Nav ring och spacers

Mirre237
13 augusti 2020 · 16 Inlägg

Hej, jag är ny här på forumet och behöver lite tips och råd.

Jag kör en Audi A6 C7 2014 med en uppsättning på 245/35/R19 och skulle behöva sätta spacers på fälgarna fram och bak. Just nu har jag nav ringar med storlek 66.6 på fälgarna, nav original 57,1. Bultcirkel är 5/112, med ET 35.

Jag har aldrig förut kört med spacers och har ingen alls kunskap inom det.

Jag undrar då går det att köra spacers med nav ringar eller hur funkar det? Vad bör jag tänka på? All hjälp uppskattas. Jag bifogar även en bild hur det ser ut just nu utan spacers.

Tack.

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231775/231775-9557a7741690334e93d801a4a1567a9f.jpg

torsen
13 augusti 2020 · 7 189 Inlägg

Finns "spacers" som har både utvändig fläns, för fälgen, samt invändigt urtag för navflänsen.
Har jag köpt till såväl JEEP Wrangler, Land Rover Defender som Suzuki Samurai & Jimny.
Förr beställde jag från Manton Racing, som ansågs bäst, men också dyrast.
Vet inte om Manton Racing fortfarande tillverkar spacers på beställning?
Med spacers enligt ovan behövs inga navringar.
Om det någonsin behövs navringar.
Fälgarna styrs ju av skruvarnas/muttrarnas konor.
Navringar av plast är bara skräp som inte förmår stå emot kraften när konorna styr upp fälgarna.
Har sett allt för många navringar av plast som spruckit.

Mirre237
13 augusti 2020 · 16 Inlägg

torsen skrev:
Finns "spacers" som har både utvändig fläns, för fälgen, samt invändigt urtag för navflänsen.
Har jag köpt till såväl JEEP Wrangler, Land Rover Defender som Suzuki Samurai & Jimny.
Förr beställde jag från Manton Racing, som ansågs bäst, men också dyrast.
Vet inte om Manton Racing fortfarande tillverkar spacers på beställning?
Med spacers enligt ovan behövs inga navringar.
Om det någonsin behövs navringar.
Fälgarna styrs ju av skruvarnas/muttrarnas konor.
Navringar av plast är bara skräp som inte förmår stå emot kraften när konorna styr upp fälgarna.
Har sett allt för många navringar av plast som spruckit.

Jag får leta runt lite och se om jag hittar något ifrån de. Om jag kör på vanliga spacers behövs nav ring då? Eftersom nav:et är 57,1 och fälgarnas är 66.6, att fälgarna hålls utav bultarna är något jag inte vill. Om jag fattat rätt är det så att om man kör med spacers behövs inte nav ringar på fälgarna?

ET:n är 35 har du en aning vilket storlek i spacers jag bör köra på?

Stefan7neson
13 augusti 2020 · 394 Inlägg

Hej.
A6 C7 har inte 57,1mm nav, de har 66,5mm.

Mirre237
13 augusti 2020 · 16 Inlägg

Stefan7neson skrev:
Hej.
A6 C7 har inte 57,1mm nav, de har 66,5mm.

Mitt misstag där, skrev fel.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang