Bil såld på blocket, köpare vill häva köp efter en vecka. Vad gäller?

MrCrankyface
13 augusti 2020 · 460 Inlägg

Som så många andra sagt. Dom har varit 3 personer som haft fri lejd att undersöka bilen och provköra. Har du då inte dolt något för dom så finns det ingen anledning för dom att kunna häva köpet.
Hänvisa till att dom haft all möjlighet i världen att undersöka bilen och att detta var fel du inte var medveten om. Kontrakt är skrivet och båda parter har levt upp till den.

På en sådan gammal bil får man räkna med att saker kan gå åt skogen, det är inget konstigt eller ovanligt.
Har dom inte upptäckt dessa saker vid deras undersökning/besiktning så ligger det på dom.
Detta gäller förutsatt att du sålt den som privatperson.
Efter detta hade jag helt ignorerat dessa idioter till människor.

Du kan läsa en del här:
https://www.hallakonsument.se/tips-for- … vatperson.

Och här:
https://www.hallakonsument.se/tips-for- … vatperson/

Notera:
"Du har ingen ångerrätt om inte du och säljaren har kommit överens om det." och "Häva köpet, om säljaren känt till ett fel på bilen men uttryckligen förnekat det, exempelvis dolt en allvarlig skada."

Jag tolkar det dock som att du inte känt till dessa problem.

Finns också en rad "bilen är i väsentligt sämre skick än köparen kunnat förutsätta."
Tycker denna faller bort då dom själva har haft ordentligt med tillfälle att undersöka bilen. Att kolla spindelleder, fjädrar och handbromsar är inget svårt genom lite provkörning och okulär besiktning..

Senast redigerat av MrCrankyface (13 augusti 2020)

Volvo Amazon "131" (1965)
torsen
13 augusti 2020 · 7 189 Inlägg

Vita_Vargen skrev:
Hon hade ju kunnat gjort upp med säljaren och besiktat bilen innan köp om hon nu velat. Kan man ingenting om bilar så erbjuder ju många besiktningsfirmor att "gå igenom bilen" för snarlik summa som en besiktning.

Jag har erbjudit det på en bil jag skulle köpa som var obesiktad och långt bort.
Sen så skulle jag mer gå på vad en bilprovning säger än en vinstdrivande verkstad.

Det är lätt gjort att bli blåst ändå.
Har hållit med bilar hela mitt liv.
Köpte en nästan 3 år gammal bil som rullat närmare 3.000 mil och som var nybesiktad.
Första besiktningen således.
När jag kom hem fann jag 4 "tvåor", som jag naturligtvis borde märkt före köpet.
Men bilen var ju "nästan ny".
Vad jag inte räknade med var att bilen var besiktad hos Carspekt.

Förnedrande för mig själv att "gå på" en sådan blåsning.

Vita_Vargen
13 augusti 2020 · 1 280 Inlägg

Visst, man vet ju aldrig hur seriöst bilarna besiktats. Polare köpte en bil som besiktats dagen innan men katten var inte monterade utan följde med på sidan tongue

KolGruvan
13 augusti 2020 · 1 450 Inlägg

Vita_Vargen skrev:
Visst, man vet ju aldrig hur seriöst bilarna besiktats. Polare köpte en bil som besiktats dagen innan men katten var inte monterade utan följde med på sidan tongue

Den har ja också varit med om.  Köpte en nybesiktad 945a 98a. Kom hem å såg att katten va borta.
Orkade aldrig bry mig.
Förvånad dock hur dom fick den igenom bes.

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Lucif3r
13 augusti 2020 · 2 173 Inlägg

Säker på att dom inte plockat bort katten direkt efter bes. då? Halv-myten om att "man får mer effekt utan katt" lever ju kvar rätt starkt hos många...
Och var bilen "tillräckligt billig" så kan ju säljaren ha tyckt att det fanns pengar att tjäna på att sälja bilen utan katt(till en ovetande köpare) och sälja katten sepparat.

sollu
13 augusti 2020 · 413 Inlägg

Föra veckan Köpte en Fabia -07. Bilen hade missljud från Drivknuten men säljaren säger att bilen är så fin utom Drivknuten. På väg hem vrider jag fläkten men blåser ingenting och båda fram elhissar funkar ej problem är att jag var så bråttom. Ändå jag byte värmefläkt och Drivknuten själv. Men elhissarna ska jag vänta tills jag hitta samma skrotbil. Vissa personer är så illa ibland.

Min Volvo V50 08 gått 14000 mil. Gjorde service och besikta samma dag. Bilen sålde samma dag men köparen ringde och klaga efter 4 dagar att båda fram fjädrarna gick av så vill han häva köpet trots bilen gå utan anmärkning på besiktningen och service.  Aldrig sa jag därför att serva o besikta bilen sa jag. Han hatar att göra polisanmälan och advokat gör som du vill sa jag , men han gör ingenting.

Senast redigerat av sollu (14 augusti 2020)

Rexel
14 augusti 2020 · 61 Inlägg

sollu skrev:
Min Volvo V50 08 gått 14000 mil. Gjorde service och besikta samma dag. Bilen sålde samma dag men köparen ringde och klaga efter 4 dagar att båda fram fjädrarna gick av så vill han häva köpet trots bilen gå utan anmärkning på besiktningen och service.  Aldrig sa jag därför att serva o besikta bilen sa jag. Han hatar att göra polisanmälan och advokat gör som du vill sa jag , men han gör ingenting.

Exakt. Ofta så är folk glada i att hota med anmälan och hoppas att säljaren ska bli skraj men om man bara står på sig så visar det sig snabbt att dom inte tänker anmäla ändå.

husseman
14 augusti 2020 · 1 563 Inlägg

spillolja skrev:

husseman skrev:
Köp inte.......... bilar. Nån får lista ut va det ska stå..hehe/Skål o mvh/husse

Du menar väl ändå inte Renault  wink

Hehe, njä inte specifikt..Franska bilar va rätt svar.

mvh/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang