska byta alla hjulen, eller.. jobba med en broms. Bara lyfta bilen på tre och kanske sänka på det fjärde som man ska jobba med. Slippa domkraft men antar att pallbock är lämpligt.. Så mycket vet jag att man aldrig ska lägga sig under en Citroen i högläge utan pallbockar
Där halkade jag in på nödvändigt vetande, som jag kan kompensera med att Lada Niva tar sig fram bra på tre hjul. Det har jag provat men inte med avsikt. Tappar man ett bakhjul på en sån, beror det troligen på att halva bakaxeln lossnat, den  följer med hjulet på nya äventyr och då kommer det rinna olja ur bakaxelstumpen.
Släpas den  då på asfalt så slår det gnistor och tar eld innan man hinner stanna ifall hjulet lossnat i mer än mopedfart. Detta har hänt.  Prova det aldrig hemma.

Senast redigerat av Subtext (18 maj )

Subtext
18 maj · 44 Inlägg
#1612

Vanliga benämningar på Saab 92 under 50 - 60 talen var:

Trollhättemoped
Stallbackamoped
Djungeltrumma
Päronhalva
Putt-Putt

torsen
19 maj · 4 466 Inlägg
#1613

Subtext skrev:
Jasså?  Det vore inte dumt med separat reglerade hjul om man får punktering och när man ska byta alla hjulen, eller.. jobba med en broms. Bara lyfta bilen på tre och kanske sänka på det fjärde som man ska jobba med. Slippa domkraft men antar att pallbock är lämpligt.. Så mycket vet jag att man aldrig ska lägga sig under en Citroen i högläge utan pallbockar
Där halkade jag in på nödvändigt vetande, som jag kan kompensera med att Lada Niva tar sig fram bra på tre hjul. Det har jag provat men inte med avsikt. Tappar man ett bakhjul på en sån, beror det troligen på att halva bakaxeln lossnat, den  följer med hjulet på nya äventyr och då kommer det rinna olja ur bakaxelstumpen.
Släpas den  då på asfalt så slår det gnistor och tar eld innan man hinner stanna ifall hjulet lossnat i mer än mopedfart. Detta har hänt.  Prova det aldrig hemma.

Niva har även en annan fördel.
Skulle man råka göra "tandrent" på diffdreven, eller spräcka diffdreven, så att bakhjulsdriften upphör, är det bara att spärra mittdifferentialen och ta sig hem på framhjulsdrift.
Låter lite illa där bak och "hackar till" och bromsar lite då och då.
Men 10 mil tar man sig i alla fall.
Behöver väl inte berätta hur jag vet detta!!!!!!

Att man inte ska lägga sig under en Citroen GS som är upphöjd på högsta läget, utan pallbockar, vet jag också.

Räcker med att hustrun behöver in i bilen och leta efter något och kommer åt höjdreglaget så att det "släpper".

Hade "spräckringen" på bakaxeln lossnat?

torsen
19 maj · 4 466 Inlägg
#1614

Subtext skrev:
Vanliga benämningar på Saab 92 under 50 - 60 talen var:

Trollhättemoped
Stallbackamoped
Djungeltrumma
Päronhalva
Putt-Putt

Du glömde Gurksnutt!

Subtext
11 augusti · 44 Inlägg
#1615

torsen skrev:

Subtext skrev:
Jasså?  Det vore inte dumt med separat reglerade hjul om man får punktering och när man ska byta alla hjulen, eller.. jobba med en broms. Bara lyfta bilen på tre och kanske sänka på det fjärde som man ska jobba med. Slippa domkraft men antar att pallbock är lämpligt.. Så mycket vet jag att man aldrig ska lägga sig under en Citroen i högläge utan pallbockar
Där halkade jag in på nödvändigt vetande, som jag kan kompensera med att Lada Niva tar sig fram bra på tre hjul. Det har jag provat men inte med avsikt. Tappar man ett bakhjul på en sån, beror det troligen på att halva bakaxeln lossnat, den  följer med hjulet på nya äventyr och då kommer det rinna olja ur bakaxelstumpen.
Släpas den  då på asfalt så slår det gnistor och tar eld innan man hinner stanna ifall hjulet lossnat i mer än mopedfart. Detta har hänt.  Prova det aldrig hemma.

Niva har även en annan fördel.
Skulle man råka göra "tandrent" på diffdreven, eller spräcka diffdreven, så att bakhjulsdriften upphör, är det bara att spärra mittdifferentialen och ta sig hem på framhjulsdrift.
Låter lite illa där bak och "hackar till" och bromsar lite då och då.
Men 10 mil tar man sig i alla fall.
Behöver väl inte berätta hur jag vet detta!!!!!!

Att man inte ska lägga sig under en Citroen GS som är upphöjd på högsta läget, utan pallbockar, vet jag också.

Räcker med att hustrun behöver in i bilen och leta efter något och kommer åt höjdreglaget så att det "släpper".

Hade "spräckringen" på bakaxeln lossnat?

Jag har ingen aning om hur bakaxeln slet sig, men det började med lite knirrande ljud som kom att ignoreras. Sedan såldes den ryska faran som den var, på tre hjul. Jag hade mao ledsnat.
Innan detta behagade växellådan befria sig från all olja och ville inte påverkas med någon spak. oljan hade sökt sig uppåt via spaken och sen ut på bredden.
Det framgick inte heller att jag ansåg att självaste Buddha varnade mig för att köra bilen eftersom där den slutligen stod stilla syntes tydligt en 15 meter hög Buddhastaty (trakten av Älvkarleby, minns bara att byggherren var kines och en mygg-kung)
Med tanke på ljusskenet därifrån på kvällen och att jag kunde bli upphämtad så överlät jag Nivan enligt denna upplevelse, för säkerhets skull.
Jag var iofs tillbaka ganska snart och letade efter rymlingen.
Den hittades i diket långt från händelsernas centrum och kunde överlämnas till ny ägare som ansåg att delarna borde vara bifogade. Hjul och halv bakaxel alltså, i ett stycke.
För att säkra andra Nivaåkares osäkra framfart på vägen så gick jag förstås och letade efter saken redan första dagen. Den fanns iaf inte på vägen och trivdes bättre i terräng.

torsen
11 augusti · 4 466 Inlägg
#1616

NIVA = bilen man älskar innan man köpt den!
NIVA = bilen man hatar efter man köpt den!

torsen
12 augusti · 4 466 Inlägg
#1617

Tändstiftsnyckeln till SAAB 95/96/97 2-takt, lång 26 mm, passar även på flera bilars Lambda-sonder!

Subtext
14 september · 44 Inlägg
#1618

Ett rekordenkelt sätt att göra en Citroen Xantia 2.0 D -99 obrukbar är att trycka lite på ena bränsleanslutningen på dieselfiltrets plast lock. Den går av och det går inte att laga pga det höga trycket. Superlim som tål diesel är inge bra på plast, tex Loctite Extreme.
Lösa lock är nästan omöjliga att få tag på.
Möjligen har Nasa en lösning? Men de nasar ju inte sånt här och lagar bara sputnik.

Senast redigerat av Subtext (16 september )

torsen
14 september · 4 466 Inlägg
#1619

Försök inte greja med tändningen på en SAAB 92 innan du demonterat höger framhjul!

Nybergrobin
14 september · 2 115 Inlägg
#1620

torsen skrev:
Försök inte greja med tändningen på en SAAB 92 innan du demonterat höger framhjul!

Varför? 😁

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang